Grażyna Rubiś Liolios, dyrektor generalna GE HeathCare Polska i Kraje Bałtyckie, w rozmowie z ISBtech o planach rozwojowych i technologicznych firmy, sztucznej inteligencji i istotności danych w terapiach.
Jak podsumowałaby Pani działalność GE HealthCare po pierwszym roku funkcjonowania jako niezależna firma? Co się zmieniło w tym czasie?
Dokładnie 4 stycznia 2024 roku minęła pierwsza rocznica działalności GE HealthCare jako samodzielnej firmy. Nasz spin-off był jednym z największych w historii branży medtech. Nadal entuzjastycznie podchodzimy do unikalnej szansy by kreować wartość jako firma prosperująca w sektorze opieki zdrowotnej. Od ponad 125 lat GE HealthCare kształtuje sposób, w jaki doświadczana jest opieka medyczna na całym świecie. Zarówno badania i rozwój, jak i innowacje tkwią w naszym DNA, wraz z wieloma pionierskimi rozwiązaniami w branży. Teraz, jako niezależna firma, wykorzystujemy to, co najlepsze z naszego dziedzictwa, jednocześnie rozwijając nasz biznes, by był bardziej elastyczny, zorientowany na klienta i cyfrowy.
W ciągu ostatniego roku poczyniliśmy znaczące postępy kierunku stania się firmą bardziej skoncentrowaną na ludziach, pacjentach i naszych klientach. Tylko w 2023 zainwestowaliśmy ponad miliard dolarów w działalność R&D (Research & Development, działalność badawczo-rozwojowa) i wprowadziliśmy ponad 40 przełomowych innowacji. Zajmujemy pozycję lidera w branży dzięki aplikacjom zatwierdzonym przez amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA), które są integralną częścią naszych urządzeń. Poza tym, nadal cieszymy się z naszych ważnych osiągnięć – np. niedawno minęło 50 lat od kiedy zajmujemy się tomografią komputerową (CT), obchodziliśmy również 30-lecia renomowanego rezonansu magnetycznego (MR) Signa, nagradzanego USG LOGIQ oraz 30 rocznicę instalacji naszego pierwszego cyklotronu.
To dla naszej firmy niezwykle wyjątkowy czas – nie przestają do nas spływać pozytywne opinie dotyczące spin-offu zarówno od pracowników, klientów czy inwestorów. Nasze zespoły zjednoczyły się wokół wspólnego celu, jakim jest stworzenie świata, w którym opieka zdrowotna nie ma granic, a ja czuję dumę i misję, by każdego dnia dostarczać naszym klientów i pacjentom jak najlepsze usługi. Od momentu wydzielenia spółki widzę większe możliwości podejmowania decyzji na poziomie lokalnym. Dzięki temu jesteśmy bliżej naszych klientów i pozwala nam to na lepszą integrację z systemem opieki zdrowotnej. Stale skupiamy się na zwiększaniu wydajności szpitali, skuteczności lekarzy, precyzji terapii oraz zdrowiu pacjentów.
Jakie są kluczowe obszary rozwoju dla GE HealthCare po spin-offie?
Minął już rok od rozpoczęcia naszej działalności jako spółki giełdowej, a wyniki jakie osiągnęliśmy w tym czasie są bardzo dobre. Są one świadectwem efektywnej pracy naszych zespołów oraz konsekwentnej realizacji strategii w zakresie opieki precyzyjnej. W naszych działaniach skupiamy się obecnie m.in. na rozwijaniu technologii obrazowania, ultrasonografii, rozwiązań z zakresu opieki nad pacjentem czy diagnostyki farmaceutycznej. Stawiamy także na rozwiązania oparte o AI.
Dzięki spin-offowi zostaliście jednym z kluczowych graczy jeśli chodzi o transformację cyfrową. Co za tym stoi, jakie najnowsze innowacje stosujecie w GE HealthCare?
Wierzymy, że opieka zdrowotna w przyszłości powinna stawać się coraz bardziej spersonalizowana, ukierunkowana na ludzi. W ciągu najbliżej dekady będziemy świadkami głębokich zmian w branży – prawdopodobnie większych, niż przez ostatnie 100 lat. Wystarczy wyobrazić sobie świat, w którym opieka zdrowotna jest napędzana przez sztuczną inteligencję, technologie chmurowe, a także inteligentne leki i opiekę opartą na wspólnych wartościach.
Sztuczna inteligencja ma kluczowe znaczenie dla strategii cyfrowej GE HealthCare, która koncentruje się na opiece precyzyjnej. Obejmuje ona również inteligentne urządzenia, terapie celowane czy rozwiązania cyfrowe. Wciąż znajdujemy się w początkowej fazie rozwoju sztucznej inteligencji, ale jej potencjał jest ogromny. Od prognoz przy łóżku pacjenta, monitorowania jego stanu zdrowia, wczesnej diagnozy, po prowadzone badania przesiewowe – możliwości wykorzystania AI w zakresie personalizacji, precyzji, optymalizacji kosztów, dostępności i równości w zdrowiu są niezrównane. Stale oferujemy nowe urządzenia oparte na sztucznej inteligencji, co podkreśla nasze zaangażowanie w dostarczanie przełomowych technologii. Naszym celem jest przekształcanie opieki zdrowotnej i poprawa wyników w leczeniu pacjentów.
Nasze osiągnięcia w zakresie cyfrowych rozwiązań, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, koncentrują się na zarządzaniu chorobami. Z kolei inteligentne technologie zostały zaprojektowane w celu usprawnienia procesów klinicznych, zapewniania spersonalizowanej opieki i usprawnienia ogólnego przebiegu leczenia pacjenta. Nie tylko dostosowujemy się do tych wyzwań, ale także aktywnie kształtujemy i współtworzymy przyszłość branży medycznej.
Jako przykład podam kilka naszych rozwiązań:
Sonic DL to technologia głębokiego uczenia dla szybszego obrazowania metodą rezonansu magnetycznego (MRI). Wykorzystuje zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji, aby czas skanowania skrócić do jednego uderzenia serca. Dzięki mocy głębokiego uczenia, Sonic DL optymalizuje protokoły obrazowania i rekonstrukcję obrazu, umożliwiając pracownikom służby zdrowia wydajniejsze wykonywanie skanów MRI, skracając czas skanowania nawet o 83%.
Auto Segmentation to oparta na algorytmach głębokiego uczenia aplikacja, która odczytuje obrazy z tomografii komputerowej oraz automatycznie konturuje i oznacza zagrożone narządy (OAR) w radioterapii, aby przyspieszyć jej proces.
Precision DL to nasze oprogramowanie do przetwarzania obrazu oparte na głębokim uczeniu. Zostało zaprojektowane w celu zwiększenia wykrywalności małych zmian o niskim kontraście w porównaniu z naszym konwencjonalnym skanerem PET/CT Time-of-Flight [1].
[1] Przy dopasowanym czasie skanowania i wstrzykniętej dawce. Wykrywalność przy użyciu danych klinicznych z wprowadzoną zmianą o średnicy 8 mm w wątrobie o znanej lokalizacji i kontraście 2:1 przy użyciu modelowego obserwatora CHO, porównanie SNR z Omni Legend 32 cm z QCHD i Precision DL do SNR z Discovery™ MI 25 cm z QCFX.
Caption Guidance (Caption Health) to technologia oparta na sztucznej inteligencji, która zapewnia specjalistom wskazówki w czasie rzeczywistym do przechwytywania obrazów ultrasonograficznych serca o jakości diagnostycznej. Jako GE HealthCare nabyliśmy Caption Health w lutym 2023 r. i niedawno ogłosiliśmy, że rodzina systemów ultrasonograficznych Venue jest pierwszą od Caption Health, która zawiera technologię naprowadzania na skanowanie.
Sztuczna inteligencja to wciąż gorący temat, firmy prześcigają się w rozwiązaniach na niej bazujących. Jak to wygląda w przypadku GE HealthCare?
Obecnie nasze działania związane z rozwojem platform cyfrowych i oprogramowania, np. aktualizacji programów, narzędzi sieciowych, sztucznej inteligencji, zintegrowanych produktów – odpowiadają za ponad 1 mld dolarów w ogólnej sprzedaży GE HealthCare. W tym roku nadal rozwijamy nasze produkty oparte na sztucznej inteligencji i doskonalimy ofertę rozwiązań opartych na SaaS (Software as a Service). W planach mamy tutaj m.in. dostarczanie urządzeń z obsługą chmury oraz rozwój oferty aplikacji.
Jako GE HealthCare znaleźliśmy się również na szczycie listy urządzeń medycznych obsługujących sztuczną inteligencję (AI) amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) z 58 wymienionymi pozwoleniami 510(k) lub autoryzacjami do tej pory w Stanach Zjednoczonych. To kolejny rok z rzędu – byliśmy na jej szczycie również w 2022 roku.
Jak wspomniałam wcześniej, sztuczna inteligencja ma kluczowe znaczenie dla strategii cyfrowej firmy. Wierzymy, że opieka precyzyjna łączy dane we właściwym miejscu i czasie, rozwiązując problemy związane z nieefektywnym przepływem pracy w opiece klinicznej. Bezpośrednio poprawia jakość opieki nad pacjentem na jej ścieżce. W GE HealthCare pracujemy nad uwolnieniem pełnego potencjału sztucznej inteligencji, aby pomóc naszym klientom w jak najlepszym wykorzystywaniu danych w systemach opieki zdrowotnej, rozwiązywaniu problemów operacyjnych i diagnostycznych oraz w personalizacji ich działań, które ostatecznie pozwalają na uzyskanie lepszych wyników leczenia pacjentów.
Przyszłość branży: Jak GE HealthCare postrzega przyszłość branży opieki zdrowotnej i jakie są plany firmy na kolejne lata?
Jednym z największych wyzwań w branży medycznej jest stała poprawa wyników leczenia pacjentów i dostosowanie opieki do konkretnej osoby, przy jednoczesnym zrównoważeniu kosztów i wydajności. Przy odpowiednim podejściu, które eliminuje niektóre procedury, oszczędzając czas możemy zadbać o te dwa aspekty, czyli lepsze wyniki dla pacjenta przy jednoczesnym zwiększeniu produktywności. To sprawia, że szybciej możemy uzyskać trafną diagnozę i wprowadzić leczenie.
W obecnym środowisku nie jest to łatwe do osiągnięcia przez zróżnicowane systemy, urządzenia i dane, które funkcjonują w nieustrukturyzowanych formach w całym modelu opieki. Kluczem jest stały dostęp do informacji o pacjencie, które są zbierane w sposób ciągły, by umożliwić wgląd w nie i zaproponować najlepszą terapię. Innymi słowy, łączenie danych z wielu źródeł może pomóc szybciej zdiagnozować chorobę, a nawet przewidzieć, jak dana osoba zareaguje na określone leczenie.
W świecie kosztownych terapii, przewidywanie odpowiedzi na leczenie może ostatecznie mieć ogromny wpływ na wyniki i koszty. Stawianie pacjenta w centrum spersonalizowanego procesu i integracja multimodalnych danych dotyczących jego zdrowia, od obrazów, po profil genomowy, toruje drogę do wybrania odpowiedniego leczenia. Precyzyjna opieka jest możliwa dzięki precyzyjnej diagnostyce, precyzyjnemu leczeniu i monitorowaniu.
Nasze wieloletnie doświadczenie w branży, wiodąca pozycja oraz cyfrowy charakter firmy sprawiają, że zajmujemy pozycję lidera w zakresie opieki precyzyjnej. Globalna obecność naszej firmy i szeroki zasięg, strategiczne partnerstwa, zaawansowana wiedza kliniczna i możliwości naukowe, pozwalają nam na aktywne kształtowanie tej dziedziny już teraz. Wiemy jak skutecznie integrować narzędzia sztucznej inteligencji z procesami klinicznymi, co zapewnia lekarzom otrzymywanie lepszych wyników. Nasz wkład w rozwój opieki precyzyjnej to ponad 4 miliony urządzeń na całym świecie. Wszystkie są zoptymalizowane pod kątem różnych stanów chorobowych i wspierane przez zaawansowane technologie cyfrowe.
Pracujemy nad umożliwieniem precyzyjnej opieki dzięki naszej strategii D3 – inteligentnym urządzeniom skoncentrowanym na stanach chorobowych, obsługiwanym przez rozwiązania cyfrowe i AI. Naszym priorytetem jest dalsze wprowadzanie innowacji w portfolio urządzeń – w tym oraz zapewnianiu aktualizacji dla bazy naszych klientów pomaga pozycja lidera jaką mamy. Strategiczna ścieżka opieki umożliwia nam interakcję z klientami w sposób, który przekracza standardową transakcyjność, koncentrując się na ich potrzebach i budowaniu trwałych relacji biznesowych.