Notowana na GPW spółka Gamedust, specjalizująca się w rozrywce VR, podpisała umowy dotyczące adaptacji bestsellera studia DRAGO entertainment w technologii wirtualnej rzeczywistości, którą współfinansuje Meta Platforms (d. Facebook, Oculus VR). To jeden z głównych filarów strategii rozwoju. Wraz z publikacją raportu rocznego 2023 spółka postanowiła również o wyczyszczeniu bilansu.
Ciążyła nam wartość firmy, wynikająca z procesu odwrotnego przejęcia. Dokonaliśmy też odpisów historycznych gier. Odcięliśmy przeszłość grubą kreską, dlatego też opublikowane wyniki roczne nie są porównywalne. Pomimo dekoniunktury na rynku gamingowym i IT, w 2023 roku znacznie zwiększyliśmy przychody ze sprzedaży gier, patrząc na dynamikę procentową, ale czujemy oczywiście olbrzymi niedosyt co do wartości nominalnych. Jest już dla nas jasne, że pomimo bardzo dobrych recenzji i wysoko ustawionych oczekiwań, nasz flagowy tytuł własny Yupitergrad 2 nie odniósł zakładanego sukcesu. Analizujemy przyczyny, aby wyciągnąć wnioski na przyszłość, w tym dla tworzonej gry pod roboczym tytułem Freedom Pilot. Tym bardziej atrakcyjny jest dla nas obecnie rynek tworzenia adaptacji VR istniejących tytułów, które już odniosły sukces komercyjny i są rozpoznawalne wśród graczy, jak Gas Station Simulator. – wskazuje Paweł Flieger, Prezes Zarządu Gamedust S.A.
Spółka Gamedust sfinalizowała już umowy z Meta Platforms i właścicielem praw do gry Gas Station Simulator (GSS). Zaangażowanie finansowe Meta Platforms w produkcję wersji VR hitu sprzedażowego polskiego studia to jednocześnie potwierdzenie kompetencji VR zespołu Gamedust.
GSS to gra studia DRAGO entertainment, która swoją premierę miała w połowie września 2021 roku na platformie Steam. Od tego czasu w wersji PC, a także na konsolach Xbox, PlayStation i Nintendo gra sprzedała się w nakładzie ponad 1 mln egzemplarzy. Gamedust w ostatnich miesiącach prowadził działania związane z wykonaniem prototypu adaptacji GSS na urządzenia VR, a prace nad prototypem w zakresie określonym umową zostały zakończone, dzięki czemu możliwe stało się przejście do kolejnych faz projektu. Strategia spółki Gamedust przewiduje współpracę przy opracowywaniu i wprowadzaniu na rynek adaptacji VR kolejnych znanych tytułów gier, trwają rozmowy w tym zakresie.
Spółka Gamedust skupia się obecnie na trzech celach strategicznych: (1) budowaniu marki własnej i zdobyciu pozycji lidera w segmencie gier VR, (2) dywersyfikacji portfolio gier, w tym poprzez wydawanie adaptacji VR już istniejących produkcji, (3) rozwój zespołów deweloperskich. Strategia rozwoju zakłada tworzenie gier o wysokiej jakości, przeznaczonych na główne platformy VR, których zakładany czas produkcji nie będzie przekraczał 18 miesięcy, a jednostkowy budżet zamknie się kwotą 0,5-1,8 mln zł. Jednocześnie docelowa cena sprzedaży gier będzie opiewała na 14,99-29,99 USD za kopię. Strategia zakłada też m.in. optymalizację wykorzystania już wydanych gier, aby wydłużyć okres uzyskiwania przychodów i zwiększyć ich wartość.
Gamedust podejmuje również działania, mające na celu pozyskanie dotacji rządowych i europejskich (np. GameINN, Kreatywna Europa) oraz udział w programach kierowanych bezpośrednio do doświadczonych producentów gier VR przez inne podmioty komercyjne, np. platformy dystrybucji.
Wirtualna rzeczywistość to dynamicznie rosnący sektor branży gier, który przyciąga coraz więcej użytkowników oraz notuje rosnące przychody. Jeszcze w 2019 roku na świecie było „zaledwie” 8 mln gogli VR, podczas gdy w zeszłym roku już 3,5 razy więcej – około 28 mln, a prognozy na przyszły rok wskazują na wzrost o 66%, do 46 mln zestawów. Wraz z rozwojem technologii i wchodzeniem na rynek nowych generacji gogli od coraz szerszego grona firm technologicznych (w tym Meta Quest 3 i ekosystemu VR od Apple) oraz wraz z debiutami kolejnych atrakcyjnych gier VR można spodziewać się efektu kuli śnieżnej na tym rynku.