epoint

Sztuczna inteligencja posiada ogromny potencjał do zrewolucjonizowania sektora ubezpieczeń. Potrzebne są do tego jednak zaufane i odpowiedzialne praktyki, a przede wszystkim – spójne regulacje. SAS, lider w dziedzinie analityki i AI, zwraca uwagę na kluczową rolę, jaką ubezpieczyciele mogą odgrywać w kształtowaniu globalnego dyskursu i regulacji związanych z etycznym wykorzystaniem tej technologii.

Branża ubezpieczeniowa odważnie wykorzystuje innowacyjne technologie i dostosowuje swoje strategie biznesowe do zmieniających się warunków gospodarczych, społecznych i środowiskowych, a także potrzeb klientów nowej generacji. Przedstawiciele tego sektora zdają sobie sprawę z potęgi danych i wyciągniętych z nich wniosków. Wiedzą też, jak ważna jest wyobraźnia w poruszaniu się po trudnym do przewidzenia świecie. Nic więc dziwnego, że organizacje z sektora ubezpieczeń przodują w wykorzystaniu sztucznej inteligencji – jak wskazało niedawne badanie SAS, 60 proc. przedstawicieli branży zaczęło już korzystać z generatywnej AI, a 90 proc. stwierdziło, że planuje zainwestować w tę technologię w następnym roku podatkowym.

Jednocześnie ubezpieczyciele zdają sobie sprawę z wagi bezpieczeństwa. Nie mogą sobie pozwolić na utratę zaufania w wyniku wykorzystania niepewnej lub szkodliwej technologii. W efekcie, jak wskazuje SAS i Insurance Information Institute (Triple-I) w raporcie „Pioneering Ethical AI: The Crucial Role of Property and Casualty Insurers, firmy ubezpieczeniowe posiadają potencjał do przodowania we wdrażaniu bezpiecznych i zaufanych innowacji, a ich wiedza i doświadczenie mogą wyznaczać kierunki rozwoju praktyk i regulacji dotyczących etycznego wykorzystania AI.

Coraz szybsze wdrażanie sztucznej inteligencji stanowi szansę dla ubezpieczycieli majątkowych i osobowych, aby po raz kolejny stać się liderem w czasach rewolucji technologicznej. Wraz z ewolucją przepisów ubezpieczyciele mogą wykorzystać swoje unikalne doświadczenie w obszarze ryzyka, wiedzę z obszaru prawa i biegłość w zakresie analizy danych historycznych, by poprowadzić wszystkie branże do opracowywania, wdrażania i wykorzystywania sztucznej inteligencji w sposób transparentny, etyczny i godny zaufania – powiedział Michael Fitzgerald, doradca ds. branży ubezpieczeniowej w SAS.

Ogromny potencjał i możliwości

Opracowany przez SAS i Triple-I raport wskazuje na cztery obszary, w których ubezpieczyciele mogą przodować w kontekście wypracowania praktyk i regulacji dotyczących etycznego wykorzystania AI. Są to:

  • Regulacje: ubezpieczyciele mogą ściśle współpracować z organami regulacyjnymi na wszystkich poziomach – zarówno krajowym, jak i międzynarodowym – aby zapewnić, że powstające przepisy są solidne, elastyczne i przychylne różnorodności. Powinni działać odważnie, przedstawiając swoje najlepsze pomysły i kwestionując propozycje, które są zbyt restrykcyjne lub przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego.
  • Doradztwo: służąc jako doradcy, ubezpieczyciele mogą przekazywać swoją wiedzę na temat oceny ryzyka innym branżom, pomagając kształtować praktyki zwiększające bezpieczeństwo i wydajność. Ubezpieczyciele mogą wykorzystywać istniejące analizy i procesy zarządzania ryzykiem jako mechanizm rozpowszechniania etycznych praktyk AI.
  • Etyka: ubezpieczyciele powinni wspierać wykorzystanie sztucznej inteligencji, która dobro człowieka stawia na pierwszym miejscu, opowiadając się za podejściem, które zapobiega szkodom i nieuczciwej dyskryminacji oraz likwiduje luki w zakresie ochrony, szczególnie w przypadku grup niedostatecznie chronionych.
  • Ubezpieczenia: osoby fizyczne i przedsiębiorstwa będą potrzebować ubezpieczeń, które zapewnią mechanizmy transferu ryzyka w odpowiedzi na straty spowodowane przez sztuczną inteligencję. Transformacyjna rola ubezpieczeń w cyberbezpieczeństwie jest bliskim odpowiednikiem tego, w jaki sposób ubezpieczyciele mogą przejść do zagwarantowania etycznej AI.

Co dalej?

Raport wyznacza również ścieżkę, którą ubezpieczyciele powinni podążać, aby w pełni wykorzystać swoje możliwości i potencjał do wyznaczania kierunku regulacji dotyczących etycznego wykorzystania AI. Jak wskazują autorzy, w pierwszej kolejności przedstawiciele branży powinni zacząć od opracowania własnych szczegółowych planów wdrażania etycznej sztucznej inteligencji w swoich działaniach. Służyć do tego może wypracowany przez SAS model odnoszący się do aspektów nadzoru, operacji, zgodności i kultury organizacji. To oparte na współpracy podejście do zarządzania pomaga przewidywać, łagodzić i unikać niezamierzonych szkód, szczególnie w przypadku osób najbardziej narażonych. Dzięki temu ubezpieczyciele staną się zaufanymi ekspertami, którzy pomogą szerszej społeczności biznesowej i regulacyjnej we wdrażaniu etycznej sztucznej inteligencji.

Ubezpieczenia odgrywają kluczową rolę w ochronie życia, źródeł utrzymania i firm na całym świecie. Globalny charakter i wpływ sektora sprawiają, że ubezpieczyciele modelują praktyki, które kładą nacisk na odpowiedzialne innowacje. Dlatego tak ważne jest zaufanie, a wdrożenie sztucznej inteligencji w odpowiedzialny sposób ma kluczowe znaczenie – powiedział Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych w SAS.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments