UiPath obserwuje na polskim rynku znaczący wzrost zainteresowania jego rozwiązaniami ze strony sektora publicznego, szczególnie po tym jak znany stał się sukces Ministerstwa Finansów, które wdrożyło roboty firmy, poinformował ISBtech Regional Vice President UiPath w Polsce Aleksander Kania podczas UiPath Summit w Warszawie. Również w polskim sektorze komercyjnym firma tworzy bardzo ciekawą historię.

W jakim UiPath jest aktualnie miejscu w Polsce?

Jesteśmy na polskim rynku już 6 lat i w tym czasie, dzięki naszym klientom i sukcesom, które osiągnęli z pomocą naszego oprogramowania, znacznie się rozwinęliśmy. UiPath Business Automation Platform pomaga naszym klientom w Polsce zautomatyzować ich procesy biznesowe i przez to zwiększyć wydajność, produktywność i dokładność na dużą skalę. Obecnie mamy około 20 osób na pokładzie i kilkuset klientów w Polsce z 10 000 na całym świecie. Naszymi klientami są głównie duże przedsiębiorstwa, które wykorzystują naszą platformę do automatyzacji i włączania elementów sztucznej inteligencji do procesów
biznesowych.

Czy mógłbyś wymienić referencyjnych klientów na polskim rynku?

Nasze oprogramowanie jest używane przez szerokie grono klientów w Polsce, w tym przez
największe instytucje finansowe i rządowe. Na konferencji mieliśmy okazję wysłuchać
wystąpień Ministerstwa Finansów, które wdrożyło pierwsze roboty UiPath 3 lata temu.
Zaczęli od automatyzacji procesów wspierających pracę departamentu finansowego, działu
HR i Gabinetu Dyrektor Generalnej. Obecnie szereg automatyzacji wdrażanych jest w
obszarze administracji podatkowej, czyli w Krajowej Administracji Skarbowej. Projekty te
wspierają organizację w efektywniejszym wykonywaniu obowiązków.

Innym przykładem jest PKO Bank Polski, który również zaprezentował swój Projekt
Automatyzacji na naszej konferencji. W tym przypadku automatyzacja oparta na sztucznej
inteligencji nie tylko wspiera procesy back-office, ale także wielu pracowników PKO BP
dołączyło do programu rozwoju robotów jako programiści-obywatele. Tworzą oni
automatyzację dla siebie lub swoich kolegów z działu. Wszystko odbywa się za pomocą
specjalnego, uproszczonego narzędzia deweloperskiego, w ramach naszej Platformy low-
code, no-code. Dzięki temu pracownicy są w stanie uprościć swoje zadania, w tym nawet
bardzo złożone, takie jak obliczanie rezerw czy przygotowywanie ofert.

Ciekawym przykładem jest też wdrożenie w Westwing, firma e-commerce oferująca dostęp
do oferty lifestylowej w modelu klubowym. Również w tym przypadku znalazły zastosowanie nasze roboty. Zostały one wykorzystane do zautomatyzowania zarządzania ofertami w wariantach wystawionych w 10 róznych językach w 14 różnych krajach. Przy wsparciu robotów i sztucznej inteligencji tłumaczą, usprawniają operacje i uruchamiają kampanie. Oprócz robotów korzystają oni z naszej technologii Document Understanding opartej na sztucznej inteligencji.

Innym wartym uwagi klientem jest InPost, który wykorzystuje nasz moduł Document
Understanding do analizy i weryfikacji umów. Przez lata działalności firmy podpisywano
umowy na lokalizację paczkomatów. Umowy te były w bardzo różnych formatach, miały
bardzo zróżnicowaną formułę. Wraz z rozwojem sieci paczkomatów, podejście firmy do tej
kwestii uległo zmianie i nadszedł czas na jego ujednolicenie. Stanęli przed zadaniem
przeglądu i weryfikacji zakresu odpowiedzialności oraz sposobu formułowania 22 000 umów. W tradycyjnej formie, aby to zrobić, musieliby zaangażować kilku prawników na pół roku. Dzięki naszym robotom wykonali zadanie w niecałe cztery tygodnie.

Poza sektorem publicznym, bankowym, e-commerce, logistycznym i innymi branżami, w których sektorach się wyróżniacie lub zdobyliście już referencje?

W zasadzie nasza platforma może funkcjonować i wspierać każdą działalność biznesową w
każdej branży. Wiem, że brzmi to tak, jakbyśmy próbowali rozwiązać wszystkie problemy
świata. Ale praktyka pokazuje, że nasi klienci są w stanie radzić sobie ze swoimi
specyficznymi wyzwaniami na naszej platformie i za jej pośrednictwem. Czasami jesteśmy
zdumieni kreatywnością i nowymi sposobami zastosowania automatyzacji. Oferujemy
rozwiązanie, które organizacja może wdrożyć gdziekolwiek chce.

Na naszej konferencji przedstawiciel Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pokazał przypadki zastosowania naszych robotów do wspierania obszarów bezpieczeństwa IT. To bardzo ciekawy przypadek, ponieważ tego typu wdrożenia są w Polsce stosunkowo nowe. Bardzo często słyszymy o wykorzystaniu robotów i AI w obszarze obsługi klienta czy wsparcia procesów księgowych, finansowych lub budżetowania. Z drugiej strony, wdrożenia
w obszarze core IT są stosunkowo rzadkie. Zmienia się to obecnie wraz z coraz trudniejszym dostępem do zasobów IT i rosnącą potrzebą skupienia się na podstawowych działaniach IT, utrzymaniu infrastruktury i aktualizacji systemów. Funkcje takie jak help desk, czyli obsługa różnego rodzaju zdarzeń, czy to związanych z ciągłością działania, czy stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa. Jest miejsce na automatyzację i roboty, które uwolnią bardzo cenne i wysoko wykwalifikowane zasoby ludzkie od wykonywania bezproduktywnej pracy.

Jakie struktury macie obecnie w Polsce?

Jako polski oddział producenta Business Automation Platform zajmujemy się przede
wszystkim edukacją, wspieraniem naszych klientów w zrozumieniu potencjału automatyzacji, w obliczaniu tego potencjału i budowaniu programów jej użycia. Następnie, w zakresie dostawy i wdrożenia, grupa partnerów wspiera naszych klientów. Na konferencji zebrało się dziewięć firm partnerskich, które są do ich dyspozycji. Wspierają nas zarówno firmy lokalne, jak nasz diamentowy partner Primaris, polska firma IT, czy Betacom, również polska firma informatyczna i zarazem złoty partner konferencji, jak i globalni gracze, jak PwC.

Z kolei dzięki współpracy z SAP nasi klienci bardzo często automatyzują procesy finansowo- księgowe. Niektórzy z ich partnerów dostrzegli tę synergię i rozszerzyli swoje kompetencje
oraz ofertę o obszar automatyzacji. Dziś można połączyć jej jednoczesną budowę z wdrożeniem SAP w tym samym zespole i w tej samej firmie.

Jesteśmy polskim oddziałem UiPath i realizujemy zarówno funkcje handlowe, jak i technologiczne, ale także wsparcie przedsprzedażowe i posprzedażowe. Tutaj też działa nasz najważniejszy dział – Customer Success. W jego ramach pracuje zespół fantastycznych specjalistów, którzy wspierają naszych największych klientów w ich drodze do sukcesu. Dla nas w UiPath jedyną miarą sukcesu jest to, jak dużą wartość biznesową nasi klienci osiągają dzięki naszej platformie.

Czy integracja z SAP jest wynikiem sojuszu technologicznego?

Tak. Jesteśmy certyfikowanym, preferowanym przez SAP narzędziem do automatyzacji. W
zeszłym roku podpisaliśmy umowę (Endorsed Solution) i ta współpraca stała się bardzo
bliska. Partnerstwo przynosi wymierne korzyści zarówno dla SAP, jak i dla nas. Widzimy, że
ta synergia służy naszym wspólnym klientom.

Należy zaznaczyć, że wśród klientów mamy również tych, którzy korzystają z innych
systemów ERP. Zarówno polskich, jak i międzynarodowych dostawców, takich jak IFS czy
Oracle. Technologia nas nie ogranicza.

Jakie macie plany związane z polskim rynkiem?

Na polskim rynku obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania ze strony sektora
publicznego, szczególnie po tym jak znany stał się sukces Ministerstwa Finansów. Instytucje publiczne z jednej strony chcą świadczyć najwyższej jakości usługi skierowane do obywateli, a z drugiej strony borykają się z podobnymi problemami jak przedsiębiorcy, czyli coraz mniejszym dostępem do puli pracowników. Ta zmiana demograficzna jest już widoczna zarówno w firmach, jak i instytucjach publicznych. Dziś wszyscy szukają sposobów, by robić więcej i zwiększyć wydajność, ale bez rozbudowywania struktur. To jest właśnie to, co umożliwia nasza platforma.

Kolejnym obszarem zainteresowania jest oczywiście temat AI, który jest bardzo ważny dla
naszych klientów. Przy wdrażaniu AI w przedsiębiorstwie zazwyczaj pojawia się szereg
zagadnień związanych z integracją, z istniejącymi procesami czy aplikacjami. Gdy sięgamy
po narzędzia sztucznej inteligencji, pojawiają się pewne wyzwania do rozwiązania: w jaki
sposób zbierać informacje i zapewniać kontekst danemu modelowi, aby podać optymalny
prompt lub w jaki sposób zabezpieczyć cały proces. Następnie model wraca z określoną
odpowiedzią, sugestią, pisemnym e-mailem lub raportem, opisującym jak wprowadzić go w
ramach procesów danej organizacji. Nasza platforma jest idealnym narzędziem do szybkiego i bezpiecznego wdrażania sztucznej inteligencji poprzez zintegrowanie z systemami na żywo, dostarczanie kontekstu, a następnie reagowanie w wyniku operacji AI.

Czy UiPath adresuje swoje rozwiązanie również do transformacji energetycznej?

Firmy z branży energetycznej są naszymi klientami od wielu lat. Jednym z pionierów
wdrożeń w Polsce była Grupa Tauron, która wdrożyła nasze roboty w obszarze obsługi
klienta w swoim Centrum Obsługi Klienta. Dziś w Tauronie jest ponad 100 automatyzacji.

Na naszej konferencji obecni byli również przedstawiciele Enei, PGE i Veolii. Branża energetyczna jest bardzo skomplikowana i znacznie regulowana, wymaga wielu operacji i wymiany dokumentów zarówno z klientami, jak i wewnętrznie. Dotyczy to obszaru obsługi klienta, jak i zarządzania procesami, przyłączania nowych klientów, nowych instalacji czy reagowania na incydenty w sieci przesyłowej.

Jak Wasze rozwiązanie sprawdza się na przykład w Ministerstwie Finansów?

Współpraca z Ministerstwem Finansów od początku zakładała wdrożenie naszych rozwiązań
lokalnie, jako on-premise software. Nasza platforma ma tę zaletę, że oferuje zarówno
możliwość działania w powyższy sposób, jak i w modelu Software as a Service na tych
samych licencjach. Dzięki temu nasi klienci podejmują decyzję i mają możliwość
zaplanowania migracji do chmury w pewnej perspektywie. Przykładem takich działań w
Polsce jest Intercars. Firma działała on-premise przez kilka lat, a po pewnym czasie
zdecydowała, że jest gotowa na migrację do chmury i była przekonana, że będzie mogła z
niej bezpiecznie korzystać. Podjęli decyzję i przenieśli dane do naszej chmury UiPath
Automation Cloud.

Czy zespół w Polsce będzie się powiększał?

Myślę, że będziemy się rozwijać w zakresie funkcji merytorycznych i posprzedażowych, czyli wspomnianego Customer Success, głównie ze względu na to, że otrzymujemy coraz więcej dużych, a co za tym idzie złożonych projektów. Skupimy się rozszerzeniu naszego wsparcia, aby zapewnić sukces naszym klientom.

Na czym polega 500 automatyzacji w 500 dni w Orange?

Orange Polska poza tradycyjnymi celami ekonomicznymi wykorzystał automatyzację jako
nośnik cyfrowej transformacji, zmiany sposobu myślenia w organizacji oraz platformę do
budowania innowacyjnego podejścia. Firma zdecydowała się przeszkolić ponad 300 osób w
zakresie automatyzacji i dostarczyć im odpowiednie narzędzia low-code. Na uwagę
zasługuje tutaj skala projektu, dzięki której osiągnięto efekt zaufania do robotyzacji i obycia z technologią. Orange policzyło różne rodzaje automatyzacji, w tym Desktop Robots i okazało się, że w ciągu 500 dni wdrożono aż 500 takich automatyzacji. To, co mogę dziś zdradzić, to z pewnością droga do osiągnięcia celu, która była ściśle związana z ciekawym podejściem do automatyzacji opartym na tzw. citizen development. To idea zdecydowanie warta uwagi – podczas wydarzenia przedstawiciel PKO Banku Polskiego wspominał o swoim podejściu do citizen development i sposobów zarządzania, które udało im się wdrożyć dzięki funkcjom naszej platformy.

Poproszę również o komentarz do Kubernetes.

W przypadku gdy klient nie może lub nie chce używać naszej platformy w trybie SaaS z
naszej Automation Cloud rekomendowaną przez nas architekturą on-prem jest użycie
Kubernetes. W naszym wydarzeniu wzięło udział kilku przedstawicieli firm, które wdrożyły
naszą platformę na Kubernetesie, w tym duża firma energetyczna czy duża firma
ubezpieczeniowa. Warto podkreślić, że nawet organizacje tej rangi nie miały z tym żadnych
problemów. Jest to docelowa architektura, którą rekomendujemy, głównie dlatego, że
Kubernetes oferuje łatwość zarządzania infrastrukturą, wbudowane mechanizmy wysokiej
dostępności, natywne i backupowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które upraszcza
zarządzanie infrastrukturą i oferuje znacznie szybszy dostęp do wielu modułów naszej
platformy niż tradycyjny sposób wdrażania na moduł na poszczególnych serwerach.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments