epoint

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 4-8 listopada.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

Aukcja 5G: Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) ogłosił rozpoczęcie postępowania aukcyjnego łącznie 7 bloków (6 bloków 5 Mhz na 700 Mhz i jeden 5 Mhz na 800 Mhz) dla technologii 5G z ceną wywoławczą na poziomie 356 mln zł za pojedynczą rezerwację, poinformował prezes Jacek Oko.

E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 16,5% r/r w październiku, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 14,5%, a średnią wartość koszyka o 1,7% r/r do 201,8 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.

Wydatki na IT: Małe firmy zmniejszają wydatki na IT z uwagi na trudności finansowe, podczas gdy średnie przedsiębiorstwa systematycznie zwiększają nakłady na nowe technologie, wynika z raportu Polcom. Choć skala inwestycji w 2024 roku różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstw, to obszary takie jak ochrona danych, monitoring systemów oraz automatyzacja i migracja do chmury zyskują priorytetowe znaczenie, podkreślono.

E-rejestracja w służbie zdrowia: Wdrożenie centralnej elektronicznej rejestracji planowane jest na 2025 r. m.in. w kardiologii, onkologii czy tomografii komputerowej, w kolejnych latach zakres świadczeń podlegających e-rejestracji będzie stopniowo rozszerzany tak, a w roku 2029 centralna e-rejestracja ma dotyczyć wszystkich świadczeń, poinformował wiceminister zdrowia Marek Kos.

E-administracja: Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) zostało partnerem nowego projektu „Dane 3.0 – wymiana, wartość”, który ma zwiększyć ilość i jakość informacji sektora publicznego dostępnych do ponownego wykorzystywania, w tym w szczególności danych o wysokiej wartości, podało ministerstwo.

E-administracja: Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło powstanie nowej inicjatywy pod nazwą „Porozumienie na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych PW eSkills”, podał resort. Program ma wspierać współpracę pomiędzy instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, środowiskiem biznesowym i naukowym, by podnieść poziom kompetencji cyfrowych Polaków.

GenAI: CFO oraz dyrektorzy podatkowi (87% badanych) oceniają, że narzędzia bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji przyczynią się do poprawy efektywności ich pracy, wynika z badania EY. Ponad połowa (55%) badanych jest przekonanych, że rozwój GenAI nie spowoduje redukcji etatów w ramach zespołów podatkowych.

E-commerce: Zakupy online stanowiły w Polsce 46,62% zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy, podczas gdy zakupy offline – 53,38%, wynika z raportu AliExpress Consumer Insights. Polscy konsumenci wydali średnio 2661,31 zł online w ciągu ostatnich trzech miesięcy i wybierali kategorie takie, jak odzież, artykuły spożywcze i produkty zdrowotne oraz kosmetyczne, podano.

Data center: Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) opracowuje łącznie 140 projektów bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Polsce, w tym cztery to projekty data center na szacunkowo 200 mln euro, poinformował ISBtech wiceprezes Łukasz Gwiazdowski.

Transformacja cyfrowa: Rada UE osiągnęła porozumienie w sprawie nowych środków, które wprowadzą unijne przepisy dotyczące podatku od wartości dodanej (VAT) do ery cyfrowej, podała Rada. W ocenie Rady, dzięki nowym przepisom dotyczącym faktur elektronicznych i raportowania danych w czasie rzeczywistym, a także działalności prowadzonej za pośrednictwem platform cyfrowych, ten pakiet przepisów ma zmierzać do przeciwdziałania nadużyciom podatkowym, wspierać przedsiębiorstwa i promować cyfryzację.

Transformacja cyfrowa: Bez zwiększenia dostępu do relatywnie tanich odnawialnych źródeł energii (OZE) dla inwestycji data center, Polska może stracić szansę na stanie się cyfrowym hubem regionu CEE, ocenił wiceprezes Re-Source Poland Szymon Kowalski.

Systemy dronów: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, dotyczący bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

E-commerce: Realizacja zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia dotyczącej zakazu sprzedaży alkoholu przez internet postawiłaby działalność wielu podmiotów z branży winiarskiej pod znakiem zapytania, napisali przedstawiciele ponad 20 stowarzyszeń i fundacji z branży w liście do premiera Donalda Tuska. Zaniepokojenie środowiska winiarskiego dotyczy kierunku, w którym zmierza zapowiadana nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

E-commerce: Wzrost rynku e-commerce w ujęciu wartościowym wyniesie ok. 12% w tym roku (wobec oczekiwanych na początku br. 15%), zaś w przyszłym roku „trochę przyspieszy”, prognozuje CEO Shopera Marcin Kuśmierz.

E-administracja: Wpłaty ze wszystkich e-składek od przedsiębiorców, firm i osób samozatrudnionych osiągnęły niemal 410,2 mld zł po październiku 2024 r. i były wyższe o prawie 49,6 mld zł, tj. 13,8% r/r, poinformował członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) Paweł Jaroszek na swoim profilu na platformie X.

E-administracja: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) uruchomiło nabór, który potrwa do 10 stycznia 2025 r., na projekty dotyczące e-usług dla dużych podmiotów, poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji i CPPC. Budżet projektu to 878 mln zł, a jego celem jest poszerzenie oferty e-usług dostępnych powszechnie.

E-commerce: Ponad połowa badanych (58%) ma precyzyjny plan na zakupy w sezonie wyprzedaży i też ponad połowa ankietowany chętniej korzysta z promocji oferowanych w ramach Black Week, gdy wiedzą o nich z wyprzedzeniem, wynika z badania Danae przeprowadzonego zlecenie Allegro przy okazji Black Weeks.

E-commerce: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zbada, czy mechanizmy wykorzystywane przez serwisy Zrzutka.pl, Pomagam.pl oraz Siepomaga.pl wyczerpują definicję „zwodniczych interfejsów”, zapowiedział Urząd.

AI: Rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję używa 44% Polaków, jednak więcej niż połowa z nich deklaruje, że robi to z braku wyboru, wynika z badania ClickMeeting. Co czwarty badany nie wie, czy używane przez niego rozwiązania technologiczne wykorzystują AI.

BNPL: Firmy oferujące usługi Buy Now, Pay Later (BNPL) pobrały z Krajowego Rejestru Długów (KRD) ponad 3,2 mln informacji gospodarczych na temat konsumentów i firm w zeszłym roku, a wszystko wskazuje, że w tym roku będzie podobnie, podał KRD. Poważną barierą w dostępie do usługi są długi dla konsumentów i dla firm.

Cyberbezpieczeństwo: W aplikacji mObywatel dostępna jest nowa funkcja – zgłaszanie nielegalnych treści w ramach usługi „Bezpiecznie w sieci”. Użytkownicy mogą szybko i łatwo zgłaszać niepokojące materiały znalezione w internecie, takie jak treści prezentujące seksualne wykorzystywanie dzieci. Zgłoszenia obsługiwane są przez zespół Dyżurnet.pl działający w ramach NASK.

E-recepty: Od 6 listopada funkcjonują przepisy ograniczające uzyskiwanie recept na opioidy i marihuanę w ramach teleporady. Tymczasem rozliczanie lekarzy, którzy wypisywali rekordowe liczby e-recept, hamuje, podał „Dziennik Gazeta Prawna”.

Praca w IT: 38% pracowników IT przy wyborze ofert pracodawcy sprawdza charakter jego działalności, w tym zwraca uwagę na wartości i misję firmy, wynika z raportu „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024”. 47% badanych uważa, że stosunek firm do ekologii cyfrowej będzie w przyszłości wpływać na chęć do pracy dla danej firmy. 55% badanych specjalistów IT chętniej aplikuje do firm, które ograniczają swój negatywny wpływ na środowisko naturalne.

Cyberbezpieczeństwo: Co piąty pracownik zapisuje hasła do swoich kont w miejscach, z których łatwo je wykraść – np. notatkach, mailach czy komunikatorach. Z kolei niemal 30% pracowników dzieli się hasłami ze współpracownikami, wynika z raportu „Cyberportret polskiego biznesu. Bezpieczeństwo cyfrowe oczami ekspertów i pracowników”, przygotowanego przez ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT. 29% badanych przyznało się do posiadania jednego, podobnego hasła do większości swoich służbowych kont, co stanowi bardzo niebezpieczny proceder.

Cyfryzacja ubezpieczeń: Branża ubezpieczeniowa staje przed koniecznością szybkiej adaptacji do zmian technologicznych, rosnących kosztów związanych z ryzykami klimatycznymi oraz zmieniających się oczekiwań klientów. Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „2025 Global Insurance Outlook”, częstotliwość katastrof naturalnych i związane z nimi straty wciąż rosną, co pogłębia lukę w ochronie ubezpieczeniowej i wywiera presję na rentowność firm. W tych warunkach konieczne są dalsze inwestycje w technologie, takie jak sztuczna inteligencja, oraz modernizacja operacyjna, aby lepiej zarządzać rosnącymi ryzykami i zapewnić długoterminowy wzrost.

Cyberbezpieczeństwo: Liczba ataków cybernetycznych w Polsce i całej UE w ostatnich dwóch latach rośnie. „Dlatego tak istotne jest m.in. zwiększenie zdolności operacyjnych Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, wzmocnienie systemu łączności krytycznej i ochrona krytycznej infrastruktury informacyjnej oraz zwalczanie dezinformacji, podnoszenie świadomości społecznej na cyberzagrożenia. Ważna jest też współpraca międzysektorowa oraz na linii rząd-samorząd-organizacje pozarządowe” – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Konrad Wojnarowski podczas debaty na #OSG2024.

Innowacyjne sklepy: Biedronka, Kaufland, POLOmarket, Żabka, Chata Polska, Maxi Zoo, 4f, Dealz, Super-Pharm, Delio i Allegro to najbardziej innowacyjni retailerzy w Polsce, wynika z piątej edycji programu branżowego „Blix Awards – Wybór Konsumentów”, w którym głos zabrało blisko 140 tys. konsumentów. W tej kategorii zostały wyróżnione także sieci sklepów ABC, PSB Mrówka i Drogerie Natura.

Krypto: Bitcoin osiągnął historyczny rekord, przekraczając poziom 75 000 dolarów i bijąc tym samym poprzedni rekord 73 738 dolarów z marca bieżącego roku. To niezwykłe osiągnięcie odzwierciedla rosnące zaufanie do aktywów cyfrowych w kontekście zmian ekonomicznych i politycznych, szczególnie wyborów prezydenckich w USA, oceniła platforma Binance. „Wzrost Bitcoina do tego nowego rekordu świadczy o jego odporności i atrakcyjności jako środka przechowywania wartości. Po okresie stabilizacji, ten kamień milowy podkreśla utrzymujący się optymizm wokół Bitcoina i jego potencjał do zrównoważonego wzrostu zarówno na rynkach tradycyjnych, jak i wschodzących” – powiedział Łukasz Pierwienis, general manager Binance Polska.

Cyberbezpieczeństwo: Analitycy z firmy Barracuda, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT, odnotowali wzrost liczby ataków phishingowych wykorzystujących znane platformy do tworzenia treści i współpracy. Narzędzia te są popularne wśród szkół, projektantów i firm. Używają ich miliony ludzi na całym świecie. Analitycy Barracuda odkryli, że atakujący wysyłają z tych narzędzi e-maile zawierające posty, projekty i dokumenty wyglądające na autentyczne, ale z osadzonymi linkami phishingowymi. „Jeśli odbiorca e-maila kliknie w te linki, zostanie przekierowany na fałszywe strony logowania lub inne witryny, które mają na celu kradzież wrażliwych informacji, takich jak dane logowania czy dane osobowe. Wykorzystując cieszące się zaufaniem platformy, atakujący zwiększają szanse powodzenia swoich ataków, stanowią one bowiem większe wyzwanie dla specjalistów do spraw bezpieczeństwa oraz dla narzędzi chroniących pocztę e-mail” – powiedział Mateusz Ossowski, CEE channel manager w Barracuda Networks.

Praca w IT: Załamanie na rynku pracy IT widoczne jest od miesięcy, jednak nie w kategorii związanej ze sztuczną inteligencją. Według danych No Fluff Jobs, mediany wynagrodzeń oferowanych specjalistom i specjalistkom AI rosną z kwartału na kwartał. Jak wynika z analizy: mediany dolnych i górnych widełek wynagrodzeń w kategorii AI wynoszą obecnie 21-30 tys. zł netto (+VAT) na kontrakcie B2B oraz 17-29 tys. zł brutto w przypadku umowy o pracę, od początku roku na jedno ogłoszenie z tej kategorii aplikuje średnio ponad 30 osób, oczekiwanie posługiwania się narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję zaczyna być widoczne również w innych branżach. W marketingu pojawia się ono w prawie 12 proc. ofert pracy – jako wymóg lub mile widziana dodatkowa umiejętność. Według danych No Fluff Jobs, 94% specjalistów i specjalistek we wszystkich kategoriach IT na co dzień korzysta z narzędzi AI, zastąpienia przez tę technologię obawia się 30% z nich.

Cyberbezpieczeństwo: Eksperci z Palo Alto Networks wskazują, że zabezpieczenia modeli sztucznej inteligencji można obejść. Terroryści korzystają z tych okazji i proszą AI o instrukcje tworzenia bomb, koktajli Mołotowa czy innych niebezpiecznych narzędzi. Idea jailbreakingu  wywodzi się od entuzjastów technologii, którzy, aby odblokować nowe funkcje smartfonów czy tabletów, potrafią zlikwidować bariery i  ograniczenia systemowe sprzętu. Podobny proceder rozwinął się w przypadku oprogramowania AI, czyli wspomnianych wcześniej modeli językowych (LLM). Cyberprzestępcy prowadzą dialog z asystentami AI w taki sposób, aby zmylić algorytm oraz jego zabezpieczenia i pozyskać informacje, którymi AI nie powinno się dzielić. Jailbreak, który nazywamy „Deceptive Delight” 3 umożliwia cyberprzestępcom manipulowanie modelami językowymi opartymi na AI np. w celach dezinformacyjnych, do tworzenia obraźliwych treści lub nawet budowania niebezpiecznych przedmiotów, zwiększając tym samym zagrożenie terrorystyczne. Oczywiście twórcy modeli AI stale zwiększają ich zdolność do interpretowania i reagowania na próby obejścia środków bezpieczeństwa, ale jak pokazuje praktyka, każde oprogramowanie może być podatne na taktyki manipulacyjne stosowane przez cyberprzestępców” – powiedział Grzegorz Latosiński, country general manager Palo Alto Networks w Polsce.

Cyfryzacja: Transformacja cyfrowa jest kluczem, który pozwala firmom przemysłowym na rozwój i utrzymanie dobrej pozycji na rynku, wynika z badania Autodesk. 87% firm deklaruje, że wdrożenie innowacji cyfrowych to dla nich szansa na zwiększenie konkurencyjności, a 48% postrzega w ten sposób sztuczną inteligencję. Kluczowe korzyści transformacji cyfrowej dla branży przemysłowej to: poprawa efektywności procesów (92%), zwiększenie możliwości uzyskania przychodu (87%) oraz poprawa wydajności (85%). Coraz więcej firm inwestuje w innowacyjne rozwiązania. 86% firm wdrożyło lub planuje wdrożyć systemy ERP, 78% systemy CRM. Sztuczna inteligencja w przemyśle jest pojęciem powszechnie znanym (95%), jednakże jak na razie słabo wykorzystywanym w przemyśle (14%).

Martech: Rok 2025 przyniesie nowe wyzwania i jeszcze większe możliwości dla specjalistów ds. marketingu, które będą musiały nawigować w złożonym krajobrazie technologii oraz danych. Eksperci SAS wskazali najważniejsze trendy i kierunki, które w nadchodzącym roku będą kluczowe dla działów marketingu. Są to m.in. powrót do tradycyjnej AI: GenAI traci na popularności, a marki stawiają na tradycyjną AI i bardziej odpowiedzialne zarządzanie danymi klientów. Renesans zarządzania kampaniami: Powrót do klasycznych kampanii marketingowych z zaawansowaną segmentacją i analizą w chmurze. Komponowalne CDP: Platformy danych klientów w elastycznej, modułowej formie ułatwiają dostęp i operowanie danymi bez konieczności ich kopiowania. Nowy poziom współtworzenia: Więcej marek zaprosi klientów do współtworzenia produktów, korzystając z narzędzi GenAI. Generatywna AI w obsłudze: Chatboty i kanały samoobsługowe zwiększą autonomię klientów i usprawnią obsługę bez zwiększenia kosztów.

Internet: Połowa polskich internautów rozważa zmianę dostawcy internetu po wygaśnięciu aktualnej umowy, przy czym 62% zwiększyłoby wówczas prędkość łącza, wynika z raportu firmy Nexera. 9 na 10 Polaków uważa się za częstych użytkowników sieci. Co czwarty polski internauta przyznaje, że korzysta z rozwiązań AI często lub bardzo często. 32% Polaków codziennie ogląda w internecie rozrywkowe treści wideo; 40% internautów co najmniej kilka razy w tygodniu gra w gry online. 24% użytkowników internetu przyznaje, że nie ma konta na żadnej platformie streamingowej. 59% badanych regularnie korzysta z e-sklepów, a częste zakupy online robi 59% badanych.

Cyberbezpieczeństwo: Najczęściej atakowanymi sektorami są przemysł oraz edukacja i badania, a dane wykradzione podczas jednego ataku warte są w darknecie newet steki tysięcy dolarów, wynika z raportu Check Point Research. RansomHub, Play Ransomware oraz Meow Ransomware – to trzy główne grupy ransomware, które zagrażają firmom na całym świecie, żądając okupu za zaszyfrowane i skradzione dane. Największy problem z tego typu działalnością przestępczą mają obecnie Stany Zjednoczone. We wrześniu 48% wszystkich ofiar pochodziło właśnie z USA. W dalszej kolejności Wlk. Brytania oraz Włochy (po 5%).

Technologie: 87% firm odnotowało wzrost zysków dzięki wykorzystaniu technologii w ciągu ostatnich dwóch lat, przy czym 78% liderów biznesu wyraża obawy, że ich organizacje mogą nie sprostać szybkości zachodzących zmian, wynika z raportu „KPMG global tech report 2024”. W obliczu rosnącej cyfryzacji priorytet inwestycyjny dla przedsiębiorstw stanowi rozwój infrastruktury chmurowej (XaaS), a także wzrost nakładów na cyberbezpieczeństwo i sztuczną inteligencję. 74% organizacji osiąga korzyści biznesowe z inwestycji w AI, natomiast jedna na trzy uzyskuje je na dużą skalę.

Cyberbezpieczeństwo: 61% pracowników spodziewa się, że cyberprzestępcy coraz częściej będą wykorzystywać sztuczną inteligencję do ataków, co utrudni ich wykrycie, wynika z raportu Fortinet. Z raportu wynika również m.in., że: 67% przedstawicieli kadry kierowniczej zauważa braki w podstawowej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa u pracowników (w 2023 roku było to 53%); 85% firm odnotowało poprawę poziomu bezpieczeństwa po wdrożeniu programów szkoleniowych; 84% pracowników reaguje pozytywnie na perspektywę podnoszenia swoich kompetencji w tym zakresie.

Edukacja: Nowe badania przeprowadzone na zlecenie firmy Epson pokazują, że 85% nauczycieli i 70% rodziców w naszym kraju chce, aby w nauczaniu wykorzystywano materiały drukowane, takie jak podręczniki i karty pracy. Choć badania przeprowadzono po latach inwestycji w wyposażanie szkół i uczniów w nowe technologie, obecnie 34% nauczycieli jest zaniepokojonych potencjalnym negatywnym wpływem używania laptopów i tabletów na proces nauczania. Równocześnie zdecydowana większość zarówno nauczycieli, jak i rodziców (87%) dostrzega pozytywne skutki wykorzystania w szkole tradycyjnych drukowanych podręczników i ćwiczeń. 83% pedagogów wskazało na co najmniej jeden problem związany z wpływem urządzeń elektronicznych na przebieg lekcji. 28% twierdzi, że zaobserwowało spadek umiejętności czytania, 24% zauważyło pogorszenie zapamiętywania wiedzy, 30% widzi zmniejszenie zaangażowania dzieci i młodzieży w zajęcia, a 22% z nich łączy obniżenie wyników nauczania z przyswajaniem wiedzy z ekranów. 63% nauczycieli twierdzi, że tradycyjne papierowe podręczniki i zeszyty ćwiczeń poprawiają czytanie, podczas gdy 45% z nich i 47% rodziców twierdzi, że pozwalają one na lepsze przyswojenie wiedzy. Ponadto odpowiednio 49 i 46% twierdzi, że materiały te lepiej wspierają różne style uczenia się. Co trzecia osoba nauczająca dzieci (30%) sądzi, że władze powinny rozważyć, czy wprowadzenie laptopów czy tabletów jest zawsze dobrym rozwiązaniem.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

Vectra: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję, w której zakazał Vectrze stosowania niedozwolonych postanowień umownych i nałożył na spółkę karę finansową w wysokości ponad 68 mln zł, podał Urząd.

Vectra: Nie zgadza się z decyzją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i zapowiada złożenie od niej odwołania, podała spółka. Urząd nałożył na nią 68 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych praktyk.

Scanway: Zawarł umowę z Flytronic, w ramach której opracuje prototyp elementu optoelektronicznego głowicy obserwacyjnej dla systemów bezzałogowych, podał Scanway. Obok projektu kosmicznego PIAST oraz porozumienia o współpracy z ICEYE, to kolejny, kluczowy krok w budowaniu pozycji Scanway na dużym i perspektywicznym rynku obronnym, podkreślono.

XTPL: Odnotowało 7,74 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 0,84 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

Oponeo: Odnotowało 6,55 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 17 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

InPost: Program lojalnościowy zgromadził do tej pory 8 mln użytkowników, poinformowała Chief Marketing & ESG Officer spółki Izabela Karolczyk-Szafrańska.

InPost: Spodziewa się dalszego wzrostu wolumenów w tempie wyższym od rynku w IV kw. 2024 r., wynika ze słów założyciela i prezesa Rafała Brzoski.

InPost: Odnotował jak dotąd w IV kw. br. wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent r/r, podała spółka.

Asbis: Ocenia, że wyniki listopada zadecydują o realizacji tegorocznych prognoz finansowych, poinformował wiceprezes Costas Tziamalis. Wskazał, że powtórzenie przychodów za listopad 2023 (ponad 300 mln USD) będzie oznaczać osiągnięcie tego celu.

Asbis: Chce osiągnąć lepsze wyniki w 2025 roku; nie planuje w tym czasie wejścia na nowe rynki, ale będzie koncentrował się rozwoju swoich dotychczasowych, poinformował wiceprezes Costas Tziamalis.

Dadelo: Odnotowało 5,37 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 0,79 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Asbis: Odnotował 9,67 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 22,37 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka.

Budimex: Chciałby realizować więcej kontraktów w formule „finansuj i buduj”, przede wszystkim w trzech obszarach: centrów danych, deweloperskim i odnawialnych źródeł energii (OZE), poinformował ISBnews prezes Artur Popko. W pierwszym z nich liczy na rozpoczęcie wielkoskalowego projektu w przyszłym roku.

MLP Group: Traktuje data center jako strategiczny obszar działalności. Posiada szereg lokalizacji z odpowiednim zapleczem pod takie projekty w Europie i przewiduje dynamiczny rozwój w tym obszarze, zwłaszcza w Niemczech, poinformował ISBtech prezes Radosław T. Krochta.

DataWalk: Miał 30,29 mln zł straty EBITDA w I-III kw. 2024 r. wobec 13,43 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Strata EBITDA skorygowana o amortyzację, koszt programu motywacyjnego oraz zmianę stanu odpisów aktualizujących wyniosła 17,89 mln zł wobec 28,04 mln zł straty rok wcześniej.

Shoper: Liczy na realizację planów na bieżący rok w zakresie m.in. utrzymania marży EBITDA na poziomie powyżej 30% i wskaźnika take rate na poziomie z ub.r., a w przyszłym roku liczy na dalsze wzrosty wyników, poinformował CEO Marcin Kuśmierz.

Shoper: Zaoferuje wkrótce przesyłki zagraniczne od InPostu, wykorzystujące zarówno automaty paczkowe, jak i sieć punktów odbioru (PUDO), zapowiedział CEO Shopera Marcin Kuśmierz.

Shoper: Odnotował 7,84 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 5,33 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

mPay: Liczba użytkowników aplikacji mPay wynosiła 1,665 mln na 31 października 2024 r., co oznacza wzrost o 18% r/r, podała spółka. W stosunku do poprzedniego miesiąca liczba kont wzrosła o 18 tys.

Atende: Odnotowało 1,16 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 2,13 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane.

Hawe Telekom: Sąd Rejonowy wydał postanowienie rozpoczynające procedurę głosowania układu pomiędzy Hawe Telekom a jej wierzycielami, podała spółka. Otwiera to drogę do zawarcia korzystnego – jak podkreślono w komunikacie – układu umożliwiającego skuteczne zakończenie trwającego 8 lat postępowania.

Woodpecker.co: Szacunkowa wartość miesięcznych powtarzalnych przychodów Emitenta (MRR – monthly recurring revenue) w październiku br. wyniosła 430,8 tys. USD, co oznacza spadek o 18,19% r/r.

Envirly: W 2024 roku z rozwiązań technologicznych korzystało ponad 200 firm, a zespół powiększył się trzykrotnie. Umożliwiło to ekspansję na rynki zagraniczne, takie jak Czechy i Rumunia. Rynek compliance ESG rozwija się w zawrotnym tempie. Napędzają go rosnące oczekiwania partnerów biznesowych i nowe regulacje. Coraz więcej firm, nie tylko największych graczy, ale również przedsiębiorstw z całych łańcuchów wartości, odczuwa presję raportowania zrównoważonego rozwoju.

Zalando: GMV w III kw. 2024 wzrosło o 7,8% r/r do 3,5 mld euro. Przychody spółki wzrosły o 5% r/r do 2,4 mld euro, skorygowany EBIT w kwartale wzrósł z 23mln do 93 mln euro (marża EBIT 3,9%, +2,9 pkt proc. r/r). W trzecim kwartale liczba aktywnych klientów Zalando wzrosła o 0,5 mln do 50,3 mln.

Amazon: 6 listopada minęło dziesięć lat od momentu, kiedy pojawiła się Alexa. Ten asystent głosowy dostępny na niewielkim urządzeniu w krótkim czasie zrewolucjonizował podejście do wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w codziennym życiu.

IBA Poland, IBM Ireland: Podpisały umowę partnerską. Obowiązywać będzie ona w 35 krajach, w tym w Polsce. Umowa, zawarta na dwa lata, pozwala firmie na dostęp do szerokiej oferty produktów i technologii amerykańskiego lidera rynku IT.

Hisense: Globalny lider TV i AGD został oficjalnym partnerem Klubowych Mistrzostw Świata FIFA. Współpracę podczas specjalnego wydarzenia 30 października w Shanghai Tower ogłosili prezydent FIFA Gianni Infantino, sekretarz generalny FIFA Mattias Grafström oraz prezes Grupy Hisense Jia Shaoqian. Hisense zapowiedział także urządzenia TV z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. „Zaangażowanie Hisense jako Oficjalnego Partnera Klubowych Mistrzostw Świata FIFA 2025 jest zgodne z naszą wizją tego turnieju, gromadzącego najlepsze drużyny z całego świata na niezapomniane święto. Dzięki temu partnerstwu fani będą mieć unikalną możliwość angażowania się w turniej zarówno na boisku, jak i poza nim, a technologie i innowacje pozwolą rozwijać się idei Klubowych Mistrzostw Świata FIFA – powiedział prezydent FIFA, Gianni Infantino podczas inauguracji tego partnerstwa.

Adyen: Platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, powołała Matouša Michněviča na stanowisko country managera odpowiedzialnego za region CEE, w tym za rozwój firmy na terenie Polski. „Polska jest innowacyjnym rynkiem, a Adyen, dzięki swojej wiodącej technologii płatności na rynku oraz imponującemu wzrostowi na całym świecie, jest najlepiej przygotowany do tego, aby wspierać partnerów w realizacji ich ambicji na rynku krajowym i międzynarodowym. Cieszę się na możliwość wzmocnienia istniejących partnerstw oraz nawiązywania nowych” – powiedział Matouš Michněvič, country manager CEE w Adyen.

Bolt: Przeznacza 100 mln euro na podnoszenie bezpieczeństwa w ciągu najbliższych trzech lat. „Przyjmujemy, że wymaga to kompleksowego podejścia do naszej działalności w Polsce. Dlatego nasz Zespół ds. Bezpieczeństwa Bolt, składający się z ponad 500 specjalistów z całego świata, będzie skupiał swoje wysiłki na rozwoju produktów, wsparciu oraz rozbudowie środków prewencyjnych, aby zapobiegać naruszeniom bezpieczeństwa. Będziemy również prowadzić działania rozwijające świadomości na temat naszych narzędzi bezpieczeństwa poprzez kampanie edukacyjne. Właśnie ruszyła jesienna kampania, która ma na celu przybliżenie użytkownikom funkcji bezpieczeństwa, dostępnym w naszej aplikacji” – skomentował Paweł Kuncicki, general manager Bolt w Polsce.

GIEŁDA, EMISJE, M&A

MCI: Grupa podpisała umowę o zakupie 55% udziałów dostawcy cateringów dietetycznych Nice To Fit You, podało MCI Capital. NTFY to historycznie największa inwestycja MCI o wartości zaangażowanego kapitału ok. 186 mln zł wspierana finansowaniem dłużnym w strukturze wykupu lewarowanego tzw. LBO, wskazał partner w MCI Capital Paweł Sikorski w komentarzu dla ISBtech.

PMPG: Orle Pióro – z portfela inwestycyjnego PMPG Polskie Media – jest w trakcie rundy prywatnej i przygotowania do debiutu na NewConnect w przyszłym roku, wynika ze słów przewodniczący rady nadzorczej Michała M. Lisieckiego.

Grupa Symfonia: Podpisała umowę o akwizycji poznańskiej spółki technologicznej Nefeni, dostarczającej oprogramowanie dla 1 200 instytucji publicznych, głównie w ramach platformy „Nowoczesny Urząd”, poinformował CEO Grupy Symfonia Piotr Ciski.

Asbis: Rozważa przejęcia, gdyż ocenia, że na rynku zaczęły się pojawiać interesujące podmioty, poinformował wiceprezes Costas Tziamalis. Niewykluczona jest nawet duża inwestycja.

Neptis: Uruchomił program dla akcjonariuszy, skierowany do inwestorów indywidualnych, dający możliwość uzyskania atrakcyjnych zniżek na flagowe produkty i usługi właściciela marki Yanosik, podała spółka. Neptis podtrzymał, że jeszcze w tym roku planuje przenieść się na rynek główny GPW z NewConnect.

Asbis: Rada dyrektorów Grupy odjęła uchwałę o wypłacie akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy z zysku spółki za 2024 r. w łącznej wysokości 11,1 mln USD, podała spółka. Zaliczką objętych będzie 55,5 mln akcji spółki, co oznacza wypłatę zaliczki na poczet dywidendy w wysokości 0,2 USD na akcję. Dniem ustalenia prawa do dywidendy będzie 25 listopada 2024 r., a dniem wypłaty 5 grudnia 2024 r.

Anzena: Spółka przystąpiła do Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber) realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Anzena to dostawca i integrator informatyki przemysłowej. Firma współpracuje z największymi polskimi przedsiębiorstwami, dla których tworzy cyberbezpieczeństwo.

Livesport: Firma stojąca za platformą Flashscore przejęła 100% udziałów w BeSoccer – aplikacji do śledzenia wyników meczów piłki nożnej. Ta strategiczna decyzja stanowi znaczący krok naprzód dla Livesport, poszerzając portfolio firmy, w którym znajduje się Flashscore – znany jako wiodący na świecie dostawca natychmiastowych informacji sportowych, o BeSoccer. Dzięki tej integracji baza użytkowników Livesport wzrośnie o imponujące 25 mln użytkowników miesięcznie, pozwalając firmie dostarczać dane z wydarzeń sportowych w czasie rzeczywistym fanom na całym świecie.

Supernova Venture: Rozpoczął działalność jako część Supernova Group, skoncentrowana na inwestycjach w startupy o największym potencjale wzrostu z sektorów fintech, edtech, medtech, greentech, biotech, deeptech, spacetech i AI. Działa jako venture builder, wspierając partnerów na każdym etapie rozwoju. Będzie współpracować z ekosystemem inwestycyjnym JRH ASI.

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

Lenovo we współpracy z CampusAI inicjuje nowe działania edukacyjne skupione na sztucznej inteligencji

Lenovo: Ogłosiło strategiczną współpracę z CampusAI – jednym z czołowych ośrodków zajmujących się sztuczną inteligencją (AI) w Polsce, podano w komunikacie.

PKO BP: Bank wprowadził do oferty karty debetowe Visa i Mastercard w formie cyfrowej dla klientów indywidualnych, podał bank. Karty są zabezpieczone zmiennym kodem CVC/CVV.

LPP: Uruchomiła w październiku na rynku polskim aplikacje dla marek Cropp i House w odpowiedzi na rosnący udział m-commerce w sprzedaży online; obecnie wszystkie brandy polskiego producenta odzieży są dostępne w kanale mobilnym, podała spółka. LPP zamierza w ten sposób wykorzystać ich potencjał sprzedażowy oraz wspierać rozpoznawalność w kraju i za granicą.

PayU: Udostępnił posiadaczom kart Mastercard rozwiązanie Click to Pay, umożliwiające szybsze i sprawniejsze dokonywanie transakcji przez internet, podały spółki we wspólnym komunikacie. Z raz zapisanych danych klienci mogą skorzystać w wielu e-sklepach.

PKO BP: Najważniejszym elementem oferty PKO Junior jest PKO Konto Dziecka, którego prowadzenie jest bezwarunkowo darmowe. Przez 11 lat z oferty PKO Junior skorzystało ponad 825 tys. dzieci. Teraz dzieci mogą używać nowej wersji aplikacji PKO Junior, która została stworzona po konsultacjach z najmłodszymi klientami i dostosowana do ich potrzeb związanych z finansami. Niebawem znajdzie się w niej też możliwość płacenia telefonem (BLIK zbliżeniowy).

PZU: Zaprasza specjalistów IT do wspólnego tworzenia przyszłości branży ubezpieczeń. Innowacyjne podejście do technologii i możliwość korzystania z autorskich rozwiązań informatycznych mają zachęcić największe talenty do rozwijania kariery w zespołach firmy. „Silni w IT” – pod takim hasłem ruszyła trzecia edycja kampanii PZU promującej wizerunek marki pracodawcy wśród profesjonalistów IT. Dostęp do najnowszych technologii i efektywna współpraca między zespołami mają zachęcić ekspertów IT do współpracy z firmą i zapewnić ścieżkę rozwoju, na której będą mogli w pełni wykorzystać swoje umiejętności tworząc przyszłość sektora ubezpieczeń.

Grupa Pracuj: Serwis Pracuj.pl wprowadził na rynek nową wersję aplikacji mobilnej do poszukiwania pracy. Nowa wersja, dostępna na systemy iOS i Android, ma na celu uproszczenie procesu aplikowania oraz lepsze dopasowanie ofert pracy do potrzeb użytkowników. Z badania Pracuj.pl wynika, że dla niemal połowy badanych Polaków to właśnie dopasowanie ofert jest kluczowe podczas korzystania z aplikacji do szukania pracy. Wśród nowych funkcji narzędzia znajdziemy m.in. Easy Apply, nowy format ofert Pracuj Stories, czy tryb wyświetlania aplikacji dostosowany do indywidualnych preferencji użytkownika.

Cloud Technologies: Została wyróżniona w przygotowanym po raz pierwszy przez niezależny zespół „Financial Times” i Statista rankingu Europe’s Long Term Growth Champions, czyli firm, które osiągnęły znaczący wzrost sprzedaży w ostatniej dekadzie. W prestiżowym rankingu sklasyfikowano 300 najlepszych firm w Europie, a Cloud Technologies zajął 7 miejsce w kategorii Advertising & Marketing, oraz 118 miejsce w klasyfikacji generalnej.

PMPG: Agencja Wydawniczo-Reklamowa „Wprost” należąca do Grupy PMPG Polskie Media wystartuje z nowym projektem wydawniczym o profilu konsumenckim. Infotuba.pl to portal kierowany do szeroko rozumianej grupy konsumentów. Treści publikowane w nim skupiać się będą na tematyce związanej z handlem i usługami, finansami, działalnością banków, emeryturami, rentami, zasiłkami, dodatkami i programami, pracą, zdrowiem, prawem, podatkach oraz innych tematach powiązanych bezpośrednio z kosztami życia Polaków.

Grupa Klepsydra: Spółka eKlepsydra – należąca do Grupy Klepsydra – podpisała umowę o współpracy z Polska Press. W wyniku tej współpracy, osoby wykupujące nekrologi w gazetach należących do Polska Press będą mogły od razu wykupić eKlepsydrę i rozesłać ją rodzinie oraz gościom zaproszonym na pogrzeb. Tym samym Grupa Klepsydra wzmacnia pierwszy na polskim rynku produkt eKlepsydra – elektronicznych powiadomień o śmierci oraz uroczystościach pogrzebowych.

Polski Światłowód Otwarty: W październiku br. w zasięgu sieci optycznej znalazło się ponad 14 tys. nowych gospodarstw domowych z 41 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Warszawie (1782), Bielsku-Białej (1524) i Lublinie (1251). Operator przeprowadził również modernizację sieci HFC do standardu FTTH w ponad 37 tys. gospodarstwach domowych. Tym samym Polski Światłowód Otwarty zwiększył zasięg swojej sieci światłowodowej o ponad 51 tys. gospodarstw domowych.

SMEO: Fintech oferujący pierwszy w Polsce w pełni cyfrowy faktoring online dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), zwiększa limit finansowania faktur z 2 do 5 mln zł. Z rozwiązania skorzystają również przedsiębiorstwa prowadzące działalność międzynarodową. Oferta SMEO skierowana jest do przedsiębiorstw działających m.in. w takich sektorach jak budownictwo, przemysł produkcyjny, transport, handel czy logistyka.

PKO Bank Polski: Klienci mogą teraz korzystać z wydawanych do konta kart debetowych również w wersji cyfrowej. Nowe i wznawiane karty debetowe są natychmiast dostępne w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO – można ich używać, nie czekając na przysłanie tradycyjnej fizycznej karty.  Widoczny w wersji cyfrowej karty zmienny kod CVC/CVV zwiększa bezpieczeństwo i wygodę płatności w internecie. Od marca klienci używają cyfrowej wersji kart kredytowych PKO BP.

EIT InnoEnergy: Szykuje trzecią edycję programu Hello CleanTech, która ma na celu katalizowanie kolejnej generacji przełomowych rozwiązań w zakresie zrównoważonych technologii. Wśród partnerów programu znajdują się: Akademia Górniczo-Hutnicza, Beamline, Grupa Boryszew, Chemovator, cofunder zone, Commercialization Reactor, Doral, E44, Enerco, Green Brother, Impact Prosper, InCarbZero, Inci, InnoAGH, Uniwersytet Jagielloński, ORLEN Skylight accelerator, ORLEN VC, OVHcloud, Qemetica, Sabanci ARF Almost Ready to Fly, Politechnika Śląska, South Poland Cleantech Cluster, Vestbee, WEG, World Fund.

XTB: Od 2025 roku kooperacja fintechu z KSW, największą federacją MMA w Europie jeszcze bardziej się zacieśni. Podpisano właśnie największy kontrakt sponsorski w historii KSW. KSW i XTB współpracują od 2022 roku. Z każdym kolejnym rokiem polski fintech, oferujący superaplikację do kompleksowego zarządzania finansami, zwiększał zakres swojej obecności przy wydarzeniach sportowych największej federacji MMA w Europie. Nowa umowa, obejmuje wszystkie gale organizowane w 2025 roku, które przyjmą nazwę XTB KSW. Biorąc pod uwagę jej zakres, będzie to największa współpraca reklamowa w historii federacji. Kontrakt został podpisany do końca 2026 roku.

BiModal Solutions: Dołączył do ekosystemu partnerów IFS Polska. Artur Buła, dyrektor generalny BiModal Solutions, podkreślił długotrwałe relacje między naszymi firmami: „Jesteśmy ze sobą związani od ponad trzech dekad – nasz wzrost wiedzy i umiejętności był budowany w oparciu o praktyki IFS. Dziś, jako oficjalny partner wdrożeniowy i serwisowy na Polskę i Europę Wschodnią, otwieramy zupełnie nowe możliwości współpracy. Cieszymy się, że możemy wnieść nasze doświadczenie i wiedzę, aby wspólnie budować lepszą przyszłość dla naszych klientów” – powiedział Buła.

Samsung: Zaprezentował Galaxy A16 – budżetowy model z serii Galaxy A, dostępny w dwóch wersjach: 5G i LTE.

realme: Marka zaprezentuje w Polsce w listopadzie swój flagowy smartfon – realme GT 7 Pro. Urządzenie wyposażono w procesor Snapdragon 8 Elite. Dodatkowo, smartfon posiada baterię o pojemności 6500 mAh oraz szybkie ładowanie 120 W, dzięki czemu naładowanie do 50% zajmuje 13 minut, a pełne naładowanie – 37 minut.

realme: Podało, że GT 7 Pro, pierwszy flagowy smartfon w Europie wyposażony w procesor Snapdragon 8 Elite, baterię 6500 mAh i szybkie ładowanie 120 W, pobił wszystkie poprzednie rekordy sprzedaży i przychodów w pierwszym dniu premiery na rynku chińskim. Ponadto urządzenie znalazło się na szczycie tabeli sprzedaży pierwszego dnia na JD.com, największej platformie handlu elektronicznego dla produktów cyfrowych w Chinach, i zajęło pierwsze miejsce w sprzedaży smartfonów na TikToku w Chinach, wyprzedając się podczas sprzedaży online na żywo. „Wraz z premierą realme GT 7 Pro osiągnęliśmy bezprecedensowy kamień milowy na rynku chińskim. Smartfon ten jest nie tylko przykładem naszej innowacyjności w dziedzinie sztucznej inteligencji, ale także stanowi konkretny dowód naszej koncentracji na bezprecedensowych doświadczeniach użytkowników. Cieszymy się, że możemy wprowadzić tę innowację do Europy. Jesteśmy przekonani, że europejscy konsumenci pokochają GT 7 Pro” – skomentował Chase Xu, wiceprezes i CMO realme.

Toyota x NTT

Toyota Motor Corporation: Wraz z Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT) będą wspólnie pracować nad rozwiązaniami z obszarów mobilności oraz AI i telekomunikacji na rzecz poprawy bezpieczeństwa i eliminacji wypadków w ruchu drogowym. Do 2030 roku przeznaczą na ten cel 500 miliardów jenów.

Trumpf Huettinger: W Polsce coraz częściej powstają autorskie rozwiązania wspierane sztuczną inteligencją, których zastosowanie może mieć charakter globalny i to w kluczowych branżach takich jak biznes półprzewodnikowy. Przykładem są ostatnie projekty firmy tworzone m.in. dzięki pomysłowości polskich inżynierów. Dziś z ich efektów korzystają potentaci elektroniczni z Azji i USA. W ostatnich miesiącach oddział elektroniki Trumpf stworzył i wdrożył 3 projekty, które w różnych obszarach istotnie wpłynęły na przyspieszenie produkcji, planowania i komunikacji: pierwszy z nich – BurninML – skokowo podnosi skuteczność w wyszukiwaniu potencjalnych wad produktów na etapie wymagających testów prądowo-obciążeniowych; drugie autorskie rozwiązanie wspierane AI w Trumpf Huettinger to ProdPlanner, czyli algorytm usprawniający proces planowania; trzecim wdrożeniem AI, które powstało dzięki polskim inżynierom z TRUMPF Huettinger jest E-Chat, nowoczesny system komunikacji wewnątrz firmy. Celem systemu jest zmiana sposobu, w jaki pracownicy wchodzą w kontakt z danymi i znaczące usprawnienie dostępu do informacji – od streszczania obszernych dokumentów, poprzez powiązanie ich z odpowiednimi osobami i korespondencją służbową, zbieranie rozproszonych dokumentów, aż po znaczące ułatwienie wyszukiwania konkretnych materiałów.

Xtreme Fitness Gyms: Sieć klubów fitness w Polsce ogłosiła nawiązanie strategicznej współpracy z dataplace.ai, firmą specjalizującą się w analizie danych geolokalizacyjnych i usługach typu location intelligence. Dzięki tej kooperacji Xtreme Fitness Gyms zyskało zaawansowane narzędzia wspierające proces wyboru lokalizacji dla nowych klubów, co stanowi kluczowy element w ich ambitnej strategii ekspansji.

Cisco: Ogłosił największą od prawie trzech dekad ewolucję swojego wiodącego programu partnerskiego. Nowy program Cisco 360 Partner Program ma na celu zwiększenie wartości, jaką partnerzy dostarczają klientom, lepiej odpowiadając na ich szybko zmieniające się potrzeby — modernizując infrastrukturę, zarządzając procesami AI w dowolnym miejscu oraz zapewniając organizacjom bezpieczeństwo, odporność i wysoką wydajność. Program został opracowany we współpracy z partnerami i klientami, którzy mogą skorzystać z 15-miesięcznego okresu próbnego przed uruchomieniem programu w lutym 2026 roku.

Webfleet: Podejmie współpracę z firmą Schmitz Cargobull, aby zaoferować zintegrowane rozwiązanie telematyczne dla naczep w ramach programu OEM.connect.

HUAWEI MatePad Pro 12.2 GoPaint

Huawei CBG Polska: Podjął współpracę z warszawską Akademią Sztuk Pięknych. Studenci z tej uczelni przeprowadzą praktyczne testy urządzeń producenta, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji GoPaint.

Google: Ogłosił szereg nowości w aplikacjach Mapy i Waze, a także Google Earth. Wśród zapowiedzianych nowości są: nowe sposoby na odkrywanie ciekawych miejsc w Mapach, oparte na naszych danych o miejscach i Gemini. Mapy Google będą wykorzystywać model językowy Gemini do lepszego rozumienia zapytań i dostarczania trafniejszych odpowiedzi. Funkcje te Google zacznie udostępniać w USA na Androidzie i iOS w tym tygodniu; ulepszona nawigacja: Mapy Google będą wyraźnie pokazywać pasy, przejścia dla pieszych i znaki drogowe. Dodatkowo, aplikacja będzie informować o utrudnieniach pogodowych na trasie, takich jak zalane drogi lub drogi o słabej widoczności. Ulepszoną nawigację Google udostępni w przyszłym miesiącu na Androidzie i iOS w ponad 30 dużych miastach, a z czasem planujemy dodawać kolejne; aktualizacja Immersive View: funkcja pozwalająca na wirtualne zwiedzanie miejsc, zostanie rozszerzona na 150 miast na całym świecie, w tym w Polsce. Dodatkowo, Immersive View dla tras zostanie wzbogacone o nowe szczegóły, takie jak informacje o parkingach i ostrzeżenia o skomplikowanych zakrętach; zgłaszanie różnych zdarzeń drogowych w formie rozmowy w Waze. Wystarczy nacisnąć przycisk rozmowy i zwyczajnie opowiecie o tym, co się dzieje. Dzięki wykorzystaniu funkcji Gemini aplikacja Waze zrozumie, co mówi użytkownik, i szybko doda do mapy zgłoszenie w czasie rzeczywistym. Zgłoszenia w formie rozmowy są na razie dostępne w wersji beta, po angielsku, na Androida i iOS, dla zaufanych testerów Waze na całym świecie. W ciągu najbliższych miesięcy Google planuje udostępnić tę funkcję większej liczbie użytkowników i dodać kolejne języki; nowe możliwości generatywnej AI w Google Maps Platform i Google Earth, aby zapewniać programistom i urbanistom bieżące, rzeczywiste informacje oraz pomagać w rozwiązywaniu problemów związanych z danymi geoprzestrzennymi.

T-Mobile: Ruszyła kampania świąteczna pod hasłem „Kiedy bariery znikają, pojawia się bliskość”. Spot, będący częścią międzynarodowej kampanii, inspiruje do burzenia barier i otwierania się na innych. Przypomina również, że skupienie się na tym, co nas łączy, a nie co dzieli, pozwala znaleźć płaszczyznę porozumienia.

Orange: Zaoferował bezpłatne i bezterminowe 5G dla klientów korzystających z ofert na abonament i na kartę od Orange. Technologia 5G zostanie udostępniona klientom ofert Orange, którzy dotychczas nie posiadali jej w swoim planie taryfowym. Dzięki temu klienci zyskają możliwość korzystania z lepszej łączności superszybkego internetu o prędkości nawet ponad 1 Gb/s. Superszybki, niezawodny internet, by być w kontakcie z bliskimi, zestawy telefonów z drugim produktem za złotówkę w nowej ofercie Orange na zbliżający się przedświąteczny czas. Oferta pozwala zaoszczędzić nawet 3228 zł, a więc zyskać do 12 miesięcy bez opłat abonamentowych i nie płacić aż do przyszłych świąt. Przedsiębiorcy oprócz światłowodu bez abonamentu przez rok mogą otrzymać też większe pakiety danych oraz zestawy urządzeń z drugim sprzętem za złotówkę.

Play: Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia przygotował nową ofertę usług domowych, dzięki której klienci otrzymują w prezencie rok dostępu do superszybkiego światłowodu i telewizji z szerokim wyborem kanałów, pakietami premium oraz popularnymi serwisami streamingowymi.

TomTom: Ogłosił, iż na drogi wyjeżdżają pierwsze modele marek Grupy Volkswagen wyposażone we wspólnie opracowane przez TomTom i CARIAD rozwiązanie nawigacyjne nowej generacji. Zaczynając od elektrycznych pojazdów klasy premium marki Audi, usługa jest ściśle zintegrowana z platformą pojazdu, zapewniając płynną obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego i najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Fairown: Wraz z iSpot Poland, Bank BNP Paribas Polska uruchamiają innowacyjną usługę iSpot upgrade+ umożliwiającą korzystniejsze warunki nabycia urządzeń Apple.

Asseco Poland: Pozyskało zlecenia na modyfikację systemów ZUS, podpisane poza prawem zamówień publicznych: Modyfikacja związana z programem Aktywny rodzic, który wszedł w życie z początkiem października (koszt pierwszego etapu to 51 mln zł), Modyfikacja dotycząca wakacji składkowych (od początku listopada, koszt 18mln zł), Zlecenie na modyfikacje wynikające z renty wdowiej. Comarch nie widział możliwości wykonania prac w oczekiwanym terminie, obecnie trwają prace nad finalizacją umowy z Asseco, zakres prac ma być większy niż w przypadku poprzednich zleceń, podał Trigon.

Orange Polska: 6 projektów spółki za ok. 26,5 mln zł rekomendowanych na dofinansowanie projektu z KPO. Rekomendowane projekty dotyczą rozwoju sieci światłowodowej na obszarach wykluczonych.

Grupa WP: Liczba użytkowników wakacje.pl w październiku wyższa o 4% r/r, nocowanie.pl niższa o 19% r/

Intuition-1: Polski satelita, wyniesiony na orbitę 11 listopada 2023 roku, świętuje właśnie pierwszą rocznicę swojej kosmicznej podróży. Przez pierwsze 366 dni okrąży Ziemię 5490 razy, podczas których dostarczył wiele cennych informacji, przetwarzanych autonomicznie dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji i jednostki przetwarzania danych Leopard DPU, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów i czasu analitycznego na Ziemi.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments