epoint

Ponad 60 gruzińskich farmerów zarejestrowało się w bazie dostawców międzynarodowej giełdy B2B wspierającej handel żywnością: DeFood. Czterech z nich obsługiwać będzie jedną z wiodących sieci handlowych w Polsce. To rezultaty projektu aktywizacji gruzińskich farmerów, realizowanego przez polski startup DeFood w ramach Polish Challenge Fund. Inicjatywa transferu wiedzy i innowacji finansowana jest przez polski MSZ i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).

Dobiega końca 6. edycja programu Polish Challenge Fund, którego celem jest ułatwienie transferu polskiego know-how i innowacyjnych rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania rozwojowe krajów partnerskich „Polskiej pomocy”. W ramach funduszu wspieranego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP i jedną z agencji Organizacji Narodów Zjednoczonych – United Nations Development Programme (UNDP) – uruchomiono inicjatywę aktywizacji rolników w Gruzji.

Cyfryzacja, poprawa produktywności i rentowności gospodarstw, wdrożenie wymagań produkcyjnych oczekiwanych w UE oraz dywersyfikacja źródeł dochodu należą do kluczowych wyzwań dla gruzińskiego rolnictwa. Dostrzegamy duży potencjał w nawiązaniu relacji biznesowych między farmerami z Gruzji a polskimi partnerami. To ważny krok do wstępu gruzińskiego rolnictwa na rynki europejskie. Rejestracja i złożenie ofert za pośrednictwem giełdy internetowej okazało się być pomocnym narzędziem – powiedziała Patrycja Matusiak, Programme Specialist w United Nations Development Programme.

Wyzwanie podjął DeFood, prowadzący platformę B2B do handlu owocami i warzywami na arenie międzynarodowej. Projekt pomocy dla gruzińskich farmerów w zdobywaniu nowych rynków zbytu zrealizował we współpracy z Gruzińskim Stowarzyszeniem Rolników (Georgian Farmers Association, GFA).

Transfer technologii i wiedzy to ważne kroki dla rozwoju i zwiększenia konkurencyjności gruzińskich farmerów. Dzięki przekazanej im wiedzy oraz udostępnieniu platformy DeFood, mamy szansę wywrzeć pozytywny wpływ na współpracę handlową między Gruzją a rynkami UE. To zachęta do przyjmowania praktyk rolnych zgodnych ze standardami unijnymi, w szczególności ograniczania stosowania pestycydów i nawozów oraz promowania zrównoważonego rolnictwa i rolnictwa regeneracyjnego – podsumował Adrian Piwko, twórca i prezes DeFood.

DeFood – innowacyjna platforma handlowa

DeFood (decentralised exchange of transparent food) to internetowa platforma B2B wywodząca się z Polski, która umożliwia producentom owoców i warzyw prezentowanie swoich produktów przez cały rok za pośrednictwem wirtualnego marketplace. Dzięki funkcji cyfrowego paszportu wytwórcy mogą na bieżąco aktualizować informacje o swoich produktach, co sprzyja przejrzystości i efektywności handlu. Dotychczas DeFood z sukcesem współpracował z producentami z Polski, Holandii, Danii czy Serbii, a jeszcze w tym roku planuje zaznaczyć swoją obecność na rynku amerykańskim i meksykańskim.

W ostatnim czasie nawiązaliśmy kontakty z lokalnymi partnerami w Mołdawii, Kenii, Meksyku i Tanzanii. Dzięki dotacjom unijnym przeprowadziliśmy projekt internacjonalizacji giełdy DeFood na rynki USA i Meksyku. Sukces działań w Gruzji to kolejny krok, który waliduje zapotrzebowanie na platformę do wymiany międzynarodowej z rynkami poza UE. Formuła działań w Gruzji, prowadzonych we współpracy z kluczowymi partnerami, ma charakter pilotażowy i chcemy w przyszłości skalować ten model – dodał prezes DeFood, Adrian Piwko.

Transfer wiedzy i technologii

Projekt prowadzony przez DeFood przez cały 2024 rok w Gruzji to „Digitalizacja rynku owoców i warzyw przy wykorzystaniu platformy B2B w celu wzmocnienia potencjału eksportowego kraju beneficjenta”. Formuła zgodnie z założeniami programu Polish Challenge Fund opierała się na transferze wiedzy i technologii od polskiego przedsiębiorcy do gruzińskich farmerów. Przez szereg szkoleń eksperci współpracujący z DeFood dzielili się wiedzą na temat wymagań rynku polskiego, oczekiwanej jakości produktów oraz nowoczesnych narzędzi cyfrowych ułatwiających handel.

Gruzja ze względu na ambicje członkostwa w UE, inny klimat dla upraw niż w większości krajów Unii, poczynione znaczące inwestycje w sektorze produkcji rolniczej, jest bardzo obiecującym rynkiem, który może zaspokoić rosnące potrzeby Europy Zachodniej w zakresie spożycia niektórych produktów, jak np. borówki amerykańskie, orzechy, cytrusy, wino. Dzięki działaniom podjętym w tegorocznym projekcie, gruzińscy farmerzy będą mogli zwiększać swoją widoczność na międzynarodowych rynkach. Ostatecznie ma to doprowadzić do zdywersyfikowania aktualnej struktury eksportowej gruzińskich produktów rolnych przez zwiększenie wolumenu i wartości eksportu na rynki UE – powiedział Adrian Piwko.

Relacje biznesowe i ich efekty

Poza serią szkoleń projekt kładł nacisk na budowanie relacji biznesowych. W maju br. odbyła się misja handlowa do Kutaisi. Uczestniczyli w niej przedstawiciele wiodącego hurtowego dystrybutora, Eurocash, odpowiedzialni za zakupy owoców i warzyw dla polskich sieci handlowych, a także założyciel niemieckiej firmy specjalizującej się w imporcie borówki amerykańskiej Wonderland Farmers. Spotkania pomiędzy kupcami a producentami w gospodarstwach były okazją do zapoznania się z ofertą handlową wytwórców, oczekiwaniami sieci handlowych w Polsce i stanowiły pierwszy krok ku owocnej współpracy w przyszłości.

Przy wsparciu ekspertów handlowych DeFood na platformie zarejestrowano już ponad 60 gruzińskich farmerów. Czterech z tych dostawców podejmie współpracę z jedną z kluczowych sieci handlowych w Polsce, co stanowi znaczący krok w kierunku przyszłorocznego handlu borówkami gruzińskimi na polskim rynku w okresie jeszcze przed startem krajowego sezonu (borówka w Gruzji dojrzewa około miesiąc wcześniej, więc może stanowić doskonałe uzupełnienie oferty sieci handlowych).

Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) aktywnie wspiera gruzińskich rolników przez inicjatywy mające na celu transformację systemów żywnościowych w kierunku trwałości i odporności. Dzięki współpracy z DeFood, gruzińscy farmerzy zyskali dostęp do nowoczesnej platformy cyfrowej wspierającej wymianę międzynarodową. Projekt umożliwia lepsze planowanie produkcji i handel produktami rolnymi dzięki technologii cyfrowego paszportu, co zwiększa przejrzystość i efektywność transakcji. Inicjatywa ta ułatwia gruzińskim rolnikom dotarcie do nowych rynków, co przyczynia się do zwiększenia ich dochodów – podsumowała Patrycja Matusiak, Programme Specialist w UNDP.

Plany na przyszłość

Platforma cyfrowa DeFood właśnie została uruchomiona dla gruzińskich producentów. W najbliższych miesiącach planowane jest wsparcie dla kolejnych farmerów z Gruzji w rejestracji na platformie w celu zaprezentowania ich ofert. Dzięki temu DeFood wraz z lokalnym partnerem, Gruzińskim Stowarzyszeniem Rolników, będą mogli zaprezentować zarejestrowanych rolników europejskim kupcom i zaaranżować spotkania biznesowe.

Oprócz wspomnianych borówek, najbardziej optymistycznie zapowiada się współpraca z producentami orzechów, mandarynek i wina, ale platforma jest otwarta także dla innych produktów i może być wykorzystywana przez gruzińskich producentów także w handlu lokalnym i eksporcie na inne rynki docelowe – wyjaśnił Adrian Piwko, prezes DeFood.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments