W kontekście dynamicznej ewolucji sektora logistycznego DHL przedstawił siódmą edycję DHL Logistics Trend Radar, wydawanego co dwa lata raportu, który zwraca uwagę na najważniejsze trendy społeczne, biznesowe i technologiczne mające wpływ na branżę. Ukazujący się od 2012 roku raport zapewnia dogłębną analizę trendów logistycznych, ich wpływu, rozwoju oraz związanych z nimi wyzwań i możliwości.
Dla każdego z 40 trendów (17 społecznych i biznesowych oraz 23 technologicznych) raport przedstawia przewidywany czas przyjęcia i ich wpływ na logistykę. Podczas gdy trendy z takich kategorii jak robotyka, Internet rzeczy i cyfrowa infrastruktura nadal znacząco wpływają na logistykę, oczywiste jest, że coraz większe znaczenie ma rozwijająca się dziedzina sztucznej inteligencji, a najwyższym priorytetem pozostaje zrównoważony rozwój.
DHL Logistics Trend Radar jest nieocenionym źródłem strategicznych informacji dla naszych klientów i społeczności logistycznej. Raport ten przedstawia najważniejsze trendy logistyczne, a w najnowszej edycji najwięcej uwagi poświęcono sztucznej inteligencji i zrównoważonemu rozwojowi, które będą stymulowały ewolucję firm, konsumentów i technologii w ciągu najbliższej dekady. Umożliwia to naszym klientom i nam utrzymanie konkurencyjności na wymagającym rynku – mówi Katja Busch, dyrektor handlowy i dyrektor DHL Customer Solutions & Innovation.
Znaczenie sztucznej inteligencji w branży logistycznej znacznie wzrosło, co znalazło odzwierciedlenie w najnowszej edycji, w której szczególną uwagę zwrócono na pięć głównych trendów: generatywna sztuczna inteligencja, etyka sztucznej inteligencji, sztuczna inteligencja audio, komputerowe rozpoznawanie obrazu i zaawansowana analityka. Wszystkie te trendy mają na celu przekształcenie procesów logistycznych poprzez:
- wykorzystanie zaawansowanej analizy i generowania danych,
- ulepszenie interakcji człowiek-komputer poprzez analizę głosu i dźwięku,
- automatyzację interpretacji danych wizualnych,
- autonomiczne generowanie nowych treści w oparciu o wyuczone wzorce.
Przedstawiono również rozważania na temat etycznych implikacji przełomu technologicznego w dziedzinie sztucznej inteligencji.
W kategorii trendów dotyczących zrównoważonego rozwoju wyróżniono dwa trendy:
- infrastruktura energii odnawialnej,
- zrównoważone paliwa.
Trendy te mają zasadnicze znaczenie dla ograniczenia emisji dwutlenku węgla, zwiększenia efektywności energetycznej i umożliwienia zrównoważonych działań w całym łańcuchu dostaw.
Najnowszy Trend Report DHL 7.0 pokazuje, jak dynamicznie rozwija się świat logistyki i technologii. Jako liderzy w branży musimy nie tylko nadążać za tymi zmianami, ale także je wyprzedzać. Innowacje takie jak sztuczna inteligencja, automatyzacja i zrównoważony rozwój stają się kluczowe dla przyszłości. W DHL Supply Chain CEE stawiamy na te rozwiązania, aby sprostać oczekiwaniom klientów i budować bardziej efektywne oraz odpowiedzialne łańcuchy dostaw. Cieszę się, że Trend Report 7.0 wyznacza kierunki, które wspólnie będziemy rozwijać – mówi Orkun Saruhanoglu, CEO DHL Supply Chain CEE.
Oprócz zwrócenia szczególnej uwagi na innowacje technologiczne raport DHL Logistics Trend Radar 7.0 bada również trendy społeczne i ich wpływ na łańcuchy dostaw. Należą do nich m.in. różnorodność, równość, integracja i przynależność (Diversity, Equity, Inclusion, Belonging – DEIB), a także rosnące znaczenie odczuć pracowników oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
DHL Logistics Trend Radar opiera się na zintegrowanym podejściu do innowacji skoncentrowanym na kliencie, wykorzystując najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z tysięcy spotkań w Centrach Innowacji DHL na całym świecie. Każdego roku cztery Centra – w Niemczech, Singapurze, Stanach Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratach Arabskich – przyciągają ponad 13 tys. gości. Te spotkania z klientami i zaangażowanymi w codzienne operacje pracownikami DHL przynoszą cenne opinie dotyczące transformacji logistyki. Trend Radar uzupełnia te spostrzeżenia i wnioski o wyniki klasycznych metod badawczych i specjalistyczną wiedzę kluczowych liderów opinii z wpływowych ośrodków analitycznych, renomowanych firm konsultingowych i czołowych środowisk akademickich z całego świata. Ponadto funkcjonuje również platforma „DHL Warehouse of Innovation”, ułatwiająca współpracę ze start-upami, naukowcami i inwestorami, ukierunkowana na współtworzenie wraz z DHL zorientowanych na przyszłość innowacji.