epoint

W nadmorskim sercu Gdyni, w historycznej lokalizacji Mola Południowego i przy porcie jachtowym, Ghelamco wspólnie z Polskim Związkiem Żeglarskim (PZŻ) zbuduje wielofunkcyjny budynek z centrum żeglarskim. Inwestycja Nova Marina Gdynia będzie zwieńczeniem wieloletniej współpracy firmy z Polskim Związkiem Żeglarskim i zrzeszonymi w nim gdyńskimi klubami, dzięki której miasto zyska wartościowy, wpisujący się w jego modernistyczne tradycje obiekt z bogatą infrastrukturą dla żeglarzy.

W samym środku lata, w trakcie największego święta żeglarzy w Polsce – dorocznego Gdynia Sailing Days – Polski Związek Żeglarski wraz z firmą Ghelamco zaprezentowali wspólny projekt, który ma zmienić oblicze reprezentacyjnego fragmentu Gdyni i kolebki polskiego żeglarstwa. Przy Molo Południowym, w otoczeniu wody i największych ikon miasta, w tym historycznego żaglowca „Dar Pomorza” i Uniwersytetu Morskiego, powstanie nowa siedziba polskiego żeglarstwa.

W pięciokondygnacyjnym obiekcie o powierzchni użytkowej ok. 20 tys. m2 znajdą się m.in. siedziby gdyńskich klubów i PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy, w tym lokale z widokiem na port i marinę, spełniające oczekiwania na miarę organizowanych w Gdyni wydarzeń żeglarskich. Obiekt wyposażony będzie m.in. w hangary do przechowywania jachtów, a także podziemny garaż.

Z szacunkiem dla żeglarskich tradycji i modernistycznego dziedzictwa

Gdynia to miasto, gdzie na każdym kroku można odczuć ideę jej twórców, modernistycznych architektów i urbanistów – ich optymistyczną wiarę w jutro, fascynację nowoczesnością, czytelnością form i funkcjonalnością. Ale można także wyczuć ich zamiłowanie do światła, przestrzeni, morza i zieleni. Nasz projekt czerpie z tych wartości i płynnie wpisuje się w kontekst Pirsu Południowego, nawiązuje do ikonicznych budynków Gdyni lat 30. ubiegłego stulecia. Jest współczesną kontynuacją idei i ambicji jej pionierów, wieńcząc jeden z kluczowych fragmentów nadmorskiej panoramy. Architektura budynku to efekt długiej współpracy z włodarzami miasta i miejskim konserwatorem zabytków, dzięki czemu wspólnie wypracowaliśmy na wskroś gdyński projekt, który mamy nadzieję, stanie się centrum polskiego żeglarstwa. Wierzę, że gdynianie przyjmą Novą Marinę z otwartością, a jej sylwetka na stałe wpisze się w pejzaż miasta – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.

Dzięki sprzyjającym warunkom przyrodniczym i dobrym wiatrom ten fragment gdyńskiego wybrzeża stał się przestrzenią dedykowaną kulturze żeglarskiej – odbywają się tutaj światowej rangi wydarzenia sportowe, regaty i zloty żaglowców. Na tym terenie, zarządzanym przez Polski Związek Żeglarski, mają swoją bazę kluby, które kształcą kolejne pokolenia żeglarzy. Gdyńska marina jest dla nich portem macierzystym i daje szansę na rozwój w nowym wymiarze.

To miejsce z bogatą przeszłością od lat oczekiwało projektu na miarę rangi dla polskiego żeglarstwa. Nova Marina Gdynia będzie godną wizytówką polskiego żeglarstwa i siedzibą m.in. gdyńskich klubów żeglarskich, zapewni infrastrukturę i obszary do działania w skali lokalnej i międzynarodowej. Stanie się nową wizytówką miasta, polskiego żeglarstwa i wspaniałą przystanią dla wszystkich, którzy mają wiatr i morze w sercu – zapewnia Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego. – Dzięki współpracy z Ghelamco mamy wreszcie szansę na zbudowanie obiektu z prawdziwego zdarzenia, który odpowie na potrzeby żeglarzy i pozwoli jeszcze efektywniej realizować cele statutowe naszej organizacji – dodaje.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest w miejscu, które charakteryzuje zarówno dziedzictwo materialne, reprezentowane przez główną oś układu urbanistycznego historycznego Śródmieścia Gdyni, przechodzącą w Molo Południowe, jak i niematerialne, związane z kulturą żeglarską w tym rejonie miasta. Projektowany obiekt jest zlokalizowany bezpośrednio przy Basenie Żeglarskim im. Gen. Mariusza Zaruskiego i ma za zadanie pomóc rozwijać działalność istniejących klubów i szkółek żeglarskich oraz kontynuować rozwój tego sportu na skalę światową.

Projekt Nova Marina Gdynia został wyłoniony w drodze zamkniętego konkursu na koncepcję architektoniczną, do którego zaproszono 5 renomowanych polskich pracowni: APA Wojciechowski, Arch-Deco, BBGK Architekci, PIG Architekci i ROARK Studio. W sądzie konkursowym zasiedli architekci oraz przedstawiciele miasta Gdyni, Polskiego Związku Żeglarskiego i Ghelamco. Zwyciężyła koncepcja pracowni PIG Architekci.

Od samego początku chcieliśmy zaprojektować kompleks, który będzie wkomponowany
w istniejący, bardzo charakterystyczny kontekst. Priorytetem było zapewnienie jak najlepiej funkcjonującej koncepcji dla klubów żeglarskich i powierzchni statutowej związanej z działalnością Polskiego Związku Żeglarskiego. Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony Nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały jego południową część. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwoma osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi Mola Południowego z basenem żeglarskim. Cały ten proces był wypracowywany w ścisłej współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków, klubami żeglarskimi, Polskim Związkiem Żeglarskim i firmą Ghelamco
– mówi architekt Michał Lah, członek zarządu pracowni PIG Architekci.

Początek prac budowlanych obiektu Nova Marina Gdynia zakładany jest na przełomie 2024
i 2025 roku. Budynek ma zostać oddany do użytku w 2027 roku.

Nova Marina Gdynia jest projektem realizowanym w modelu joint venture przez Ghelamco Poland i Polski Związek Żeglarski.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments