Grupa Symfonia weszła na rynek handlu B2B z Platformą B2B e-commerce, obsługującą procesy sprzedaży w handlu, dystrybucji i przemyśle. Z czego wynikała ta decyzja i jakie trendy dla rozwiązań IT w handlu przewiduje Piotr Ciski, CEO Grupy Symfonia, w komentarzu eksperckim dla ISBtech.
Cyfryzacja procesów w handlu to konieczność
Wspierając sektor handlowy w digitalizacji procesów, uważnie obserwujemy zmiany na rynku, zarówno z perspektywy makroekonomicznej, jak i operacyjnej, związanej z codziennymi potrzebami klientów. Wg Gartnera, 83% nabywców B2B preferuje transakcje za pośrednictwem handlu cyfrowego. Z tego względu platformy e-commerce stają się więc coraz bardziej zaawansowane i kompleksowe, rośnie znaczenie integracji kanałów sprzedaży, łączenia sprzedaży online z offline.
Nie bez znaczenia jest także skok technologiczny – coraz częściej korzysta się z AI, uczenia maszynowego i zaawansowanej analityki danych. Dziś biznes szuka też elastyczności i skalowalności, możliwości łatwego dostosowania się do zmieniających się potrzeb biznesowych i obsługi rosnącego lub malejącego ruchu.
Wzrost B2B e-commerce oraz integracja infrastruktury IT w handlu
Sektor handlu, w tym segment hurtowy, coraz bardziej docenia e-sprzedaż i planuje dalszą digitalizację celem podniesienia konkurencyjności. Obecnie branża odczuwa presję związaną ze spadkiem popytu konsumenckiego, stawiającą wyzwania przed sektorem B2B. Zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Długów, handel jest sektorem najbardziej obciążonym długami. W takiej sytuacji branża handlowa, dysponująca często rozproszoną infrastrukturą IT wspierającą różnorodne procesy biznesowe, poszukuje efektywnych kosztowo rozwiązań, dążąc do zwiększenia zysków poprzez integrację systemów backend. Tym potrzebom odpowiadać będą przede wszystkim zintegrowane systemy obsługujące cały proces sprzedaży.
Omnichannel – wyższy stopień digitalizacji procesu sprzedaży
Zmieniające się zwyczaje konsumenckie wymagają, aby klienci B2B otrzymywali równie efektywną i zindywidualizowaną obsługę w transakcjach biznesowych, co w transakcjach indywidualnych. Automatyzacja procesów, zmniejszenie potrzeby bezpośredniego kontaktu z Biurem Obsługi Klienta czy przedstawicielem handlowym, efektywniejsze zarządzanie zasobami, łatwość pozyskiwania i obsługi klientów z całej Polski – w taki sposób technologia coraz mocniej wspiera rozwój biznesu.
B2B – hurtownicy czy producenci potrzebują zaawansowanych rozwiązań, które pozwalają na uwzględnianie dostępu do stanów magazynowych w czasie rzeczywistym i całego systemu cenowo rabatowego, bez względu na kanał transakcji. Automatyzacja oferty i realizacji zamówień we wszystkich miejscach zakupów od e-sklepu, przez hurtownię stacjonarną, czy przez handlowca przyspiesza proces, podnosi wygodę sprzedaży i zakupów.
Analityka danych jako kluczowy element
Obecnie handel poszukuje sposobów zwiększania zysków, co potęguje znaczenie biznesowej analizy danych (BI). Najbardziej pożądanymi kompetencjami na rynku są umiejętności analityczne i miękkie. Systemy IT muszą wspierać analizę danych oraz podejmowanie decyzji, szczególnie tych wpływających na zyski ze sprzedaży. Dane z relacji handlowych są kluczowe do personalizacji oferty cenowej, udzielania rabatów, negocjacji kontraktów oraz priorytetyzacji klientów i ofert.
Przyszłość IT w e-commerce – sztuczna inteligencja i ekspansja międzynarodowa
Sektor B2B e-commerce rośnie rokrocznie dwucyfrowo i ponad 80% firm z tego sektora w krajach rozwiniętych sprzedaje online. W kraju ten odsetek jest nieco niższy, niemniej 90% sektora planuje rozwijać e-commerce. Jednak wymagania rosną, technologia ma wspierać potrzebne w przyszłości kompetencje. Dlatego oczekuje się rosnącego znaczenia automatyzacji i Business Intelligence.
Ponadto, ze względu na planowaną ekspansję międzynarodową polskich i europejskich firm
handlowych, kluczowa będzie wielojęzyczność oraz obsługa lokalnych i globalnych regulacji prawnych przez systemy. Zmiana prawna, podobna do rumuńskiego e-invoicingu (odpowiednik polskiego KSeF), może znacząco przyspieszyć proces digitalizacji biznesu, zarówno w sektorze IT, jak i jego klientów. Takie wnioski płyną z doświadczeń rumuńskiej spółki Softeh, należącej do Grupy Symfonia.
Widoczny jest także, po wprowadzeniu e-fakturowania w Rumunii, wzrost oferty systemów ERP oraz mniejszych aplikacji wspierających cyfryzację procesów biznesowych. Jednak nie wszystkie pozostaną na rynku, bo sektor poszukuje sposobów konsolidacji rozwiązań, a nie ich rozbudowy.