epoint

Daniel Blumczyński, członek zarządu PayU, Head of SMB, Business Development and Partnerships w komentarzu eksperckim dla ISBtech o kondycji i perspektywach ecommerce.

Choć dynamika nieco spowolniła, szczególnie jeśli porównać ją do okresu pandemii, e- commerce w Polsce pnie się w górę. PayU, wiodący operator płatności internetowych w kraju, spodziewa się nawet 20% wzrostu ogólnej wartości produktów i usług kupionych online w ostatnim kwartale 2024 roku, w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku.

Ostatnie miesiące roku będą okresem ożywienia nastrojów konsumenckich i większych zakupów. PayU prognozuje, że wartość transakcji w polskim e-commerce w ostatnim kwartale może sięgnąć 50 miliardów złotych.

W listopadzie wejdziemy w najgorętszy sezon w e-commerce. Miesiąc ten obejmuje dni o dużej sprzedaży, takie jak Black Friday i Cyber Monday, a ponadto otwiera sezon świątecznych zakupów. Dalej, w grudniu, konsumenci będą zwiększać swoje wydatki, przygotowując się do świąt i szukając prezentów na ostatnią chwilę. Z danych PayU wynika, że to właśnie w grudniu wypada dzień, w którym dochodzi do największej liczby transakcji online w ciągu dnia w roku. Z kolei styczeń będzie miesiącem wyprzedaży i to niemal w każdej kategorii.

Najsilniejszymi kategoriami produktów sprzedawanych online w nadchodzących miesiącach będą Elektronika i AGD, Moda oraz Uroda. Coraz bardziej na znaczeniu zyskiwać będzie kategoria sprzedaży produktów spożywczych (z ang. e-grocery). Jako czynniki wpływające na wzrost zakupów spożywczych online wskazywane są: strategiczne znaczenie tej kategorii dla wielu wiodących platform zakupowych, w tym Allegro, otwarcie się na sprzedaż online przez gigantów rynku spożywczego, jak np. Biedronka, a także rosnąca popularność q-commerce, czyli modelu handlu elektronicznego zakładającego jak najszybszy czas dostawy.

Optymistyczną informacją dla całej branży e-commerce jest fakt, że przybywa kupujących online, a także rośnie częstotliwość zakupów wykonywanych przez stałych użytkowników e- commerce. Jak wynika z przeprowadzonych badań*, aż 37% klientów e-sklepów deklaruje, że w ciągu miesiąca dokonuje 5 lub więcej transakcji zakupowych online, co stanowi aż o 9 p.p. więcej niż w 2023 roku.

Istotnym elementem w grze o większą sprzedaż w kolejnych miesiącach będzie zdaniem PayU praca nad poprawą całościowego doświadczenia zakupowego konsumentów, w tym ułatwianie zakupów z poziomu urządzeń mobilnych, wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz zadbanie o szeroką dostępność płatności online.

* Raport Omnicommerce – kupuję wygodnie, Izba Gospodarki Elektronicznej, lipiec 2024

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments