epoint

Rozwój flot ciężarowych samochodów elektrycznych uważany jest za jedno z kluczowych rozwiązań dla dekarbonizacji transportu i łańcuchów dostaw. W działania na rzecz elektryfikacji transportu towarów angażuje się Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy.

Teraz, dzieląc się swoim doświadczeniem, Girteka podsumowała korzyści wynikające z wdrożenia innowacyjnego rozwiązania, łączącego elektryczne samochody ciężarowe z transportem intermodalnym. Aby wesprzeć inne firmy w podejmowaniu decyzji o przejściu na pojazdy elektryczne, Girteka udostępniła też pierwsze na rynku narzędzie symulacyjne BEVI.

Elektryki w systemie intermodalnym

Thermomax, norweska firma transportowa należąca do Grupy Girteka, dla jednego z klientów świadczy usługi transportu towarów w regionie Trondheim (Norwegia) przy użyciu elektrycznych samochodów ciężarowych marki Volvo Trucks, zasilanych akumulatorem. Rozwiązanie opiera się na efektywnej, a zarazem prostej strategii połączenia technologii BEV z intermodalnym transportem kolejowym. Dostawy ładunków realizowane są elektrycznymi samochodami ciężarowymi na dystansie średnio ok. 150 km, ze stacji kolejowej do magazynu, w systemie intermodalnym.

Stały monitoring zużycia energii

Jedną z zalet technologii nowoczesnych samochodów ciężarowych i zaawansowanej telematyki jest możliwość stałego monitorowania wydajności. Wszystkie dane są analizowane i udostępniane, co daje firmom logistycznym i ich klientom możliwość kontroli transportu ładunków.

Takie dane gromadzone są też w przypadku operacji prowadzonych przez Girtekę w regionie Trondheim, w tym m.in. dotyczące wydajności i zachowania silnika. Wykorzystanie ich pozwala na analizę poziomów zużycia energii w zależności od odległości, użytego napędu, średnich parametrów zużytej energii oraz jej regeneracji.

W ciągu pięciu miesięcy, podczas realizacji dostaw, elektryczna ciężarówka Volvo zużyła łącznie 12 600 kWh (bez ładowania). Choć codzienna eksploatacja samochodu różni się w zależności od specyficznych uwarunkowań, system analizuje średnie zużycie energii na podstawie przejechanych 100 km.

Od listopada 2023 r. do marca 2024 r. średnie zużycie energii oscylowało wokół 150 kWh na każde 100 km. Było różne w zależności od temperatury, natomiast w skali całego roku oczekuje się, że średnie zużycie energii będzie niższe niż w okresie zimowym. Łącznie w ciągu 330 godzin jazdy, przy średniej prędkości 42 km/h i użyciu tempomatu na poziomie ponad 30%, elektryczna ciężarówka przejechała ponad 8000 km.

W Volvo wierzymy w siłę współpracy dla rozwoju technologii elektrycznych samochodów ciężarowych i umożliwienia naszym klientom elektryfikacji ich operacji transportowych. Ścisła współpraca z firmami logistycznymi, takimi jak Grupa Girteka, pozwala nam uzyskać informacje zwrotne, które są kluczowe dla ulepszania naszych samochodów elektrycznych. To partnerskie podejście gwarantuje zrozumienie potrzeb i wyzwań branży, co umożliwia nam wspólne opracowywanie bardziej wydajnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych. mówi Stefan Widlund, Electromobility Director, Volvo Trucks.

Realny wpływ – emisja CO2 niższa o 6,2 tony

Dziś wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych ogranicza się przede wszystkim do transportu krajowego, co wynika głównie z wyzwań infrastrukturalnych. Jednak można już obliczyć ich wpływ na środowisko. Obliczenia uzależnione są od różnych czynników, w tym źródła energii elektrycznej, sposobów wykorzystania pojazdów czy masy ładunków. Na przykład, wykorzystanie przez Girtekę pojazdów elektrycznych do realizacji dostaw w Trondheim, zmniejszyło emisję CO2 o 6,2 tony w ciągu zaledwie kilku miesięcy. To pokazuje wyraźną i wymierną korzyść z wprowadzenia pojazdów elektrycznych dla redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG).

W praktyce widzimy już pozytywny wpływ na środowisko wynikający z wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych. Skalowanie tych inicjatyw ma kluczowe znaczenie i wymaga głębokiego zrozumienia związanych z nimi wyzwań. Analizując doświadczenia i dzieląc się korzyściami poprzez współtworzenie rozwiązań ze wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw, chcemy pokazać naszym klientom rzeczywiste korzyści wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne. W tym podejściu nie chodzi tylko o usprawnienie naszych działań, ale o to, aby być liderem zrównoważonej logistyki dla całej branży. podkreśla Mark Mulder, Chief Commercial Officer, Girteka.

BEVI – narzędzie do symulacji elektryfikacji floty

Dla firm zainteresowanych elektryfikacją floty, wyzwaniem może być dokładna analiza transportu i tras pod kątem wykorzystania pojazdów elektrycznych. Dlatego też, w oparciu o swoje doświadczenie, Girteka przygotowała narzędzie symulacyjne BEVI (Battery Electric Vehicle Insight). To pionierskie w branży logistycznej rozwiązanie umożliwia firmom ocenę wykonalności i korzyści wynikających z przejścia na pojazdy elektryczne, bez konieczności zakupu dodatkowego oprogramowania. Dzięki BEVI firmy mogą dokładnie zbadać, jakie oszczędności i efektywność można osiągnąć poprzez elektryfikację floty, co ułatwia podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Jak działa BEVI? Na podstawie wprowadzonych danych tj. planowanej trasy, rodzaju naczepy (plandeka, chłodnia) i terenu w trasie (górzysty, płaski, oba), wagi ładunku, dodatkowych wymagań lub punktów pośrednich, a także przewidywanego czasu załadunku i rozładunku, generowany jest raport. Zawiera on informacje na temat całkowitej długości trasy, szacowanego zużycia energii, czy wymaganego czasu ładowania. Raport pokazuje, w jaki sposób przejście na BEV wpływa na transport, i tym samym bardziej zrównoważony i wydajny łańcuch dostaw.

Dzięki temu wglądowi każda firma niezależnie od tego, czy działa na rynku krajowym, czy międzynarodowym, może łatwo sprawdzić możliwości wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych na swoich trasach. Przy wsparciu naszego zespołu ds. zrównoważonego rozwoju możemy pracować nad indywidualnymi rozwiązaniami, w ramach których przekształcamy wstępne pomysły w konkretne, zoptymalizowane i zrównoważone środowiskowo rozwiązania. mówi Remigijus Stugys, Marketing Manager w firmie Girteka.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments