Przychody sieci handlowych mogą wzrosnąć nawet o 10 proc. dzięki wykorzystaniu narzędzi opartych o generatywną sztuczną inteligencję (Gen AI), wynika z analiz Bain & Company. Największy potencjał na zwiększenie sprzedaży ma wykorzystanie sztucznej inteligencji przy usprawnieniu procesu wyszukiwania produktów, stworzeniu spersonalizowanego asystenta zakupów czy też skuteczniejszych rekomendacjach zakupowych.

Wiele firm będących liderami technologicznymi w branży już odniosło sukcesy w personalizacji doświadczeń zakupowych klientów poprzez wykorzystanie rozwiązań opartych o generatywną sztuczną inteligencję, podkreślają eksperci firmy doradczej Bain & Company. Efektem wdrażania tych nowych technologii była nie tylko poprawa zyskowności poprzez zmniejszenie kosztów operacyjnych, ale także wzrost przychodów ze sprzedaży.

Wiodące sieci handlowe od pewnego czasu testują rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji i już widzą znaczne korzyści płynące z jej wykorzystania. Znajdujemy się dziś u progu rewolucji w handlu podobnej do czasów, gdy upowszechnił się Internet. Wyzwaniem pozostaje teraz wdrożenie wypracowanych rozwiązań na większą skalę. Firmy, które najlepiej wykorzystają zaawansowane rozwiązania oparte o AI na potrzeby rozwoju działalności, wygrają wyścig z konkurencją – mówi Patryk Rudnicki, partner Bain & Company.

Potencjał zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji nie ogranicza się tylko do personalizacji doświadczeń zakupowych i komunikacji sprzedawcy z klientem. Wykorzystanie narzędzi opartych o AI może pomóc zwiększyć produktywność także w obszarze marketingu.

Sprzedawcy detaliczni eksperymentowali już z narzędziami AI usprawniającymi działania marketingowe, jednak dopiero teraz widzimy skalę możliwości w tym zakresie. Najwięcej mogą zyskać te firmy, które postawią na automatyzację generowania materiałów marketingowych. Generatywna AI nie tylko tłumaczy na inne języki, ale także tworzy i dostosowuje treści, redagując je zgodnie z przeznaczeniem – dodaje Rudnicki.

Duży potencjał na wykorzystanie AI drzemie także w automatyzacji prowadzenia mediów społecznościowych oraz tworzeniu dynamicznych i spersonalizowanych stron internetowych. Według ekspertów Bain & Company wprowadzenie tego typu rozwiązań może zapewnić wzrost produktywności w marketingu o 30-40 proc.

Tworzenie oprogramowania to kolejny obszar, w którym wykorzystanie sztucznej inteligencji przynosi obiecujące rezultaty. Według analiz Bain & Company sieci detaliczne mogą poprawić wydajność o 25-40 proc. w wybranych aktywnościach dzięki wdrożeniu narzędzi, które pozwalają zautomatyzować zadania związane z kodowaniem.

Sztuczna inteligencja znacząco wpłynie na najważniejsze procesy tworzenia i kontroli oprogramowania. Nowe narzędzia pozwolą zautomatyzować wyszukiwanie błędów w kodzie, a także pomogą w wykryciu luk w zabezpieczeniach. Inwestycja w AI to atrakcyjna ścieżka do zwiększenia produktywności i ograniczenia ryzyka pod warunkiem zachowania odpowiedniego podejścia do zarządzania sztuczną inteligencją w firmie – komentuje Patryk Rudnicki.

Nowe rozwiązania mogą również pomóc pracownikom sieci handlowych, ułatwiając ich pracę i zmieniając sposób funkcjonowania w punktach sprzedaży, magazynach i biurach. Sztuczna inteligencja może wspierać proces automatyzacji zarządzania asortymentem, pomóc w zdobywaniu informacji na temat produktów i rozwiązywaniu codziennych problemów, z jakimi mierzy się obsługa sklepów. Wprowadzenie AI w tym obszarze może zwiększyć produktywność pracowników od 5 do nawet 25 proc., wynika z analiz Bain & Company.

Na rynku już wkrótce pojawi się mnóstwo nowych rozwiązań. Wygrają firmy, które nie tylko szybko je opracują, ale także uzyskają efekt skali, masowo wdrażając ich wykorzystanie – podsumował partner Bain & Company.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments