Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 25-29 listopada.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: Rosnąca popularność Black Week znajduje swoje odzwierciedlenie we wzroście wyszukiwań tego hasła w Google o 31% r/r, a 75% ankietowanych rozpoczyna proces zakupowy od researchu danego produktu, z czego 98% wykorzystuje do tego wyszukiwarkę Google, wynika z badania Google.
Dobroczynność online: Niemal połowa Polaków wsparła akcję lub organizację pozarządową online (45%) w ciągu ostatniego roku, a 58% badanych ocenia, że możliwość pomocy online ułatwia angażowanie się w akcje charytatywne, wynika z raportu przygotowanego przez SW Research (październik 2024 r.) na zlecenie Allegro.
Cyberbezpieczeństwo: Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania przeciw Polsce w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego za niepełną transpozycję dyrektywy 2022/2555 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2), podała Komisja. Podobne zawiadomienie wystosowano także do 22 innych państw.
E-administracja: Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, zakładający zmianę opłaty elektronicznej trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Nowa opłata miałaby się składać prócz opłaty infrastrukturalnej także z opłaty z tytułu emisji CO2 pojazdu oraz opłaty nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza.
E-commerce: Piractwo cyfrowe w całej UE utrzymuje się na wysokim poziomie, ale w 2023 r. nie zwiększyło się i wyniosło 10 dostępów miesięcznie do nielegalnych treści na użytkownika internetu, wynika z raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Zgodnie z badaniem, użytkownicy internetu wchodzą na strony z nielegalnymi treściami na poziomie niższym niż średnia unijna w Austrii (8,9), Hiszpanii (8,5), Polsce (8,3), Rumunii (7,9), Niemczech (7,7) i we Włoszech (7,3).
GenAI: GenAI poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą zdaniem 68% Polaków, jednak obecnie w celach zawodowych stosuje ją 18%, wynika z raportu Deloitte. Jednocześnie połowa badanych ufa, że zastosowanie AI będzie właściwie uregulowane przez prawodawcę i odpowiedzialnie wykorzystywane w biznesie. Kluczowe dla zbudowania tego zaufania są kwestie takie jak bezpieczeństwo danych, rola człowieka w procesie, przejrzystość działania algorytmów oraz pewność otrzymywanych wyników.
E-płatności: Płatności kartami w sklepach stacjonarnych i internetowych zwiększyły się o 65% w ciągu ostatnich 5 lat, a BLIK-iem wzrosły niemal trzykrotnie, wynika z analizy transakcji w Black Friday kartami debetowymi i kredytowymi oraz BLIK-iem, które wykonali klienci PKO Banku Polskiego w latach 2019-2023.
Logistyka: Efektywność dostaw ma znaczący wpływ na działalność firmy zdaniem 90% polskich MŚP – w porównaniu do 86% w UE, wynika z badania opracowanego przez Geopost (do której należy DPD Polska). Z tego powodu wybór dostawcy usług logistycznych jest kluczową decyzją biznesową – dla co drugiego polskiego MŚP to główne wyzwanie, w porównaniu do 37% w UE. Jednocześnie 74% polskich przedsiębiorstw podkreśla potrzebę samodzielnego wyboru przewoźników, co daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi.
Rynek rozrywki: Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów (E&M) wyniesie 64,8 mld zł w 2024 roku, a w 2028 r. sięgnie 74,4 mld zł, wynika z polskiej edycji raportu PwC Polska. Średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce wyniesie 3,8% w latach 2023-2028.
E-commerce: Z promocji związanej z Black Friday nigdy nie skorzystało 62,35% respondentów, wynika z badania przeprowadzonego przez Komputronik. Osoby, które zakupiły produkty lub usługi w Czarny Piątek, deklarują, że najchętniej nabyły wtedy elektronikę (82,91%).
E-commerce: Co dziesiąty respondent Polsce (13,5%) kupuje w trakcie Czarnego Piątku ze strachu, że okazja się nie powtórzy, wynika z danych Revolut. Jest to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia wyniosła 2,4%.
B+R: Rząd przeznaczy obligacje o wartości 1,5 mld zł na rozwój i inwestycje polskich uczelni wyższych, poinformował premier Donald Tusk.
E-recepty: Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad wprowadzeniem możliwości realizacji e-recepty w różnych aptekach od 2025 r., poinformował wiceminister Wojciech Konieczny.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 9,1% w październiku br. z 9% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 2,5% r/r.
E-commerce: 47% Polaków odkłada zakupy z powodu wysokich cen i braku środków, wynika z badania zleconego przez VeloBank. Black Week to szansa, by złowić wymarzone produkty ze znaczną obniżką.
Preferencje konsumenckie: W przedświątecznym okresie, respondenci badań coraz mocniej potwierdzają rosnącą popularność trendu „przeżywanie nad posiadaniem”. Szacuje się, że wydatki na doświadczenia wzrosną w tym roku o 16% r/r. Zmiana preferencji konsumentów odzwierciedla ich rosnącą świadomość w kontekście wpływu na środowisko i własnych potrzeb. 39% badanych deklaruje, że planuje podarować bliskim prezenty w formie doświadczeń. „Wraz ze wzrostem świadomości, konsumenci coraz częściej poszukują odpowiedzialnych i zrównoważonych rozwiązań. Wynajem zyskuje na popularności jako część gospodarki doświadczeń i współdzielenia; pozwala korzystać z produktów tak długo, jak są nam potrzebne, a następnie przekazać je kolejnym użytkownikom. Dzięki temu tworzymy cykl dzielenia się doświadczeniami, redukując jednocześnie marnotrawstwo zasobów” – skomentował Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery, polskiej platformy do wynajmowania sprzętu online.
E-commerce: Badanie EY, które objęło 13 tys. konsumentów na całym świecie, wykazało, że 69% respondentów chce skorzystać z przedświątecznych wyprzedaży (odsetek rośnie do 76% wśród osób poniżej 27. roku życia i 79% wśród osób posiadających dzieci). Jednak prawie dwie trzecie (64%) jest sceptycznych wobec świątecznych wyprzedaży, kwestionując rzeczywistą wartość promocji, a podobna liczba (58%) uważa, że produkty, które chcą kupić, nie są de facto objęte promocją.
IT: Konieczność ochrony zasobów informatycznych znajduje się w czołówce listy priorytetów wśród dużych firm oraz sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Będzie to też ważna pozycja w budżetach administracji samorządowej w latach 2025-2026. Z najnowszego raportu PMR Market Experts wynika, że polskie firmy wydały na ten cel w 2023 roku 2,4 mld zł, a bieżący rok rynek ma szansę zamknąć z ok. 10-procentowym wzrostem i tym samym osiągnąć wartość 2,7 mld zł. Analitycy wskazują, jakie czynniki są kluczowe dla rozwoju tej branży oraz, na które obszary cyberbezpieczeństwa jest największy popyt.
Startupy: Fundacja Startup Poland, reprezentująca ekosystem polskich startupów, w imieniu reprezentowanych podmiotów przedłożyła w Ministerstwie Rozwoju i Technologii oficjalne rekomendacje do strategii rozwoju innowacyjności w Polsce. Propozycje zmian wspierających sektor technologiczny i rynek VC w Polsce powstały w konsultacjach z blisko 70 przedstawicielami podmiotów reprezentujących sektor biznesu, innowacji i edukacji, w tym m.in z: PKO Bank Polski, Google for Startups,, Incredibles Sebastiana Kulczyka, Digital Poland, Startup Hub Poland, Polska Przedsiębiorcza, Endeavor, SpeedUp, Fundacja Nauki Polskiej, Krakowski Park Technologiczny, Justjoin.it, Foodsi, Zrzutka.pl czy funduszami jak m.in. Movens Capital, Inovo, SMOK Ventures, Pracuj Ventures. Dokument podkreśla potrzebę kompleksowej reformy oraz długofalowego planu działań wspierających rozwój polskiego ekosystemu startupowego w celu zwiększenia jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Wśród najważniejszych postulatów znajdują się wsparcie ekspansji zagranicznej polskich startupów, stabilność regulacyjna oraz rozwój nowoczesnego ekosystemu wspierającego innowacje. Startup Poland wskazuje, że brak jednolitej strategii prawnej i podatkowej prowadzi do odpływu startupów i inwestorów za granicę. Jednym z kluczowych postulatów jest wprowadzenie ESOP w spółkach z o.o. oraz umożliwienie inwestycji funduszy emerytalnych w venture capital. Fundacja postuluje powołanie ministra ds. startupów w celu koordynacji działań sektora publicznego i startupowego. Propozycja bazuje na modelu Komisji Europejskiej, gdzie funkcjonuje komisarz odpowiedzialny za ekosystem startupów. Wśród rekomendacji padła także propozycja stworzenia rady ds. innowacyjności, złożonej z przedstawicieli biznesu, trzeciego sektora i administracji, która będzie opiniowała kluczowe zmiany legislacyjne i oceniała ich wpływ na rozwój innowacyjności. „Nasz kraj ma potencjał, by stać się liderem cyfrowym i gospodarczym w Europie, jednak wymaga to stabilnego wsparcia dla startupów i scaleupów oraz budowy kapitału inwestycyjnego. Potrzebujemy strategii, która nie tylko zatrzyma talenty w kraju, ale także przyciągnie międzynarodowe fundusze i ekspertów” – powiedział Tomasz Snażyk, prezes Fundacji Startup Poland.
Telekomunikacja: Globalny ruch danych mobilnych do końca 2030 roku niemal potroi się, a w 2024 roku szacuje się, że ruch danych w sieciach komórkowych wzrośnie o 21% r/r, wskazują prognozy w najnowszej edycji raportu Ericsson Mobility z listopada 2024 roku. Sieci 5G Standalone (5G SA) i 5G Advanced będą głównym obszarem zainteresowania dostawców usług komunikacyjnych (CSP) przez resztę tej dekady. Taki trend będzie wynikać z tworzenia ofert skoncentrowanych na wartości, a nie na wolumenie danych. Według raportu firmy Ericsson, blisko 60% z 6,3 mld globalnych subskrypcji 5G prognozowanych do końca 2030 roku ma być subskrypcjami 5G Standalone (SA). Oczekuje się, że w globalnym ruchu danych mobilnych sieci 5G będą przenosić ok. 80% całkowitego ruchu danych mobilnych do końca 2030 roku – w porównaniu do 34% do końca 2024 roku.
AI: 66% przedsiębiorstw planuje zwiększenie udziału AI w procesach decyzyjnych, wynika z raportu firmy Progress „Data Bias: The Hidden Risk of AI”. Warunkiem powodzenia takich praktyk jest uważne przygotowanie danych treningowych, ale również dbałość o etyczne standardy użytkowania tej technologii. Zdaniem ekspertów Progress, dla przedsiębiorstw kluczowe powinno być: Ustanowienie standardów gromadzenia danych dla sztucznej inteligencji, które muszą uwzględniać ludzką różnorodność, aby w przyszłości unikać dyskryminacji określonych grup. Prowadzenie polityki przejrzystości, aby wszystkie osoby mające styczności z firmowymi narzędziami AI rozumiały sposób ich działania i mogły go ocenić lub zakwestionować. Wyznaczenie zespołów, które będą monitorować proces podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencję w celu wyszukiwania anomalii oraz ich naprawy.
Cyberbezpieczeństwo: Według najnowszej edycji raportu „Microsoft Digital Defense”, Polska jest 3. w Europie i 9. na świecie najczęściej atakowanym krajem ze strony organizacji cyberprzestępczych sponsorowanych przez obce państwa. W ostatnich miesiącach Microsoft obserwował przy tym wzrost liczby zgłoszeń ataków na systemy przemysłowe połączone z Internetem, które kontrolują procesy krytyczne dla funkcjonowania państwa. Dlatego prawidłowe zabezpieczenie systemów przemysłowych ma kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa państwa i globalnych zagrożeń związanych z wojną hybrydową. Zasadne są segmentacja, analiza protokołów przemysłowych, bezpieczeństwo połączeń i firewalle” – powiedział Aleksander Kostuch, inżynier Stormshield, ekspert bezpieczeństwa IT.
HR: Ponad połowa managerów HR w Polsce pracuje więcej niż 40 godzin tygodniowo, a blisko 60% chce tomatyzować codzienne rutynowe procesy, wynika z badań CleverStaff. Jak podkreślają eksperci z firmy WEBCON, odpowiednie narzędzia IT mogą znacząco odciążyć specjalistów oraz zapewnić znaczne oszczędności w firmach. Korzyści z automatyzacji i digitalizacji procesów HR to m.in.: oszczędność czasu i większe skupienie na kluczowych zadaniach; podejmowanie trafniejszych decyzji na bazie dostępnych danych; optymalizacja kosztów dzięki eliminacji zbędnych działań administracyjnych; centralizacja danych w ramach jednego źródła informacji zamiast utrzymywania wielu systemów czy papierowych archiwów.
Praca w IT: Wzrost płacy minimalnej od stycznia 2025 roku oznacza, że przed działami HR w polskich firmach staje kolejne wyzwanie – konieczność podpisania w krótkim czasie setek, a czasem nawet tysięcy aneksów do umów pracowniczych. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców. 60% specjalistów HR, którzy go stosują, deklaruje, że podpis elektroniczny pozwala im oszczędzać czas, a 59% docenia wygodę, jaką e-podpis zapewnia pracownikom i firmie.
AI: Nowe regulacje dotyczące sztucznej inteligencji, zawarte w AI Act, stawiają przed polskimi firmami szereg wyzwań. Według najnowszych raportów, 90% organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej korzysta z AI, ale wprowadzenie restrykcji w zakresie zarządzania danymi będzie wymagało od nich większej precyzji i zgodności z przepisami. W szczególności wymóg zapewnienia reprezentatywności i kompletności danych do trenowania modeli AI może wpłynąć na sposób, w jaki firmy wdrażają rozwiązania. Eksperci z Equinix wskazują, że organizacje muszą dostosować swoją infrastrukturę i procesy, aby sprostać wymogom AI Act. Warto wiedzieć, jak te zmiany wpłyną na polski rynek i co firmy mogą zrobić, aby skutecznie wdrożyć AI w nowym, regulowanym środowisku.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
cyber_Folks: Nabycie 49,9% akcji Shoper nie wpłynie na politykę dywidendową cyber_Folks, która zakłada systematyczny wzrost dywidendy, poinformował wiceprezes spółki Robert Stasik.
ATM Grupa: Odnotowała 13,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 14,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Fabrity Holding: Odnotowało 0,76 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 9,34 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Action: Odnotował 6,17 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 8,13 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Allegro: Dzięki współpracy z DHL eCommerce Polska, które dołączyło do programu logistycznego Allegro Delivery, sieć Allegro powiększy się do 27 000 punktów odbioru na terenie całej Polski i obejmie – obok usług Orlen Paczka i Allegro One – także automaty paczkowe DHL BOX 24/7, punkty odbioru DHL POP oraz usługi kurierskie DHL, podało Allegro.
Asseco Poland: Liczy na kontynuację pozytywnych trendów sprzyjających poziomowi marży operacyjnej, poinformowała CFO Karolina Rzońca-Bajorek. Jeśli w tym ostatnim kwartale roku pojawi się zmiana poziomu rentowności operacyjnej to delikatna na tle dobrego III kw.
Creotech: Odnotował 14,55 mln zł jednostkowej straty netto w I-III kw. 2024 r. wobec 9,32 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. W perspektywie roku 2026 spółka planuje osiągnięcie zysku i stabilności finansowej.
Text: Odnotował 42,54 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. roku obrotowego 2024/2025 (lipiec-wrzesień 2024) wobec 38,85 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Asseco Poland: Skonsolidowany portfel zamówień na 2024 rok w kursach zmiennych, w obszarze oprogramowania i usług własnych, ma obecnie wartość 13 191 mln zł (wzrost o 5% r/r), podała spółka. W kursach stałych wynosi 13 752 mln zł (wzrost o 10% r/r).
Asseco Poland: Odnotowało 134 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 114 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Orange Polska: Planuje udostępnienie bota GenAI dla marki Flex na początku przyszłego roku, poinformował dyrektor Innowacji Orange Polska Marcin Ratkiewicz.
Orange Polska: Operator „już nie jest jedynie telco, ale stał się bardziej techco”, oceniła prezeska Liudmila Climoc.
Orange Polska: Podtrzymuje zamiar publikacji nowego etapu strategii rozwoju w I kwartale przyszłego roku, poinformowała prezeska operatora Liudmila Climoc.
Woodpecker.co: Odnotował 0,32 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 0,34 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Digital Network: Prognozuje osiągnięcie 71,25 mln zł przychodów w 2024 r. (wzrost o 11% r/r), zysk EBITDA na poziomie 41,04 mln zł (wzrost o 23% r/r) oraz 26,06 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej (wzrost o 8% r/r), podała spółka.
Digital Network: Odnotował 6,55 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 10,82 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Vigo Photonics: Intensywnie rozwija siły sprzedażowe w Stanach Zjednoczonych, identyfikując bardzo duży potencjał rynku wojskowego, a także przemysłowego i liczy, że do końca 2026 roku przychody z rynku amerykańskiego dogonią obecny poziom sprzedaży do klientów europejskich, czyli osiągną ok 40-50 mln zł, podała spółka.
Vigo Photonics: Odnotowało 4,41 mln zł skonsolidowanej straty netto w III kw. 2024 r. wobec 0,65 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
PGE: PGE Dystrybucja z Grupy PGE podpisała umowę z firmą Ericsson na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450, podała Polska Grupa Energetyczna (PGE). Realizacja umowy umożliwi uruchomienie pierwszych stacji bazowych sieci LTE450 w połowie 2025 r.
Grupa WP: Ocenia, że w IV kw. br. trudno będzie powtórzyć dynamikę przychodów segmentu reklam z III kw., ale „walka trwa”, poinformował prezes Jacek Świderski. Grupa nie zaprzecza możliwości akwizycji w najbliższych miesiącach i liczy, że w przyszłym roku przychody pobudzać będą m.in. produkty AI w segmencie media i reklama, a segment wakacje będzie podążał za optymistycznymi trendami i produktami ze zwiększonym poziomem marżowości.
Ailleron: Spodziewa się znaczącej poprawy wyników segmentu FinTech w IV kw. br., choć nie jest pewny, czy będzie miał zysk, poinformował wiceprezes Piotr Piątosa.
Grupa WP: Ogłosiła start kolejnych typów optymalizacji AI i – zgodnie z zapowiedziami – intensywnie rozwija technologie zwiększające efektywność reklamową, podała spółka. Optymalizowane przy pomocy sztucznej inteligencji produkty z rodziny WP Booster odpowiadały od stycznia do września br. za ponad 30 mln zł przychodów, podano.
IMS: Odnotowało 2,24 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 2,08 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Digitree Group: Odnotowało 0,1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 35 tys. zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Comp: Dokonał aktualizacji parametrów strategii COMP 2025 Next Generation poprzez podniesienie raportowanego szacunkowego wyniku EBIDTA na rok 2024 do ok. 120 mln zł, podała spółka.
Comp: Odnotował 5,51 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 1,96 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Cloud Technologies: Odnotowało 1,91 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 3,17 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa WP: Skorygowany zysk EBITDA segmentu Reklama i Subskrypcje Grupy WP w całym 2024 r. może być nieco niższy niż w 2023 r., podała spółka.
Grupa WP: Odnotowała 77,42 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 70,15 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Ailleron: Odnotowało 9,86 mln zł skonsolidowanego zysku netto ogółem w III kw. 2024 r. wobec 1,66 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 3,8 mln zł wobec 3,93 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Spyrosoft: Zakłada, że perspektywa na rozwój biznesu na głównych rynkach obsługiwanych przez Grupę pozostaje stabilna, cały czas widzi także potencjał do kolejnych akwizycji w średnioterminowej perspektywie, dlatego szuka opcji inwestycyjnych, poinformował prezes Konrad Weiske.
Spyrosoft: Odnotował 8,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 3,68 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
PZU: Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU) nawiązał współpracę z nowymi startupami zajmującymi się między innymi cyberbezpieczeństwem, ubezpieczeniami online i konwersacyjną sztuczną inteligencją, podał ubezpieczyciel. Współpraca ubezpieczyciela z młodymi firmami technologicznymi przy wdrażaniu innowacji odbywa się w ramach programu PZU Ready for Startups.
Klarna: Ogłosiła plan uruchomienia nowego centrum technologicznego w Warszawie, poinformował współzałożyciel i CEO Klarna Sebastian Siemiątkowski.
Revolut: Priorytetami Revolut w nowej wizji rozwoju do 2025 r. są: kredyty hipoteczne dostępne w telefonie, szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji w aplikacji (AI) i sieć bankomatów, podała firma. Revolut chce przyspieszyć tempo tworzenia i udostępniania innowacji produktowych w celu zbudowanie przewagi w zakresie user experience (UX), dodania do oferty kolejnych unikalnych na rynku funkcji i budowania pozycji pierwszego „prawdziwie globalnego banku”.
Binance: Planuje znaczące wzmocnienie swojego zespołu ds. zgodności z regulacjami. Do końca 2024 roku liczba pracowników ma tam wzrosnąć do 634, co oznacza wzrost o 30%. Licząc także zewnętrznych współpracowników – będzie to ponad 1000 osób. Firma ogłosiła również zatrudnienie byłych menedżerów z PayPal i Revolut oraz dwóch śledczych z europejskich organów ścigania. Do zespołu Binance dołączył Todd McElduff, były dyrektor ds. nadzoru nad przestępstwami finansowymi w PayPal, który objął stanowisko dyrektora ds. zgodności korporacyjnej. Z kolei Lana Sinelnikova, która wcześniej pełniła funkcję dyrektora ds. zgodności w brytyjskim oddziale Kraken i kierowała działem compliance w Revolut Trading, została dyrektorem ds. oceny ryzyka. Firma wzmocniła również zespół audytu, zatrudniając Pauline Chan, specjalistkę z 19-letnim doświadczeniem w usługach finansowych, która wcześniej pracowała dla HSBC Hong Kong i J.P. Morgan. Chan będzie odpowiedzialna za zarządzanie kwestiami regulacyjnymi i audytowymi. Binance rozbudował także swój zespół śledczy, zatrudniając Céline Inial, specjalistkę z 18-letnim doświadczeniem w śledztwach dotyczących cyberprzestępczości z francuskiej żandarmerii, oraz Canera Akyüreka, byłego funkcjonariusza tureckiej policji i Europolu. „Stale wzmacniamy nasz zespół o najlepszych specjalistów ds. zgodności z regulacjami, by utrzymać pozycję lidera branży w tym obszarze. Uzyskanie dwudziestej licencji regulacyjnej na świecie potwierdza nasze zaangażowanie w budowanie silnych relacji z regulatorami i partnerami w branży” – powiedział Noah Perlman, dyrektor ds. zgodności Binance.
SiDLY: Spółka, która stworzyła telemedyczną opaskę do monitorowania parametrów zdrowotnych, przywołania pomocy, wykrywania upadków i analizy aktywności w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowała 14 tys. Interwencji ratowników telecentrum medycznego SiDLY, w tym: 700 razy wzywając pogotowie do osób wymagających pilnej pomocy, w nagłych zdarzeniach medycznych, de facto ratując życie.
Digital Network: Oprócz rozwoju portfela Super Screen (Katowice) w 2024 rozbudowanie sieci mniejszych City Screens o 10 nowych lokalizacji, obecnie kilka otwartych montaży nośników, kontynuacja rozwoju w roku 2025. Rośnie udział międzynarodowych kampanii na nośnikach grupy. Zagraniczni klienci równolegle prowadzą kampanie w wielu lokalizacjach na świecie, w tym na nośnikach Digital Network w Polsce, np. Lego. Spółka stawia na ofertę pakietową, klienci oczekują szerokiego zasięgu, zarówno na zewnątrz jak i w galeriach, obecnie rozwój większy na nośnikach na zewnątrz.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Comarch: Rodzina Filipiak wraz z Funduszem CVC Capital Partners Fund IX oraz Anną Prokop ogłosili przymusowy wykup 160 003 akcji Comarchu, reprezentujących 2% kapitału zakładowego oraz 1,09% ogólnej liczby głosów, podano w komunikacie. Podmiotem nabywającym akcje jest Chamonix Investments Poland – podmiot kontrolowany przez fundusz CVC Capital Partners Fund IX. Cena przymusowego wykupu wynosi 332,2 zł, podał podmiot pośredniczący Trigon Dom Maklerski.
Comarch: Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) podjął decyzję w sprawie zawieszenia obrotu akcjami Comarchu od 29 listopada w związku z przekazanym zawiadomieniem o zamiarze ogłoszenia przymusowego wykupu akcji spółki, podała giełda.
cyber_Folks: Zawarł z Modhaus, K&K Fundacją Rodzinną, R&E Fundacją Rodzinną, KFF Holding SCSp oraz V4C Poland Plus Fund S.C.A. SICAV FIAR przedwstępną umowę kupna 14 039 145 akcji Shoper, stanowiących 49,9% kapitału, podały cyber_Folks i Shoper. Łączna cena sprzedaży akcji wynosić będzie 547,53 mln zł.
Asseco Poland: Ocenia, że aktualnie nie ma potrzeby wychodzić na rynek z pakietem akcji własnych, poinformowała CFO grupy Karolina Rzońca-Bajorek.
GPW: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) chce dzięki nowej strategii przyciągać inwestorów indywidualnych, zwłaszcza młodych, poinformował prezes GPW Tomasz Bardziłowski. Zapowiedział m.in. rozwijanie nowoczesnych kanałów komunikacji, w tym aplikacji GPWApp.
Text: Zarząd zwrócił się do rady nadzorczej z wnioskiem w sprawie wyrażenia zgody na wypłatę zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2024/2025, podała spółka. Kwota zaliczki wynosi 42 745 000 zł, co oznacza wypłatę 1,66 zł na akcję.
4FIZJO Group: Wywodzący się z Budapesztu PortfoLion Capital Partners nabył udziały mniejszościowe w 4FIZJO Group (40%) – wiodącym polskim graczu e-commerce na rynku fitness i fizjoterapii, podała firma.
XTPL: Zakończył proces budowania księgi popytu na nie więcej niż 300 tys. nowo emitowanych akcji zwykłych spółki na okaziciela serii X, podała spółka. W związku z powyższym zarząd spółki ustalił cenę emisyjną akcji serii X na 92 zł za jedną akcję serii X oraz zdecydował złożyć inwestorom oferty objęcia akcji po ustalonej cenie emisyjnej w maksymalnej liczbie akcji przewidzianej uchwałą emisyjną.
Allegro: Rada dyrektorów Allegro.eu zdecydowała o wdrożeniu programu skupu akcji własnych w celu zrealizowania nagród w ramach pracowniczego programu motywacyjnego, podała spółka. Maksymalna kwota przeznaczona na nabycie akcji to 156,32 mln zł; maksymalna cena zakupu za jedną akcję: 45 zł; maksymalna liczba nabywanych akcji: 3,473,726; czas trwania programu: od 1 grudnia 2024 r. do 31 maja 2025 r.
IR: Największe wyzwania dla zarządzających relacjami inwestorskimi w mijającym roku, prowadzenie IR w warunkach konfliktu w akcjonariacie, spotkanie z czołową szwedzką spółką z branży gamedev EG7, a także przyznanie nagród opartych na badaniu Extel (d. Institutional Investors), to tematy przewodnie IR Day 2024. Wydarzenie zorganizowane IR Society Poland przy współpracy z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie i Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, odbędzie się 9 grudnia. „IR Day 2024 to wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarze profesjonalistów zajmujących się relacjami inwestorskimi oraz osób zainteresowanych komunikacją spółek z rynkiem kapitałowym. Z każdym rokiem obserwujemy rosnące zainteresowanie tematyką IR, a rok 2024 nie jest wyjątkiem. Ważnym elementem naszych działań jest nadanie wydarzeniu międzynarodowego charakteru poprzez zapraszanie przedstawicieli innych stowarzyszeń i firm do Polski” – powiedział Michael Chojnacki z IR Society Poland. Na zaplanowanych panelach IR-owcy omówią wyzwania minionego roku, będą dyskutowali z przedstawicielami sell-side i buy-side. Inne punkty programu to prezentacja dotycząca dobrych praktyk w sytuacji konfliktu w spółce lub jej akcjonariacie. Organizatorzy postawili również na cieszący się ogromnym zainteresowaniem w poprzedniej edycji punkt programu a mianowicie na gościa z zagranicy. Tym razem strategię IR spółki Enad Global 7 notowanej na Nasdaq Stockholm przedstawi szef jej relacji inwestorskich Ludvig Andersson. W trakcie wydarzenia zostaną wręczone również nagrody dla spółek, których relacje inwestorskie zostały najlepiej ocenione w badaniu Extel (d. Institutional Investors). W poprzednich dwóch latach w tym rankingu najlepszy wynik osiągało PGE.
Ovid Works: Zawarło umowę organizacyjną dotyczącą połączenia z Hyperbook. „Projekty w portfelu Hyperbook w pełni wpisują się w profil gier Ovid Works. Planujemy wykorzystać i rozwinąć nabyte IP w nowe gry o wysokim potencjale komercyjnym. Połączenie z Hyperbook daje też Ovid Works spore korzyści biznesowe. Dzięki środkom pozyskanym, m.in. od kontrolującego Hyperbook Roberta Dziubłowskiego, który wraz z grupą inwestorów finansowych, w ramach połączenia spółek zasili je kwotą ok. 1 miliona złotych, możemy myśleć o dalszym rozwoju tytułów tradycyjnych i VR. Fuzja i pozyskane w jej ramach nowe środki pozwolą umocnić Ovid Works na bardzo konkurencyjnym rynku. Mamy dobry portfel tytułów i solidny plan wydawniczy w nadchodzącym okresie – powiedział Jacek Dębowski, prezes Ovid Works.
Comarch: Co najmniej trzy segmenty biznesowe mogą docelowo trafić na sprzedaż. Niebawem na sprzedaż mają zostać wystawione też inne aktywa jak np. budynki biurowe, podał „Puls Biznesu”.
Stimy AI: Polsko-amerykański startup rozwija platformę, z której korzysta ponad 10 tys. dzieci w 80 krajach i właśnie wprowadził nowe funkcje, jak rozpoznawanie odręcznego pisma uczniów czy chatbotbota, zaprojektowanego z myślą o młodszych uczniach, oferującego pomoc w zadaniach domowych i przygotowaniach do testów w sposób intuicyjny i dostępny. Dzięki wsparciu inwestorów, takich jak AIP Seed (425 tys. USD), Stimy AI planuje rozszerzenie działalności na nowe rynki, zwiększenie dostępności językowej (obecnie 7 języków) oraz rozwój jeszcze bardziej zaawansowanych algorytmów, które pomogą lepiej personalizować naukę.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Scanway: Osiągnął płatny kamień milowy w realizacji kontraktu z Nara Space Technology, z sukcesem zamykając tzw. przegląd projektowy CDR kończący fazę projektową, podała spółka. Oznacza to wpływ do Scanway w tym roku dodatkowych środków w wysokości ok. 0,5 mln euro wynikających z szybszej niż określonej pierwotnie w harmonogramie realizacji fazy projektowej, a także skutkuje przejściem do kolejnej fazy realizacji umowy, polegającej na przygotowaniach do budowy modelu inżynierskiego instrumentu optycznego.
Carrefour Polska i Uber Eats: Nawiązały współpracę w zakresie dostaw artykułów spożywczych do domu, podał Carrefour. Na pierwszym etapie projektu usługa obejmie 17 miast, klienci tej platformy będą mogli skorzystać w swojej aplikacji z oferty ponad 15 tys. produktów, dostępnych do zamówienia z 40 sklepów sieci w Polsce.
Microsoft: Ogłosił inicjatywę szkoleniową w Polsce, w ramach której koncern zakłada, że 1 mln osób zdobędzie kompetencje z zakresu sztucznej inteligencji do końca 2025 roku, poinformował dyrektor ds. inicjatywy AI Skills Łukasz Foks.
InPost: Jest najlepiej rozpoznawalną marką dostarczającą przesyłki według badań Kantar – otrzymał 99% wskazań, podał InPost. Ponadto 93% polskich internautów robiących zakupy online wybiera Paczkomat InPost jako formę dostawy, a 85% jako formę wysyłki.
Thorium Space Technology: Podpisało umowę ze szwajcarską firmą SWISSto12 – liderem w programie HummingSAT Europejskiej Agencji Kosmicznej, podała spółka. Kompleksowa realizacja projektu potrwa cztery lata i przyniesie Thorium Space co najmniej 33 mln euro.
Akcenta: Trader walutowy wprowadził aplikację mobilną AkcentaKey, podała spółka.
Skarbiec TFI: Uruchomił nową platformę transakcyjno-komunikacyjną wspierającą zakupy jednostek uczestnictwa subfunduszy wchodzących w skład Skarbiec FIO, podał Skarbiec Holding. Skarbiec24 (działający pod domeną skarbiec24.pl) jest przedsięwzięciem, które łączy w sobie cechy nowoczesnego sklepu internetowego oferującego bezpieczny dostęp do rozwiązań inwestycyjnych z palety produktowej Towarzystwa wraz z szerokim spektrum możliwości rozbudowy zakresu dostępnych usług i aktywnej interakcji z klientem, podkreślono.
Grupa WP: Dzięki współpracy Audioteki i Wydawnictwa Literackiego wielokrotnie nagradzana powieść Krzysztofa Piskorskiego „Czterdzieści i cztery” doczekała się pełnej rozmachu wersji audio. To historia, w której niezwykła technologia miesza się ze słowiańską magią, a Europa okazuje się być zupełnie inna, niż uczą w szkole. Premiera pierwszego odcinka – 29 listopada.
Axis: Aplikacja Axis Image Health Analytics wysyła powiadomienie, jeśli obraz dostarczony przez kamerę ulegnie zmianie, pogorszy się jego jakość lub bieżąca scena nie będzie zgodna z ustalonymi scenariuszami. Fabrycznie zainstalowana w kamerach Axis z systemem Axis OS w wersji 12.0 lub nowszej, umożliwia przeglądanie i utrzymywanie jakości obrazu z wielu kamer w wielu lokalizacjach 24 godziny na dobę. Generuje standardowe zdarzenie Axis, a ponieważ jest zgodna ze standardem ONVIF, może być używana z większością systemów VMS.
Prologis: Wiodący producent wysokiej klasy sprzętu elektronicznego, należący do większej grupy kapitałowej z siedzibą w Hong Kongu, wynajął blisko 11 000 m2 nowoczesnej powierzchni produkcyjnej w Prologis Park Wrocław V, gdzie otworzy swoją pierwszą fabrykę w Polsce. Za wsparcie w procesie poszukiwania odpowiedniego miejsca, negocjacjach i przygotowaniu strategii najmu była odpowiedzialna międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield.
PeP: Polskie ePłatności (PeP) rozszerzył swoją ofertę terminali samoobsługowych o terminale płatnicze Onyx firmy Nayax. Urządzenia przeznaczone są do szerokiej gamy rozwiązań samoobsługowych takich jak maszyny vendingowe, myjnie samoobsługowe czy datkomaty.
PayPo: Wirtualna karta PayPo, która umożliwia zakupy w modelu „kup teraz, zapłać później” (BNPL) jest dostępna w aplikacji PayPo dla wszystkich zainteresowanych. Korzystając z niej zapłacą oni za zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online. Konsument ma zawsze 30 dni na odroczenie płatności.
Poczta Polska: Odnotowuje rozwój Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH) w ramach e-Doręczeń. Wolumen wytworzonych przesyłek stale rośnie – w październiku wyniósł ponad 11 mln wydrukowanych stron. W ostatnim czasie Poczta Polska zakupiła cztery nowe maszyny, które zasiliły Ośrodki Wydruku i Konfekcjonowania (OWiK) w Pile i Łodzi, niezbędne do realizacji zawartych umów i obsługi PUH.
Orange Polska: Ponad 11 tys. nauczycieli i nauczycielek skorzysta ze szkoleń, które pomogą im lepiej zrozumieć zjawisko sztucznej inteligencji i jego wpływ na społeczeństwo. A także wspierać dzieci i młodzież w odpowiedzialnym podejściu do AI. Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz No Input Signal Sp z o.o. otrzymały na projekt „Lekcja:AI” dofinansowanie ze środków unijnych. Sztuczna inteligencja na dobre zadomawia się w codziennych aktywnościach, jest wsparciem w wielu aspektach funkcjonowania, ale rodzi także wyzwania. Warto poznać, jak działa, w jakich obszarach jest obecna, jakie korzyści, ale i jakie zagrożenia przynosi. Dynamiczny rozwój AI powoduje, że istotna jest także refleksja nad kwestiami etycznymi wokół jej zastosowań dziś i w przyszłości. „Jedną z kluczowych grup, które powinny rozwijać wiedzę i kompetencje w zakresie nowych zjawisk i wyzwań powodowanych rozwojem cyfrowym są nauczyciele i nauczycielki. Obserwujemy, jak chętni są, aby śledzić trendy, poszerzać wiedzę i przygotowywać młodych ludzi do życia w świecie, w którym AI odgrywa coraz większą rolę – mówi Anna Kowalik-Mizgalska, prezeska Fundacji Orange.
SAS: Jako jeden z liderów w dziedzinie analityki danych i AI, podpisał unijny Pakt na Rzecz Sztucznej Inteligencji, przyspieszając tym samym wdrożenie zasad unijnego rozporządzenia o AI (EU AI Act). Pakt, będący dobrowolnym zobowiązaniem, skupia ponad 130 firm i instytucji, które pracują nad harmonizacją przepisów, identyfikacją systemów wysokiego ryzyka oraz szerzeniem wiedzy o AI. SAS, z niemal 50-letnim doświadczeniem, odegrał kluczową rolę w rozwoju odpowiedzialnych innowacji – zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.
ViewSonic Corp.: Światowy dostawca rozwiązań wizualnych i EdTech, prezentuje serię interaktywnych wyświetlaczy ViewBoard IFP53. Urządzenia te, zaprojektowane z myślą o ulepszeniu doświadczeń edukacyjnych, zapewniają intuicyjną obsługę oraz płynne działanie. Dostępne w rozmiarach 65, 75 i 86 cali, wyświetlacze w rozdzielczości 4K Ultra HD oferują szybkie i bezpieczne logowanie NFC, funkcję jednorazowego logowania (SSO) do błyskawicznego dostępu do plików w chmurze, zaawansowaną wielozadaniowość oraz funkcję szybkich notatek ekranowych. Te rozwiązania tworzą bardziej dynamiczne i angażujące środowisko nauki.
Cisco: Wraz z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) uruchamiają Centrum Cyfrowego Dobrostanu – pierwszą platformę do kompleksowego badania wpływu technologii na różne aspekty ludzkiego życia, od zdrowia psychicznego po umiejętności cyfrowe i zaangażowanie społeczne. Platforma Cyfrowego Dobrostanu (Digital Well-being Hub) to pierwsze na świecie przekrojowe badanie, analizujące relacje między światem cyfrowych technologii a dobrostanem jednostki. Celem platformy jest stworzenie miejsca, które łączy technologie cyfrowe z takimi czynnikami jak: satysfakcja z życia, zdrowie psychiczne, umiejętności cyfrowe, bezpieczeństwo w sieci, zaangażowanie obywatelskie, świadomość klimatyczna oraz więzi społeczne.
IFS: Betacom dołączył do ekosystemu partnerów I skoncentruje na rozwiązaniu IFSAssyst, które pomaga firmom usprawnić zarządzanie IT i zautomatyzować kluczowe procesy biznesowe.
BYD: Producent nowych pojazdów energetycznych, zawarł strategiczne partnerstwo z The Singing Machine Company, Inc, światowym liderem w dziedzinie konsumenckiego karaoke i spółką zależną Algorhythm Holdings, Inc oraz Stingray, firmą działającą w branży muzycznej, medialnej i technologicznej. Singing Machine jako jedna z największych na świecie firm zajmujących się konsumenckimi produktami karaoke wprowadzi na światowy rynek samochodowe mikrofony do karaoke, w pełni zintegrowane z aplikacją Stingray Karaoke i systemem infotainment w pojazdach BYD. To pierwsze tego rodzaju partnerstwo zaoferuje ulepszone funkcje karaoke oraz opatentowaną technologię, wprowadzającą wyjątkowe efekty wokalne oraz wykrywanie wysokości dźwięku na żywo w celu punktacji karaoke.
Printemps: Jedna z najbardziej znanych francuskich sieci domów towarowych z luksusowymi towarami wprowadziła możliwość płatności kryptowalutami we wszystkich swoich 20 sklepach na terenie Francji. To przełomowe rozwiązanie jest efektem współpracy z Binance Pay, rozwiązaniem od największej giełdą kryptowalut Binance, oraz z firmą technologiczną Lyzi.
realme: Powiększa swoją flagową serię smartfonów GT wprowadzając na polski rynek najnowszy produkt – realme GT 7 Pro. Smartfon jest pierwszym w Europie urządzeniem wyposażonym w najnowszy procesor Snapdragon 8 Elite.
DXC Technology: Globalny dostawca usług IT oraz SAP, globalny lider w dziedzinie aplikacji dla przedsiębiorstw i sztucznej inteligencji biznesowej, ogłosili nawiązanie nowego partnerstwa w Polsce. Jego celem jest wspieranie lokalnych firm w przyspieszeniu ich modernizacji i transformacji biznesowej. W ramach współpracy, SAP i DXC pomogą klientom rozwijać się w dzisiejszej erze sztucznej inteligencji (AI). Dzięki rozwiązaniom takim, jak DXC Fast RISE dla SAP S/4HANA – pakietowi usług i narzędzi przyspieszających migrację do chmury – firmy będą mogły usprawnić złożone procesy biznesowe, zwiększając skuteczność zarządzania opartego o dokładniejszą informację i uwalniając większą wartości z danych i operacji.
Taxon: Twórcy aplikacji mobilnej dla przedsiębiorców, wprowadzają zupełnie nowe rozwiązanie w zarządzaniu finansami i wystawianiu faktur na polskim rynku. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji osoby prowadzące działalność gospodarczą zyskują niedostępną wcześniej możliwość wystawiania dokumentów sprzedaży za pomocą promptów głosowych. Aplikacja, jako pierwsza na rynku, przyśpiesza proces wystawiania faktury do poziomu prędkości dźwięku, którego źródłem jest głos użytkownika. To duża zmiana na korzyść optymalizacji prowadzenia biznesu w Polsce, biorąc pod uwagę fakt, że polscy przedsiębiorcy poświęcają średnio 334 godziny rocznie na spełnienie obowiązków podatkowych.
Redge Technologies: Umożliwiło szybkie uruchomienie Emocje.TV, platformy streamingowej specjalizującej się w transmisjach sportowych oraz wydarzeniach kulturalnych na żywo w modelu TV as a Service (TVaaS), oferującego rozwiązanie odpowiadające na zapotrzebowanie na dostarczanie treści wieloplatformowych.
PayU, YouLend: Udostępniają przedsiębiorcom sposób pozyskania finansowania dowolnego celu biznesowego. Wystarczy, że firma korzysta z bramki płatniczej PayU przez minimum 3 miesiące i osiąga średnie obroty ze sprzedaży na poziomie nie mniejszym niż 3 000 zł miesięcznie. Wysokość finansowania to od 3 000 zł do 500 000 złotych, a okres spłaty może wynieść nawet 18 miesięcy.
VEHIS: Platforma leasingowo-samochodowa, zwiększyła skokowo bazę dostępnych samochodów dealerskich do ponad 10 tys. w efekcie coraz szerszej współpracy spółki leasingowej z ponad 100 polskimi dealerami, którzy udostępniają VEHIS dane o swoich stockach umożliwiając klientom wybór samochodów dostępnych na www spółki. Spółka pozyskuje kolejnych partnerów.
Snowflake: Firma zajmująca się chmurą danych, ogłosiła inicjatywę „End Data Disparity”. Projekt ma jednoczyć liderów globalnych organizacji z różnych branż oraz korzystać z możliwości i potencjału ekosystemu Snowflake, w tym partnerów i klientów, aby rozwiązywać problemy związane z jakością, dostępnością i dostępem do danych. W ramach inicjatywy firma Snowflake powołała złożony z przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego zespół ekspertów ds. danych i technologii. Gremium to będzie oferować wiedzę i zapewniać strategiczne doradztwo w zwalczaniu globalnej nierówności w obszarze danych.
Husqvarna: Wprowadza na rynek platformę autonomicznych kosiarek, która jest gotowa do wdrożenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Tu pierwszym zastosowaniem ma być kamera zapewniająca widzenie w nocy i możliwości unikania przeszkód.
YouLend: Globalna firma w dziedzinie embedded finance nawiązała współpracę z Tpay, polskim liderem płatności online. Dzięki tej współpracy, firmy mogą zaoferować polskim MŚP dostęp do alternatywnego, elastycznego finansowania opartego na bieżących przychodach.
Mobile Industrial Robots: Globalny rynek mobilnych robotów współpracujących ma rosnąć o 46% rocznie do 2030 roku, napędzany potrzebą bardziej efektywnych i elastycznych rozwiązań automatyzacyjnych. Z takiej potrzeby powstał MC600 – efekt połączenia mobilnej podstawy autonomicznego robota mobilnego MiR600 i ramienia robotycznego UR20/ UR30. To robot do ciężkich zadań – ma ładowność do 600 kg, a udźwig – do 35 kg. Doskonale nadaje się do automatyzacji takich zadań, jak paletyzacja, przenoszenie kartonów i obsługa maszyn. Powiększony zasięg UR20 umożliwia MC600 wykonywanie zadań w miejscach dotychczas niedostępnych dla mniejszych robotów współpracujących, zwiększając produktywność w różnych zastosowaniach przemysłowych.
Cisco: Przedstawiło nowe funkcje Asystenta AI na platformie Webex. Dzięki temu użytkownicy mogą uzyskać szybkie podsumowania spotkań, notatki i wsparcie w czasie rzeczywistym, co sprawia, że żaden aspekt rozmowy nie zostanie pominięty.
Echo Analytics: Firma specjalizująca się w rozwiązaniach analitycznych i technologicznych, wspierająca efektywność operacyjną przedsiębiorstw, wprowadza na rynek nowe rozwiązanie – Asystenta AI do analizy danych w organizacjach. „Chcieliśmy, żeby nasze narzędzie rzeczywiście wpływało na codzienne funkcjonowanie menedżerów, dostarczając im wartościowych wskazówek i eliminując potrzebę skomplikowanych analiz danych na własną rękę” – mówi Patryk Bogula, współzałożyciel Echo Analytics.
OVHcloud: Przedstawił najnowsze innowacje dotyczące rozwiązań chmurowych, w tym: rozwiązanie Bare Metal Pod, które zapewnia organizacjom jeszcze większą kontrolę nad własnym środowiskiem i danymi. To w pełni autonomiczna, całkowicie izolowana szafa serwerowa, którą można zarządzać zdalnie, wykorzystując moc serwerów Bare Metal w środowisku, które na początku 2025 r. zostanie certyfikowane zgodnie z SecNumCloud; Omisimo, czyli „router zapytań” wykorzystujący 11 modeli LLM, który dopasowuje model do zadania. Przykładowo, tłumaczenia tekstów obsługuje Llama 3.2, a opisy obrazów – Llama-vision. Omisimo, dostępny jako aplikacja demonstracyjna wykorzystująca technologie Grupy, w tym AI Deploy oraz AI Endpoints; uUruchomienie chmury kwantowej, która będzie oferować możliwość wykonywania obliczeń na komputerach kwantowych, a nie na notebookach. Pierwszym komputerem kwantowym, który dołączy do chmury w 2025 roku będzie Pasqal, zapewniając wydajność przetwarzania na poziomie 100 kubitów (neutralnych atomów). Do 2027 r. w ramach chmury znajdzie się nawet sześć komputerów kwantowych.
Lenovo: Nawiązało współpracę z Silesian Phoenix – grupą studentów z Politechniki Śląskiej, którzy prowadzą prace nad konstrukcją łazika marsjańskiego Phoenix III. Lenovo wspiera projekt technologicznie, dostarczając zaawansowane narzędzia oraz urządzenia, które umożliwiły efektywną realizację prac projektowych.
Trasti: Cyfrowa marka ubezpieczeniowa, oficjalnie przedstawia swoje kolejne innowacyjne wdrożenie. Bianka to usługa inteligentnego formularza, która przeprowadza poszkodowanego przez proces zgłoszenia szkody, znacząco upraszczając tę czynność. Zaprezentowane przez polski insurtech rozwiązanie ma postać wirtualnej asystentki, która w przyjazny i intuicyjny sposób pomaga poszkodowanym zgłosić szkodę komunikacyjną przy podaniu niezbędnego do identyfikacji minimum danych.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)