Apple poinformowało o, że RCS (Rich Communications Standard, dostępny dotychczas dla użytkowników Android) będzie dostępny dla użytkowników iOS, zaczynając od wersji iOS18 dostępnej od jesieni 2024. To przełomowa decyzja – Apple po raz pierwszy wpuszcza na swoją zamkniętą platformę zewnętrzną technologię. W Polsce oznacza to wzrost użytkowników RCS nawet o ponad 7 mln według szacunków Tide Software.

Użytkownicy iOS będą mogli korzystać z RCS jako uzupełnienia do iMessage. Wpłynie to istotnie na poprawę jakości komunikacji tekstowej pomiędzy użytkownikami iOS a Android. RCS, zwany SMS-em 2.0, jest już dostępny na połowie smartfonów na całym świecie, a do końca roku technologia miała być wykorzystywana przez ponad 3 miliardy osób na całym świecie. Decyzja Apple’a o adopcji RCS znacząco przyśpieszy popularyzację tej technologii i przyczyni się do skokowego wzrostu liczby użytkowników.

Z informacji podanych m.in. przez Statistę wynika, że w 2023 roku iPhone’y stanowiły 20% globalnego rynkuurządzeń typu smartphone. Z kolei z danych od czterech największych mobilnych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, współpracujących z nami, wynika, że aktualnie ok. 19,5% telefonów w polskich sieciach to urządzenia Apple. Wszyscy oni uzyskają w perspektywie dostęp do nowej metody komunikacji. – podkreśla Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, jednego z wiodących dostawców platform komunikacyjnych CPaaS w Polsce, operatora telekomunikacyjnego dla klientów biznesowych.

Decyzja Apple’a może zwiększyć penetrację RCS, czyli zasięg usług, do poziomu, w którym większość smartfonów będzie ją wspierała. To znacząco więcej w porównaniu z prognozowanymi 3 miliardami, które miały w tym roku mieć dostęp do nowej technologii – już teraz RCS jest dostępny na wszystkich nowszych smartfonach wyposażonych w system Android.

Format RCS z jednej strony upraszcza i ujednolica komunikację między różnymi platformami mobilnymi. Z drugiej strony oferuje funkcjonalności dostępne w komunikatorach, czyli bogate multimedia, statusy doręczenia czy interaktywność, która umożliwia nawet tworzenie sklepów online, robienie zakupów czy płatności. Nie wymaga przy tym instalowania żadnych dodatkowych aplikacji. Z punktu widzenia firm RCS jest zatem fantastycznym narzędziem do wzbogacenia komunikacji z klientem, zarówno w kontekście biznesowym, jak i marketingowym. – tłumaczy Jerzy Klimaszewski.

RCS – potencjał zastąpienia aplikacji mobilnych

Z uwagi na swoją interaktywność RCS ma potencjał, by stać się alternatywą dla aplikacji mobilnych bez konieczności zakładania konta czy ściągania aplikacji. RCS poszerza możliwości dotarcia do klientów z ofertą oraz marketingiem. Firmy mogą mieć na swoim kanale RCS utworzoną certyfikowaną „wizytówkę”. To znaczy, że odbiorca, wchodząc w wątek wiadomości danej marki, może zobaczyć logo firmy, linki do sklepu internetowego, a nawet „karuzelę” z wybranymi ofertami. RCS na niespotykaną dotychczas skalę umożliwia zwiększenie interaktywności wysyłanych wiadomości biznesowych.

Według analityków Juniper Research (raport Global A2P Messaging Market 2024-2022) wartość rynku z ruchu generowanego przez wiadomości biznesowe RCS (Rich Communication Services) może wzrosnąć z 1,3 mld USD w 2023 r. do 8,1 mld USD w 2025 roku.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments