Agata Polityło, General Manager w Wolt Polska w komentarzu dla dla ISBtech o planach biznesowych, otoczeniu rynkowym i trendach technologicznych w branży delivery.
Plany biznesowe
2024 to dla Wolt kolejny rok intensywnego rozwoju w Polsce. W pierwszym półroczu tego roku otworzyliśmy 6 nowych lokalizacji – w Toruniu, Olsztynie, Częstochowie, Chorzowie, Sosnowcu i Piasecznie. Jednak nie zwalniamy tempa i już mamy plany na nowe miejsca w kolejnych miesiącach, naszym celem jest dotarcie do jak największej liczby Polaków. Ważnym elementem strategii jest oferowanie usług Wolt nie tylko w dużych ośrodkach, ale też mniejszych miejscowościach. Chcemy przyczyniać się do tego, żeby miasta stawały się lepszymi miejscami do życia.
Obecnie Wolt działa w 27 krajach na całym świecie. W 2022 roku połączyliśmy siły z DoorDash, największą platformą food delivery w Stanach Zjednoczonych. Działamy globalnie, śledzimy trendy i wdrażamy innowacje na różnych rynkach. Chcemy dostarczać usługę najwyższej jakości i taki sam cel realizujemy w Polsce. Obserwujemy rosnący trend zapotrzebowania na elastyczność oferty i produktów. Dlatego jako pierwsi na polskim rynku dostawców żywności wprowadziliśmy funkcję podwójnych zamówień. Zaprojektowaliśmy ją w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez naszych użytkowników.
Dzięki niej klient może zamówić dania lub produkty z dwóch różnych miejsc obsługiwanych przez Wolt w jego okolicy i otrzymać je w jednej dostawie bez dodatkowych opłat. Jak to działa w praktyce? Aby skorzystać z nowej usługi, klienci składają pierwsze zamówienie w dotychczasowy sposób. Po kliknięciu „dodaj więcej za mniej" na dole ekranu aplikacja zasugeruje pobliskie sklepy i restauracje, a użytkownik może dodać w ciągu 10 minut kolejne danie lub produkt, na przykład z innej restauracji lub kawiarni. Ta funkcja świetnie sprawdzi się na przykład w trakcie większych spotkań, kiedy trudno uzgodnić jedną kuchnię, która będzie odpowiadała wszystkim. Dzięki niej możemy złożyć zamówienie w dwóch różnych restauracjach, płacąc za jedną dostawę.
Dostrzegając rosnącą potrzebę elastyczności, wprowadziliśmy także usługę benefitu pracowniczego Wolt for Work. Coraz więcej firm stawia na hybrydowy model pracy, a pracownicy oczekują rozwiązań skrojonych na swoją miarę. Dzięki Wolt for Work mają dostęp do przedpłaconego budżetu do wykorzystania w aplikacji Wolt i mogą go wykorzystać na zamówienie spośród różnorodnej gamy restauracji czy sklepów spożywczych. Budżet na pracownika może być określany w wymiarach dziennym, tygodniowym czy miesięcznym. Pracodawca ma także możliwość sprecyzowania dni tygodnia, czy godzin, w których mogą być składane zamówienia. Benefit może być wdrożony zarówno dla pracowników stacjonarnych, jak i hybrydowych czy zdalnych. Dzięki tym wszystkim możliwościom Wolt for Work można dopasować do potrzeb zarówno pracowników, jak i pracodawców.
Otoczenie rynkowe
Priorytetem Wolt jest bliska współpraca z naszymi partnerami biznesowymi. Są to zarówno duże sieci (przykładowo McDonald’s, Starbucks, Auchan czy Carrefour), jak i mniejsze lokalne biznesy. W przypadku każdej współpracy stawiamy na dostarczenie usługi wysokiej jakości (dbając np. o wygląd menu czy prezentowanych w aplikacji zdjęć) oraz dotarcie do nowych klientów. Naszym partnerom oferujemy dodatkowe promocje dla użytkowników,
wsparcie w działaniach marketingowych i PR-owych. Dzięki temu wspólnie poprawiamy ich wyniki biznesowe, a użytkownikom dostarczamy jak najlepsze doświadczenia.
Uwielbiamy odkrywać nowe marki, dlatego innowacyjne koncepty gastronomiczne chętnie z nami współpracują i często Wolt jest dla nich partnerem pierwszego wyboru. Przywiązujemy dużą wagę do jakości współpracy oraz jakości dostawy, dlatego jesteśmy w stanie dostarczyć na czas nawet najbardziej złożone i trudne w dostawie dania. Jak wcześniej wspominałam, obserwujemy rosnący trend zapotrzebowania na elastyczność usługi. Realizujemy to na wielu obszarach, także oferując naszym partnerom modele współpracy dopasowane do ich potrzeb. W pierwszym z nich przedsiębiorcy dołączają do naszej platformy i korzystają z wszystkich jej zalet, w tym przede wszystkim z dostępu do szerokiej bazy użytkowników. Mogą także dostarczać zamówienia z pomocą floty Wolt lub własnych kurierów – i dowolnie przełączać się między tymi trybami.
Drugi model współpracy, Wolt Drive, umożliwia restauratorom i sklepom korzystanie z usług naszej sieci partnerów kurierskich, czyli realizowanie dostaw dla zamówień w swojej restauracji, sklepie czy e-commerce w 30 minut. To nie tylko istotnie obniża koszty prowadzenia biznesu i ułatwia zarządzanie organizacją, ale też daje dostęp do usługi ekspresowych dostaw, które zarówno partnerzy, jak i ich klienci mogą śledzić w czasie rzeczywistym. Widzimy, że coraz więcej partnerów chce dodać do swojego sklepu usługę dostawy tego samego dnia czy nawet w pół godziny, co stanowi dla nich znaczącą przewagę konkurencyjną.
To, z czego jestem bardzo dumna, to nasza usługa subskrypcyjna Wolt+, dzięki której użytkownicy mogą zamawiać bez delivery fee, a za stała miesięczną lub roczną kwotę. Dzięki temu dostawy jedzenia czy zakupów, które po prostu ułatwiają życie i oddają czas wolny, są też tańsze i bardziej dostępne.
Trendy technologiczne
Innowacje technologicznie bezpośrednio wspierają nasze cele biznesowe oraz zwiększają jakość usług. Ważnym obszarem rozwoju jest dla Wolt sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Chcemy nie tylko dostarczać użytkownikom jak najlepsze doświadczenia, ale też edukować i dzielić się z partnerami i branżą dobrymi praktykami w zakresie stosowania algorytmów. Dlatego już po raz trzeci opublikowaliśmy cykliczny raport na temat przejrzystości algorytmów Wolt. Zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest, aby nasi użytkownicy i partnerzy biznesowi wiedzieli, w jaki sposób korzystamy z zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Dzięki algorytmom aplikacja Wolt analizuje, co lubią użytkownicy, a w odpowiedzi na ich potrzeby proponuje odpowiednio dobrane produkty i usługi. To znacząco przekłada się na satysfakcję klientów i widzimy tego efekty – między innymi dzięki temu ostatnio Wolt był najczęściej pobieraną aplikacją food delivery.
Rozwój technologii wpływa także na zwiększenie przychodów naszych partnerów biznesowych. Prowadzenie biznesu z opcją dowozu wiąże się z wieloma wyzwaniami logistycznymi i operacyjnymi. Algorytmy Wolt rozwiązują wiele bolączek przedsiębiorców, np. automatyzując rutynowe zadania, takie jak importowanie danych o produktach, dając im dodatkową warstwę analityki i wgląd w to, jak funkcjonuje ich biznes, co i kiedy najlepiej się sprzedaje. Dodatkowo narzędzia takie jak API (interfejs umożliwiający łączenie różnych aplikacji) do zarządzania zamówieniami i menu pozwalają partnerom zintegrować swoje systemy z platformą Wolt, co upraszcza procesy operacyjne i niweluje ryzyko błędu.
Aplikacja analizuje preferencje kulinarne klientów i sugeruje restauracje lub dania, które najbardziej im odpowiadają, co wpływa na sprzedaż i satysfakcję użytkowników. Partnerzy mają dostęp do danych sprzedażowych, opinii klientów i trendów zakupowych, co pozwala im podejmować lepsze decyzje dotyczące zarządzania zasobami i poprawy obsługi klienta. Nasza aplikacja jest bardzo lubiana i doceniana, jeśli chodzi o wykorzystanie najnowszych technologii, ale nie spoczywamy na laurach – w planach mamy wiele niesamowitych funkcji, zarówno dla partnerów jak i dla klientów. Dostrzegamy w nich ogromny potencjał, np. sugerowanych przez AI udoskonaleniom menu partnerów lub propozycjom zniżek czy promocji.