IBM: CEO prześcigają się we wdrażaniu generatywnej AI

Ponad połowa ankietowanych dyrektorów generalnych przyznaje, że wywiera nacisk na swoje organizacje w celu wdrażania generatywnej AI szybciej, niż wynikałoby to z komfortu niektórych pracowników, wskazuje badanie IBM.

Połowa ankietowanych dyrektorów generalnych potwierdza, że ich organizacje zatrudniają na stanowiska związane z generatywną AI, które w zeszłym roku jeszcze nie istniały. Jednocześnie ponad połowa z nich nie oceniła wpływu tej technologii na swoje kadry.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez IBM Institute for Business Value (IBV) potwierdza, że dyrektorzy generalni szybko podejmują działania w zakresie wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji, co powoduje szereg wyzwań związanych z kadrami, kulturą organizacji i zarządzaniem.

Doroczne badanie think tanku IBM zostało przeprowadzone wśród 3 000 dyrektorów generalnych z ponad 30 krajów i 26 branż*. 64% jego uczestników twierdzi, że sukces generatywnej AI będzie zależał bardziej od jej przyjęcia przez ludzi niż od samej technologii. Jednak 61% respondentów przyznaje, że naciska na swoje organizacje, aby  wdrażały generatywną AI szybciej, niż to dla niektórych jest komfortowe.

Jak wynika z badania IBM IBV, niemal dwie trzecie (63%) CEO twierdzi, że ich zespoły posiadają umiejętności i wiedzę, aby wprowadzić generatywną AI, ale niewielu z nich rozumie w jaki sposób zastosowanie generatywnej AI wpływa na kadry i kulturę ich organizacji. Ponad połowa (56%) respondentów nie oceniła jeszcze tego wpływu na swoich pracowników. Niemniej jednak, 51% ankietowanych dyrektorów generalnych twierdzi, że zatrudnia na stanowiska związane z generatywną AI, które jeszcze w zeszłym roku nie istniały, a 47% spodziewa się zmniejszenia lub przeniesienia swoich pracowników w ciągu najbliższych 12 miesięcy w wyniku wdrożenia generatywnej AI.

Podczas debaty eksperckiej, zorganizowanej w Warszawie w ramach konferencji Put AI to Work, IBM zaprezentował, w jaki sposób liderzy rynkowi wykorzystują automatyzację procesów biznesowych i mechanizmy AI, w celu osiągnięcia długoterminowych korzyści z wdrożonych rozwiązań.

Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM w Polsce, Krajach Bałtyckich i Ukrainie uważa, że w ramach wdrażania rozwiązań AI w przedsiębiorstwie kluczowe jest zdefiniowanie oczekiwanej zmiany. „To pytanie jest fundamentalne, niezależnie od skali i wielkości przedsiębiorstwa. Chodzi o określenie celów, takich jak poprawa funkcjonowania firmy, pozyskanie nowych klientów, podniesienie poziomu zadowolenia klientów czy redukcja kosztów w określonym procesie. Ta definicja jest krytyczna, zwłaszcza, że rozwój generatywnej sztucznej inteligencji nie wyklucza klasycznych rozwiązań AI – oba te elementy wzajemnie się uzupełniają”.

„AI oferuje wiele możliwości, a głównym ograniczeniem w jej zastosowaniach są wyobraźnia oraz lokalne regulacje prawne dotyczące technologii AI, szczególnie w wysokoregulowanych sektorach. Do lokalnych przykładów zastosowania generatywnej AI należą chatboty, audioboty ulepszające komunikację, systemy do obsługi dużej ilości dokumentów, indeksowania oraz przeszukiwania pod kątem tworzenia podsumowań czy zaawansowanej analizy treści dużych zbiorów danych” – podsumowuje Marcin Gajdziński.

Pracownicy pozostają pod presją przyjęcia generatywnej AI

40% ankietowanych dyrektorów generalnych w związku z generatywną AI planuje zatrudnić dodatkowych pracowników. Jednak ponad połowa (53%) CEO twierdzi, że już teraz mają trudności z obsadzeniem kluczowych stanowisk technologicznych. Uczestniczący w badaniu dyrektorzy generalni twierdzą, że 35% ich pracowników będzie wymagało przekwalifikowania w ciągu najbliższych trzech lat – w porównaniu do zaledwie 6% w 2021 roku.

Dyrektorzy generalni rozumieją, że do skutecznego skalowania AI potrzebna jest zmiana kulturowa, ale stoją w obliczu wyzwań związanych ze współpracą w ramach organizacji i adopcją

65% ankietowanych CEO twierdzi, że sukces ich organizacji jest bezpośrednio związany z jakością współpracy między finansami a technologią, jednak niemal połowa (48%) twierdzi, że konkurencja wśród kadry kierowniczej czasami utrudnia współpracę. Większość (81%) ankietowanych dyrektorów generalnych twierdzi, że inspirowanie zespołu wspólną wizją przynosi lepsze wyniki. Jednocześnie 37% przyznaje, że ich pracownicy nie rozumieją w pełni, jaki wpływ mają na nich strategiczne decyzje.

57% ankietowanych przyznaje, że zmiana kulturowa jest ważniejsza dla stania się organizacją opartą na danych niż przezwyciężanie wyzwań technicznych1. CEO uważają, że wdrożenie generatywnej AI ma kluczowe znaczenie dla sukcesu, ale niemal dwie trzecie (64%) twierdzi, że ich organizacja musi korzystać z technologii, które zmieniają się szybciej, niż ludzie mogą się do nich dostosować.

Dyrektorzy generalni wskazują, że korzyści z szybkiej adopcji technologii przewyższają potencjalne ryzyka

Ponad dwie trzecie (68%) ankietowanych dyrektorów generalnych zgadza się, że zarządzanie generatywną AI musi zostać określone na etapie projektowania rozwiązań, a nie po ich wdrożeniu. Chociaż 75% ankietowanych dyrektorów generalnych twierdzi, że zaufana AI jest niemożliwa bez skutecznego zarządzania AI w ich organizacji, tylko 39% ocenia, że dysponuje dobrze zarządzaną generatywną AI.

Jednocześnie 62% ankietowanych CEO twierdzi, że podejmie większe ryzyko niż konkurencja, aby utrzymać przewagę rynkową, przy czym połowa (51%) zgadza się, że ryzyko pozostania w tyle skłania ich do inwestowania w niektóre technologie, zanim dobrze zrozumieją ich wartość1.

67% ankietowanych dyrektorów generalnych twierdzi, że wzrost produktywności wynikający z automatyzacji jest tak duży, że muszą oni zaakceptować znaczne ryzyko, aby pozostać konkurencyjnymi. Obecnie 71% ankietowanych dyrektorów generalnych jest na etapie pilotażu i eksperymentowania z generatywną AI, a 49% oczekuje, że do 2026 roku będzie napędzać wzrost i ekspansję dzięki tej technologii.

Innowacyjność produktów i usług jest kluczowa, ale koncentracja na celach krótkoterminowych może hamować długofalowy postęp

Dyrektorzy generalni biorący udział w badaniu IBM IBV uznali innowacyjność produktów i usług za swój najwyższy priorytet na najbliższe trzy lata – w porównaniu do szóstego miejsca w 2023 roku. 41% respondentów twierdzi, że są gotowi poświęcić wydajność operacyjną dla poprawy innowacyjności. Jednak większość ankietowanych CEO wskazuje koncentrację na krótkoterminowych wynikach jako główną barierę dla innowacji.

Obecnie tylko 36% ankietowanych dyrektorów generalnych finansuje swoje inwestycje w generatywną AI głównie z nowego budżetu IT, podczas gdy pozostałe 64% ogranicza wydatki na inne technologie1.

*Metodologia badania. IBM Institute for Business Value we współpracy z Oxford Economics przeprowadził wywiady z 3000 dyrektorów generalnych z ponad 30 krajów i 26 branż. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2023 do kwietnia 2024 roku w ramach 29. edycji badań IBM C-Suite Study. Wywiady koncentrowały się na priorytetach biznesowych, przywództwie, technologii, talentach, partnerstwie, regulacjach, zakłóceniach w branży i transformacji przedsiębiorstw.

IBM Institute for Business Value jako think tank IBM łączy globalne badania i dane dotyczące wydajności z wiedzą ekspertów branżowych i czołowych przedstawicieli środowisk akademickich.

1 Niepublikowane dane IBM Institute for Business Value 2024 CEO Study.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments