SEG 2025

Grupa Kodano będąca jednym z liderów sprzedaży produktów optycznych w naszym kraju, pozyskała 40 mln zł od funduszu Vinci Da Gama, zarządzanego przez Vinci S.A. Polski producent i dystrybutor soczewek oraz oprawek okularowych posiada sieć sprzedaży detalicznej liczącą ponad 100 salonów optycznych własnych i franczyzowych, a od kilku lat mocno stawia na rozwój modelu e-commerce w regionie CEE. Pozyskany kapitał zostanie wykorzystany na intensyfikację ekspansji na rynkach europejskich oraz rozwój laboratorium, w którym produkowane są soczewki okularowe.

Nie ulega wątpliwości, że problemy ze wzrokiem stają się coraz bardziej powszechne. Jak wskazuje Światowa Organizacja Zdrowia, ponad 2 miliardy osób na świecie zmaga się z zaburzeniami widzenia, a eksperci szacują, że liczba ta może wzrosnąć dwukrotnie w ciągu najbliższych 30 lat. Mimo licznych korzyści, jakie niesie ze sobą digitalizacja i rozwój technologii, nie pozostają one bez wpływu na zdrowie naszych oczu. Potwierdzają to zarówno specjaliści, jak i sami użytkownicy – szacuje się, że aż 77% osób dorosłych, którzy na co dzień korzystają z urządzeń cyfrowych, doświadcza chronicznego zmęczenia wzroku.

Problem ten niestety będzie się tylko nasilał, zwłaszcza w obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej i przenoszenia coraz większej liczby codziennych zadań na ekrany urządzeń. W konsekwencji zapotrzebowanie na produkty optyczne nieustannie rośnie na całym świecie. Jednym z liderów tego rynku w naszym kraju jest polska firma Kodano, posiadająca sieć ponad stu salonów optycznych, którą nieustannie rozwija, także w modelu franczyzowym. Dodatkowo obchodząca w tym roku swoje 20-lecie spółka stawia na nowoczesne podejście i strategię omnichannel, która obejmuje największy sklep internetowy z soczewkami kontaktowymi i okularami w Polsce oraz sieć 100 rozmieszczonych w całym kraju soczewkomatów – maszyn vendingowych, w których klienci mogą zaopatrzyć się w soczewki kontaktowe. Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na produkty optyczne, Kodano prowadzące już sprzedaż internetową w Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Litwie, planuje zintensyfikować swoje działania związane z ekspansją na europejskie rynki. Na realizację tego celu grupa pozyskała 40 mln zł od zarządzanego przez Vinci S.A. funduszu Vinci Da Gama, specjalizującego się w inwestycjach w rozwijające się przedsiębiorstwa.

Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na rozwój sieci salonów stacjonarnych na wybranych rynkach w regionie CEE, a także na rozszerzenie sprzedaży produktów w modelu e-commerce w krajach europejskich. Intensywnie pracujemy m.in. nad rozwojem laboratorium w którym produkujemy soczewki okularowe, co pozwoli nam poszerzyć ofertę grupy Kodano i zwiększyć marżowość – komentuje Mateusz Matula, CEO grupy Kodano. – Dodatkowo nieustannie rozbudowujemy naszą sieć franczyzobiorców, a także chcemy rozwijać nasze automatyczne punkty sprzedaży soczewek – soczewkomaty, które w połączeniu z aplikacją mobilną oferują klientom niemal natychmiastowy i wygodny dostęp do wybranych produktów.

Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki. Według danych Grand View Research jego wartość w 2023 roku wyniosła ponad 180 mld dolarów, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu szacuje się na poziomie 8,3% do 2030 roku. Dzięki pozyskanemu kapitałowi na ekspansję polskie Kodano ma szansę stać się jednym z liderów tego rynku w Europie.

Inwestycja opiewająca na kwotę 40 mln zł została zrealizowana przez fundusz powołany przez Bank Gospodarstwa Krajowego i zarządzany przez Vinci S.A. – Vinci Da Gama, inwestujący kwoty w przedziale 10-90 mln zł w przedsiębiorstwa w fazie ekspansji oraz dojrzałości, których plany rozwojowe związane są z ekspansją zagraniczną.

Inwestycja w grupę Kodano jest kontynuacją misji naszego funduszu wspierania krajowych przedsiębiorstw z międzynarodowymi ambicjami. Wierzymy, że doświadczenie jej zespołu i obrana strategia rozwoju marki, wraz z obserwowaną dynamiką rynkową, pozwolą Kodano w ciągu kilku lat stać się znaczącym graczem na europejskim rynku okularów i soczewek – komentuje Marcin Adamczyk, wiceprezes Vinci S.A.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments