Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 14-18 października.
Bloober Team: Data światowej premiery „Projektu C” – gry, która ukaże się pod tytułem „Cronos: The New Dawn”, została wyznaczona na rok 2025, podał Bloober Team. Gra powstaje na platformy PC, PlayStation 5 oraz Xbox X|S.
Jujubee: Data premiery gry „Realpolitiks 3: Earth and Beyond” w wersji early access na platformę PC została ustalona na 22 października br., podało Jujubee. Premiera finalnej wersji gry jest obecnie planowana na pierwszą połowę 2025 r. Wydawcą gry jest Fulqrum Publishing, który ustali cenę gry.
Cherrypick Games: Zaprezentował pierwszy gameplay trailer gry „Angst: A Tale of Survival”. Debiutancka gra premium na PC planowo ma trafić do graczy w I kwartale 2025 roku. Zarząd aktualnie prowadzi intensywne rozmowy z potencjalnymi partnerami biznesowymi na temat współpracy przy wydaniu projektu. Niewykluczone, że wydawcą gry będzie Cherrypick Games.
CD Projekt: Co-CEO zdementował informacje o problemach produkcyjnych i HR-owych studia. We wpisie na platformie X Nowakowski odniósł się do materiału YouTubera o pseudonimie „ENDYMIONtv”, w którym nakreślony został czarny scenariusz dla przyszłości polskiej firmy w kontekście kwestii produkcyjnych, retencji pracowników i procesu rekrutacyjnego; CEO podkreśla, że rotacja w firmie jest najniższa od lat, ludzie zatrudniani są wyłącznie w oparciu o ich talent, a przejście na UE wynika z potrzeby bardziej efektywnego procesu produkcyjnego, podał Trigon.
PlayWay: Demo gry „Aquatic Store Simulator” pojawiło się na Steam 14 października.
Steam: Nowa edycja Steam Next Fest potrwa do 21 października. W festiwalu bierze udział ponad 2,5 tys. wersji demonstracyjnych gier.
Dark Point Games: Gra toruńskiego studia „Achilles: Survivor” została wyróżniona przez serwis Glitched Online i znalazła się w prestiżowym zestawieniu 4 demo. Ponadto, wypuszczony w piątek gameplay spotkał się z pozytywnym odbiorem graczy. Wersja early access tytułu planowana jest na koniec roku.
Jujubee: W ramach festiwalu Steam Next Fest, spółka zaprezentowała trzy grywalne wersje demonstracyjne swoich gier. Jedną z nich będzie „Realpolitiks 3: Earth and Beyond” – realizowany we współpracy z międzynarodowym wydawcą Fulqrum Publishing projekt z segmentu grand-strategy. Trzecia odsłona tej popularnej serii gier zaoferuje graczom sporo istotnych zmian technologicznych i jakościowych oraz pozwoli po raz pierwszy w historii na podbój kosmosu na wielką skalę. Tytuł ma mieć swoją premierę w formacie wczesnego dostępu jeszcze w tym roku. Dwie pozostałe produkcje to Emerald Caravan i Maggie’s Movies – Second Shot!, obie przejęte od Space Fox Games. Choć są to dużo mniejsze tytuły, to spółka dostrzega ich potencjał szczególnie na konsolach. Dotyczy to zwłaszcza casualowego RPG Emerald Caravan, który pod skrzydłami Jujubee doczekał się licznych przeróbek w obszarze mechanik i oprawy, dzięki czemu gra zyskała mocno na atrakcyjności i może obecnie poszczycić się atrakcyjną grafiką i wciągającym modelem walki. „Liczymy, że dzięki tym zmianom i uczestnictwu w Steam Fest uda się nam mocno podbudować listę życzeń Emerald Caravan. Choć nie jest to koniec planowanych usprawnień, to już dzięki zmianom z ostatnich miesięcy widać wyraźnie, że gra przeszła olbrzymią metamorfozę i mamy nadzieję, że słuszność obranego kierunku znajdzie potwierdzenie w opiniach graczy, którzy zapoznają się z grywalną wersją demonstracyjną. Spore nadzieje wiążemy również z Realpolitiks 3: Earth and Beyond, nad którą spółka pracuje już od dwóch lat” – powiedział Aleksander Korulski, prezes Jujubee.
RedDeer.Games: Ogłosiło swój udział w jesiennej wersji Steam Next Fest z dwoma tytułami – projektem in-house o gotowaniu oraz grą przygodową stworzoną przez Mudita Games. Wersja demo „Cook For Love” dołączyła do demo „Pilo and the Holobook” i jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Oprócz tego, pełna wersja „Cook For Love” pojawi się na Steam i Nintendo Switch 21 listopada.
Gaming, cyberbezpieczeństwo: Game Freak – japoński producent gier komputerowych, stojący za kultową serią „Pokémon” – doświadczył poważnego naruszenia danych. O wydarzeniu, któremu nadano nazwę „Teraleak”, poinformował serwis Hackread. Wydarzenie odbija się szerokim echem, nie tylko w społeczności gamingowej.
Steam: Zaczął wyraźnie ostrzegać graczy o tym, że płacąc za grę nie stają jej właścicielami na zawsze. Firma dostosowała się tym samym do nowego prawa stanu Kalifornia, które nakazuje o tym fakcie informować. Jak zaobserwował serwis Engadget, na który powołuje się Eurogames, stosowna informacja wyświetli się na ekranie po dodaniu produktu do koszyka i próbie przejścia do zapłaty. Korzystając z polskiej wersji platformy zobaczymy komunikat o treści „zakup produktu cyfrowego przyznaje licencję na ten produkt na Steam”. Po więcej informacji należy sięgnąć bezpośrednio do umowy między platformą a użytkownikiem.
Gaming: BM Pekao obserwuje zmiany w branży – rezygnowanie z mniej obiecujących projektów, co prawdopodobnie będzie skutkować rekordową liczbą zwolnień i doprowadzi do zmniejszenia presji płacowej i ograniczenia konkurencji (mniej premier gier w latach 2026-27). Możliwe też, że – o czym się spekuluje w branży – cena gry „GTA VI” zostanie podniesiona z niespełna 70 USD, aby wynikiem zbliżyć się do poprzedniej odsłony. Podwyżka o 10-30 USD byłaby zapewne do zaakceptowania dla graczy i wyznaczyła nowy poziom odniesienia dla innych tytułów, uważa analityk. W przypadku CD Projektu podniesienie ceny nowego „Wiedźmina” o 10 USD oznaczałaby o niemal 400 mln zł (22%) wyższy zysk netto w spodziewanym roku premiery (czyli 2027 r.), podał broker.
CD Projekt: BM Pekao spodziewa się premiery „Wiedźmina 4” w 2027 r. i sprzedaży 21/34 mln kopii w ciągu 12/48 miesięcy od premiery. W ocenie brokera, długi okres oczekiwania na poprawę wyników CDP jest problemem i w dwóch kolejnych latach spodziewa się ujemnego FCF. Za to pierwsze materiały dotyczące „Wiedźmina” powinny się pojawić w tym roku.
Muzeum Gier i Technologii w Białymstoku: W najbliższą sobotę rozpocznie swoją działalność. W placówce będzie można zobaczyć i skorzystać z wielu różnych urządzeń, od starych komputerów, przez konsole do gier i telefony komórkowe, po sprzęty audiowizualne oraz akcesoria gospodarstwa domowego.
11bit studios: DM BOŚ oczekuje, że spółka rozpozna przychody z ok. 430 tys. egzemplarzy „Frostpunk 2” w III kw. 24. „Zakładamy również dodatkowe 17 mln zł przychodów z wynagrodzenia Game Pass, które obejmuje częściową płatność za 'Frostpunk 2′ (ok. 10 mln zł) i pełną płatność za 'Creatures of Ava’ (ok. 7 mln zł). Dodając przychody z innych gier, spodziewamy się, że spółka osiągnie sprzedaż i zysk netto odpowiednio na poziomie 65,6 mln zł i 38,8 mln zł” – czytamy w raporcie. Broker wskazał, że od czasu jego ostatniego raportu (z 23 września 2024 r.) sprzedaż „Frostpunk 2” była słabsza, niż oczekiwał. Gra szybko spadła z pierwszej 25. pozycji na Steam i w ostatnim tygodniu zajęła ok. 45-85 pozycję. W rezultacie obniżył 12-miesięczną prognozę sprzedaży dla „FP2” o 30% do 0,91 mln sztuk (w porównaniu z 1,3 mln poprzednio), co jest o 35% poniżej prequela. „Ze względu na niższe niż oczekiwano wyniki sprzedaży 'Frostpunk 2′, uważamy za rozsądne obniżenie naszych prognoz wolumenu sprzedaży dla wszystkich przyszłych gier o 10%-29%. Obecnie zakładamy, że 'The Alters/P8′ sprzedadzą się po 0,9 mln sztuk w okresie 12 miesięcy (w porównaniu z 1mln/1,3 mln oczekiwanymi wcześniej)” – dodano także. Na podstawie doniesień o ogłoszeniu progu rentowności „Frostpunk 2” obniżono prognozę rekompensaty Game Pass od Microsoftu do ok. 15 mln USD za wszystkie trzy gry („FP2”, „The Alters” i „Creatures of Ava”) (z 20 mln USD wcześniej). DM BOŚ zakłada, że 11B nie wyemituje akcji w ramach programu motywacyjnego, co zmniejszyło liczbę akcji o ok. 5%. „Uważamy, że ze względu na rozczarowujący debiut 'Frostpunk 2′ tempo wzrostu spółki znacznie spowolniło w porównaniu z naszymi oczekiwaniami sprzed debiutu. Mamy nadzieję, że dzięki zdobytemu doświadczeniu i komfortowej sytuacji finansowej 11 bit studios będzie nadal się rozwijać w przyszłości” – podsumował DM BOŚ.
Play: Platforma integrująca technologie Web3 z grami nawiązała współpracę z TapNation, aby gry mobilne stały się wiodącym trendem Web3. Współpraca rozszerzy ekosystem Play poprzez integrację funkcji blockchain z grami mobilnymi TapNation, szczególnie gry „Rock Crawling: Racing Games 3D”. Z 60 mln aktywnych użytkowników miesięcznie i 1,4 mld pobrań ponad 50 gier TapNation jest gotowe dostarczyć funkcje obsługiwane przez Web3 (player-owned assets, NFT, marketplace integration, on-chain tournaments) przy użyciu zestawu SDK (Software Development Kit) firmy Play, co ma stworzyć nowe możliwości generowania przychodów. „To partnerstwo jest przykładem naszego oddania ciągłym innowacjom i podkreśla nasze zaufanie do technologii web3. Razem z Play dzielimy wspólną ambicję: być pionierami w zakresie przypadków użycia jutra i zrewolucjonizować branżę gier” – powiedział Hervé Montoute, dyrektor generalny TapNation. „Naszą misją w Play jest udostępnienie emocji i innowacji gier Web3 każdemu, bez względu na to, gdzie się znajduje i jakiego rodzaju urządzenia używa. Partnerstwo z TapNation jest kluczowym elementem tej wizji, ponieważ są oni prawdziwymi liderami w swojej dziedzinie. Gry mobilne mają niesamowity zasięg, szczególnie w regionach, w których dostęp do tradycyjnego sprzętu do gier może być ograniczony. Wykorzystując to, dostarczamy gry oparte na blockchain milionom nowych graczy, z których wielu po raz pierwszy doświadczy Web3 za pośrednictwem swoich telefonów” – dodała Christina Macedo, CEO i założycielka Play.
Play of Battle: Studio pracujące nad grą strategiczną o tej samej nazwie 30 października zaprezentuje najnowsze demo swojego tytułu.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji