epoint

Raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” ujawnia, że 47 proc. Polaków spędza większość swojego wolnego czasu na robieniu zakupów online. Co więcej, 60 proc. ankietowanych, którzy kupują w sieci, zauważyło, że obecnie robi to częściej niż w poprzednich latach. To pokazuje rosnące znaczenie e-commerce w codziennym życiu. Jednocześnie na znaczeniu zyskuje technologia sztucznej inteligencji.

Również dane raportu PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” wskazują na dynamiczny rozwój sektora e-handlu. W ciągu ostatnich czterech lat ten rynek w Polsce wzrósł o 127 proc., osiągając wartość około 109 mld zł w porównaniu do 48 mld zł w 2018 roku. Prognozy na przyszłość są równie obiecujące – do 2027 roku wartość rynku e-commerce w Polsce ma wynieść 187 mld zł.

Jednym z motorów napędowych tego wzrostu jest coraz szersze wykorzystanie nowych technologii, które w znaczący sposób rewolucjonizują różnorodne aspekty działalności gospodarczej. W szczególności sztuczna inteligencja odgrywa coraz bardziej kluczową rolę w sektorze handlowym, wpływając na optymalizację procesów, personalizację oferty dla klientów oraz automatyzację zadań, co przekłada się na wzrost efektywności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Dzięki AI firmy mogą lepiej analizować dane, przewidywać trendy rynkowe oraz dostosowywać swoje strategie do zmieniających się potrzeb konsumenckich, co jest nieocenionym atutem w szybko zmieniającym się środowisku biznesowym.

Według danych Gartnera do 2025 roku aż 75 proc. wszystkich aplikacji e-commerce będzie korzystać z AI do analizy zachowań konsumenckich i personalizacji ofert. Firmy, które już teraz wykorzystują AI do zarządzania magazynami, notują średnio 15-20 proc. wzrost efektywności operacyjnej. W obszarze marketingu i personalizacji ofert AI przynosi wzrost przychodów o 5-10 proc., jak wynika z danych McKinsey. To korzyści, których żadna firma nie powinna bagatelizować, choćby z uwagi na rosnącą konkurencyjność rynku – mówi Mariusz Juranek, dyrektor Działu Sprzedaży w Polcom.

Aby sztuczna inteligencja mogła się odpowiednio rozwijać i przynosić wymierne korzyści, niezbędne są odpowiednie zasoby obliczeniowe oraz zaawansowane bazy danych, które umożliwiają trenowanie coraz bardziej skomplikowanych modeli.

Idea cloud computing jest idealna dla zastosowań AI. Budowa modeli w oparciu o własną infrastrukturę IT w systemie on-premise jest nie tyle nieopłacalna, co dla większości firm po prostu niemożliwa. Chmura obliczeniowa pozwala na wykorzystanie potencjału Big Data, zaawansowanej analityki danych (w tym predykcyjnej) i uczenia maszynowego nawet przez sektor MŚP – podkreśla Mariusz Juranek.

Według danych PwC Polska wyróżnia się na tle regionu CEE wyższą o 3 proc. dojrzałością chmurową, choć w porównaniu z regionem EMEA oraz USA nadal pozostaje na niższym poziomie.

Sytuacja na rynku jest dynamiczna. 86 proc. firm, które obecnie nie korzystają z chmury, planuje przenieść całą lub ponad połowę swoich systemów do chmury w ciągu najbliższych dwóch lat. Korzyści z migracji do chmury są nieocenione – 35 proc. firm wskazuje na zwiększenie zwinności organizacji oraz szybsze wejście na rynek, 34% podkreśla poprawę cyberbezpieczeństwa, a 33 proc. uważa, że chmura przyczynia się do lepszego podejmowania decyzji. Otwartość polskich przedsiębiorców na cloud wynika po prostu z tego, że ta technologia przynosi realne korzyści  – wskazuje Mariusz Juranek.

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko wschodzącym trendem, ale kluczową technologią determinującą konkurencyjność na rynku. Razem z chmurą obliczeniową wspiera firmy z sektora e-commerce w rozwiązywaniu problemów specyficznych dla branży, takich jak poprawa wydajności i doświadczeń konsumentów czy tworzenie cyfrowych treści. Wykorzystanie tych technologii pozwala również na zwiększenie produktywności firm detalicznych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments