epoint

Piotr Pietras, współzałożyciel, akcjonariusz i prezes Green Lanes S.A., w rozmowie z ISBtech o profilu działalności firmy, technologii i planach rozwojowych. 

Czym zajmuje się Green Lanes i jakie były jej początki?

Green Lanes jest producentem nowych i innowacyjnych materiałów wytwarzanych w oparciu o autorską technologię na bazie roślin jednorocznych. Początki firmy sięgają 2019 roku, kiedy zaczynaliśmy od współpracy z amerykańską spółką Verdant Nature, którą przedstawił nam współzałożyciel Green Lanes Alexander Lubański.

Naszym zadaniem była uprawa rolna i przetwórstwo konopi na potrzeby ich działalności i na tym się skoncentrowaliśmy. W tamtym okresie uformował się nasz główny zespół, w skład którego – poza mną – wchodził Alexander Lubański oraz Krzysztof Kusiak – obecny członek Rady Nadzorczej. Natomiast w październiku 2021 roku do zespołu dołączył Jacek Kramarz – aktualny wiceprezes Green Lanes SA.

Od tego czasu Green Lanes wzmocnili swoimi kompetencjami kolejni specjaliści, w tym Jadwiga Husarska – uznana projektantka mebli i innych przedmiotów wzornictwa przemysłowego oraz Edyta Fiedor – doświadczona menedżerka sprzedaży eksportowej z dużej firmy branży meblarskiej. Obecnie zespół Green Lanes tworzy kilkanaście osób. Są to doświadczeni menedżerowie, pionierzy technologii nowych materiałów i eksperci w swoich branżach, z sukcesami w zakresie rozwoju biznesu, zarządzania wieloosobowymi zespołami, budowania międzynarodowych łańcuchów dostaw i strategii sprzedażowych oraz projektowania mebli i przedmiotów użytkowych.

Zaczęliśmy od badania potencjału zastosowania roślin jednorocznych dla różnych segmentów dóbr konsumpcyjnych, mając na uwadze potrzebę wdrażania w przetwórstwie innowacyjnych technologii, które z jednej strony będą atrakcyjne rynkowo, a z drugiej mogą stać się przełomem dla osiągania celów zrównoważonej gospodarki. Zainteresowały nas między innymi takie obszary jak produkcja substytutu drewna na bazie słomy roślin jednorocznych, opracowanie technologii ekstrakcji białka konopnego z odpadów poprodukcyjnych konopi po tłoczeniu oleju oraz rozwój alternatywy mięsa na bazie teksturowanego białka konopi.

Dla każdego obszaru oceniliśmy potrzebę rynkową i potencjał, przeanalizowaliśmy otoczenie konkurencyjne, opracowaliśmy technologię wytwarzania, wytworzyliśmy próbki produktów lub nawet przeprowadziliśmy pierwsze komercjalizacje. W następstwie tych działań zdecydowaliśmy skoncentrować się na dwóch liniach biznesowych w ramach nowych materiałów wytwarzanych z surowców roślinnych – nowym drewnie oraz biopolimerach.

W przypadku pierwszej, pod marką The True Green wytwarzamy nowy materiał w postaci innowacyjnej tarcicy z roślin jednorocznych w tym konopi włóknistych, która stanowi atrakcyjny ekonomicznie, ekologiczny zamiennik dla drewna, charakteryzujący się zbliżonymi do drewna litego parametrami i lepszymi cechami fizyko-mechanicznymi niż inne konkurencyjne substytuty, a przy tym bardzo ładny pod względem wzorniczym.

Drugim obszarem działalności jest rozwój technologii wytwarzania biopolimerów na bazie roślin jednorocznych. We współpracy z partnerem branżowym w oparciu o opracowany surowiec z konopi włóknistych i zastosowaną technologię wytworzyliśmy kompostowalną folię cienkościenną.

2. Jakie są główne czynniki wzrostu i jakie dostrzegacie szanse na rynku?

Wytworzone przez nas materiały mają potencjał dokonania prawdziwej rewolucji w branżach przetwórstwa drewna oraz tworzyw. Nasza działalność wpisuje się w główne trendy dot. zrównoważonego rozwoju, w tym m.in. ograniczenie emisji CO2 oraz ochronę środowiska naturalnego, w tym lasów. Przechodząc jednak do szczegółów, to czynniki wzrostu podzieliłbym na dwa główne, tj. ekonomiczne i legislacyjne.

W przypadku tych pierwszych – na rynku widocznym trendem jest poszukiwanie dobrej jakości alternatyw dla drewna. Wynika to z rosnących cen tego surowca przy jednoczesnym braku naturalnych, ekologicznych i atrakcyjnych estetycznie alternatyw oraz niestabilnej sytuacji geopolitycznej – sankcjach nałożonych na Rosję i Białoruś, które odpowiadały za 1/3 całkowitego importu surowców drzewnych do Polski. Drugim obszarem jest wspomniana przeze mnie legislacja, w tym zaostrzenie przepisów związanych z ochroną klimatu i uznaniem drzew, jako kluczowych w osiągnięciu celów klimatycznych do 2050 (EUDR, Nowa

Strategia Leśna 2030, pakiet ustaw Fit For 55) oraz podjętą przez rządy wielu państw politykę środowiskową ukierunkowaną na ograniczenie emisji CO2. Podsumowując, ograniczenie dostępu i wysoka cena surowca drzewnego przy jednoczesnym zaostrzeniu przepisów dot. ochrony klimatu sprawią, że będzie on mniej dostępny i drogi. Doskonałą odpowiedzią na te trendy jest właśnie nasza tarcica z roślin jednorocznych.

Podobnie sytuacja przedstawia się dla naszej drugiej linii biznesowej – biopolimerów / biogranulatu. W tym obszarze dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne materiały i zwiększoną świadomość konsumencką dotyczącą zrównoważonego rozwoju. Trend ten dodatkowo wzmacniany jest przez zmiany regulacyjne takie jak dyrektywa UE „Single Use Plastics” (SUP), której celem jest m.in. ograniczenie stosowania przedmiotów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takich jak sztućce, talerzyki, opakowania czy patyczki do uszu, czy zwiększenie udziału recyklatów i biotworzyw w innych zastosowaniach. Segment granulatu biopolimerowego może odgrywać istotną rolę w wypełnieniu tej luki i dążeniu do redukcji wpływu na środowisko i promowaniu gospodarki obiegu zamkniętego. Wszystkie wskazane czynniki odgrywają i odgrywać będą istotną rolę w rozwoju naszej Grupy. Widzimy to zarówno my, jak i firmy, z którymi już współpracujemy.

3. Ekologia i zagadnienia związane z zrównoważonym rozwojem stają się coraz istotniejsze w gospodarce i na rynku kapitałowym. Jakie innowacje technologiczne zastosowaliście, które mogą być atrakcyjne również dla inwestorów zainteresowanych zagadnieniami w obszarze zrównoważonego rozwoju?

W naszym przypadku nie chodzi stricte o samą innowacyjność technologiczną, tylko o wykorzystanie „nietypowego” i jednocześnie bardzo interesującego surowca – roślin jednorocznych (rzepaku, lnu czy konopi włóknistych). Nasze badania wykazały, że właśnie ten ostatni z wymienionych surowców posiada najlepsze właściwości. Do jego unikalnych cech zaliczyć można m.in. bardzo wysoką absorpcję CO2 (wielokrotnie wyższą niż lasów liściastych (w ujęciu rocznym), wspieranie bioróżnorodności, zdolność do wzrastania na mało żyznym podłożu oraz brak konieczności stosowania pestycydów.

W efekcie jest on bardzo atrakcyjny zarówno dla zrównoważonego rolnictwa, jak i wielu branż przemysłowych ukierunkowanych na innowacyjne rozwiązania, dla których ważne są zasady zrównoważonego rozwoju. Materiał opracowany przez The True Green wyróżnia się kilkoma istotnymi elementami, m.in. mniejszą zawartością kleju przy jednoczesnym zachowaniu lepszych niż konkurencja właściwości fizyko-mechanicznych, brakiem formaldehydów, niskim śladem węglowym, łatwą odnawialnością oraz unikalnym designem.

Patrząc natomiast z perspektywy inwestorów, Green Lanes to unikalna firma, która od samego początku swojego istnienia zawarła zrównoważony rozwój w swoim DNA i skoncentrowała się na wykorzystaniu ekologicznych i innowacyjnych materiałów. Nasza działalność idealne wpisuje się w główne trendy dot. zrównoważonego rozwoju oraz ochrony środowiska i funkcjonuje na bardzo perspektywicznym rynku. Już na wczesnym etapie działalności zainteresowaliśmy rynek wykorzystaniem naszego innowacyjnego materiału w swoich produktach, co dobrze rokuje na przyszłość, gdy będziemy już gotowi do produkcji tarcicy na skalę przemysłową. Naszemu rozwojowi pomagają czynniki rynkowe (w tym ekonomiczne, dążenie do zrównoważonego rozwoju i poszukiwanie innowacji), bardzo dobra znajomość branży, w której działamy oraz doświadczony zespół specjalistów.

4. Czy wasza tarcica jest, już dostępna w sprzedaży?

Obecnie wytwarzamy materiał na niewielką skalę, dostarczając naszym partnerom biznesowym próbki naszej tarcicy z roślin jednorocznych w różnych gęstościach i wzorach. W ten sposób potencjalni odbiorcy już teraz mogą sprawdzić w swoich fabrykach jak realnie pracuje się z naszym materiałem i jakie mogą być jego docelowe zastosowania w ich produktach. To firmy m.in. z branży meblarskiej czy producenci podłóg. Bardzo aktywnie promujemy i upowszechniamy wiedzę nt. możliwości aplikacyjnych i cech fizyko-mechanicznych tarcicy.

Jesteśmy obecni z naszym materiałem i produktami wytworzonymi z naszej tarcicy na największych międzynarodowych wystawach i targach designu, w tym m.in. na Milano Design Week 2024 (Salone del Mobile Milano), Vienna Design Week, Dutch Design Week, Łódź Design Week, Dubai Design Week, Seul Design Festival oraz Material Matters 2023, w ramach London Design Festival. Cieszy nas, że nasze działania spotykają się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów oraz innych podmiotów, które kreują trendy w zakresie najnowocześniejszych rozwiązań materiałowych.

5. Kto jest waszym docelowym odbiorcą?

Cały czas aktywnie budujemy relacje handlowe, odnotowując znaczne zainteresowanie tarcicą wśród przedstawicieli wielu branż. Podpisaliśmy szereg listów intencyjnych i nawiązaliśmy współpracę w zakresie przygotowania wdrożeń pilotażowych oraz testów z licznymi podmiotami, w tym liderami branży meblarskiej, wykończeniowej, stolarki drzwiowej i producentami podłóg. Przy czym warto podkreślić, że The True Green to także firma, której celem jest kreowanie trendów oraz promocji roślin jednorocznych, jako surowca, który atrakcyjny jest także dla podmiotów na dalszych etapach łańcucha wartości, które poszukują praktycznych i ekologicznych materiałów, tj. firm z branży HoReCa, architektów, projektantów, producentów małej architektury czy też elementów wykończeniowych.

6. Jakie są wasze plany długoterminowe?

W ciągu najbliższych dwóch lat planujemy skoncentrować się na rozwoju dwóch linii biznesowych, tj. nowego drewna (tworzonego na bazie roślin jednorocznych) oraz biopolimerów, przy czym priorytetem od strony operacyjnej i finansowej jest dla nas obecnie pierwsza z nich ze względu na potencjał rozwoju projektu i horyzont jego monetyzacji. Najważniejszym obecnie zadaniem biznesowym jest budowa zakładu produkcyjnego, który pozwoli nam przeskalować wytwarzanie nowego drewna do skali przemysłowej. Dalej będziemy również prowadzić działania promocyjne wśród potencjalnych klientów oraz testować wykorzystanie innych roślin jednorocznych, np. rzepaku czy lnu jako surowca do produkcji. Natomiast w obszarze biogranulatu naszym celem jest kontynuowanie prac B+R, czego efektem będzie stworzenie finalnego portfolio produktu i jego komercjalizacja.

7. Czy macie środki na budowę fabryki? Jeżeli nie, to skąd planujecie je pozyskać?

Tak jak wcześniej wspominałem, budowa fabryki jest dla nas priorytetem, gdyż
pozwoli nam przejść z produkcji niskoseryjnej na przemysłową. Mamy dobrze przygotowany biznesplan i określone nakłady związane z uruchomieniem zakładu, jednak nie chciałbym jeszcze dzielić się szczegółami. Jeżeli chodzi o środki, to rozważamy pozyskanie kapitału z rynku kapitałowego oraz w ramach grantów i dotacji. Spółka złożyła wnioski o dofinansowanie m.in. w ramach programu PARP – Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz Fundusze Europejskie dla Województwa Lubelskiego – łączna kwota wnioskowanego dofinansowania wynosi ok. 17,5 mln zł i obejmuje m.in. uruchomienie zakładu produkcyjnego i dalszy rozwój produktu.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments