epoint

Druga edycja międzynarodowego badania WRI pokazuje, że pracownicy, którzy korzystają ze sztucznej inteligencji do wykonywania swoich obowiązków służbowych, są o 11 punktów procentowych bardziej zadowoleni z pracy niż ich koledzy, którzy tego nie robią.

Firma HP opublikowała drugą edycję raportu HP Work Relationship Index (WRI), kompleksowego badania, które analizuje relacje pracowników z ich pracą. Badanie, w którym wzięło udział 15 600 respondentów z różnych branż w 12 krajach, pokazuje, że życie zawodowe wielu osób na świecie nie jest w najlepszej kondycji: tylko 28% pracowników biurowych ma zdrowe relacje z pracą (wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami). Nowe wnioski wskazują jednak na dwa potencjalne scenariusze mogące poprawić relacje pracowników z pracą: AI i spersonalizowane doświadczenia zawodowe.

Chociaż oczekiwania wobec pracy zmieniły się, to miejsca pracy, kultura firm, narzędzia i style zarządzania nie ewoluowały w taki sposób, by nadążyć za potrzebami dzisiejszych pracowników. Aby kontynuować drogę do sukcesu, firmy muszą zrezygnować z jednego, uniwersalnego podejścia. Elastyczny model pracy stał się obecnie standardem, a liderzy biznesowi powinni dostrzec, że wybór czasu, miejsca i formy pracy ma kluczowy wpływ na relacje z nią związane – powiedział Enrique Lores, prezes i dyrektor generalny HP Inc.

Indywidualne środowisko pracy może prowadzić do zdrowszych relacji z pracą

W drugim wydaniu badania kontynuowano analizę aspektów relacji ludzi z pracą, w tym roli pracy w ich życiu, ich umiejętności, zdolności, narzędzi, miejsc pracy i oczekiwań wobec kierownictwa. Podczas gdy w skali globalnej wskaźnik wykazuje niewielkie zmiany, kraje, które odnotowały wzrost indywidualnego wskaźnika relacji z pracą (WRI), wskazywały niewielką poprawę w zakresie sześciu kluczowych czynników wpływających na zdrowe relacje z pracą – w szczególności tych związanych z kierownictwem i poczuciem spełnienia. Kraje, w których wyniki spadły, odnotowały również spadki w każdym z sześciu kluczowych czynników, zwłaszcza w zakresie narzędzi, przestrzeni roboczych i umiejętności.

Co najmniej dwie trzecie pracowników biurowych wyraziło pragnienie spersonalizowanych doświadczeń zawodowych, w tym dostosowanych przestrzeni roboczych, dostępu do preferowanych technologii i elastycznych środowisk pracy. To pragnienie personalizacji jest tak silne, że są oni skłonni zrezygnować z wyższego wynagrodzenia na jej rzecz:

  • Aż 64% pracowników biurowych uważa, że gdyby ich praca była dostosowana do ich indywidualnych potrzeb i preferencji, byliby bardziej zaangażowani w rozwój swojej firmy.
  • 69% sądzi, że takie rozwiązanie znacząco poprawiłoby ich ogólne samopoczucie.
  • 68% przyznało, że takie podejście zachęciłoby ich do dłuższego pozostania u obecnego pracodawcy.

Potrzeba personalizacji jest na tyle silna, że 87% pracowników byłoby gotowych zrezygnować z części swojego wynagrodzenia, aby uzyskać indywidualne doświadczenie zawodowe. Średnio pracownicy są gotowi zrezygnować z 14% swojego wynagrodzenia, a przedstawiciele pokolenia Z są skłonni oddać nawet 19%.

AI otwiera nowe możliwości dla pracowników, aby mogli cieszyć się pracą i zwiększać produktywność

Wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników intelektualnych wzrosło do 66% w 2024 r., w porównaniu z 38% w ubiegłym roku. Pracownicy korzystający z AI dostrzegają korzyści i sposób, w jaki może ona przyczynić się do poprawy ich relacji z pracą:

  • Aż 73% pracowników uważa, że sztuczna inteligencja ułatwia im wykonywanie zadań, a niemal 7 na 10 (69%) dostosowuje sposób jej wykorzystania, aby zwiększyć swoją produktywność.
  • 60% z nich twierdzi, że AI odgrywa kluczową rolę w poprawie ich równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
  • 68% twierdzi, że sztuczna inteligencja otwiera przed nimi nowe możliwości, dzięki którym mogą czerpać więcej przyjemności z pracy.
  • 73% respondentów zgadza się, że lepsze zrozumienie AI ułatwi im rozwój kariery.

Sztuczna inteligencja może być kluczowym czynnikiem pozwalającym na stworzenie bardziej przyjaznego i odpowiadającego na potrzeby pracowników środowiska, które pomoże poprawić im relacje z pracą. Według Work Relationship Index wynik dla pracowników korzystających z AI jest o 11 punktów wyższy niż w przypadku ich kolegów, którzy jej nie używają. Osoby niekorzystające ze sztucznej inteligencji wykazują zwiększone obawy przed zastąpieniem ich miejsc pracy przez AI, przy czym 37% z nich wyraża poważne zaniepokojenie, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Brak pewności siebie jest wyzwaniem dla wielu liderów biznesowych, choć kobiety wyróżniają się pod tym względem pozytywnie

Tegoroczny raport wykazał, że zaufanie do kierownictwa wyższego szczebla pozostaje kluczowym czynnikiem w zdrowych relacjach w pracy, ale istnieje rozdźwięk między uznaniem znaczenia miękkich umiejętności (np. uważności, samoświadomości, komunikacji, kreatywnego myślenia, odporności, empatii, inteligencji emocjonalnej) a pewnością siebie liderów:

  • Podczas gdy ponad 90% liderów dostrzega korzyści płynące z empatii, tylko 44% czuje się pewnie w zakresie swoich umiejętności interpersonalnych.
  • Tylko 28% pracowników konsekwentnie doświadcza empatii ze strony swoich liderów, mimo że 78% ceni ją wysoko.

Tegoroczne badanie pokazuje, że kobiety są średnio o 10 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności twardych (technicznych, komputerowych, prezentacyjnych itp.) i o 13 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności interpersonalnych niż mężczyźni.

Metodologia

HP zleciło przeprowadzenie badania online zarządzanego przez Edelman Data & Intelligence (DXI), które odbyło się w dniach 10 maja – 21 czerwca 2024 r. w 12 krajach: USA, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Australii, Japonii, Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indonezji. HP przebadało łącznie 15 600 respondentów – 12 000 pracowników umysłowych (1000 w każdym kraju); 2400 decydentów IT (200 w każdym kraju); oraz 1200 liderów biznesowych (100 w każdym kraju).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments