epoint

Comarch User Group zgromadziła przedstawicieli 40 krajów. Wydarzenie to stało się już tradycją. „Nie ma z nami tylko osób z Antarktydy” – podsumowała jedna z organizatorek eventu, zapytana o kontynenty, które reprezentują uczestnicy. W campusie Comarch, w krakowskich Czyżynach, CEO firmy, dr Anna Pruska, powitała gości w kilku językach, ale jak podkreśliła – w krótkim przemówieniu nie sposób użyć wszystkich.

W tym roku będziemy kontynuować umacnianie naszej pozycji na rynkach zagranicznych i rozwój kluczowych rozwiązań – zapowiedziała dr Anna PruskaMoim celem jest dalsze kształtowanie roli rynkowej Comarch jako globalnego dostawcy rozwiązań IT i zadbanie o to, abyśmy pozostali partnerem IT pierwszego wyboru w 2024 roku i później. Zachęcając uczestników konferencji do merytorycznych dyskusji w jednym z najpiękniejszych miast Polski, powiedziała: Let’s, celebrate the past, and develop the future together.

Przemówienie to rozpoczęło dwa dni wystąpień, prezentacji i najciekawszych w branży case studies. Interesującym aspektem konferencji było to, że tematy intensywnie obecne w mediach i życiu codziennym zajmują również uwagę branży informatycznej. IT, kojarzone głównie z pisaniem kodów, to w rzeczywistości opowieść o rozwiązywaniu problemów użytkowników w każdej dziedzinie życia, od zakupów do podróży, obsługi aplikacji bankowych, czy… zdrowia.

Demografia, wszechobecność sztucznej inteligencji, generacja Z – pojawiały się w kolejnych prelekcjach. Comarch User Group to nie tylko networking i dyskusje ekspertów, ale również możliwość pokazania gościom różnych twarzy Krakowa – pierwszego dnia tej nieco bardziej industrialnej, choć zielonej – w Czyżynach, gdzie znajduje się siedziba Comarch (uczestnicy mogli odwiedzić np. strefę innowacji firmy), drugiego natomiast tej zabytkowej, w samym sercu miasta – w tym roku organizatorzy wybrali Pałac pod Baranami, Międzynarodowe Centrum Kultury i Grand Hotel.

Najważniejszą wartością Comarch User Group jest pragmatyzm i możliwość globalnego spojrzenia na rynek lojalności, telekomunikacji i finansów z perspektywy osób, które stosując najnowsze technologie, odpowiadają na realne potrzeby klientów. Właśnie dlatego wydarzenie cieszy się tak doskonałą frekwencją.

Doświadczenie klienta na pierwszym miejscu – trendy i wyzwania w lojalności

Prawie każdy ma na co dzień do czynienia z programami lojalnościowymi. Rzadko zastanawiamy się, „co jest w środku” i dlaczego dany program jest skonstruowany w dany sposób. O tym, jak dobre praktyki z branży „travel” można zastosować w innych dziedzinach biznesu, aby program lojalnościowy stał się strumieniem przychodów, mówił na przykład David Fieldman – przewodniczący Loyalty Summit i partner zarządzający Catchit Loyality. Kluczem w generowaniu przychodów w obszarze lojalności, są według niego dobre praktyki, które polegają na odpowiedniej i przejrzystej strategii, analizie danych na podstawie zachowania konsumentów i na doświadczeniach konsumenckich. „Prawdziwa wartość jakiegokolwiek programu lojalnościowego tkwi w jego zdolności do stymulowania zmian w zachowaniu klientów” – podsumował.

Panel lojalnościowy w dużej mierze skupiał się na studiach przypadku współpracy, której na przestrzeni wielu lat podjęły się zespoły specjalistów Comarch oraz na debatach eksperckich. O ewolucji programów lojalnościowych w handlu paliwami w kontekście transformacji pojazdów elektrycznych opowiedzieli: Olivier Martinet – prezes Posidonia Consulting, Athanasios Sbonias – dyrektor ds. Customer Experience w HelleniQ Energy i Sami Nachawati – dyrektor konsultingu w Comarch. Zaprezentowano również case studies dotyczące wprowadzania systemów lojalnościowych dla różnych klientów na podstawie współpracy z JetBlue Airways i budowania lojalności poprzez niezapomniane doświadczenia dzięki połączeniu sił Comarch i Globe Telecom. Bardzo oryginalnym wątkiem było tutaj uruchomienie od podstaw programu lojalnościowego na dynamicznym rynku afrykańskim dla uznanej marki – Asante Rewards.

Skupiliśmy się nie tylko na dostarczaniu klientom najwyższej obietnicy korzyści, ale także na tym, aby ich doświadczenie było na pierwszym miejscu we wszystkich naszych decyzjach. Oznaczało to zapewnienie klientom najlepszych doświadczeń na każdym kroku” – tłumaczył Dharmesh Bhana – kierownik ds. lojalności i nagród w NedBanku, którego program lojalnościowy, nagradzający użytkowników za efektywne zarządzanie finansami, został przebudowany dzięki Comarch.

Usługi finansowe, czyli od filozofii i literatury do pragmatyzmu IT

Andrzej Przewięźlikowski – wiceprezes Comarch, rozpoczynając dyskusję uczestników CUG 2024 z sektora finansów i ubezpieczeń, przytoczył sentencję Heraklita:
Change is the only constant in life.

Nawiązał w ten sposób do ogromnej ilości globalnych zmian w ostatnim czasie, które mają znaczący wpływ na każdy aspekt działalności przedsiębiorstw, a na branżę finansową szczególnie. Zadał słuchaczom pytania: czy przed rokiem 2020 spotkali się ze zwrotem „lockdown”, odmienianym teraz przez wszystkie przypadki, czy poświęcali kiedykolwiek tyle uwagi sztucznej inteligencji (która nie pojawiła się przecież rok temu, bo liczy już całe dekady )? Podkreślił również rolę nowych przepisów i dyrektyw, które dotyczą każdego najmniejszego wycinka biznesu – ich natężenie również jest dla przedsiębiorców nowością.
Zadaniem twórców oprogramowania jest ułatwianie klientom poruszania się w nowej rzeczywistości za pomocą rozwiązań informatycznych. Comarch reaguje błyskawicznie na zmiany i nieustannie modyfikuje portfolio, aby je implementować.

Alexandru CALIN z Societe Generale cytował z kolei Marka Twaina:
It’s not what you don’t know that kills you,
it’s what you know for sure that ain’t true.

Ten cytat pomógł mu poprowadzić słuchaczy przez opowieść o procesie informatycznym, który nazwał “Od rysunku do produkcji”, czyli ścieżce zarządzania, niezbędnej do stworzenia skutecznych rozwiązań – zgodnych z oczekiwaniami odbiorców.

Anna Grechowicz-Dorosz z Credit Agricole Bank Polska S.A. i Krzysztof Ziomek z EFL Group zaprezentowali kompleksowy ekosystem bankowy, który dzięki wsparciu Comarch powstał z połączenia dwóch systemów, bez konieczności budowania wszystkiego od zera. Dzięki takiemu podejściu, czas wprowadzenia nowego systemu na rynek został wyraźnie skrócony. Jak podkreślili, przy obecnym tempie zmian, pozostanie przy starych rozwiązaniach nie jest już nawet staniem w miejscu, a cofaniem się. Platformizacja jest według nich najlepszą drogą, ponieważ niesie szereg korzyści dla banku, ale i możliwość dopasowania benefitów indywidualnie pod klienta.

Tomasz Jędroszkowiak i Małgorzata Moderacka z sektora ubezpieczeń Comarch pokazali, jak będzie wyglądał wiek populacji w wybranych miejscach świata w kolejnych latach. Nie tylko Europa będzie „coraz starsza”. Będzie to miało kolosalne znaczenie dla branży ubezpieczeniowej. Dlatego już teraz, planując rozwiązania IT, trzeba brać to mocno pod uwagę.

Z zupełnie innej strony spojrzał na ubezpieczenia Bradley Jones z zespołu Comarch UK. Opowiedział, jak zmienia się branża w dobie pokolenia Z. Ogromne znaczenie mają tutaj media społecznościowe, które towarzyszą młodym ludziom od świtu do zmroku. Bez ich aktywnego wykorzystania firmy ubezpieczeniowe nie mogą poważnie myśleć o obsłudze klienta z tej generacji. Zaprezentował również dane, które podkreślają, jak wzrosło znaczenie zdrowia psychicznego dla osób młodych, o tym również trzeba zacząć myśleć od pierwszego znaku kodu aplikacji ubezpieczeniowej.

Telekomunikacja: „Era nowych technologii”

Marcin Kaleta – wiceprezes Comarch, wprowadził uczestników w obszar zagadnień telekomunikacji.Zaprezentował aktualną strukturę sektora oraz opowiedział o planach rozwoju – zwłaszcza na rynkach zagranicznych, które były silnie reprezentowane w czasie wydarzenia w Krakowie przez klientów i partnerów Comarch.

„Era nowych technologii” była tematem wystąpienia Toniego Eid, założyciela jednej z najbardziej znanych platform medialnych Telecom REVIEW, która obejmuje Amerykę Północną, Azję i Pacyfik, Afrykę, Bliski Wschód oraz Europę. „Technologia 5G zapoczątkowała nową erę łączności, przynosząc ze sobą wiele rzeczywistych przypadków użycia, które wykraczają daleko poza szybsze prędkości pobierania. Od powszechnego wdrażania urządzeń Internetu rzeczy (IoT) po ewolucję inteligentnych miast, autonomicznych pojazdów i zaawansowanych rozwiązań opieki zdrowotnej, 5G to nie tylko szybkość, ale także zrewolucjonizowanie sposobu, w jaki ludzie żyją i pracują.  stwierdził Toni Eid.

Nowy typ przedsięwzięcia telekomunikacyjnego był tematem wystąpienia dr Andrzeja Cwika z 450Connect. To nowy typ przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego o specyficznych celach i tym samym poszukującego innej współpracy z dostawcami oprogramowania, niż dominujące dotychczas na rynku. 450Connect z Niemiec to spółka 4 udziałowców, powołanych do stworzenia sieci o wysokiej dostępności i pewności ciągłości działania oraz stosunkowo niewielkiej liczbie oferowanych usług i niewielkiej skali skomplikowania czy „nowatorstwa”.

To sieci telekomunikacyjne organizowane jako sieci bezpieczeństwa, służące do zagwarantowania dostępności w razie sytuacji kryzysowych dla priorytetowych instytucji państwowych oraz decydujących o bezpieczeństwie dostawców, takich jak Policja, Straż Pożarna, wojsko, czy dostawcy energii elektrycznej i wody. W związku z tym poszukują oni nowej formy partnerstwa z dostawcami oprogramowania o wysokiej efektywności, stabilności i odporności. Dr Cwik podkreślił splot czterech przewag Comarch w tym względzie: doświadczenie w dostarczaniu oprogramowania do zarządzania sieciami Telco, prostotę, kompletność i komplementarność oferty z jasno zdefiniowana strukturą, jednolite pochodzenie rozwiązań bezpośrednio od dostawcy oprogramowania a także doskonałe kompetencje i wieloletnie doświadczenie pracowników Comarch.

O przejściu od TelCo do TechCo mówił Tymoteusz Wrona – dyrektor działu konsultingu w sektorze telekomunikacji w Comarch. Obecnie dziedzina telekomunikacji to nie tylko sprzedaż łączności. Kluczowe są produkty oparte na rozwiązaniach własnych i partnerskich oraz uwzględnienie w procesie sztucznej inteligencji, w tym ML i GenAI. Ważną rolę odgrywają przejścia z zamkniętych protokołów telekomunikacyjnych na rekomendowane standardy IP oraz wirtualizacja rozwiązań w środowisku CLOUD, umożliwiającą głębszą i bezproblemową integrację z rozwiązaniami poddostawców, partnerów, a nawet konkurentów.

Jak generować zyski za pomocą sztucznej inteligencji?

W pamięci uczestników pozostanie na pewno debata na temat monetyzacji i bezpieczeństwa sztucznej inteligencji, którą poprowadził Artur Kurasiński, bloger technologiczny i autor podcastu „Technofobia”. Udział w niej wzięły: dyrektor generalna Microsoft w Polsce – Dominika Bettman, Agnieszka Bochacka – ekspert ds. transformacji cyfrowej w PwC oraz specjaliści Comarch: Marek Kuczyński – dyrektor działu Inteligent Assurance & Analitycs i Maria Wróblewska – koordynator ds. rozwiązań AI.
Dominika Bettman z Microsoft podkreśliła, że korzyści związane z wykorzystywaniem AI w firmie nie zawsze są wyłącznie materialne:

„Monetyzacja AI jest również związana ze zwiększeniem produktywności pracowników. Niekoniecznie muszą to być bezpośrednio pieniądze. Może to być również zwiększenie ilości czasu na wykonywanie przez pracowników innych czynności”.

Marek Kuczyński wyjaśnił natomiast, że biorąc pod uwagę rozwiązania AI, zawsze należy pamiętać o kosztach integracji: „Jeśli chcesz wdrożyć rozwiązania AI, zawsze musisz wziąć pod uwagę koszt integracji ale również to, że przynoszą one ogromne korzyści. Algorytmy AI dają nam wskazówki lub bardzo istotne informacje o źródle problemów, przez co realnie ułatwiają pracę”.

W czasie panelu o finansach prezes Andrzej Przewięźlikowski słusznie zauważył, że obecnie „wszyscy” mówią o sztucznej inteligencji i „wszyscy” chcą ją mieć.

Jednak aby stosowanie AI w przedsiębiorstwach miało głęboki sens i przynosiło realne korzyści – zdecydowanie lepiej oddać pole do działania informatykom.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments