epoint

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 21-25 października.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

Rynek VC: Przez polski rynek VC przepłynęło 506 mln zł w III kw. br. wobec 422 mln zł rok wcześniej, wynika z raportu PFR Ventures i Inovo VC. To łączna wartość kapitału, który 60 polskich i zagranicznych funduszy zainwestowało w 45 transakcjach w rodzime innowacyjne przedsiębiorstwa. Średnia wartość transakcji wyniosła 11,2 mln zł. Łączne finansowanie w 2024 roku doszło do poziomu 1,5 mld zł, zaś spodziewana wartość za cały rok może sięgnąć 2,5-3 mld zł, podano także.

Polskie technologie: Prawie 30% Polaków jest zdania, że oprogramowanie polskich firm ma wyższą jakość od tego typu rozwiązań zagranicznych, a zdaniem 32% krajowe rozwiązania są na tym samym poziomie, co zagraniczne, wynika z badania ClickMeeting. Z kolei 3% ankietowanych uważa, że polskie rozwiązania są gorsze.

Transformacja technologiczna: Odsetek firm z Unii Europejskiej korzystających z zaawansowanych technologii cyfrowych wynosi 74% wobec 81% w USA, podał Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) w raporcie dotyczącym inwestycji.

Transformacja technologiczna: Rząd przyjął Krajowy Plan Działań do programu polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 roku. Dokument wskazuje kierunki, które mają przyspieszyć cyfrową transformację w Polsce, podało Ministerstwo Cyfryzacji.

Praca i AI: Narzędzia bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystywało w swojej pracy 75% osób, wynika z badania przeprowadzonego przez EY. W przeciągu roku odsetek ten urósł o 53 pkt proc. Jako intensywnych użytkowników tej technologii identyfikuje się 27% badanych milenialsów i 7% baby boomers.

Ładowarki: Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło nowe przepisy, które zobowiązują producentów do stosowania jednego rodzaju gniazda ładowania – USB typu C, podał resort.

E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 8,9% we wrześniu br. z 8,3% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 4,9% r/r.

ESAP: Rząd chce przyjąć w II kw. 2025 r. projekt nowelizacji ustaw w związku z przekazywaniem informacji do europejskiego pojedynczego punktu dostępu, którego celem jest zwiększenie przejrzystości i skuteczności regulacji rynku instrumentów finansowych w UE i przyjęcie pakietu dot. tzw. europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP), wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

GenAI: Ze względu na korzyści z dotychczasowych wdrożeń 68% firm globalnych zamierza zwiększać inwestycje w generatywną AI, wynika z raportu Deloitte. Większa produktywność, wyższa innowacyjność oraz poprawa jakości oferowanych usług stanowią główne zalety zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w firmach. Obecnie jednak jedynie co czwarta organizacja czuje się przygotowana do stosowania generatywnej AI pod względem zarządzania ryzykiem i zgodności z regulacjami.

Transformacja technologiczna: Odsetek przedsiębiorstw zapewniających pracownikom zdalny dostęp do zasobów przedsiębiorstwa wzrósł o 21,6 pkt proc. w 2024 r. w porównaniu z 2022 r. i wyniósł 88,7%, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W 2024 r. 5,9% przedsiębiorstw wykorzystywało technologie sztucznej inteligencji, podał też Urząd.

Dostęp do internetu: Dostęp do internetu posiadało w br. 95,9% gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 2,6 pkt proc. r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W 2024 r. zakupów przez internet w Polsce dokonało 67,4% osób w wieku 16-74 lata (wobec 64,3% w 2023 r.).

AI i praca w IT: „W najbliższym czasie prognozujemy znaczny wzrost liczby specjalistów AI w branży IT wśród freelancerów, biorąc pod uwagę ich aktywne wykorzystanie AI w rozwiązywaniu skomplikowanych zadań oraz znaczące inwestycje w szkolenia z zakresu AI” – powiedział Oleg Topichii, założyciel międzynarodowej platformy dla freelancerów i zleceniodawców Freelancehunt. „Nie ulega wątpliwości, że sztuczna inteligencja wywiera ogromny wpływ na dzisiejszy rynek pracy i przyspiesza zachodzące na nim zmiany, m.in. wskazując nowe, bardziej opłacalne kierunki rozwoju firm” – dodał Piotr Nowosielski, CEO justjoin.it & rocketjobs.pl.

AI: 82% liderów nie jest przygotowanych na integrację sztucznej inteligencji w miejscu pracy, wynika z badania Jabra „AI at Work”. Nowe badania pokazują paradoks dotyczący zastosowania sztucznej inteligencji w firmach. Podczas gdy wielu decydentów biznesowych deklaruje wysoki poziom zaufania do sztucznej inteligencji, bardzo niewielu pracowników biurowych wykorzystuje ją w swoich codziennych zadaniach. Ta rozbieżność sugeruje, że chociaż kadra kierownicza jest optymistycznie nastawiona do potencjału sztucznej inteligencji, może jej jeszcze brakować niezbędnej wizji lub umiejętności, aby skutecznie wdrożyć ją wśród pracowników.

Cyberbezpieczeństwo: Analitycy z FortiGuard Labs firmy Fortinet zwracają uwagę na rosnące zagrożenia związane z nadchodzącymi wyborami prezydenckimi w USA w 2024 r. Odnotowano m.in. wzmożoną aktywność cyberprzestępców, którzy rejestrują złośliwe domeny i sprzedają po 1260 dolarów zestawy do ataków phishingowych na wyborców. Istnieje lista ponad 1,3 mld rekordów z nazwami użytkowników, adresami e-mail i hasłami, które mogą być wykorzystane do uzyskania nieautoryzowanego dostępu do kont. Odkryto bazę 300 tys. rekordów z kompletnymi danymi kart kredytowych, które mogą być wykorzystane do oszustw finansowych wymierzonych w wyborców i urzędników wyborczych. Obecność w darknecie bazy z ponad 2 miliardami rekordów z danymi użytkowników wskazuje na zwiększone ryzyko występowania ataków bazujących na kradzieży tożsamości oraz ukierunkowanych kampanii phishingowych.

Cyberbezpieczeństwo: Jak pokazuje najnowsze badanie Cisco Global AI Partners Study – 42% partnerów przewiduje wzrost popytu na inwestycje w technologie AI o ponad 75% w ciągu najbliższych czterech do pięciu lat. Ankietowani wyróżnili infrastrukturę (54%), cyberbezpieczeństwo (48%) oraz doświadczenie klienta (30%) jako trzy najważniejsze czynniki napędzające zapotrzebowanie na technologie AI w nadchodzących latach. Wraz z rosnącym popytem na sztuczną inteligencję, firmy spodziewają się również znaczącej zmiany w strukturze swoich przychodów. Przewidują, że w krótkim okresie, AI będzie stanowić sporą część ich przychodów, a w dłuższej perspektywie udział ten będzie jeszcze wzrastał.

AI: Relacja między człowiekiem a sztuczną inteligencją pozwala wprowadzić więcej automatyzacji i przepływu pracy, aby móc zrobić następny krok w transformacji w każdym środowisku przemysłowym i to właśnie zrobił IFS ze swoim Industrial AI, ocenił Satya Nadella, CEO Microsoft, w rozmowie z Markiem Moffatem, CEO IFS, podczas konferencji IFS Unleashed 2024 w Orlando. Co więcej, według słów szefa Microsoft, jego koncern bada już wykorzystanie sztucznej inteligencji z quantum computing.

Subskrypcje: Usługi VoD (ang. Video on Demand) to – zgodnie z wynikami badania Adyen Digital Report – najpopularniejsze subskrypcje na świecie (65%). Kolejne są platformy streamingowe do słuchania muzyki (45%). Zgodnie z wynikami badania, 34% polskich konsumentów planuje ograniczyć liczbę aktywnych subskrypcji. Obecnie 74% konsumentów w Polsce posiada jakąś subskrypcję, średnio korzystając z trzech usług. Najpopularniejsze subskrypcje na świecie stanowią usługi VoD (65%). Kolejne są platformy streamingowe do słuchania muzyki (45%). Badanie Adyen Digital Report wskazuje, które subskrypcje są najbardziej zagrożone anulowaniem w ciągu najbliższych 12 miesięcy: Filmy/TV – 17%, Muzyka – 16%, Kompleksowe pakiety usług (np. Amazon Prime) – 16%, Dostawa jedzenia – 15%, Karnety do siłowni – 14%, Tygodniowa subskrypcja jedzenia z supermarketów – 13%.

Cyberbezpieczeństwo: Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas wystąpienia na „Kongresie Bezpieczeństwo Polski” poinformował, że Polska w latach 2025-2026 wyda na cyberbezpieczeństwo ok. 10 mld zł. „Organizacje w Polsce widzą konsekwencję w działaniach Ministerstwa, co jasno wskazuje, że cyberbezpieczeństwo jest jednym z priorytetów administracji rządowej. Potwierdza to z jednej strony ujęcie tego obszaru w nowej Strategii Cyfryzacji Państwa, a z drugiej przedstawienie cyberbezpieczeństwa jako jednego z głównych priorytetów Polskiej Prezydencji w UE w 2025 roku” – skomentował Paweł Śmigielski, country manager Stormshield w Polsce.

Kradzieże w sklepach: Kradzieże w sklepach detalicznych to problem, który szczególnie dotyka branżę mody obejmującą odzież, akcesoria i obuwie. Według badań opublikowanych w raporcie Retail Security Survey, produkty z kategorii odzieżowej są jednymi z najczęściej kradzionych towarów w sklepach na całym świecie. W samych Stanach Zjednoczonych, straty wynikające z kradzieży wynoszą ponad 120 mld USD rocznie, a na liście najczęściej kradzionych produktów znajdują się właśnie ubrania, obuwie i akcesoria modowe. W odpowiedzi na te wyzwania, sklepy odzieżowe coraz częściej wdrażają systemy RFID, które oferują zaawansowaną ochronę przed kradzieżami. Bramki RFID umożliwiają automatyczne monitorowanie towarów wyposażonych w specjalne, cyfrowe tagi, co znacznie ułatwia kontrolę nad asortymentem w sklepie. Dzięki tej technologii właściciele mogą natychmiast wykryć próbę wyniesienia towaru bez zapłaty, a także monitorować przepływ towarów w sklepie i magazynie. „Główną korzyścią wdrożenia RFID w branży modowej jest, nie tylko wysoce skuteczne ograniczenie strat, ale również optymalizacja procesów magazynowych. Automatyczna inwentaryzacja pozwala na szybkie aktualizowanie stanów magazynowych, co minimalizuje ryzyko braków na półkach i zapewnia lepsze zarządzanie asortymentem. W przypadku sklepów odzieżowych, gdzie moda zmienia się dynamicznie, sprawna reakcja na zmiany stanów magazynowych jest kluczowa dla utrzymania płynności sprzedaży” – skomentował Michał Wesołowski, strategic account manager w Checkpoint Systems Polska – dostawcy rozwiązań RFID.

Cyberbezpieczeństwo: Według różnych statystyk w 2024 roku 15-18% wszystkich cyberataków na świecie dotknęło sektor zdrowotny. W Stanach Zjednoczonych 67% placówek medycznych zgłosiło incydenty związane z cyberprzestępczością, co czyni tę branżę jedną z najbardziej narażonych na ataki. Systemy medyczne stały się atrakcyjnym celem dla hakerów z powodu wartości danych, które przechowują. Atakowane są także placówki zdrowia w Polsce. „Jak pokazują różne statystyki w 2024 roku około 15-18% wszystkich cyberataków na świecie dotknęło właśnie sektor zdrowotny. Dla wielu przestępców wartość danych medycznych jest bezcenna. Dodatkowo wiele placówek zdrowotnych nie inwestuje wystarczająco w systemy zabezpieczeń. Budżety są często zbyt niskie, by chronić infrastrukturę IT na odpowiednim poziomie, a brak zaawansowanych narzędzi obrony sprawia, że hakerzy łatwo mogą przenikać do systemów. Szpitale nie mogą sobie pozwolić na przestoje. Cyberprzestępcy wiedzą, że atak ransomware, który blokuje dostęp do danych, często zmusza placówki do płacenia okupu, aby szybko przywrócić systemy do działania i kontynuować leczenie pacjentów” – skomentował Przemysław Wójcik, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, prezes AMP SA – polskiej firmy działającej na rynku od 2019 roku, specjalizującej się w usługach związanych z cyberbezpieczeństwem.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

Pointpack: Przychody ze sprzedaży na rzecz klientów zewnętrznych wyniosły ok. 31,8 mln zł w III kw. br., co stanowi wzrost o 21% r/r oraz spadek o 7% kw/kw, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. W kwotach tych zawarte są przychody z tytułu realizacji usług związanych z dostawą i serwisem APM, które odpowiednio osiągnęły 4,28 mln zł w III kw. 2024 r., 4,11 mln zł w II kw. 2024 r. oraz 5,57 mln zł w III kw. 2023 r.

Orange Polska: Pomimo spodziewanego spadku przychodów sektora ICT w tym roku (w grupie i na rynku) Orange Polska jest nadal przekonany o jego strategicznym potencjale, poinformowała prezes Liudmila Climoc.

PKO BP: Bank zamierza zwiększyć swoją rolę w finansowaniu nieruchomości i zakupie samochodu, wynika z nowej strategii PKO BP na lata 2025-2027. Bank pilotażowo wdraża obecnie model cyfrowej hipoteki, która pozwala zdalnie uzyskać kredyt hipoteczny. W pełni ma być wdrożona za kilka miesięcy.

Asseco SEE: Asseco South Eastern Europe spodziewa się stabilnego backlogu i nie planuje większych akwizycji w 2025 r., poinformował prezes Piotr Jeleński.

Orange Polska: Uważa ceny wywoławcze zaproponowane w konsultacjach dotyczących aukcji na 7 rezerwacji częstotliwości z pasma 700 MHz i 800 MHz za zbyt wysokie, poinformowała prezes Liudmila Climoc.

XTPL: Nie wyklucza pierwszej decyzji o wdrożeniu przemysłowym urządzenia z modułem przemysłowym spółki jeszcze w br. Natomiast jeżeli to się nie wydarzy, spodziewa się rekordowego i przełomowego dla spółki roku 2025, poinformował ISBtech prezes Filip Granek.

XTPL: Zakłada, że nowa linia biznesowa o roboczej nazwie DPS+ będzie wspierać cel strategiczny w postaci osiągnięcia 100 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług do końca 2026 roku, poinformował ISBtech prezes Filip Granek.

PKO BP: Strategia grupy kapitałowej na lata 2025-2027 zakłada m.in. zwiększenie liczby klientów indywidualnych do 15 mln w 2027 r. z 11,4 mln, co ma się dokonać dzięki rozpoznawalności jego marki oraz ofercie usług cyfrowych, podał bank.

Asseco SEE: Odnotowało 54 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 62,55 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Orange Polska: Po publikacji wyników za III kw. br. podtrzymał prognozy na cały 2024 rok, podała spółka. Zakładają one: stabilny poziom/nisko jednocyfrowy spadek przychodów, niski do średniego jednocyfrowy wzrost EBITDAaL oraz eCapex (ekonomiczne nakłady inwestycyjne) w przedziale 1,7-1,9 mld zł.

Orange Polska: Odnotował 254 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 237 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

CampusAI: Ogłosił wejście do Wielkiej Brytanii i Hiszpanii i zapowiedział ekspansję w kolejnych 10 krajach do końca roku.

AliExpress: Planuje rozbudowę w Polsce zespołu do wsparcia lokalnych sprzedawców, którzy zdecydują się na prowadzenie biznesu na platformie, poinformował european commercial director platformy Garry Topp.

Comperia.pl: Cezary Tokarski – dotychczasowy prokurent, od blisko 10 lat związany z Grupą Comperia – został członkiem zarządu Comperia.pl, zastępując Pawła Szukalskiego, podała spółka. Postawienie na Cezarego Tokarskiego jako członka zarządu ma przyspieszyć cyfrową transformację spółki, podkreślono.

XTPL: Zamierza sprzedać w tym roku jeszcze kilka urządzeń prototypujących Delta Printing System (DPS), podała spółka. Dotychczas sprzedała 31 takich urządzeń, z czego 8 w tym roku. Do końca roku spółka otworzy centrum demonstracyjno-sprzedażowe w Bostonie w USA, wyposażone w laboratorium do osobistego prezentowania i testowania technologii XTPL.

Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za wrzesień br. wyniosły ok. 267 mln USD i były o ok. 12% niższe niż we wrześniu 2023 r., podała spółka. Krajami o najwyższych przychodach we wrześniu były: Ukraina, Kazachstan i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Play: Po przekroczeniu poziomu 12,1 tys. stacji w swojej sieci, planuje intensywny kwartał inwestycji z rekordową miesięczną liczbą uruchomień stacji, poinformował ISBtech Michał Ziółkowski – członek zarządu i dyrektor ds. technicznych Play.

Kino Polska TV: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydała zgodę na przejście uprawnień spółki Stopklatka, wynikających z koncesji nr 554/K/2023-T na rozpowszechnianie programu Stopklatka, na Kino Polska TV, w związku z zamiarem jej połączenia ze spółką zależną – Stopklatka (spółka przejmowana), w której Kino Polska TV posiada obecnie 100% udziałów w kapitale zakładowym.

AROBS Polska: Wraz z rumuńskim AROBS Engineering, zostały wybrane przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) do budowy jednostki kontrolnej do zarządzania precyzyjnymi operacjami na orbicie. Jej zadaniem będzie, wspieranie misji usuwania kosmicznych śmieci czy serwisowania satelitów. Projekt realizowany jest w ramach inicjatywy COSMIC w programie Bezpieczeństwa Kosmicznego ESA.

Telerenta: Rumuński startup technologiczny, prowadzący jedyną w Europie Południowo-Wschodniej platformę wynajmu sprzętu elektronicznego zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i firm, ogłasza rozszerzenie działalności na Polskę.

zondacrypto: Wywodząca się z Polski platforma uzyskała kolejną licencję, tym razem na rynku cypryjskim. „To następny dowód na transparentne i legalne działania lidera regionu CEE wśród giełd kryptowalut. zondacrypto posiada niezwykle restrykcyjną licencję estońską i jest w pełni gotowa na unijne wymogi unijnego rozporządzenia MiCA. Ma też licencje operacyjne we Włoszech, w Szwajcarii, Kanadzie, na Litwie i Słowacji” – czytamy w informacji.

Facebook: Prezes UOKiK wszczął w sprawie postępowanie wyjaśniające w sprawie zmiany przez platformę sposobu, w jaki prezentowane są odnośniki do treści prasowych. Sprawdzi w nim, czy działania spółki Meta mogą naruszać konkurencję.

Hisense: Producent sprzętu AGD i RTV, oraz KOMSA Poland podpisali strategiczną umowę partnerską na dystrybucję produktów chińskiej marki w naszym kraju. Opiekunem brandu po stronie dystrybutora został Dariusz Pajęcki, manager mający wieloletnie doświadczenie w branży IT/ICT.

Dassault Systèmes: Ogłosił podpisanie paktu na rzecz AI (AI Pact). To nowa inicjatywa Komisji Europejskiej, której celem jest ustanowienie najlepszych praktyk i minimalizowanie ryzyka związanego z użyciem sztucznej inteligencji w Europie, a także wsparcie dla sektora przemysłu w tworzeniu wartości. Podpisując pakt, Dassault Systèmes dowodzi, że proaktywnie angażuje się w zachęcanie do innowacji i etycznego wykorzystania AI w Europie. AI Pact powstał jako następstwo unijnej regulacji o sztucznej inteligencji (AI Act).UiPath: Firma zajmująca się automatyzacją przedsiębiorstw i oprogramowaniem AI, ogłosiła swoją nową wizję oraz kierunek strategiczny zorientowany na kolejne stadium ewolucji tych technologii – agentic automation. „Firma, najbardziej znana z robotycznej automatyzacji procesów (RPA), wprowadza innowacje w zakresie rozwoju tej technologii dzięki agentom automatyzacji (z ang. agentic automation). To wielki krok naprzód w rozwoju RPA. Pozwala koordynować agentów AI, roboty, ludzi i modele w celu umożliwienia transformacji za pomocą sztucznej inteligencji w całym przedsiębiorstwie. Wartość tego narzędzia leży w jego potencjale do skutecznego mierzenia się z koncepcją długiego ogona, przy jednoczesnym oferowaniu niespotykanego wcześniej potencjału w zakresie personalizacji, zdolności adaptacyjnych i oszczędności kosztów” – czytamy w komunikacie.

GIEŁDA, EMISJE, M&A

Smartlink Partners: Fundusz z ekosystemu JRH ASI zainwestował 2,8 mln zł w amerykański startup WearLinq oferujący minimalistyczne urządzenie eWave do monitoringu pracy serca metodą Holtera, podał fundusz. Urządzenie wraz z aplikacją umożliwia dostęp do danych o pomiarze EKG 24/7 w czasie rzeczywistym.

Orange Polska: Zapowiadana nowa średniookresowa strategia będzie obejmowała m.in. przegląd opcji dla dalszej działalności związanej z odsprzedażą energii elektrycznej skupionej w spółce OrangeEnergia, poinformował rzecznik operatora Wojtek Jabczyński. Wybrany model dalszego rozwoju może uwzględniać różne opcje właścicielskie, dodał.

Grupa eSky: Brytyjski regulator rynku (Civil Aviation Authority) zatwierdził transakcję przejęcia marki Thomas Cook przez Grupę eSky, podała spółka. W przyszłym roku Grupa eSky spodziewa się obrotu ze sprzedaży w segmencie touroperatorskim na poziomie 1 mld zł.

Oxla

Oxla: Firma działająca na rynku analityki danych, zamknęła rundę finansowania seed o wartości 11 mln USD, podała spółka. Rundę prowadził amerykański fundusz TQ Ventures, przy udziale Lead Ventures, 4Growth oraz Warsaw Equity Group.

ATM Grupa: Podjęła uchwałę o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy za 2024 r., w łącznej kwocie 6,74 mln zł tj. 0,08 zł na akcję, podała spółka. Dniem prawa do zaliczki będzie 4 grudnia br., a dniem wypłaty 11 grudnia. Zaliczka na poczet dywidendy za 2024 r. będzie wypłacona z zysku spółki za I poł. 2024 r.

TTMS S.A.

TTMS: Transition Technologies MS (TTMS) liczy na przeprowadzenie akwizycji w Europie Zachodniej w przyszłym roku, a w 2026-2027 – potencjalnie w USA, poinformował prezes Sebastian Sokołowski. Ponadto TTMS mocno stawia na biznesowe wdrożenia AI.

Grupa BLIX: Przejęła firmę technologiczną Proxi.cloud, dzięki czemu zyskała zaawansowane narzędzia geolokalizacyjne i możliwość precyzyjnego dotarcia do konsumentów i zamierza poszerzyć zakres swoich usług oraz obsługiwać już nie tylko sektor FMCG i retail, ale też kolejne branże w tym m.in. OTC, motoryzację czy telekomunikację, podała spółka. Grupa BLIX zapowiada dalsze kroki w obszarze M&A, poszukując podmiotów, które wzbogacą ofertę technologii i rozwiną produktowo Grupę.

TTMS: Transition Technologies MS (TTMS) zamierza rekomendować wypłatę dywidendy w kwocie od 50% zysku netto począwszy od zysku za bieżący rok, jeśli nie wystąpią znaczące potrzeby kapitałowe, w tym związane z realizacją akwizycji, podała spółka.

TTMS: Oferta publiczna akcji nowej emisji Transition Technologies MS (TTMS) rozpoczęła się dziś wraz ze startem budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych i przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych, podała spółka. TTMS planuje pozyskać netto do ok. 80 mln zł. Zgodnie z opublikowanym dziś prospektem emisyjnym, zapisy na akcje spółki dla inwestorów indywidualnych będą przyjmowane po cenie maksymalnej ustalonej na 35 zł.

Bridgio Fund 25: W Polsce uruchomiono nowy fundusz venture capital o wartości 6 mln euro dla startupów hardware’owych z Europy Środkowej i Wschodniej. Bridgio Fund 25 zapewni zasoby finansowe i technologiczne startupom hardware’owym na wczesnych etapach rozwoju w obszarach robotyki, motoryzacji, energetyki i automatyzacji przemysłowej, a także zaoferuje pomoc w wejściu na rynki USA i Europy Zachodniej. „Bridgio Fund 25 ma za zadanie połączyć startupy hardware’owe z kluczowymi rynkami i zasobami. Polska jest idealnym miejscem do realizacji tej misji jako dynamiczny ośrodek, który jednoczy założycieli i wykwalifikowanych specjalistów inżynieryjnych z całej Europy Środkowo-Wschodniej, mając silne powiązania z rynkami Europy Zachodniej i USA” – powiedział Roman Pakholkov, założyciel Bridgio Fund 25.

Vinted oferuje weryfikację elektroniki

Vinted: Platforma C2C rzeczy z drugiej ręki, skoncentrowana na sektorze mody, zamknęła wtórną sprzedaż akcji o wartości 340 mln euro przy wycenie 5 mld euro.

DefendEye

DefendEye: Krakowski startup, który wprowadził na rynek „pierwszego na świecie w pełni autonomicznego drona”, zaprojektowanego z myślą o wsparciu operacji ratunkowych i obronnych, jest na etapie zamykania pierwszej rundy finansowania z gronem międzynarodowych inwestorów, co pozwoli jej na zdecydowane zwiększenie wolumenu produkcji i w pełni wejść na globalny rynek.

EO Networks: Ma list intencyjny w zakresie przeprowadzenia analizy możliwości i skutków połączenia spółki oraz Euvic. Euvic jest większościowym akcjonariuszem spółki, a zarządy obu spółek widzą potencjalne korzyści połączenia, wynikające z synergii doświadczenia i potencjałów przedsiębiorstw, podano w komunikacie.

zondacrypto: Ogłosił listing Tokena ZND na swojej giełdzie, a także kolejną współpracę z popularną globalnie organizacją sportową. „Tworzymy historię zondacrypto. Nasza publiczna sprzedaż tokena zakończyła się spektakularnym sukcesem. Cztery rundy trwające 79 minut pozwoliły sprzedać 24 500 000 tokenów ZND o wartości 1 995 700 euro, a zakupu dokonały 5263 osoby. ZND to ważna część naszego ekosystemu produktów, których celem jest zapewnienie wszystkim bezpiecznego i wygodnego dostępu do świata kryptowalut” – powiedział Przemysław Kral, CEO zondacrypto.

Kino Polska TV: NWZ zwołano na 18 listopada 2024 roku w sprawie połączenia ze Stopklatką.

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

XTPL: Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych udzielił patentu na wynalazek XTPL pn. „Method of measuring a minimum pressure for gas bubble generation of a capillary tube, and related methods”, podała spółka.

Asbis: Grupa podpisała umowę dystrybucyjną ze spółką Buydeem, która jest liderem na rynkach azjatyckich w kilku kategoriach małych urządzeń kuchennych gospodarstwa domowego, podał Asbis. Dystrybucja obejmie 31 krajów – rynki Europy Zachodniej oraz Centralnej i Wschodniej, w tym m.in. Polskę, Ukrainę, Portugalię, Austrię, Niemcy, Gruzję, Litwę i Łotwę; rynki azjatyckie takie jak m.in. Azerbejdżan, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan oraz rynek RPA.

Urban Tech Hub: Polski Fundusz Rozwoju uruchomił rekrutację do Urban Tech Hub – pierwszego w Polsce programu przeznaczonego dla twórców rozwiązań technologicznych, poszukujących możliwości testowania w środowisku miejskim, podał Fundusz. Zgłoszenia do programu dla innowatorów trwają do 20 listopada.

NCBR-NAP: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) rozpoczęło nabór do czwartej edycji programu akceleracyjnego NCBR-Nevada Acceleration Program (NCBR-NAP), podało Centrum. NCBR-NAP jest pierwszym ogólnopolskim działaniem akceleracyjnym, realizowanym na podstawie memorandum o współpracy pomiędzy Polską a stanem Nevada, adresowanym do firm z całej Polski. Celem tego przedsięwzięcia jest łączenie innowacyjnych ekosystemów Polski i stanu Nevada – poprzez akcelerację na rynku amerykańskim, wyłonionych w konkurencyjnej procedurze (selekcji), zarejestrowanych w Polsce młodych firm technologicznych. Nabór trwa do 9 grudnia 2024 r.

Grupa Żabka: Rozpoczęła pierwszy etap udostępnienia nowej wersji aplikacji Żappka i zapowiada, że użytkownicy w najbliższych tygodniach cyklicznie będą dostrzegać nowe rozwiązania Żappki. Dotychczas z aplikacji korzystało ponad 10 mln osób, podała spółka.

Wykluczenie cyfrowe: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) wyłoniło pięć projektów, które wspierają szkolenia dla osób wykluczonych cyfrowo. Łączna wartość tych inicjatyw przekroczyła 40,4 mln zł, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Był to ostatni nabór inwestycji E-kompetencje, realizowanej z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

GLS Poland, Orlen: GLS Poland, we współpracy z Grupą Orlen, udostępnił klientom ponad 6 000 automatów paczkowych Orlen, w ramach pierwszej w Polsce współdzielonej sieci automatów paczkowych, podała spółka.

AWS: Amazon Web Services (AWS) wprowadził w Amazon Transcribe transkrypcję mowy na tekst w czasie rzeczywistym w języku polskim, podała spółka.

Orange Polska: Firma wynajęła ponad 2 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej w 7R City Park Gdańsk Airport I. „Przenosimy się do 7R City Park Gdańsk Airport I , aby zapewnić sobie lepszy dostęp do kluczowych dróg i infrastruktury i większy komfort pracy dla pracowników biurowych. Nowa lokalizacja pozwala nam również sprawniej obsługiwać naszych klientów” – powiedział Piotr Pieniążek, dyrektor Operacji w Łańcuchu Dostaw, Orange. 7R City Park Gdańsk Airport I składa się z trzech hal o łącznej powierzchni 40,5 tys. m2.

ING, Shoper: ING Księgowość nawiązało współpracę z Shoper, dostawcą usług e-commerce na abonament w Polsce. Przedsiębiorcy sprzedający produkty lub usługi online otrzymają narzędzie do automatyzacji procesu fakturowania. Integracja umożliwia również połączenie usługi Fakturowania z magazynem. Po realizacji zamówienia system aktualizuje stan magazynu automatycznie.

Orange Polska: Fundacja Orange zrealizuje nowe projekty szkoleń z kompetencji cyfrowych dla nauczycieli i nauczycielek. Celem jest wsparcie ponad 6300 osób w rozwijaniu umiejętności prowadzenia lekcji zgodnych z potrzebami młodych ludzi dorastających w świecie pełnym technologii. Program szkoleń porusza też kwestie higieny cyfrowej i ochrony przed zagrożeniami online. Dwie propozycje Fundacji Orange wygrały granty w konkursie Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Zyskały dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy na realizację szkoleń dla nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

PKO BP: Klienci, którzy płacą kartami debetowymi PKO Banku Polskiego oraz BLIK-iem, mogą już zobaczyć w historii transakcji nowe elementy – nazwę sklepu i jego logo (wybranych sprzedawców). Dzięki temu rozwiązaniu, wdrożonemu we współpracy z Visa, jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych, klient łatwiej i wygodniej wyszuka odpowiednie transakcje i szybciej przypomni sobie, gdzie i za co płacił i jak korzystał z karty w danym miejscu.

Huawei CBG Polska, Polskie Towarzystwo Postępów Medycyny – Medycyna XXI: Ogłosiły nawiązanie współpracy celem upowszechnienie korzystania z danych zdrowotnych generowanych przez pacjentów (PGHD), które pochodzą m.in. ze smartwatchy. „Obowiązkiem lidera rynku jest nieustanne przesuwanie granic i wyznaczanie kierunków rozwoju. Nasze smartwatche od dawna oferują coraz dokładniejsze możliwości monitorowania aktywności fizycznej, natomiast największa zmiana odbywa się w obszarze zdrowia. Najnowsze urządzenia umożliwiają nie tylko pomiar tętna czy monitorowanie snu, lecz także analizę EKG, pomiar stresu czy nawet tętniczego ciśnienia krwi. To w połączeniu z rosnącą popularnością całej kategorii smart zegarków w Polsce sprawia, że podstawowe badania przesiewowe stają się łatwo dostępne niemal dla każdego. Kolejnym krokiem w tej zmianie będzie przekonanie użytkowników zegarków do świadomego przekazywania danych zdrowotnych lekarzom, a jednocześnie przekonanie personelu medycznego, że te informacje mogą być wartościowe i pomocne w ich pracy” – powiedziała Dorota Rakowska, marketing director, Huawei CBG Polska

InPost: Rozpoczął pilotażowy program płatności odroczonej w InPost Pay w sklepach Ochnik, Ryłko i Militaria.pl, a następnie usługa zostanie rozszerzona na pozostałych merchantów. Kolejną nowością jest płatność za pomocą InPost Pay za wszystkie usługi w aplikacji InPost Mobile, w tym za bezetykietowe nadania czy przedłużenie czasu odbioru paczki.

AWS: Ogłosił, że Amazon Transcribe, usługa rozpoznawania mowy, umożliwia teraz transkrypcję mowy na tekst w czasie rzeczywistym w języku polskim. Dzięki temu deweloperzy mogą łatwo wzbogacać swoje aplikacje o funkcję konwersji mowy na tekst dla użytkowników polskojęzycznych.

Universal Robots: Wprowadzi na rynek nowe rozwiązanie – AI Accelerator, gotowy do użycia zestaw rozwiązań sprzętowych i programistycznych, stworzony do rozwoju zastosowań cobotów opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki modułom NVIDIA wbudowanym do oprogramowania PolyScopeX UR jeszcze łatwiejsze staje się projektowanie aplikacji i skraca się czas wprowadzania produktów na rynek.

Vertiv: We współpracy z NVIDIA opracowała kompleksową architekturę referencyjną zasilania i chłodzenia o mocy do 7 MW dla platformy NVIDIA GB200 NVL72. Umożliwia ona transformację tradycyjnej infrastruktury centrów danych, dostosowując ją do bazujących na AI aplikacji działających w całym przedsiębiorstwie. Kluczowe zalety nowego rozwiązania obejmują: szybkie wdrożenie – użycie prefabrykowanych modułów Vertiv skraca czas wdrożenia infrastruktury AI nawet o 50%; oszczędność miejsca – zaawansowane rozwiązania zasilające Vertiv zmniejszają wymaganą przestrzeń o 40% w porównaniu do starszych ofert; energooszczędne chłodzenie – do 20% niższe roczne koszty chłodzenia poprzez zintegrowane mechanizmy chłodzenia cieczą i powietrzem.

Santander Bank Polska: Udostępnił potwierdzanie tożsamości przy zakładaniu konta online za pomocą aplikacji mObywatel. Od teraz przy składaniu wniosku o konto online, na stronie banku albo w aplikacji mobilnej (przed zalogowaniem), można potwierdzić tożsamość również za pomocą aplikacji mObywatel.

Microsoft: Obecnie ponad 60% firm z listy Fortune 500 korzysta z Microsoft 365 Copilot, aby szybciej osiągać wyniki biznesowe. Lumen Technologies przewiduje roczne oszczędności na poziomie 50 mln USD, a Honeywell ocenia, że zwiększona produktywność odpowiada zatrudnieniu 187 pełnoetatowych pracowników.  W związku z tym Microsoft wprowadza nowe możliwości, które przyspieszą osiąganie tych korzyści oraz umożliwią wprowadzenie procesów biznesowych opartych na sztucznej inteligencji w każdej organizacji. Copilot, jako asystent AI, pomaga firmom w zautomatyzowaniu kluczowych procesów. Wśród najważniejszych nowości znajdują się: Copilot Studio umożliwia tworzenie autonomicznych agentów, którzy będą wspierać różne obszary biznesowe. Wersja publiczna będzie dostępna w przyszłym miesiącu; 10 nowych agentów autonomicznych w Dynamics 365 zrewolucjonizuje zarządzanie sprzedażą, finansami, usługami oraz łańcuchem dostaw. Wśród korzyści są m.in.: automatyzacja zadań takich jak generowanie leadów, obsługa zamówień, optymalizacja łańcucha dostaw; zwiększenie efektywności sprzedaży o 9,4 proc. i finalizacja o 20 proc. więcej transakcji; zmniejszenie czasu realizacji zadań nawet o 90%. W nadchodzącym roku Microsoft stworzy znacznie więcej agentów, którzy zapewnią klientom przewagę konkurencyjną, której potrzebują, by przygotować swoja organizację na przyszłość. Za przykład może posłużyć firma McKinsey & Company, która dzięki autonomicznym agentom AI skróciła czas onboardingu klientów o 90%. Pets at Home z kolei stworzyło agenta do ochrony zysków, co przynosi firmie wielomilionowe oszczędności, podał koncern.

Infinix_HOT 50 Pro+

Infinix: Zaprezentował nową serię smartfonów HOT 50, obejmującą modele HOT 50 Pro+, HOT 50, HOT 50 5G oraz HOT 50i. Najwyższy z serii HOT 50 Pro+ to najcieńszy na świecie smartfon o grubości zaledwie 6,8 mm, wyposażony w  zakrzywiony ekran SlimEdge. Jest wyposażony w najnowsze technologie marki: Inifnix 720° SphereTech NFC oraz Infinix AI∞.

PayPo: Przedstawił wirtualną kartę, która umożliwia zakupy w modelu kup teraz, zapłać później. Aktualnie produkt testuje kilka tysięcy klientów, a w listopadzie zostanie on udostępniony wszystkim zainteresowanym. Z rozwiązania będzie można korzystać w większości popularnych sklepów stacjonarnych, a także w sklepach online. „Wirtualna karta PayPo to milowy krok nie tylko dla branży BNPL w Polsce, ale przede wszystkim dla samego PayPo, które dzięki temu rozwiązaniu staje się dostępne w całym handlu, nie tylko tym online. Klienci od lat pytali nas o tę kartę i potwierdzali w badaniach, że chętnie z niej skorzystają. Wierzymy, że spotka się ona z dużym zainteresowaniem z ich strony, bo na testy karty zapisało się już prawie 100 tysięcy klientów. Dodatkowo karta pozwoli nam jeszcze bardziej wzmocnić świadomość marki PayPo, zmierzając ku temu, aby nasze usługi stały się domyślną formą płatności za zakupy wśród milionów konsumentów” – powiedział Radosław Nawrocki, CEO i założyciel PayPo.

DataWalk: Udostępnił nowe funkcje na swojej platformie, które poprawiają integrację danych, usprawniają przepływy pracy i zapewniają głębszy wgląd, podał dyrektor spółki Raymond Zoetmulder na LinkedIn.

HONOR: Marka ogłosiła, że jej nadchodząca seria smartfonów Magic7 będzie zasilana przez platformę mobilną Snapdragon 8 Elite firmy Qualcomm Technologies, Inc. Podczas Snapdragon Summit 2024, HONOR ujawnił swoje plany rozwoju ekosystemu opartego na sztucznej inteligencji. HONOR zaprezentował funkcje sztucznej inteligencji, które pojawią się w nadchodzących urządzeniach, w tym  innowacyjną i pierwszą w branży funkcjonalność AGENT AI na urządzeniu dla otwartego ekosystemu oraz pierwsze renderowanie grafiki NPU w czasie rzeczywistym dla gier mobilnych. Firma zaprezentowała również, jak będzie wyglądał jej nowy flagowiec.

realme: Przedstawił smartfon realme GT 7 Pro, który zostanie wprowadzony na rynek już w listopadzie. GT 7 Pro będzie pierwszym na rynku europejskim flagowym sprzętem wyposażonym w najnowocześniejszy procesor Qualcomm Snapdragon 8 Elite. Jako pierwszy flagowiec wyposażony w 8 Elite debiutujący na rynku europejskim, realme GT 7 Pro ma zaprezentować najwyższą wydajność w kategorii flagowców z Androidem. Z wynikiem benchmarku AnTuTu przekraczającym 3 miliony i przewyższającym iPhone’a 16 Pro Max, to nowe urządzenie to nie tylko czysta moc, ale również niebywała szybkość, wydajność i inteligentna integracja AI, podano w komunikacie.

IBM: Podczas dorocznej konferencji IBM TechXchange, firma zaprezentowała swoją najnowszą i najbardziej zaawansowaną rodzinę modeli sztucznej inteligencji – Granite 3.0. Modele językowe trzeciej generacji Granite przewyższają lub dorównują modelom o podobnej liczbie parametrów od wiodących dostawców, osiągając najlepsze wyniki w kluczowych benchmarkach pod względem wydajności, przejrzystości oraz bezpieczeństwa. W ramach zobowiązania IBM do promowania otwartego oprogramowania AI, modele Granite zostały udostępnione na licencji Apache 2.0. Modele językowe Granite wykazują imponujące wyniki pod względem surowej wydajności. Model Granite 8B przewyższa porównywalne rozwiązania od Mistral i Google oraz dorównuje, a nawet przewyższa modele Llama o podobnych rozmiarach od Meta. W najnowszym benchmarku bezpieczeństwa AttaQ oraz w sektorach takich jak cyberbezpieczeństwo, Granite 8B przoduje we wszystkich mierzonych aspektach bezpieczeństwa, w porównaniu do modeli Meta, Google i Mistral. Modele te zostały wytrenowane na ponad 12 bilionach tokenów, obejmujących dane z 12 języków oraz 116 języków programowania, z zastosowaniem innowacyjnej, dwufazowej metody treningu. Opiera się ona na kilku tysiącach eksperymentów mających na celu optymalizację jakości danych, ich selekcji oraz parametrów treningowych. W ramach aktualnej premiery IBM wprowadza również nową rodzinę modeli Granite Guardian, które pozwalają programistom wdrażać zabezpieczenia, monitorując zapytania użytkowników i odpowiedzi modeli LLM pod kątem różnych zagrożeń. Oprócz wykrywania takich zagrożeń jak uprzedzenia społeczne, mowa nienawiści, toksyczność, wulgaryzmy, przemoc, próby obejścia zabezpieczeń i inne, modele te zapewniają również szereg unikalnych kontroli, specyficznych dla RAG, takich jak ocena oparcia odpowiedzi na faktach, adekwatność kontekstu i trafność odpowiedzi. Warianty instruct nowych modeli językowych Granite 8B i 2B oraz modeli Granite Guardian 8B i 2B są już dostępne do użytku komercyjnego na platformie watsonx firmy IBM. Wybrane modele Granite 3.0 będą dostępne na platformach partnerskich, takich jak Nvidia NIM Stack i Google Vertex, poprzez integrację z HuggingFace.

Booksy: Marketplace działający w branży beauty wprowadza płatność BLIK.

IFS: Dostawca oprogramowania chmurowego dla przedsiębiorstw oraz przemysłowego AI, rozszerzył swoją ofertę dla swoich sześciu kluczowych branż, które obsługuje, oferując ponad 60 szczegółowych scenariuszy AI dla przemysłu, dostępnych w wydaniu IFS Cloud 24R2. Dodatkowo, ponad 300 kolejnych scenariuszy znajduje się w procesie walidacji MVP (minimum viable product).

SolarEdge Technologies: Dostawca inteligentnych technologii energetycznych, ogłosił, że jego portfolio falowników fotowoltaicznych uzyskało wczesną certyfikację i zgodność z wymogami art. 3.3 nowej dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie urządzeń radiowych (RED) w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Asseco: Złożyło jedyną ofertę w przetargu na utrzymanie głównego systemu informatycznego ZUS za 350 mln zł, podał Trigon.

Fritz router

AVM: Wprowadził do Polski nowy ekonomiczny router: FRITZ!Box 4050 z możliwością przesyłania danych z prędkością do 3 Gbit/s w sieci bezprzewodowej; dwuzakresowe działanie w paśmie 2,4 i 5 GHz, optymalizujące połączenia dla wielu urządzeń obsługujących Wi-Fi 6; obsługa standardu DECT, umożliwiająca wykorzystanie routera jako stacji bazowej dla telefonii.

Atende: Na początku października doszło do naruszenia danych osobowych pracowników, klientów i kontrahentów firmy. W związku z atakiem hakerskim, cyberprzestępcy żądali okupu pod groźbą publikacji danych. Spółka nie spełniła ich żądań i ostatecznie doszło do wycieku, podały branżowe media.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments