Allegro generuje ok. 1% wartości dodanej brutto polskiej gospodarki jak i całego polskiego Produktu Krajowego Brutto. W 2023 roku na polskim Allegro sprzedano ok. 1,15 mld produktów. Aktywnie na platformie kupuje co trzeci Polak i Polka, jak i co druga polska firma, to główne wnioski płynące z „Raportu wpływu”, który firma KPMG przygotowała dla Allegro.
Sprzedający osiągnęli dzięki sprzedaży na Allegro przychody na poziomie niemal 55 mld zł tylko w 2023 roku, a w ciągu sześciu lat od startu Allegro Smart! konsumenci zaoszczędzili dzięki programowi prawie 9 mld zł na kosztach dostawy. Dzięki Allegro, zatrudnienie ma blisko 1% całkowitej liczby pracujących w polskiej gospodarce2, a łączna wartość wynagrodzeń generowanych w kraju dzięki działalności platformy sięgnęła w ubiegłym roku około 8 mld zł.
Allegro tworzy polski rynek e-commerce od 1999 roku, czyli niemal od początku jego istnienia. Na koniec 2023 roku ogólny wpływ Allegro na polską gospodarkę oszacowany został na ponad 26 mld zł wartości dodanej brutto (WDB), czyli około 1% całkowitej WDB wytworzonej w Polsce oraz niecały 1% całkowitego PKB.
„Allegro jest motorem napędowym polskiego rynku e-commerce od czasu swojego powstania dwadzieścia pięć lat temu. Obecnie prawie jeden procent polskiego PKB jest generowany dzięki naszej platformie. Ciągle pracujemy nad tym, aby zakupy i sprzedaż były jak najłatwiejsze. Setki milionów produktów, fantastyczne ceny (zwykle najbardziej konkurencyjne na rynku) i wygodna dostawa zachęcają klientów do ciągłego korzystania z naszych usług — a ci liczni klienci przyciągają coraz więcej sprzedawców, którzy wystawiają u nas swoje produkty. Zajmujemy się również edukacją, wspieraniem organizacji charytatywnych i wyznaczaniem trendów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Lojalność klientów i sprzedawców doprowadziła do tego, że Raport Wpływu określił nas mianem najpopularniejszej platformy w Polsce. Jesteśmy bardzo dumni z tego osiągnięcia i krok po kroku rozszerzamy nasz model na inne kraje w regionie” – powiedział Roy Perticucci, prezes Allegro.
Na koniec zeszłego roku Allegro cieszyło się zainteresowaniem prawie 20 mln aktywnych kupujących w regionie, z czego 14,6 mln na swoim rodzimym polskim rynku. Taka baza wraz z coraz szerszą ofertą logistyczną dostępną na Allegro to nie lada gratka dla sprzedających, którzy tylko w 2023 roku wygenerowali dzięki sprzedaży na Allegro przychody w wysokości ponad 54,7 mld zł. Tworzone przez Allegro programy i oferty jak Allegro Smart!, Allegro Pay, czy Gwarancja najniższej ceny są już mocno zadomowione wśród polskich konsumentów, którzy tylko dzięki programowi Smart! zaoszczędzili już łącznie ponad 8,6 mld zł na kosztach przesyłek! Jednocześnie platforma wciąż rozszerza swoje możliwości logistyczne, wspomagając rozwój branży oraz rozbudowując własną ofertę automatów paczkowych One Box, usług kurierskich czy oferty One Fulfillment. Dzięki temu, jak głosi Raport, około 9 na 10 zamówień realizowanych jest w ciągu 1-2 dni, a niemal 45% przesyłek dociera do kupujących już na drugi dzień.
„Pozytywny wpływ Allegro na polską gospodarkę należy rozpatrywać znacznie szerzej niż tylko w zatrudnieniu, wypłacanych wynagrodzeniach czy generowanej wartości dodanej. Allegro jest unikatowym podmiotem na skalę międzynarodową – platformą marketplace powstałą w Europie i tu napędzającą rozwój całego rynku e-commerce. Opisane w raporcie korzyści ekonomiczne związane z funkcjonowaniem platformy na polskim rynku pokazują, jak ważną rolę w krajowej gospodarce odgrywa Allegro i jaki jest potencjał tego modelu, który platforma właśnie rozszerza na inne kraje regionu. Kluczowa działalność spółki jest zlokalizowana w Polsce, ale Allegro to już teraz największy zespół e-commerce w tej części Europy. Ponadto rozwój Allegro poza granice Polski stymuluje międzynarodową ekspansję lokalnych przedsiębiorców” – dodał Andrzej Musiał, Dyrektor w Zespole Transformacji Cyfrowej w Dziale Consultingu w KPMG w Polsce.