Klarna, międzynarodowy licencjonowany bank, dający dostęp do elastycznych metod płatności, a także aplikacja do robienia zakupów online, wypracowała w I półroczu 2024 roku globalny zysk operacyjny na poziomie blisko 66 mln USD. Na dobre wyniki wpłynął nie tylko wzrost przychodów, ale również utrzymanie na niskim poziomie kosztów operacyjnych z równoczesną inwestycją w sztuczną inteligencję.
Odnotowany przez Klarnę wzrost przychodów o 27 proc., jak również stabilny poziom kosztów operacyjnych doprowadziły do osiągnięcia przez firmę skorygowanego zysku operacyjnego w kwocie prawie 66 mln USD, a tym samym poprawę o ponad 107 mln USD r/r. Takie rezultaty Klarna wypracowała dzięki redukcji kosztów, osiągniętych m.in. po wprowadzeniu rozwiązań AI, wykonującej pracę ok. 700 osób i znacząco skracającej czas obsługi klienta. Implementacja sztucznej inteligencji pozwoliła firmie zwiększyć średni przychód na pracownika aż o 73 proc., tj. do ok. 685 tys. USD. W skali globalnej Klarna obsługuje obecnie 2,5 mln transakcji dziennie.
Globalna sieć Klarna szybko się rozwija. W ostatnim półroczu dołączyły do nas miliony nowych konsumentów i 68 tys. nowych merchantów, wraz z rozwojem których rośniemy także i my. Świadczy o tym 38-proc. wzrost przychodów Klarny w USA rok do roku. Osiągnięcie przez nas skorygowanego zysku operacyjnego na poziomie niemal 66 mln USD to efekt tego, że nieustannie koncentrujemy się na zrównoważonym, dochodowym rozwoju, wykorzystaniu sztucznej inteligencji do obniżenia kosztów działalności, budując przy tym sieć handlową nowej generacji – powiedział Sebastian Siemiątkowski, CEO Klarny.
Imponujący wzrost przychodów Klarny napędzają również partnerstwa handlowe z największymi graczami na rynku e-commerce. Łączna liczba ok. 575 tys. partnerów sprawiła, że wartość GMV przekroczyła ponad 97 mld USD w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Drugi kwartał 2024 r. to dla Klarny siódmy z rzędu rentowny kwartał z 93-procentowym wzrostem zysku brutto w USA w pierwszej połowie tego roku. Klarna działa już na 26 rynkach, w tym 20 europejskich.
W Polsce marka Klarna jest obecna od połowy roku 2021 i w trzy lata zdołała stać się jednym z liderów rynku płatności odroczonych. Dzięki wprowadzeniu innowacyjnych usług „Zapłać za 30 dni” i „Zapłać w 3 ratach”, które zapewniają kupującym większą kontrolę, bezpieczeństwo i elastyczność podczas dokonywania zakupów, firma zyskała na polskim rynku już 2,5 mln aktywnych użytkowników.
Globalne wyniki Klarny to pozytywny impuls i świetna informacja również dla nas w Polsce – widać, że nasz ekosystem działa i znalazł uznanie konsumentów oraz merchantów. Ostatnie trzy lata to czas bardzo dynamicznego rozwoju Klarny w Polsce. Rozpoczęliśmy również ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej – działamy już w Czechach, na Węgrzech, na Słowacji, a także w Rumunii. Jako Klarna stajemy się liderem w dziedzinie elastycznych metod płatności i planujemy dalszą ekspansję w regionie CEE – mówi Łukasz Dwulit, Head of CEE w Klarnie.