Współczesne banki, które stawiają na technologie cyfrowe, odnotowują zdecydowanie lepsze wyniki finansowe i cieszą się większą lojalnością klientów niż ich mniej zaawansowani technologicznie konkurenci. Wyniki analiz przeprowadzonych przez firmy takie jak Bain & Company oraz EY jasno wskazują, że inwestycje w innowacyjne rozwiązania, w tym generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) oraz chmurę, są kluczem do utrzymania konkurencyjności na rynku finansowym.
Zgodnie z raportem Bain & Company banki będące liderami we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych osiągają średnio o 5 punktów procentowych wyższe stopy zwrotu dla akcjonariuszy w porównaniu do reszty rynku.
Technologie cyfrowe umożliwiają bankom nie tylko wzrost wyników finansowych, ale także budowanie silniejszych relacji z klientami. Wyższy poziom lojalności klientów to bezpośredni wynik efektywniejszych procesów oraz lepszego dopasowania oferty bankowej do ich potrzeb – mówi Piotr Zaborowski, managing consultant w Polcom.
Z tego samego badania można dowiedzieć się, że wydatki na technologie IT w bankowości już teraz stanowią około 16% całkowitych kosztów operacyjnych sektora. To inwestycje, które zapewniają zwroty nie tylko w postaci oszczędności, ale przede wszystkim poprawy jakości usług i lepszej satysfakcji klientów.
Generatywna AI jako przyszłość bankowości
W kontekście bieżących trendów technologicznych raport EY „Generatywna AI w bankowości” pokazuje, że technologie oparte na GenAI stają się coraz bardziej popularne w bankowości na całym świecie. Ponad 45% instytucji finansowych już zainwestowało w te rozwiązania, a 52% planuje to zrobić w najbliższym czasie. McKinsey szacuje, że GenAI może dodać od 200 do 340 mld USD globalnej wartości rocznie, co może stanowić nawet 4,7% całkowitych przychodów bankowych. To możliwe dzięki wzrostowi produktywności i innym korzyściom.
Największe globalne banki utworzyły dedykowane zespoły odpowiedzialne za rozwój i wdrażanie technologii generatywnej sztucznej inteligencji, co podkreśla ich rosnącą rolę w transformacji sektora. Główne powody wdrażania GenAI to m.in. zwiększenie produktywności (78% badanych instytucji), poprawa doświadczeń klientów (60%), redukcja kosztów (59%) oraz wyróżnienie się na tle konkurencji (51%).
Warto wspomnieć, że GenAI jest już stosowana w krótkoterminowych zadaniach, takich jak tworzenie treści czy analiza danych. W średnim okresie technologia ta wykorzystywana jest do zaawansowanej analizy scenariuszy, a w dłuższym okresie może automatyzować całe procesy i dostarczać cenne wnioski. GenAI może być szeroko stosowana w bankowości, w tym w wykrywaniu oszustw, zgodności z przepisami AML i obsłudze klienta za pomocą chatbotów.
Banki widzą ogromny potencjał w automatyzacji procesów sprzedażowych oraz personalizacji oferty prowadzących do zwiększenia pozytywnego doświadczenia i zadowolenia klientów oraz lepszym wsparciu dla doradców bankowych. Jednocześnie zdają sobie sprawę z wyzwań, jakie wiążą się z ochroną danych i koniecznością zapewnienia poufności informacji – wskazuje Piotr Zaborowski.
Chmura napędza transformację
Jednym z kluczowych elementów cyfrowej transformacji banków jest adaptacja technologii chmurowych. Jak wynika z raportu Związku Banków Polskich i Centrum Prawa Bankowego i Informacji, wspartego analizą PwC, banki muszą być gotowe na szybkie dostosowywanie się do zmieniających się oczekiwań klientów. W tym celu instytucje muszą posiadać odpowiednią infrastrukturę i kompetencje, które umożliwią tworzenie i wdrażanie elastycznych, bezpiecznych i efektywnych kosztowo rozwiązań.
Technologie chmurowe, pozwalające na szybkie uruchamianie aplikacji, testowanie nowych rozwiązań oraz dostosowywanie się do dynamicznych zmian na rynku, stają się nieodłącznym elementem strategii transformacji cyfrowej banków – zaznacza Zaborowski.
Wyzwania i przyszłość w bankowości
Chociaż wdrażanie nowych technologii, takich jak GenAI i chmura, przynosi bankom wymierne korzyści, instytucje finansowe muszą stawić czoła licznym wyzwaniom związanym z implementacją nowych rozwiązań. Głównym problemem jest zapewnienie bezpieczeństwa i integralności danych, zwłaszcza w kontekście rosnącej liczby cyberataków oraz regulacji dotyczących ochrony prywatności i poufności danych.
Banki, które zdecydują się na inwestycje w nowe technologie, zyskują przewagę w postaci zadowolonych klientów, lepszej efektywności operacyjnej oraz możliwości wprowadzenia personalizowanych usług, które mogą znacznie poprawić ich pozycję rynkową – podkreśla Piotr Zaborowski, managing consultant w Polcom. – Technologiczne innowacje, takie jak generatywna AI i chmura, są kluczowymi narzędziami w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku finansowym. Instytucje, które stawiają na cyfryzację, mogą liczyć na lepsze wyniki finansowe, wyższy poziom zadowolenia i lojalności klientów oraz efektywniejsze i bardziej wydajne procesy operacyjne – dodaje.