Nowe wytyczne przeciwpożarowe dla garaży z miejscami do ładowania aut elektrycznych kładą szczególny nacisk na skuteczne wykrycie pożaru i zapobieganie jego rozprzestrzenianiu. Zostały one opracowane przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP), Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM). E.ON Polska zakończył wdrożenie pionierskiego systemu przeciwpożarowego zgodnego z zaleceniami w budynku Spark C w Warszawie.
Zakończył się projekt montażu jednego z pierwszych zaawansowanych systemów przeciwpożarowych dla podziemnych miejsc parkingowych z punktami ładowania samochodów elektrycznych. Zostały zainstalowane w kompleksie biurowym Spark C w Warszawie. Jest to wynik wdrożenia najnowszych wytycznych dotyczących bezpieczeństwa pożarowego w garażach, które obsługują pojazdy elektryczne. Projekt jest efektem współpracy E.ON Drive, Colliers oraz firmy GRAS.
To przełomowe wdrożenie na rynku, które wykorzystuje najnowsze technologie i odpowiada na nowe, niezwykle rygorystyczne wymagania. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań przeciwpożarowych, takich jak system i-Sprink, nie tylko spełniamy nowe regulacje, ale także podnosimy standardy bezpieczeństwa u naszych klientów – komentuje Damian Pazik, Product Manager, eMobility Solutions w E.ON Polska.
Nowe standardy bezpieczeństwa
W budynku Spark C zainstalowano 6 nowoczesnych ładowarek Alfen Single Pro-line o mocy do 22 kW. Każde miejsce parkingowe jest chronione dzięki rozbudowanej instalacji gaśniczej i-Sprink. Łączy on w sobie czujniki dymu i ciepła z systemem termowizyjnym Wskaźnika Miejsca Pożaru (WMP). Dlatego instalacja natychmiast reaguje na wykryte niebezpieczeństwo. Gdy pojawi się dym oraz wysoka temperatura, dochodzi do automatycznego odcięcia zasilania stacji oraz włączenia zraszaczy nad miejscem postojowym. Jednocześnie do Systemu Sygnalizacji Pożarowej (SSP) zostaje przesłana informacja o zaistniałym pożarze.
Wymagania regulacyjne w praktyce
Projekt zrealizowany w Spark C ma wyeliminować kluczowe zagrożenia wskazane w nowych wytycznych. Jest to m.in. trudność szybkiego wykrywania pożaru i ryzyko jego rozprzestrzeniania się na kolejne stanowiska postojowe. Zastosowanie zaawansowanego systemu zraszaczy oraz monitoring zjawiska w czasie rzeczywistym mają pomóc sprostać tym wyzwaniom i pozwolić na szybką i skuteczną reakcję w przypadku zdarzenia pożarowego. Ma to na celu ograniczenie strat materialnych, ale przede wszystkim minimalizację zagrożenia dla użytkowników.
W Spark C pokazaliśmy, jak w praktyce wygląda wdrażanie najwyższych standardów ochrony przeciwpożarowej. Wierzę, że takie projekty będą wyznaczać kierunek dla kolejnych inwestycji w infrastrukturę dla elektromobilności w Polsce. Uważam, że z czasem powinny one stać się normą na parkingach w naszym kraju – podkreśla Grzegorz Końpa, Head of Commercial Projects, eMobility Solutions w E.ON Polska.
Bezpieczna przyszłość elektromobilności
Wdrożenie projektu w Spark C pokazuje, że nowoczesne technologie i ścisła, partnerska współpraca stron zaangażowanych w instalowanie punktów ładowania samochodów elektrycznych pomogą sprostać współczesnym wyzwaniom w branży elektromobilności. Wprowadzenie nowych wytycznych i realizacja takich inwestycji, jak ta w budynku Spark C, wspierają rozwój infrastruktury ładowania. To także przykład, jak w tym procesie zwiększać poziom bezpieczeństwa w stale rozwijającym się sektorze pojazdów elektrycznych.