epoint

To może dziwić, ale przeszło 40 proc. ankietowanych przez Komputronik z 1 203 użytkowników lubi… sprzątać. Większość z nich robi to jednak w tradycyjny sposób, ponieważ blisko 70 proc. badanych nie korzysta z urządzeń smart cleaning. Ci, którzy dbają o czystość w inteligentny sposób, najchętniej wykorzystują do tego celu roboty sprzątające – odkurzające, mopujące, hybrydowe. Wskazało je 87,47 proc. ankietowanych. Czego jeszcze można się dowiedzieć z badania sieci sklepów z elektroniką?

Np. tego, że jednoznacznie sprzątać nie lubi 59,77 proc. badanych. Osoby, które decydują się na dbanie o porządek, najczęściej robią to raz w tygodniu (32,75 proc. wskazań). Kolejne osoby chwytają za zmiotkę lub włączają odkurzacz czy robota sprzątającego 2-3 razy w tyg. – blisko co 4 odpowiedź (23,69 proc.). Codziennie sprząta 16,71 ankietowanych. Kilka razy w miesiącu – 10,72. Raz w miesiącu – 8,73 proc. Natomiast w ogóle tej czynności nie wykonuje 7,40 proc.

2/3 sprzątających to tradycjonaliści – tyle samo użytkowników nie słyszało o smart cleaning

Blisko 7 na 10 pytanych (68,83 proc.) o to, czy korzystają z inteligentnych urządzeń sprzątających, odpowiada „nie”, co oznacza, że o inteligentnym sprzątaniu słyszało 31,17 proc. badanych.

Wyniki badania Komputronik na temat naszych nawyków w kwestii sprzątania oraz zjawiska smart cleaning mogą świadczyć o tym, że Polacy są tradycjonalistami. 67,50 proc. osób, które zapytaliśmy o znajomość tego hasła, nie słyszała o nim. Przeszło połowę badanych – 51,28 proc. – odstrasza cena. Pokazuje to też odpowiedź na pytanie, „jaki przedział cenowy jest Twoim zdaniem optymalny, jeśli chodzi o inwestycje w rozwiązania smart cleaning”. Prawie 75 proc. użytkowników wskazało przedziały od 1000 do ponad 2000 zł. Ceny prostych robotów sprzątających zaczynają się już od kilkuset złotych – komentuje i wyjaśnia Paweł Szałamacha, dyrektor dywizji Dział zarządzania produktami w Komputronik S.A.

Wśród korzyści wynikających ze smart cleaning ankietowani najczęściej wskazują na „oszczędność czasu” – 71,47 proc. Ponadto „wygodę i optymalizację” wybiera 63,47 proc. „Automatyzacja” jest kluczowa dla 57,33 proc. „Funkcjonalność” wskazuje 36,53 proc., „jakość sprzątania” – 30,93 proc., a innowacyjność – 20,8 proc.

Najbardziej pożądaną cechą inteligentnych urządzeń jest „możliwość mapowania pomieszczeń”, na co wskazuje 79,47 proc. ankietowanych. Co druga osoba (51,73 proc.) wskazała na możliwość ustawienia harmonogramu działań poszczególnych sprzętów, a blisko co drugi ankietowany (48,8 proc.) – „automatyczne opróżnianie pojemnika/samooczyszczenie”.

Polacy w kwestii smart cleaning stawiają na sprawdzone, znane marki

Chociaż użytkownicy zdają się być podzieleni w kwestii przywiązania do marki urządzenia, jeśli chodzi o inteligentne sprzątanie, to gdy już decydują się na ich użycie, wybierają znane firmy z segmentu inteligentnego sprzątania – komentuje Paweł Szałamacha.

Wyniki badania Komputronik pokazują, że 55,73 proc. użytkowników przywiązuje wagę do marki w kwestii sprzątania. Oznacza to, że aspekt ten nie ma znaczenia dla 45,07 proc.

Użytkownicy, którzy korzystają z urządzeń smart cleaning najczęściej wskazują na markę Roborock Technology Co. – 42,86 proc. Xiaomi Corporation miało 37,07 proc. wskazań. Co 4. sprzątający w inteligentnym duchu wybiera iRobot Corporation. Co 5. – Samsung Electronics Co. Ltd. Kolejnymi najchętniej wykorzystywanymi markami są Dreame i Dyson (po 12,27 proc.) i LG Electronics Inc. (8,53 proc.). Po 4 proc. zyskały Silvercrest oraz Vorwerk SE & Co. KG. Kolejne 15 marek jest wybierane każdorazowo przez mniej niż 4 proc. użytkowników, co pokazuje, że cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Wśród nich można wymienić np. Hoffen, Panasonic Holdings Corporation czy Carneo.

Czym jest smart cleaning i jakie są perspektywy rozwoju?

Smart cleaning jest nowoczesnym podejściem do utrzymywania czystości, które wykorzystuje zaawansowane technologie i zautomatyzowane urządzenia, takie jak roboty sprzątające, czujniki, sztuczną inteligencję (AI) i Internet rzeczy (IoT). Technologie te pozwalają na bardziej efektywne, precyzyjne i czasowo zoptymalizowane sprzątanie przestrzeni – komentuje Paweł Szałamacha z Komputronik.

Jak wynika z danych IMARC Group, wielkość globalnego rynku inteligentnego czyszczenia i higieny osiągnęła w 2023 r. 4,4 miliarda dolarów. Według predykcji tej firmy do 2032 r. rynek ten osiągnie wartość 14,4 mld dol., przy stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 13,7 proc. w latach 2024 – 2032. Jeszcze szybszy rozwój prognozuje MarketsandMarkets. Zdaniem tej firmy, do 2026 r. rynek robotów sprzątających będzie wart 7,5 mld dol., a CAGR wyniesie średniorocznie 23,2 proc. Raport firmy Euromonitor szacuje, że w latach 2023 – 2025 sprzedaż robotów sprzątających w Europie wzrośnie o 40 proc. Będą go napędzały przede wszystkim kraje, takie jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania. A jak na tym tle wypadnie Polska? Czas pokaże.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 1-14 października 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1 203 osób. Ankieta zawierała 12 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments