Grupa Komputronik z ponad 1,6 mld zł przychodu w 2023 r. Zarząd dostrzega ożywienie i patrzy z optymizmem na sprzedaż w 2024 r.
Mimo niesprzyjającej sytuacji dla dystrybutorów elektroniki użytkowej i integratorów IT, Grupa Komputronik wygenerowała w roku finansowym 2023 ponad 1,6 mld zł przychodów i blisko 21 mln zł zysku EBITDA. Dobrze wykorzystane przez Grupę ożywienie na rynku, obserwowane w czwartym kwartale ubiegłego roku, sprawiło, że zarząd patrzy z umiarkowanym optymizmem na sprzedaż w kolejnym roku. Wyższy popyt widać szczególnie w segmencie komputerów PC, urządzeń do budowy inteligentnego domu i biura oraz w segmencie usług outsourcingu IT.
Stymulujący dla branży będzie napływ środków z KPO, programy i finansowanie już ruszyły.
Przychody Grupy były niższe niż rok wcześniej, ale wyższe niż w roku 2021 r., który dla branży był rokiem rekordowym. Komputronik powoli zdobywa większe udziały rynkowe i optymalizuje niełatwą działalność na rynku nowych technologii, którego wartość spada drugi rok z rzędu w całej Europie, nie tylko w Polsce.
Dodatkowym katalizatorem rozwoju jest fakt, ze Spółki Komputronik i Komputronik Biznes spłacają raty układowe – od początku wejścia w sanację wypracowały ponad 125 mln zł EBITDA, z czego 56,4 mln zł przeznaczono na terminowe spłaty rat dla wszystkich wierzycieli.
Rok pełen wyzwań
Z analiz Grupy wynika, że w ubiegłym roku istotnie spadł popyt na kategorie RTV i AGD, w IV kwartale widać było też ochłodzenie popytu na laptopy, na co wpływ miała rządowa akcja laptop dla ucznia oraz brak zdecydowanego rozwoju technologicznego tych urządzeń, który mógłby motywować do wymiany sprzętu. Z drugiej strony znacznie wzrosły przeciętne wydatki na kategorię GSM – mimo spadku ilości sprzedawanych urządzeń ich przeciętna cena zauważalnie wzrosła. Pozytywnym impulsem rynkowym okazała się także
akcja „Bon dla nauczyciela”. W ciągu sześciu miesięcy wygenerowała ona popyt na ponad 200 tys. laptopów, które cały czas sukcesywnie są dostarczane nauczycielom z wykorzystaniem rządowego bonu.
Największy udział w sprzedaży Grupy Komputronik w 2023 r. stanowiły notebooki, smartfony oraz komputery PC. Znaczącymi grupami produktowymi były także peryferia (drukarki, monitory, projektory), komponenty służące do produkcji komputerów oraz akcesoria komputerowe i biurowe (tusze i tonery). W segmencie biznesowym rośnie z kolei znaczenie kompleksowych usług – outsourcingu IT, outsourcingu druku, projekty związane z bezpieczeństwem i wdrażaniem oprogramowania, a także dostawy produktów serwerowych i rozwiązań do przechowywania szybko rosnących ilości przechowywanych danych.
„Ubiegły rok był dla dystrybutorów elektroniki i integratorów IT jednym z najtrudniejszych w historii. W jednym czasie pojawiło się kilka czynników negatywnie wpływających na rynek, których nie doświadczyliśmy na przestrzeni ostatnich 15 lat – komentuje Wojciech Buczkowski, prezes zarządu Komputronik. – Firmy wstrzymały inwestycje ze względu na znaczny wzrost kosztów, obniżenie rentowności i niepewną sytuację makroekonomiczną, ale także w oczekiwaniu na dostępność programów finansowanych z KPO. Z kolei konsumenci zmniejszyli wydatki z powodu wysokiej inflacji, która zmniejszała ich dochody dyspozycyjne oraz ograniczenia w zakupach ratalnych – skutek niższej zdolności kredytowej i wysokich stóp procentowych. Dodatkowo obserwowaliśmy spadek ilości oddawanych do użytku nowych lokali na rynku deweloperskim, których wykańczanie zawsze generuje popyt na nowe urządzenia AGD, RTV i inną elektronikę. Musieliśmy się także mierzyć z presją na marże, które topniały ze względu na umocnienie się złotówki i nadwyżki towarowe, które trafiły do nas z rynków Europy Zachodniej, subsydiowanych silnie przez producentów.
Mimo tych czynników, szybko wdrożone działania optymalizacyjne sprawiły, że osiągnęliśmy wyniki finansowe na przyzwoitym poziomie. Nasza działalność pozostaje stabilna, a perspektywy rynkowe na kolejne kilka kwartałów wskazują na oczekiwaną poprawę koniunktury – dodaje Wojciech Buczkowski.
Fundusze z KPO wpłyną ożywczo na rynek
„Ożywienie, które obserwowaliśmy w drugiej połowie roku, szczególnie w IV kwartale, pozwala z optymizmem spojrzeć na sprzedaż w 2024 r. Nie zniknęły oczywiście negatywne czynniki rynkowe, ale ich wpływ jest malejący. Poprawiają się nastroje konsumenckie, również firmy zwiększają inwestycje w sprzęt, specjalistyczne oprogramowanie i usługi IT. Pojawia się popyt ze strony sektora publicznego, w związku z wykorzystywaniem funduszy unijnych, poprawia się oczekiwane tempo wzrostu PKB. Dodatkowo nadal mamy stosunkowo niskie, w porównaniu z pozostałymi krajami UE, nasycenie sprzętem komputerowym gospodarstw domowych. To wszystko czynniki, które powinny pozytywnie wpłynąć na sprzedaż w tym roku – tłumaczy Wojciech Buczkowski.
Jego zdaniem szczególnie fundusze z KPO pociągną za sobą olbrzymie nakłady na zakup infrastruktury IT, przede wszystkim dalszą wymianę i rozbudowę bazy laptopów, komputerów PC, urządzeń drukujących oraz zakup urządzeń i oprogramowania poprawiającego cyberbezpieczeństwo.
„Wraz z producentami i dystrybutorami jesteśmy przygotowani do zaspokojenia ewentualnego wzrostu popytu w sektorach gospodarki, które zostaną wsparte środkami unijnymi – przekonuje Wojciech Buczkowski.
Wszechobecna cyfryzacja i rozwiązania dla biznesu pozwolą zwiększać sprzedaż W segmencie konsumenckim Komputronik rozwija relatywnie nową kategorię urządzeń i usług – Inteligentny Dom, która w kolejnych latach może być ciekawym segmentem sprzedażowym.
„Systematycznie poszerzamy asortyment tej kategorii. Produkty smart home oferowane są nie tylko w sklepie internetowym Komputronik.pl, ale także w sklepach stacjonarnych. To bardzo ważne, bo tam stawiamy na doradztwo, a jest ono niezbędne przy wyborze i implementacji tego typu rozwiązań. To zdecydowanie nasza mocna strona – mówi Wojciech Buczkowski.
Na wzrost sprzedaży mają też wpłynąć usługi dodatkowe – serwisowe i wsparciowe, ale także udostępnianie sprzętu w ramach subskrypcji na wynajem sprzętu i przyjazne programy ratalne. Komputronik realizuje sprzedaż w modelu omnichannel. Poza sklepami własnych i agencyjnymi, firma posiada także salony partnerskie, w których możliwe jest skorzystanie z pełnej oferty, w tym odbiór zamówień internetowych z komputronik.pl.
Komputronik liczy też na wzrost sprzedaży komputerów PC. W ostatnich latach konsumenci stawiali głównie na urządzenia przenośne, jednak po mocno pandemicznych latach 2020 i 2021, nastąpiło wypłaszczenie liczby sprzedawanych w Polsce laptopów. Wzrosty spowodowane nagłą potrzebą przejścia na pracę zdalną dobiegły końca. W segmencie desktopów PC jest inaczej. Były one traktowane do niedawna głównie jako komputery gamingowe, tymczasem są one także zdecydowanie lepszymi, wydajniejszymi i wygodniejszymi urządzeniami do codziennej pracy, w porównaniu do komputerów przenośnych czy tabletów z małymi ekranami. Dodatkowo, ze względu na wysoką wydajność, mogą być wykorzystywane do płynnej pracy ze sztuczną inteligencją.
„Polski rynek wchłonął ponad 1,5 miliona sztuk komputerów przenośnych, to o 100 tys. mniej niż rok wcześniej, natomiast na rynku komputerów stacjonarnych jest lepiej. Łączna liczba dostarczonych urządzeń będzie oscylować wokół 380 tysięcy sztuk. To niemal 30% więcej niż rok wcześniej. Oferujemy modele niemal wszystkich czołowych światowych marek, a dodatkowo rozwijamy także markę własną, która jest bardzo atrakcyjnie wyceniona a jednocześnie oferuje najbardziej wydajne maszyny. Komputronik od lat jest czołowym lokalnym producentem komputerów stacjonarnych, z ponad 25 letnim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji – mówi Wojciech Buczkowski.
W segmencie biznesowym Zarząd liczy na większą sprzedaż usług wdrożeniowych i serwisowych, m.in. outsourcingu druku i outsourcingu IT. Spółka nieustannie rozwija kompetencje swoich zespołów technicznych, a to umożliwia zaangażowanie się w coraz bardziej wymagające projekty z obszaru IT. Komputronik Biznes utrzymuje w ramach swojej struktury Dział Badawczo-Rozwojowy, którego celem jest wytwarzanie innowacyjnych rozwiązań dla przedsiębiorstw, w tym w szczególności własnego oprogramowania. Komputronik Biznes to ceniony i certyfikowany partner z wysokimi statusami wielu światowych liderów technologii IT. Wspólnie z producentami skutecznie prowadzi zaawansowane projekty, a grono jego klientów z segmentu średnich i dużych firm systematycznie rośnie.
Duży potencjał w e-commerce
Duże nadzieje Grupa Komputronik pokłada w rozwoju handlu internetowego. Badania pokazują, że w 2023 ten segment rynku (dla wszystkich branż) wzrósł w Polsce o 15%. Analitycy prognozują, że wartość handlu internetowego w kolejnych latach będzie wzrastać o ok 10% rocznie, głównie za sprawą zmiany nawyków zakupowych, ugruntowanych w czasie trwania epidemii COVID-19.
„Polska ma ogromny potencjał do wykorzystania w zakresie e-commerce. Widać to na tle innych państw Unii Europejskiej. Udział sprzedaży internetowej w branżach IT, RTV i AGD w Polsce to prawie 25%, gdzie w Niemczech kanał ten osiągnął poziom 35%, a w Czechach zdecydowanie przekracza 50%. Przygotowaliśmy się na ten wzrost. Bardzo szybko wprowadzamy nowości produktowe do oferty, w sklepie komputronik.pl mamy bardzo szeroki asortyment dostępny „od ręki”. Nasza oferta to ponad 100 tysięcy produktów, niemal 500 marek – przekonuje Wojciech Buczkowski.