epoint

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 2-6 grudnia.

11 bit studios: Został wydawcą gry „Moonlighter 2: The Endless Vault”, podała spółka. Premiera tytułu zaplanowana jest na 2025 rok na PC, Xbox Series X|S oraz PlayStation 5.

CD Projekt: W sprawie toczącej się przed Sądem Okręgowym USA dla okręgu Wschodniego Dystryktu Nowy Jork dokonano zmiany pozwanego – z CD projektu na spółkę GOG, grupy kapitałowej CD Projekt, a roszczenia wobec CD Projekt S.A. zostały w całości wycofane, podał CD Projekt.

BoomBit: Przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły łącznie 18,29 mln zł w listopadzie br., co oznacza spadek o 10,5% m/m, podała spółka. Łączna liczba pobrań gier grupy wyniosła 21,1 mln.

Varsav Game Studios: Negocjacje z partnerem umowy wydawniczej dla gry „Barkour” zakończyły się bez osiągnięcia porozumienia, podało Varsav Game Studios. Spółka kontynuuje realizację przyjętej strategii rozwoju, w tym poszukiwanie kluczowego partnera lub partnerów wydawniczych, którzy wesprą projekty realizowane przez spółkę i podmioty stowarzyszone, zadeklarowano.

CD Projekt: Może pokazać pierwszy zwiastun projektu Polaris z wiedźmińskiego uniwersum w nocy z 12 na 13 grudnia podczas gali The Game Awards, przewiduje Noble Securities.

Starward Industries: Udostępniło grę „The Invincible” w ramach Humble Bundle Monthly Choice. Dzięki zryczałtowanemu wynagrodzeniu i grudniowym akcjom wyprzedażowym spodziewa się pozytywnego wyniku finansowego w całym IV kwartale, podała spółka.

Red Square Games: Pozyska od swoich głównych akcjonariuszy ponad 1 mln zł z emisji akcji serii H, który przeznaczy na dalszy rozwój działalności, w tym także na realizację strategicznego projektu digitalizacji gry planszowej z portfolio Asmodee, podała spółka.

11 bit studios: Udostępnił grę „The Thaumaturge” na PlayStation 5 i Xbox Series X|S, podała spółka.

E-sport: Ministerstwo Cyfryzacji zainicjowało prace nad wypracowaniem zasad wsparcia polskiego e-sportu i planuje powołać w styczniu zespół ekspertów, który zajmie się przygotowaniem rekomendacji dla rozwoju tej branży, poinformowali przedstawiciele resortu.

Bloober Team: Prowadzi rozmowy dotyczące współpracy z wydawcami i format holderami, poinformował prezes Piotr Babieno.

Bloober Team: Od początku przyszłego roku planuje rozpoczęcie akcji marketingowej nowego tytułu „Cronos: The New Dawn”, którego premiera ma się odbyć w 2025 r., poinformował prezes Piotr Babieno.

Simteract: Podpisał aneks z NACON na nowe DLC do gry „Taxi Life: A City Driving Simulator”, podała spółka. Nowe dodatki wprowadzą do „Taxi Life” ulepszenia, które będą sukcesywnie udostępniane do lata 2025 roku. Trzy większe rozszerzenia dostarczą nowe pojazdy, niektóre z dedykowanymi mechanikami rozgrywki, zapewniając graczom nowe wyzwania. Z kolei trzy mniejsze dodatki w postaci zestawów malowań pozwolą na bardziej indywidualne dostosowanie wizualne samochodów.

Render Cube: Odnotowało 1,37 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 0,77 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Games Operators: Odnotował 1,63 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 1,19 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

United Label: Data premiery gry „Tails of Iron 2: Whiskers of Winter” w wersji na platformy PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, Nintendo Switch oraz PC została ustalona na 28 stycznia 2025 r.

Vivid Games: Soft launch „Real Boxing 3” w Stanach Zjednoczonych potwierdził pozycję gry jako godnego następcy „Real Boxing 2”. Testy miały miejsce w dniach 21–30 listopada 2024 roku i udowodniły zdolność gry do angażowania użytkowników dzięki funkcji walk Player vs. Player (PVP) w czasie rzeczywistym. Podczas testów rozegrano ponad 32 500 bijatyk.

Big Cheese Studio: Planuje zaktualizować strategię, której kluczowymi elementami będą dalsza ekspansja na rynki międzynarodowe i wzmocnienie pozycji w Azji.

Gaming: Za pośrednictwem transmisji zakupowych (live shopping) gry i konsole kupiło do tej pory 14% respondentów ankiety Komputronika. „Choć obecnie tylko 22% polskich konsumentów deklaruje, że nabyło produkt podczas transmisji na żywo, ten format zakupów ma ogromny potencjał rozwoju. Polska jako lider e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej, znajduje się w doskonałej pozycji, by w pełni wykorzystać tę rosnącą tendencję. Dla polskich marek i sprzedawców kluczowe będzie odpowiednie przygotowanie o tego trendu, by nie przegapić momentu, gdy stanie się on powszechnym narzędziem sprzedaży online. Live shopping to nie tylko sposób na zwiększenie zaangażowania konsumentów, ale także na budowanie zaufania i lojalności wśród klientów. Aby w pełni wykorzystać jego zalety, sprzedawcy muszą zrozumieć, jak angażować polskich konsumentów, tworząc doświadczenia, które będą dostosowane do ich potrzeb, oczekiwań i stylu życia. To czas, by inwestować w tę formę sprzedaży, zanim stanie się ona absolutnym standardem w polskim e-commerce” – powiedział Marcin Mordak, dyrektor sprzedaży Omnichannel, Komputronik.

Gaming: W ciągu ostatniej dekady gry stały się magnesem dla kapitału wysokiego ryzyka, przyciągając ponad 100 mld USD i zmieniając branżę. Duża część tych pieniędzy trafiła do firm zajmujących się technologią gier. Po spowolnieniu w ubiegłym roku, rok 2024 ponownie wzbudził zainteresowanie inwestorów, katapultując finansowanie technologii gier na imponujące nowe wyżyny. Według danych przedstawionych przez AltIndex.com, firmy gametech zebrały prawie 4,8 mld USD w ciągu 9 miesięcy tego roku, co stanowi wzrost o 270% w porównaniu z całym poprzednim rokiem. Inwestycje VC w sektorze gier odbiły się w tym roku, wychodząc z zeszłorocznych zawirowań spowodowanych zwolnieniami i wyzwaniami rynkowymi. Według badania DDM Game Investment Review, firmy z branży gier pozyskały ponad 6,6 mld USD w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku, czyli o 2,2 miliarda dolarów więcej niż w 2023 roku. Większość tego kapitału trafiła do firm gametech (4,8 mld USD, czyli 3,5 razy więcej niż w 2023 roku), absolutnych zwycięzców pod względem łącznej kwoty pozyskanych środków. W rzeczywistości rok 2024 jest obecnie trzecim najlepszym rokiem pod względem finansowania technologii gier od dekady, ustępując jedynie latom 2021 i 2022, w których odnotowano odpowiednio 7,1 mld USD i 5 mld USD. Dynamika ta wynika z najnowocześniejszych osiągnięć w dziedzinie sztucznej inteligencji, blockchain, integracji metaverse, gier w chmurze i połączenia gier z platformami mediów społecznościowych. Innowacje te sprawiły, że technologia gier stała się punktem odniesienia dla inwestorów poszukujących możliwości rozwoju w branży gier. Liczba ta jest jeszcze bardziej imponująca w porównaniu z innymi segmentami branży gier. Na przykład firmy z branży gier mobilnych zebrały w okresie od stycznia do września 921 mln USD, czyli pięć razy mniej niż ich odpowiedniki z branży gier. Firmy zajmujące się grami na konsole/PC i MCG zebrały odpowiednio 427 mln USD i 327 mln USD. Badanie DDM wykazało również, że technologia gier jest jedynym sektorem w branży gier, w którym finansowanie VC wzrosło rok do roku. Wszystkie inne sektory, w tym konsole / PC, gry mobilne, e-sport, AR / VR i gry MCG, odnotowały znaczny spadek. Sektor gametech od dawna jest potęgą, szczycącą się głównymi graczami, takimi jak Sony, NVIDIA, Unity Technologies, Sky Mavis, Meta i HTC Vive. Wszyscy oni odegrali ogromną rolę w przyciągnięciu dziesiątek miliardów dolarów na ten rynek w ciągu ostatniej dekady. Według danych DDM, firmy gametech zebrały 33,8 mld USD w rundach finansowania od 2014 roku, co stanowi jedną trzecią wszystkich inwestycji w branży gier w tym okresie. Firmy zajmujące się grami MCG były jedynymi, które miały więcej inwestycji VC, 39,5 mld USD. Na kolejnych miejscach znalazły się sektory gier mobilnych, PC/konsol i e-sportu, z odpowiednio 12,1 mld USD, 9,2 mld USD i 5,6 mld USD.

Valve: Coroczna akcja związana z corocznymi nominacjami do nagród platformy Steam sprzyjała ocenom gier, które są z reguły bardzo pozytywne, lepsze od przeciętnie otrzymywanych przez dany tytuł. Wpływ na oceny przykładowych gier polskich producentów z ostatniego roku: „Frostpunk 2” – proc. pozytywów od początku akcji 94%, śr. liczba komentarzy vs śr. poziom przed akcją: wzrost 10x; „Silent Hill 2” – 99%, 6x; „Crime Scene Cleaner” – 99,6%, 8x.

Kindred: Po interwencjach Stowarzyszenia „Graj Legalnie” spółka, w której dominującą pozycję ma francuski skarb państwa wycofuje się z Polski, o czym poinformowała swoich już użytkowników. Przez ostatnie lata pod marką Unibet oferowała ona w Polsce nielegalne gry online oraz zakłady wzajemne narażając polski skarb państwa na wielomilionowe straty. „Po przejęciu spółki przez Republikę Francuską jako Stowarzyszenie zwróciliśmy się do zarówno do strony francuskiej, jak i polskiej o podjęcie adekwatnych działań, które miały mieć na celu zahamowanie przestępczych praktyk realizowanych w Polsce przez Unibet” – powiedział Zdzisław Kostrubała, prezes Stowarzyszenia  na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów Wzajemnych„Graj Legalnie”.  Apele w tej sprawie trafiły do polskiego Ministerstwa Finansów, ambasadora Francji w Polsce czy do kontrolowanej przez francuski skarb państwa spółki FDJ, która jest obecnie właścicielem Kindred (Unibet). „Trudno dziś oszacować jak wiele dziesiątek milionów złotych stracił na działalności tego podmiotu w ostatnich latach polski budżet. To jednak tylko fragment większej całości, bo cały rynek nielegalnych gier online i zakładów wzajemnych to – według szacunków EY – 35 mld zł, które każdego roku wypływają z Polski. Jako członkowie stowarzyszenia, które od lat walczy o likwidację szarej strefy w grach online oraz zakładach wzajemnych zwracamy uwagę na konieczność niezwłocznego dostosowania przepisów właściwej ustawy do zmieniającej się rzeczywistości i technologii, tak żeby Państwo Polskie nie było bezsilne wobec zagranicznych podmiotów, które okradają polskiego podatnika” – dodał Kostrubała.

Space Fox Games: Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, dokonał wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS podwyższenia kapitału zakładowego spółki Jujubee poprzez emisję 963 900 akcji serii Q w związku z podziałem Space Fox poprzez przeniesienie na spółkę przejmującą części majątku Space Fox. Wcześniej Jujubee podpisał umowę na mocy której przejmuje od Space Fox Games wydzieloną część przedsiębiorstwa zajmującą się produkcją gier, w tym zarówno  zespół, jak i wszelkie prawa majątkowe i intelektualne do produktów już wydanych i będących w realizacji.

Plot Twist: Rada nadzorcza powołała Tomasza Gawlikowskiego na prezesa. W zarządzie ponadto są Paweł Czapla, wiceprezes, Magdalena Kojder i Bartłomiej Lesiakowski.

Electronic Arts: EA Sports UFC 5 została wprowadzona nowa aktualizacja, która dodaje nowy rankingowy tryb gry, alternatywne wersje postaci (Alter Egos) inspirowane latami 90-tymi oraz codzienne świąteczne prezenty dostępne dla graczy przez cały grudzień. Najważniejsze nowości: Alex „Poatan” Pereira UFC 303 Alter Ego, nowy tryb rankingowy Stand & Bang, Ultimate 90s Alter Egos, nowi zawodnicy z UFC 310.

PlayWay: Gra „Laundry Store Simulator” zostanie udostępniona 9 grudnia. Z kolei „Thief Simulator: Shopping Center DLC” pojawi się na Steam 10 grudnia. „CMS” jest w finalnych etapach produkcji, kolejny trailer jest obecnie opracowywany; „Crime Scene Cleaner” osiągnął 513 tys. sprzedanych sztuk, wersja konsolowa planowana na II kw. 2025; wersja co-op do „House Flipper” powinna ukazać się w grudniu; Port „Contraband Police” na konsole planowany na I kw. 2025; „Builders of Egypt” w fazie testów, obecnie bardzo niska ilość błędów, premiera I kw. 2025.

No Gravity Games: Ogłosił Switchmas Giveaway, świąteczne wydarzenie dla graczy Nintendo Switch w Ameryce Północnej i Południowej od 9 grudnia i będzie rozdawać 11 gier za darmo, jedną grę dziennie przez 11 dni.

Xbox: Ogłosił powrót podsumowania roku Xbox Year in Review z nowymi elementami, sprawiającymi, że jest ono jeszcze bardziej personalne. Year in Review pozwala członkom społeczności Xbox przypomnieć sobie całoroczną podróż po grach – w tym statystyki, jak najczęściej ogrywane produkcje czy gatunki, miesiąc w największym stopniu poświęcony na granie, całkowity czas spędzony na rozgrywkach, znajomi z którymi przechodziło się kolejne tytuły i nie tylko. Dostępny dla graczy Xbox na wybranych rynkach, Year in Review, dostępny jest na wybranych rynkach, a skorzystać można z niego na PC, smartfonie czy tablecie.

Movie Games: Gra „Drug Dealer Simulator 2” została sprzedana w liczbie 200 tys. sztuk.

Bloober Team: Chce prowadzić zwięzłe i krótkie kampanie marketingowe dla swoich projektów, w 2025 planuje bardzo dużą aktywność, również w ramach marki Broken Mirror Games. Spółka zamierza w najbliższych okresach reinwestować środki, widzi dużą przestrzeń do rozwoju organicznego, nie wyklucza kolejnych M&A.

CreativeForge Games: „Restaurant Owner: Prologue” pojawił się na Steam.

BioWare: Przygotował bezpłatną, samodzielną wersję kreatora postaci dla gry „Dragon Age: Straż Zasłony”, która została udostępniona na wszystkich platformach.

Electronic Arts: Otwiera 23 kolejne patenty dotyczące dostępności do szerszego użytku. Technologie te mogą być m.in. wykorzystywane do poprawy wrażeń z rozgrywki graczy, którzy cierpią na zaburzenia mowy albo wolą lub potrzebują pomocy w werbalnym wyrażaniu siebie. Firma udostępnia także wtyczkę do analizy światłoczułości. „Wierzymy, że gry powinny być dostępne dla wszystkich, a nasze zespoły przewodzące branży zawsze szukają nowych sposobów, aby to urzeczywistnić. Udostępniając technologie innym, kontynuujemy prace nad zwiększeniem dostępności i integracji graczy na całym świecie poprzez usuwanie niezamierzonych barier w dostępie” – powiedział Kerry Hopkins, wiceprezes ds. globalnych w EA.

Games Incubator: „Pet Shop Simulator” został udostępniony na PlayStation 5. Z kolei gra „My Horse: Bonded Spirits” pojawiła się na PS5.

RedDeer.Games: „Pick My Heart” 1 & 2 został udostępnione na Nintendo Switch, a wkrótce pojawią się na Steam.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments