Szymon Goniewicz, AMB
epoint

Szymon Goniewicz, członek zarządu AMB Software, w rozmowie z ISBtech o profilu dzialalności spółki, planach rozwojowych w Polsce i za granicą.

Jakie są główne obszary specjalizacji AMB w zakresie usług IT i dlaczego te sektory zostały wybrane jako główne obszary działalności?

Główne obszary specjalizacji AMB obejmują projektowanie architektury oraz realizację innowacyjnych rozwiązań IT, budowę rozwiązań chmurowych opartych na Google Cloud Platform i Amazon Web Services, pełen cykl życia oprogramowania, doradztwo i modernizację istniejącego oprogramowania oraz zarządzanie projektami IT.

Wybraliśmy te sektory, ponieważ odpowiadają na kluczowe potrzeby rynku, koncentrując się na nowoczesnych i efektywnych rozwiązaniach technologicznych, które wspierają operacyjną działalność naszych klientów. Od samego początku naszej działalności koncentrowaliśmy się na rozwoju na rynku niemieckim. Ponad 95% naszych przychodów pochodzi obecnie z regionu DACH. Chcemy to w najbliższych latach zmienić i rozpocząć działalność na rynku polskim.

Jakie są plany rozwoju na rynkach Polski oraz poza regionem DACH i jakie projekty chcecie tam realizować?

Nasze doświadczenie z rynku niemieckiego oraz znajomość nowoczesnych rozwiązań z kluczowych sektorów biznesu, takich jak Retail, e-Commerce, Logistics & Transport, Media, Payment & Taxes, Healthcare, Insurance i Automotive, stanowi solidny fundament do wejścia na Polskę oraz ekspansji na inne rynki zagraniczne.

W Polsce zauważyliśmy rosnące zainteresowanie nowoczesnymi technologiami i chmurą (AWS, GCP, Azure), co otwiera dla nas nowe możliwości. Planujemy uczestniczyć w postępowaniach publicznych oraz współpracować z kluczowymi polskimi przedsiębiorstwami, aby rozbudować nasze kompetencje sprzedażowe i zwiększyć przychody z polskich projektów IT w ciągu 2-3 lat.

Chcemy pozyskać 2-3 nowych klientów rocznie, budując długofalowe relacje i realizując wspólnie więcej niż jeden projekt. Dodatkowo liczymy, że nowa pulą środków unijnych, która została odblokowana w tym roku i wkrótce zacznie szerokim strumieniem płynąć do Polski, zwiększy zapotrzebowanie na usługi IT. Aż 21% z 160 mld euro zostanie przeznaczone na projekty związane z cyfrową transformacją.

Ile Waszych przychodów ma za kilka lat ma pochodzić z Polski?

W perspektywie kilku lat chcielibyśmy zbudować taki portfel projektów, aby znacząca część przychodów, szacowana na 20-30%, pochodziła z rynku polskiego.

Czy AMB rozważa inwestycje w rozwój technologiczny lub akwizycje firm, aby wzmocnić swoją ofertę na rynku usług IT?

W AMB kładziemy duży nacisk na rozwój kompetencji technologicznych naszych kadr poprzez szkolenia i kursy. Dzięki temu uzyskaliśmy status partnera Amazon Web Services oraz certyfikowanego partnera Google Cloud. Obecnie koncentrujemy się na poszukiwaniu kolejnych ekspertów IT, którzy chcą dołączyć do AMB i uczestniczyć w interesujących projektach. Choć akwizycje innych firm nie są obecnie priorytetem, nie wykluczamy ich w przyszłości, jeśli będą korzystne dla naszej oferty usług IT.

Kilka miesięcy temu pojawiła się informacja o wspólnym projekcie w Polsce, który ma być realizowany z niemieckim koncernem REWE. Czy możecie podzielić się więcej szczegółów na temat tego partnerstwa i jakie korzyści przynosi AMB?

Planujemy wspólnie z REWE powołać spółkę technologiczną, która będzie realizować usługi IT wyłącznie dla podmiotów z Grupy REWE. Niemieccy partnerzy doceniają naszą ekspercką wiedzę inżynierską i sukcesy dotychczasowych wspólnych projektów, dlatego zdecydowali się na budowę wspólnej spółki. Jesteśmy już po uzyskaniu zgody UOKiK, a rozmowy są objęte poufnością. Więcej szczegółów ujawnimy w odpowiednim czasie.

W ostatnim czasie dużo mówi się o zwolnieniach w branży IT oraz o zastopowaniu wynagrodzeń w tej branży dla programistów. Jak w Waszej ocenie wygląda sytuacja na rynku pracy IT? Czy polscy programiści są nadal tańsi od zachodnioeuropejskich?

Obserwujemy uważnie rynek IT w Polsce zarówno pod względem popytu na usługi, jak i pod względem podaży mierzonej w dostępności wykwalifikowanych kadr. Z naszych analiz wynika, że mimo doniesień o spowolnieniu rynku, zwolnieniach w niektórych firmach i zastopowaniu wzrostu wynagrodzeń, polscy programiści nadal pozostają konkurencyjni w porównaniu do swoich zachodnioeuropejskich odpowiedników.

Co prawda dotychczasowy trend rosnących wynagrodzeń spowodował zbliżenie kosztów pracy programistów polskich i zachodnioeuropejskich, jednak wciąż atutami Polaków pozostają wysoka kreatywność oraz produktywność mierzona tempem realizacji projektów i osiąganymi rezultatami. Jesteśmy przekonani o konkurencyjności AMB na rynku globalnym, jednocześnie nie ustajemy w wysiłkach, aby nie utracić tych atutów i pozostać atrakcyjnym pracodawcą i wiarygodnym partnerem biznesowym dla naszych klientów.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments