Minęły trzy lata od uruchomienia Orbico.pl – internetowej platformy B2B, utworzonej przez Orbico Polska. Przez ten czas klienci biznesowi dokonali 77 000 transakcji, ale czołowy dystrybutor FMCG przekonuje, że… to dopiero początek. Orbico Polska zapowiada dalsze inwestycje w rozwój platformy. W planach jest m.in. aplikacja mobilna. Jak platforma zmieniała się w ciągu ostatnich lat i jakie są prognozy na najbliższą przyszłość w kontekście rozwoju nowych technologii na rynku?

Cyfryzacja handlu i coraz większe znaczenie narzędzi digitalowych we współczesnym społeczeństwie sprawiają, że również firmy dystrybucyjne nie zwalniają tempa w zakresie rozwoju nowych rozwiązań. Taki zamysł towarzyszył również powstaniu platformy Orbico.pl, udostępnionej klientom na przełomie maja i czerwca 2021 roku. Był to kolejny krok w kierunku realizacji strategii rozwoju Orbico Polska – platforma z jednej strony miała lepiej monitorować i adresować potrzeby klientów, z drugiej zaś: pełnić funkcję uzupełniającą dla istniejącego działu sprzedaży i tym samym wpisywać się w omnichannelową strategię firmy.

Orbico.pl to platforma, za pomocą której biznesowi klienci Orbico mają dostęp do pełnej oferty dystrybuowanych przez firmę produktów. To łącznie ponad 5000 pozycji w kilkunastu kategoriach. Klienci mają do niej dostęp przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Do skorzystania z Orbico.pl zachęcają również: niskie minimum logistyczne, darmowa dostawa już od 250 złotych realizowana w 48h i możliwość importowania gotowych zamówień, co redukuje czas realizacji transakcji nawet do kilku sekund.

Klienci Orbico.pl mogą korzystać ze spersonalizowanych ofert cenowych, nowości produktowych oraz limitowanych promocji dostępnych wyłącznie online. Dodatkowo czekają na nich akcje promocyjne, przygotowane przez producentów czy możliwość zamawiania materiałów POS, których ekspozycja poprawia widoczność produktów na sklepowych półkach.

Orbico.pl ma nieść wartość dla naszych klientów, ułatwiać dokonywanie zamówień i czynić ten proces intuicyjnym oraz wygodnym. Przykładowo: za pomocą platformy można zarządzać wszystkimi punktami sprzedaży w jednym miejscu, dzięki możliwości tworzenia subkont. Jednocześnie oferuje ona dostęp nie tylko do produktów i spersonalizowanych promocji, ale także do kluczowych funkcjonalności, takich jak moduł finansowy, w którym klient może pobrać kopie faktur i na ich podstawie opłacić zamówienie. Ponadto, w każdej chwili może sprawdzić status faktur, dzięki czemu ma pod kontrolą transakcje opłacone i te wymagające uregulowania. Platforma udostępnia również informacje o historii zamówień, limitach kredytowych, należnościach czy punktach odbioru. – informuje Ireneusz Wawrzeń, Commercial Director FMCG w Orbico Polska.

Rozwój technologiczny i największe wyzwania

Uruchomienie platformy, oprócz znaczących inwestycji w zaplecze i infrastrukturę magazynową, było jednym z flagowych projektów Orbico Polska w ostatnich latach. Jej powstaniu i rozwojowi towarzyszyły dwa kluczowe wyzwania. Pierwsze z nich to optymalizacja technologiczna.

Oczywistym jest, że nie wszystko funkcjonowało tak, jak działa to teraz. Kluczowe było wyciąganie odpowiednich wniosków, podejmowanie optymalnych decyzji i ciągłe udoskonalanie platformy, tak by stała się niezawodna. Aktualizujemy ją co miesiąc, słuchamy podpowiedzi naszych klientów i systematycznie wprowadzamy nowe funkcjonalności. – przekonuje Sara Kowalczyk, E-commerce Manager.

Oprócz wyzwania na poziomie technologicznym konieczne było również zmierzenie się z wyzwaniem… komunikacyjnym. Uruchomienie platformy było równoznaczne ze startem kampanii informacyjnej, skierowanej zarówno do pracowników Orbico Polska, jak i klientów.

Aby klienci mogli w pełni wykorzystywać potencjał naszej platformy zakupowej, niezbędne było przeszkolenie naszych pracowników, zwłaszcza przedstawicieli handlowych, tak by byli w stanie w profesjonalny sposób przekazać klientom korzyści płynące z nowego rozwiązania. – dodaje.

Platforma Orbico.pl nie powstała w celu zastąpienia przedstawicieli handlowych, ale jest naturalnym uzupełnieniem nowego modelu ich pracy.

Korzystanie z platformy pozwala na zaoszczędzenie czasu związanego z manualnym zbieraniem i przetwarzaniem zamówień. Sprawia, że przedstawiciel handlowy może wykorzystać ten czas na produktywne rozmowy z klientem dotyczące trendów konsumenckich, nowości produktowych, atrakcyjnych promocji cenowych, czy omówić kwestie pozycjonowania produktów i ich wsparcia na poziomie sklepu. Wszystko to po to, by wymieniać się wiedzą, budować wzajemne doświadczenie w obszarze sprzedaży i wspólnie osiągać jeszcze lepsze rezultaty biznesowe. – przekonuje Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska.

3 lata platformy Orbico.pl upłynęły pod znakiem rozwoju. Po pierwsze – wspomniane już wcześniej ciągłe udoskonalanie platformy – po to, by klientom łatwiej się z niej korzystało, by obsługa z poziomu backoffice była przejrzysta i intuicyjna. Po drugie – stale poszerza się lista produktów i limitowanych promocji, oferowanych klientom przez e-platformę i wreszcie po trzecie, najważniejsze: wzrasta liczba klientów korzystających z tego rozwiązania. Po pierwszym roku liczba zarejestrowanych użytkowników platformy wynosiła 5 500, po drugim 9 800, a po trzecim 11 500.

Do platformy dołącza coraz więcej klientów, wzrasta ich aktywność, a liczba zamówień online rośnie. Widzimy, że skala oddziaływania Orbico.pl na biznes na przestrzeni tych 3 lat mocno się zmieniła i z pełną świadomością chcemy stawiać na jej rozwój w przyszłości. – dodaje.

Lojalizacja, aplikacja i… automatyzacja

Kolejnym krokiem w rozwoju platformy jest aplikacja mobilna.

Chcemy być jeszcze bliżej naszych klientów i zaoferować im możliwość zamawiania produktów bezpośrednio z aplikacji w swoim telefonie. Chcielibyśmy, aby aplikacja była rozwiązaniem, które zaadresuje potrzeby klientów, którzy nie mają stałego dostępu do Internetu lub borykają się z problemami z zasięgiem w swoich placówkach. Zależy nam na nowoczesnym rozwiązaniu odpowiadającym realnym potrzebom klientów. – dodaje Sara Kowalczyk, E-commerce Manager.

Ponadto Orbico planuje wdrożyć rozwiązania automatyzujące proces uzupełniania asortymentu.

Zależy nam na tym, aby cały czas pracować nad integracją pomiędzy systemami zakupowymi naszych klientów a Orbico. To oznacza, że chcemy rozwijać moduł inteligentnych rekomendacji produktowych, tak aby w przyszłości system podpowiadał dokładnie to, czego akurat potrzebuje klient, a po potwierdzeniu z jego strony, był w stanie automatycznie uzupełnić zapas produktów. – podsumowuje.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments