Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 16-20 grudnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 10,7% w listopadzie br. z 11,7% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
E-banking: Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 44,14 mln w III kw. 2024 r. (wobec 43,64 mln kwartał wcześniej). Liczba aktywnych klientów wyniosła 23,11 mln (wobec 23,22 mln kwartał wcześniej), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.
Księgarnie: Książkę jako podarunek świąteczny wręcza bliskim 42% Polaków, a co 7. kupuje taki prezent bliskim każdego roku na Boże Narodzenie, dzięki czemu księgarnie zmniejszyły w ciągu miesiąca zadłużenie o ponad 2% do 8,6 mln zł na początku grudnia, wynika z badania przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy. Pod koniec października 141 podmiotów tej branży miało łącznie 8,795 mln zł długów.
Praca w IT: Niemal 4 na 10 organizacji (39%) z sektora IT przewiduje, że będzie rekrutować pracowników w I kw. 2025 r., wynika z raportu ManpowerGroup. Jednocześnie blisko co drugi przedsiębiorca (45%) planuje utrzymać obecny stan zatrudnienia. 14% firm rozważa zmniejszenie liczby etatów.
AI: Poziom gotowości polskich firm na adopcję sztucznej inteligencji spadł do 2% w porównaniu z 6% rok wcześniej, wynika z badania Cisco AI Readiness Index 2024. Choć aż 53% firm przeznacza od 10% do 30% swojego budżetu IT na sztuczną inteligencję, zwrot z tych inwestycji nadal nie spełnia ich oczekiwań. 37% firm uważa, że mają maksymalnie rok na dopracowanie strategii AI, aby uniknąć potencjalnych negatywnych konsekwencji w najbliższej przyszłości, podano także.
Media: Rząd dodał do wykazu podmiotów podlegających ochronie Cyfrowy Polsat, P4, TVN, Polsat TV, T-Mobile Polska i WB Electronics, poinformował premier Donald Tusk. Ma to stanowić ochronę dostania się tych form w – jak powiedział premier – „ręce niepowołane”.
AI: Spośród 121 projektów rekomendowanych przez Grupę Roboczą ds. Sztucznej Inteligencji (GRAI) do realizacji w ciągu pierwszych 12 miesięcy od momentu obowiązywania Polityki Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce, 51 dotyczy działań i regulacji związanych z powstaniem przyjaznego ekosystemu rozwoju AI w naszym kraju. Potwierdza to konieczność i ważność podjęcia jak najszybszych działań dla utworzenia i opracowania efektywnych mechanizmów łączących świat nauki z sektorem publicznym i prywatnym w ramach ekosystemu AI, podano w dokumencie z rekomendacjami GRAI.
E-banking: Strategia Fundacji Polska Bezgotówkowa na lata 2025-2028 przewiduje m.in., że od 1 stycznia 2025 r. Program Fundacji rozszerzy działalność o mikroprzedsiębiorców z branży e-commerce, podała Fundacja.
Dell: Prologis rozpoczął budowę nowego centrum logistycznego dla łódzkiej fabryki Dell Technologies na region EMEA o powierzchni 41,5 tys. m2, poinformowała dyrektor ds. capital deployment Prologis Kamila Pruk -Piotrowska. Centrum ma zostać uruchomione w II poł. 2025 r.
PKO BP: Bank wspólnie z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym (OPI PIB) rozpoczął pracę nad innowacyjnymi modelami językowymi, które pomogą trafniej rozpoznawać intencje klientów, podał bank.
Marki detaliczne: Główny ranking najlepiej ocenianych marek detalicznych w Polsce pozostaje stabilny – Allegro i Nike trzeci rok z rzędu obronili pierwszą i drugą lokatę, wynika z badania OC&C Strategy Consultants. Według raportu, najniższe ceny utrwaliły się w preferencjach Polaków jako kluczowe kryterium zakupowe, ale zaczynają oni również zwracać uwagę na inne elementy propozycji.
E-banking: Regularnie kartą płaci 75% Polaków, a najczęściej tę formę płatności wybierają osoby w wieku 18-29 lat i 40-49 lat, wynika z badania Fiserv Polska – właściciela marki PolCard. Najczęściej wybieraną formą rozliczeń za zakupy w sieci jest zaś BLIK, z którego korzysta 68% Polaków, podano.
DSC: Komisja Europejska podjęła decyzję o wysłaniu uzasadnionej opinii w związku z niewyznaczeniem krajowych koordynatorów usług cyfrowych (DSC) na mocy regulacji o usługach cyfrowych (Digital Services Act), poinformowała KE.
Zakupy sprzętu ICT: Odsetek przedsiębiorstw, które poniosły nakłady na zakup sprzętu ICT (informatycznego i/lub telekomunikacyjnego), wyniósł 38,1% w 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
AI: Odsetek przedsiębiorstw, które deklarowały wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji, wyniósł 5,9% w 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Cyberbezpieczeństwo: Odsetek przedsiębiorstw stosujących środki bezpieczeństwa ICT wyniósł 94,1% w 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ub.r. 32,5% przedsiębiorstw doświadczyło incydentów związanych z bezpieczeństwem ICT.
E-commerce: Odsetek przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż poprzez sieci komputerowe wyniósł 17,8% w 2023 r. wobec 18% rok wcześniej, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Dostęp do internetu: Odsetek przedsiębiorstw posiadających szerokopasmowy dostęp do Internetu wyniósł 98,7% w 2024 r. (bez zmian r/r), podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Procesy cyfrowe: Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę rozszerzającą i poprawiającą wykorzystanie narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek. Ma to ułatwić dostęp do danych spółek i zmniejszyć biurokrację w sytuacjach transgranicznych, podała Rada.
Przychody z ICT: Wartość przychodów netto ze sprzedaży w sektorze ICT wzrosła o 2,6% r/r do 269,8 mld zł w 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Nakłady na działalność badawczą i rozwojową w sektorze ICT wzrosły o 14,1% do 9,47 mld zł.
E-commerce: Ze względu na skutki inflacji 45% Polaków zrobi przed świętami mniejsze zakupy w br., czyli ponad 9 pkt proc. mniej r/r, wynika z badania Payback. Liczba ankietowanych deklarujących wydatki między 101 a 500 zł spadła w br. o 2 pkt proc. r/r do 48% osób, a ponad 35% badanych przyznało, że tak samo jak rok temu wyda między 501 a 1 000 zł.
AI: AI Chamber rekomenduje szybkie wprowadzenie piaskownic regulacyjnych dla projektów AI, podała organizacja w opinii dot. projektu „Strategii cyfryzacji państwa do 2035 r.”. Ponieważ jest to działanie sprzyjające powstawaniu innowacyjnych rozwiązań, które jest bardzo wyczekiwane przez środowisko twórców AI, powinny powstać niezwłocznie w ramach implementacji przepisów AI Act, już przed przyjęciem wieloletniej Strategii.
Produkcja sprzętu IT: Dane wskazują na silną synchronizację cykli koniunkturalnych pomiędzy Polską a strefą euro, co sugeruje, że obserwowane w obszarze wspólnej waluty spowolnienie gospodarcze pozostanie czynnikiem hamującym ożywienie gospodarcze w Polsce, oceniają ekonomiści Credit Agricole Bank Polska. Według nich, wśród szczególnie narażonych na efekty spowolnienia branż są m.in. „produkcja silników do pojazdów samochodowych” oraz „produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych”, które odpowiadają za prawie 10% wartości polskiego eksportu do strefy euro.
E-banking: Prawie 50% Polaków korzysta z cashbacku podczas zakupów online, wynika z raportu Santander Consumer Banku. Podczas zakupów online Polacy najczęściej wybierają płatność BLIK-iem (66%) oraz szybkie przelewy elektroniczne (43%).
IT w szpitalach: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył postępowanie wyjaśniające w sprawie dostaw i wdrożeń szpitalnych systemów informatycznych. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy zgromadzonego materiału dowodowego, UOKiK nie potwierdził podejrzeń dotyczących zmowy przetargowej ani innych praktyk ograniczających konkurencję. Postępowanie dotyczyło działań przedsiębiorstw Asseco Poland, Comarch Healthcare oraz Bestprojects. W grudniu 2021 r. przeprowadzono przeszukania w siedzibach tych firm. Celem działań było zbadanie, czy doszło do zawarcia niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencję w postępowaniach przetargowych na dostawy systemów IT dla placówek służby zdrowia.
Centra danych: Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji globalny rynek centrów danych wzrośnie w ciągu najbliższych pięciu lat o ponad połowę i osiągnie wartość 483 mld USD w 2029 roku, wynika z raportu przygotowanego przez DLA Piper i firmę doradczą TMT Finance. W Europie operatorzy centrów poszukują nowych lokalizacji poza najbardziej popularnymi regionami, których dalszy rozwój ogranicza niska dostępność działek i kłopoty z przyłączami energii elektrycznej.
Cyberbezpieczeństwo: Prawie 1/5 dorosłych Polaków ocenia swoją wiedzę o bezpieczeństwie danych osobowych jako niską lub bardzo niską, a ponad połowa deklaruje poziom średni, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl. Oznacza to, że znają podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, ale nie zawsze ich przestrzegają. To właśnie te osoby najczęściej robią zakupy online i przeważają wśród użytkowników mediów społecznościowych, co czyni je łatwym celem dla cyberprzestępców.
Cyberbezpieczeństwo: Nowy raport dotyczący cyberbezpieczeństwa w Europie „Europe Threat Landscape 2024-2025” Cyberint, firmy należącej do Check Point, wskazuje na 333-proc. wzrost przypadków kradzieży danych uwierzytelniających, rosnącą liczbę ataków na łańcuch dostaw oraz coraz większe wykorzystanie sztucznej inteligencji w atakach phishingowych. Organizacje w całej Europie, w tym w Polsce, stoją przed bezprecedensowymi wyzwaniami w obliczu tych zagrożeń, wyjaśniają eksperci Cyberint, obecnie działającego jako Check Point External Risk Management. 84% naruszeń bezpieczeństwa dostawców w 2024 roku wynikało z podatności w łańcuchu dostaw. Eksperci zwracają uwagę, że praca zdalna pozostaje istotnym ryzykiem, ponieważ niechronione urządzenia osobiste i sieci domowe stają się celem ataków. „Wzrost phishingu i ransomware wspomaganych AI odzwierciedla zmianę w krajobrazie cybernetycznym. Atakujący wykorzystują najnowocześniejsze technologie do szybszego i masowego eksploatowania podatności. 84% naruszeń związanych z łańcuchem dostaw to wyraźny sygnał dla firm, aby przeanalizować relacje z dostawcami i zainwestować w rozwiązania zwiększające dostrzegalność zagrożeń” – powiedział Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point Software w Polsce.
Reklama: Wydatki na reklamę w Polsce wzrosną o 6,7% w 2025 roku, szacuje Dentsu. Według raportu Global Ad Spend Forecast, wzrost wydatków na świecie szacowany jest na 5,9% r/r. W Polsce w 2025 r. najszybciej na rosnąć obszar digital (+10% r/r), natomiast dynamika w TV ma wynieść 3% r/r, a w OOH 5%. Reklama audio ma wzrosnąć o 8%, kinowa również o 8%, wydatki na retail media szacowane są na wyższe o 6%, a w prasie maja spaść o 1% r/r.
Cyberbezpieczeństwo: 78%. ekspertów zaliczyło cyberbezpieczeństwo do najważniejszych priorytetów organizacyjnych na 2025 rok. Mniej osób uznało za kluczowe takie aspekty jak wsparcie IT (63% odpowiedzi), produktywność pracowników (63%) czy analitykę danych (57%). Eksperci Linux Polska wskazują, że w 2025 roku to przede wszystkim sztuczna inteligencja będzie napędzać działania w zakresie cyberbezpieczeństwa. W raporcie State of Cybersecurity 2025 odpowiedź tę wskazało 47% osób. W pierwszej trójce znalazły się ponadto różnorodność ataków (44%) oraz poleganie na danych (43%). Oba te czynniki wiążą się w pewnym stopniu z AI – to właśnie dzięki algorytmom uczenia maszynowego i szybkiej analizie danych przez sztuczną inteligencję wzrosła skuteczność wykrywania wielu zagrożeń, m.in. ataków DDoS. Jak jednak podkreśla Dariusz Świąder, prezes Linux Polska, każdy medal ma dwie strony. AI jest wykorzystywana nie tylko przez specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, lecz także hakerów. Dlatego wdrożenie nowych rozwiązań lub komponentów open source powinno być poprzedzone kompleksową analizą ryzyka. „Sztuczna inteligencja może analizować ogromne ilości danych i szybko wyłapać błędy lub luki w kodzie. Z możliwości tej może skorzystać każdy, również cyberprzestępcy, dlatego tak ważne jest, by analizy ryzyka nie ograniczać jedynie do wychwytywania usterek we wdrażanym oprogramowaniu lub komponencie open source. Kwestia ta była dla nas punktem wyjścia podczas tworzenia SourceMation – systemu do kompleksowej analizy ryzyka otwartych rozwiązań. System informuje użytkowników o zagrożeniach związanych m.in. z zależnościami pomiędzy poszczególnymi komponentami projektu, jego historią i pochodzeniem geopolitycznym, popularnością czy liczbą kontrybutorów. Taka przekrojowa analiza odpowiada na wyzwania, przed którymi stanie w 2025 roku większość organizacji” – powiedział Świąder.
Cyberbezpieczeństwo: Zwiększony ruch w sklepach internetowych w okresie przedświątecznym idzie w parze ze wzmożoną aktywnością cyberprzestępców. Stosowane przez nich techniki są coraz bardziej zaawansowane, na co wskazuje raport FortiGuard Labs firmy Fortinet. Eksperci ostrzegają przed najczęstszymi zagrożeniami, którymi są: phishingowe wiadomości zakupowe, generowane z pomocą sztucznej inteligencji (ChatGPT), imitujące komunikaty od sprzedawców lub banków; fałszywe witryny e-commerce i przechwytywanie danych z transakcji online. Szczególnie niebezpieczne są strony podszywające się pod znane platformy zakupowe; złośliwe oprogramowanie w modelu usługowym – gotowe narzędzia do ataków phishingowych są do kupienia w darknecie już za 100 USD. „Cyberprzestępcy wykorzystują wyrafinowane narzędzia do klonowania witryn internetowych oraz exploity do zdalnego wykonywania kodu w celu uzyskania nieautoryzowanego dostępu do platform zakupowych. Bardzo niebezpieczną bronią jest też sniffing umożliwiający przechwytywanie podczas transakcji online poufnych informacji, takich, jak np. dane kart kredytowych” – powiedział Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.
AI: Eksperci z firmy Progress prezentują trendy technologicznie, które będą miały istotny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw w 2025 roku. Specjaliści uważają, że nadchodzące miesiące przyniosą: rozpowszechnienie się platform AI-as-a-Service (AIaaS) – dzięki nim firmy będą mogły uzyskać dostęp do zaawansowanych mechanizmów sztucznej inteligencji bez ponoszenia znaczących początkowych kosztów; zmiany w komunikacji między przedsiębiorstwem a klientem – na znaczeniu zyska oferowana przez AI hiperpersonalizacja; wzrost popularności platform low-code oraz no-code – dzięki nim coraz więcej firmowych specjalistów spoza działów IT będzie w stanie tworzyć aplikacje biznesowe. „AI przetwarza dane pochodzące z wielu różnych źródeł w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje informacje o działaniach podejmowanych przez użytkownika na stronie internetowej sklepu, historii jego zakupów oraz aktywności w mediach społecznościowych. Na ich podstawie tworzy zindywidualizowane treści i rekomendacje dla danego konsumenta. Takie podejście do personalizacji, czyli hiperpersonalizacja, zwiększa lojalność klienta. Nie tylko znacznie ułatwia mu odnalezienie najatrakcyjniejszych dla niego ofert, ale także redukuje liczbę tych zupełnie nieadekwatnych” – powiedział Philip Miller, AI Strategist w firmie Progress, która jest dostawcą rozwiązań do tworzenia aplikacji biznesowych, wdrażania ich i zarządzania nimi.
Medtech: Z urządzeń ubieralnych, czyli inteligentnych zegarków i opasek, korzysta ponad 1/3 Polaków, wynika z badania Huawei CBG Polska. Sprzęty te pozwalają na monitorowanie aktywności fizycznej, a także kluczowych parametrów zdrowotnych, takich jak tętno i saturacja krwi, a nawet EKG czy ciśnienie tętnicze. Dane te mogą dostarczać cennych informacji zarówno posiadaczowi zegarka, jak i lekarzowi, wspierając diagnostykę. W praktyce zaledwie 25% użytkowników pokazała doktorowi zebrane w ten sposób wyniki.
IT: Z badania przeprowadzonego przez NTT DATA Business Solutions wynika, że: 95% rodzimych organizacji uważa, że integracja nowych procesów w systemy zarządzania produkcją zwiększa efektywność operacyjną, a 84% dostrzega w cyfryzacji możliwość uporządkowania zadań i odpowiedzialności; respondenci widzą największe potrzeby usprawnień w obszarach takich jak planowanie produkcji, sprzedaży i zakupów (55%), analiza kosztów (52%) oraz monitorowanie realizacji produkcji w czasie rzeczywistym (50%); 62% uczestników badania wskazuje, że zintegrowany system zarządzania produkcją powinien zapewniać spójność danych, umożliwiając wszystkim systemom informatycznym korzystanie z jednego, centralnego źródła informacji. 83% menedżerów uważa, że współczesny system IT powinien nie tylko zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa, ale także elastyczność w reagowaniu na bieżące potrzeby biznesowe; 59% ankietowanych podkreśla, że implementowany system powinien charakteryzować się łatwością i elastycznością w integracji z istniejącą infrastrukturą; przedstawiciele przemysłu samochodowego (26%) oraz branży spożywczej (również 26%) zdecydowanie częściej niż pozostali ankietowani wskazywali na potrzebę usprawnień w procesach związanych ze śledzeniem przepływu wyrobów i komponentów w ramach gospodarki magazynowej; głównym problemem stającym na drodze do innowacji są kwestie finansowe. wyzwania związane z ograniczeniami budżetowymi są wskazywane głównie przez przedstawicieli mniejszych podmiotów (75%) oraz menedżerów niższego szczebla (81%); inne bariery to m.in.: problemy natury ludzkiej (65%), trudności w integracji rozwiązań (62%), ograniczenia sprzętowe (46%), problemy wydajnościowe (38%) oraz brak oczekiwanej skalowalności infrastruktury (29%).
HRtech: Ponad 90% profesjonalistów HR korzysta z narzędzi HR Tech automatyzujących ich pracę, a połowa z nich wykorzystuje w tym celu technologie wsparte sztuczną inteligencją – wynika z najnowszej edycji raportu „HR Tech Changer 2024” opublikowanego przez Polskie Forum HR.
Cyberbezpieczeństwo: 30% Polaków doświadczyło kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. W tej grupie do blisko połowy przypadków wykradzenia wrażliwych informacji przez cyberprzestępców doszło w mediach społecznościowych, wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl. Skutki działań hakerów są bardzo bolesne dla naszych kieszeni i prywatności. Wśród osób, które doświadczyły kradzieży danych osobowych, ponad 1/5 respondentów straciła pieniądze, lub zablokowano im konto na portalu internetowym.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
DataWalk: Rada nadzorcza powołała do składu zarządu na nową, wspólną, 3-letnią kadencję, trwającą od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2027 r.: Pawła Wieczyńskiego – powierzając mu funkcję prezesa zarządu, Krystiana Piećko – powierzając mu funkcję członka zarządu oraz Łukasza Sochę – powierzając mu funkcję członka zarządu, podała spółka. Zarząd został powołany w niezmienionym składzie.
Twisto: Planuje ekspansję do kolejnych krajów Europy Środkowej w 2025 r. i zapowiada na przyszły rok poszerzenie oferty, m.in. nową formę „Kup teraz, zapłać później”, zakupy na raty z rozłożeniem płatności na okres do 24 miesięcy oraz nowe produkty dla partnerów handlowych, zapowiedziała spółka.
Grupa Symfonia: Wypracowała ok. 250 mln zł przychodów w roku finansowym zakończonym 30 września br., co oznacza wzrost o 35% r/r, podała spółka.
Komputronik: Obserwuje znaczące ożywienie w ostatnich miesiącach: notuje dodatnią dynamikę sprzedaży, wyraźnie przewyższającą rynkowe odczyty, poinformował prezes Wojciech Buczkowski.
Asseco Poland: Rada nadzorcza powołała Rafała Kozłowskiego na członka zarządu spółki bieżącej kadencji obejmującej lata 2022-2026, powierzając mu funkcję wiceprezesa zarządu z dniem 1 stycznia 2025 r., podała spółka.
Komputronik: Odnotował 11,04 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. roku obrotowego 2024/2025 (kwiecień-wrzesień 2024) wobec 7,34 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Grupa Polsat Plus: Włączenie Telewizji Polsat na listę podmiotów strategicznych to dobra decyzja, wynika z oświadczenia Zygmunta Solorza. Podkreślił on jednocześnie, że stacja nie jest na sprzedaż, ale zapowiedź premiera Donalda Tuska zbiega się z „niespotykaną presją na reputację spółki, która może mieć na celu wymuszenie zmiany osób zarządzających grupą, a w średnim terminie wyprzedaż jej aktywów”.
Shein: Działalność Shein wygenerowała w 2023 roku 119 mln euro wkładu do wartości dodanej brutto do krajowego PKB i przyczyniła się do powstania ponad 2000 miejsc pracy, wynika z raportu Oxford Economic.
Emitel: Rada nadzorcza powołała Macieja Gumulskiego w skład zarządu Emitela z dniem 1 stycznia 2025 roku. Gumulski obejmie stanowisko dyrektora finansowego (CFO), odpowiadając za obszar finansów i wspierając dalszy rozwój spółki. Maciej Gumulski pracuje w Emitelu od 2007 r.
Apple: App Store zaprezentował listę najpopularniejszych aplikacji w Polsce w 2024 roku na iPhonea, iPada oraz w ramach usługi Apple Arcade. Najpopularniejsze płatne aplikacje na iPhone’a: 1. Blitzer.de PRO; 2. Złap termin; 3. Hiking Map Poland; 4. Threema. The Secure Messenger; 5. Lekturowo; 6. Forest: Focus for Productivity; 7. AnkiMobile Flashcards; 8. TeamSpeak 3; 9. Procreate Pocket; 10. Monash FODMAP Diet. Najpopularniejsze bezpłatne aplikacje na iPhone: 1. Temu: Shop Like a Billionaire; 2. Google; 3. WhatsApp Messenger; 4. Google Chrome; 5. Threads; 6. ChatGPT; 7. Google Maps; 8. TikTok; 9. YouTube: Watch, Listen, Stream; 10. Facebook.
Somfy: Do zespołu producenta rozwiązań automatyki domowej i smart home, dołączyła Małgorzata Jasińska, która objęła stanowisko dyrektor marketingu w Europie Wschodniej.
Bolt: Uruchomił ponad 40 nowych miast, gdzie od teraz dostępne są usługi zamawiania przejazdów taksówkami za pomocą aplikacji firmy. Firma jest obecna z usługami przejazdów w ponad 70 miastach w Polsce. Najpopularniejszym punktem, gdzie zamawiano taksówki był plac Szczepański w Krakowie; największy fan Bolt Food nad Wisłą złożył zamówienie aż 580 razy; najwierniejszy klient biznesowy Bolt Business przejechał w podróżach służbowych aż 14 tys. kilometrów; najwięcej przejazdów hulajnogami elektrycznymi Bolt odbyło się 21 czerwca br.
Huawei: Według najnowszego raportu IDC, w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. odnotował 44,3% wzrost dostaw na rynku urządzeń noszonych (wearables) w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Ostatnie premiery takich produktów jak WATCH GT5, WATCH GT5 Pro oraz WATCH D2 – smartwatcha z certyfikowaną medycznie funkcją pomiaru ciśnienia krwi – umacniają pozycję Huawei na rynku i podkreślają innowacyjność firmy.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
DPS: DPS Software oraz Cadsol Design Polska dokonały połączenia, poszerzając wspólnie ofertę o zaawansowane rozwiązania inżynierskie PLM, podały spółki. W wyniku tego połączenia Cadsol Design Polska stał się integralną częścią międzynarodowej Grupy DPS.
Grupa Ailleron: Software Mind z Grupy Ailleron podpisał umowę przejęcia 100% udziałów warszawskiego software house’u Core3, dostarczającego usługi inżynierii danych dla branży finansowej, telekomunikacyjnej i medialnej oraz dedykowane rozwiązania dla rynku usług kurierskich, podał Ailleron.
QNA Technology: Ocenia, iż do zabezpieczenia finansowania działalności w perspektywie 15 miesięcy wymagane jest pozyskanie finansowania zewnętrznego na poziomie od 8 mln zł do 10 mln zł, podała spółka. Zarząd zamierza pozyskać środki finansowe poprzez emisję nowych akcji, bez zachowania prawa poboru. Jednocześnie nie wyklucza pozyskania finansowania grantowego – w takim przypadku środki pozyskane z emisji zostaną przeznaczone m.in. na wkład własny konieczny do jego otrzymania.
Neptis: Akcje spółki zadebiutowały na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) po przejściu z NewConnect. Na otwarciu kurs akcji nie zmienił się wobec ceny odniesienia i wynosił 125 zł. Kilka minut po godz. 9-tej kurs wzrósł o 4% i wyniósł 130 zł.
NetArt Group: Właściciel marki nazwa.pl planuje przeznaczyć w najbliższym czasie 500 mln zł na akwizycje krajowe i zagraniczne w ramach strategii, której efektem ma być podwojenie wyników finansowych w perspektywie najbliższych kilku lat, podała spółka.
SatRev: Firma z branży technologii kosmicznych, z portfela JRH ASI pozyskała prawie 15 mln zł z nowej emisji akcji, podała spółka. Złożono 404 zapisów podstawowych, oraz 198 dodatkowych, osiągając przy tym redukcję na poziomie 86%. SatRev planuje wejście na rynek NewConnect.
STX Next: Dostawca rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji, wspierany przez fundusz private equity Grupy Innova Capital, ogłosił strategiczne połączenie z Brainhub – polską firmą zajmującą się rozwojem oprogramowania, znaną ze swojej ekspertyzy w obszarze technologii JS, .NET i AWS. Umowa, podpisana w grudniu 2024 roku, łączy dwie firmy, które wspólnie dążyć będą do doskonałości w dostarczaniu wysokiej klasy rozwiązań IT opartych na sztucznej inteligencji.
Comp: Nabył 148,2 tys. akcji po 140 zł za papier. Stopa redukcji wyniosła 95,3%. Nabyte akcje stanowią 3,28% kapitału zakładowego i głosów na walnym zgromadzenia. Po transakcji spółka posiada 297,2 tys. akcji, stanowiących 6,58% kapitału zakładowego i głosów na walnym zgromadzeniu.
bolttech: Globalny insurtech, ogłosił, że runda finansowania serii C, prowadzona przez Dragon Fund, utworzony przez Liquidity i MUFG, we współpracy z Baillie Gifford, Generali (poprzez spółkę Lion River, która w ramach Grupy zajmuje się inwestycjami Private Equity) oraz innymi inwestorami, osiągnie wartość ponad 100 mln USD. Po rekordowych rundach serii A i B, wycena bolttech w serii C wzrosła do 2,1 mld USD. Nowa inwestycja wesprze realizację strategii dalszego globalnego rozwoju firmy.
CGI: Ogłosiło podpisanie umowy nabycia udziałów i połączenie działalności z Daugherty, firmą świadczącą usługi profesjonalne z siedzibą w St. Louis. Daugherty specjalizuje się w sztucznej inteligencji, analityce danych, strategicznym doradztwie IT i usługach doradztwa biznesowego. Połączenie obejmie także obecność Daugherty w Polsce.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Creotech Instruments: Otrzymał zaproszenie do zawarcia umowy ze Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia na wytworzenie i dostawę Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi (SSOZ) „Mikroglob” (fazy B, C, D, E1), podała spółka. Przewidywana data zawarcia umowy to 20 grudnia 2024 r.
Cyberbezpieczeństwo: Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) otworzyło nowy nabór niekonkurencyjny na modernizację i profesjonalizację zespołów policji, które będą wspierać zaatakowane podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa w obsłudze incydentów i odzyskiwaniu danych, podał Ministerstwo Cyfryzacji. Za realizację tego projektu będzie odpowiedzialny wyznaczony podmiot, tj. Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy. Na ten cel zostanie przeznaczone 37,5 mln zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Grupa CCC: Sklep internetowy DeeZee z ofertą obuwia i akcesoriów dla kobiet – w ramach nowej strategii biznesowej zostanie zintegrowany z Modivo, a sprzedaż produktów DeeZee będzie realizowana przez omnichannelowe kanały Modivo i CCC, podała spółka CCC.
Scanway: Otrzymał zamówienie od amerykańskiego Intuitive Machines na dostawę instrumentu optycznego do mapowania powierzchni Księżyca, podała spółka. Start misji z udziałem teleskopu Scanway planowany jest do końca 2025 roku. To pierwsze komercyjne zamówienie w historii polskiego sektora kosmicznego, w którym polska firma dostarczy instrument optyczny do misji związanej z eksploracją Księżyca.
DPD Polska: Uruchomił 9 000. automat paczkowy w sieci DPD Pickup, a w następnym roku zwiększyć tę liczbę o kolejne 3 tysiące, podała firma.
PKO BP: Bank wykorzystuje kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir od Krajowej Izby Rozliczeniowej i w ten sposób udostępnił swoim klientom możliwość dopełnienia formalności związanych z kredytem na zakup nieruchomości bez konieczności wizyty w oddziale banku, podał bank.
Autopay: Został pierwszym partnerem Fundacji Polska Bezgotówkowa w programie skierowanym do branży e-commerce, podała spółka. Od 1 stycznia 2025 r. Program Fundacji rozszerzy po raz pierwszy swoje działania o e-commerce komercyjny.
Creotech Instruments: Podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na realizację projektu „System efektywnych satelitarnych paneli fotowoltaicznych”, którego całkowita wartość netto wynosi 13,99 mln zł, a wartość dofinansowania przez PARP to 7,63 mln zł, podała spółka.
Grupa WB: Działające w ramach spółki Radmor Centrum Technologii Kosmicznych Grupy WB oraz Thorium Space podpisały porozumienie o współpracy, podały spółki. Dotyczy ono konstrukcji i rozwoju różnych platform satelitarnych, wchodzących w ich skład sensorów, oprogramowania, systemów kryptograficznych i łączności.
Noctiluca: Podpisała umowę Joint Development Agreement ze spółką zależną drugiego największego na świecie producenta telewizorów i lidera rynku wyświetlaczy z Chin, dedykowaną do uprzemysłowienia drukowanych technologii OLED, podała Noctiluca. Umowa zakłada podział IP między stronami i realizację pierwszych kluczowych kamieni milowych do końca 2025 r.
mPay: Podpisał umowę wdrożeniową sztucznej inteligencji z SynapsisAI, podała spółka. Przedmiotem umowy jest wdrożenie innowacyjnego systemu AI Hiper Monetyzacji Użytkowników, którego celem jest zwiększenie efektywności sprzedaży oraz monetyzacja potencjału zakupowego użytkowników aplikacji mPay.
InPost: Grupa ma 25 000 maszyn Paczkomat w Polsce – 13 grudnia oficjalnie uruchomiła jubileuszową maszynę, która znajduje się na warszawskim Gocławku przy ulicy Koprzywiańskiej 3, podała spółka.
PŚO: W zasięgu grupy Polski Światłowód Otwarty (PŚO) znajduje się łączenie ponad 4 mln gospodarstw domowych, z czego ponad 720 tys. to sieć światłowodowa, podała spółka.
Asbis: Podpisał umowę dystrybucyjną ze spółką EcoFlow, która jest producentem przenośnych produktów zasilających, technologii solarnej i inteligentnych rozwiązań energetycznych dla domu wykorzystujących zieloną energię, podała spółka. Umowa dystrybucyjna obejmuje 12 krajów w Europie Środkowo-Wschodniej oraz kilka rynków azjatyckich.
Scanway: Rozszerzył współpracę z Nara Space Technology z Korei Płd. o dostawę dwóch kolejnych teleskopów o łącznej wartości 0,7 mln euro, podała spółka. Spodziewa się wpływów na poziomie odpowiednio: ok. 0,4 mln euro w 2025 roku i ok. 0,3 mln euro w 2026 roku.
Tpay: Rozszerzył ofertę płatności kartowych o Click to Pay – nowy globalny standard płatności wdrażany przez Visa i Mastercard. Rozwiązanie umożliwia konsumentom płatności kartą za pomocą jednego kliknięcia.
Allegro: W poniedziałek, 16 grudnia zanotowano największą liczbę zamówień w 25-letniej historii Allegro, a największą popularnością cieszyły się urządzenia RTV i AGD, zabawki oraz dekoracje. Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro, wzrost zaufania do predykcji dostawy na platformach online jest coraz większy. Właśnie dlatego coraz częściej decydujemy się na zakupy świąteczne „last-minute”. W tym roku klienci Allegro będą mogli składać zamówienia na platformie do 23 grudnia do godziny 11.00 z predykcją dostawy na 24 grudnia.
mBank: Wdrożył nową wersję aplikacji mobilnej CompanyMobile dla korporacji. Wśród nowych jest rozbudowa aplikacji o wcześniej niedostępne funkcje związane z obsługą kart, umożliwiające swobodnie zarządzanie nimi w telefonie. Są tam prezentowane wszystkie karty przypisane do użytkownika, uporządkowane i pogrupowane według kontekstów, do których zostały przypisane. Dodatkowo aplikacja oferuje realistyczne odwzorowanie ich wyglądu – grafiki odzwierciedlają rzeczywisty wizerunek.
Pekao: Bank wprowadza zmiany w aplikacji PeoPay, dostosowując ją do potrzeb klientów prowadzących działalność gospodarczą. Rozszerzenie opcji personalizacji oraz dodanie elementów, które odróżniają profil firmowy od indywidualnego, to kolejny krok w rozbudowie oferty skierowanej do przedsiębiorców.
Bank Pocztowy: Udostępnił nową wersję aplikacji mobilnej Pocztowy oraz bankowości internetowej Pocztowy24. Aktualizacja wprowadziła szereg usprawnień, które ułatwią codzienne korzystanie z bankowych usług. Wśród wdrożonych nowości znalazły się m.in. funkcja zwrotu przelewu do nadawcy, bardziej precyzyjne filtrowanie historii operacji, nowy sposób wysyłania potwierdzeń przelewów czy ostrzeżenie o włączonym przycisku CapsLock podczas logowania.
SALESmanago: Lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform e-commerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w tworzeniu i personalizowaniu sklepów internetowych.
Bank Pocztowy: Udostępnił nową wersję aplikacji mobilnej Pocztowy oraz bankowości internetowej Pocztowy24. Aktualizacja wprowadziła szereg usprawnień, które ułatwią codzienne korzystanie z bankowych usług. Wśród wdrożonych nowości znalazły się m.in. funkcja zwrotu przelewu do nadawcy, bardziej precyzyjne filtrowanie historii operacji, nowy sposób wysyłania potwierdzeń przelewów czy ostrzeżenie o włączonym przycisku CapsLock podczas logowania.
Tezeusz.pl: Firma uruchamia w podkrakowskiej Skawinie jeden z największych w Polsce magazynów książek używanych i nowych, w którym znajdzie się około 1 mln książek. To kluczowy krok w strategii firmy, która w 2025 roku planuje wejście na rynek czeski, a w dalszej perspektywie zamierza osiągnąć pozycję znaczącego gracza na europejskim rynku re-commerce.
PKO BP: Bank udostępnił klientom proces hipoteczny w aplikacji mobilnej IKO. Klient w aplikacji może skorzystać z kalkulatora raty, zbadać wstępną zdolność kredytową, wygenerować ofertę i złożyć wniosek. Klienci mogą też teraz w aplikacji IKO włączyć płatności powtarzalne BLIK. To rozwiązanie, dzięki któremu automatycznie zapłacą BLIKIEM za subskrypcje, abonamenty czy rachunki albo opłaty.
JSW: Uruchomiła nową platformę internetową To jest węgiel, która została stworzona, aby edukować, angażować i inspirować. Strona ta stanowi centrum wiedzy o węglu metalurgicznym – surowcu, który jest nieodzowny w przemyśle stalowym i ma ogromne znaczenie w codziennym życiu. Na stronie internetowej dostępne są różnorodne materiały edukacyjne, które w przystępny sposób wyjaśniają, czym jest węgiel metalurgiczny i jakie pełni funkcje.
DataWalk: Ogłosił kolejną sprzedaż do jednej z krajowych służb mundurowych. Umowa określa warunki przedłużenia współpracy o kolejne trzy lata oraz trzykrotne zwiększenie liczby użytkowników licencji.
Saule Technologies: Wraz z H.I.S. Co. Ltd. (swoim akcjonariuszem) oraz Lawson, Inc. zrealizuje pilotażowy projekt demonstracyjny z zastosowaniem perowskitowych ogniw słonecznych w sklepie sieci Lawson pod nazwą „Green Lawson”. Lawson, Inc. zarządza siecią ponad 14 tys. sklepów typu convenience (detalicznych sklepów ogólnospożywczych), działającą głównie w Japonii i Chinach. Planowane jest zainstalowanie następujących elementów: Etykiety elektroniczne wyposażone w perowskitowe ogniwa słoneczne (PESL – ang. Perovskite Electronic Shelf Label), które będą zasilane energią generowaną z oświetlenia wewnętrznego. Perowskitowe Elektroniczne Etykiety Cenowe (PESL) stanowią zamiennik dla tradycyjnych papierowych etykiet. Rozwiązanie to umożliwi zdalną aktualizację treści wyświetlanych na etykietach, takich jak informacje o produktach czy ceny; Panele generujące energię – montaż na wewnętrznych ścianach sklepu perowskitowych modułów słonecznych w formie folii, które dostarczą energię elektryczną do zasilania tabletów z papierem elektronicznym.
Google Cloud: Wprowadza dwa nowe rozwiązania biznesowe, które łączą zaawansowane możliwości rozumowania Gemini z wyszukiwaniem i analizą danych na poziomie Google, aby przełamywać bariery w obszarze analizy biznesowej oraz umożliwiać dostęp do wiedzy w całym przedsiębiorstwie. Pierwszym z nich jest Google Agentspace, który umożliwia pracownikom wykonywanie złożonych zadań za pomocą pojedynczego polecenia – w tym zadań wymagających planowania, badań, generowania treści oraz podejmowania działań. Drugim rozwiązaniem jest NotebookLM Plus, najbardziej zaawansowana wersja NotebookLM, która zwiększa produktywność i współpracę dzięki sztucznej inteligencji opartej na danych przedsiębiorstwa. Google Cloud’s Agentspace, oferując firmom jednego, multimodalnego agenta wyszukiwania pełniącego rolę centralnego źródła wiedzy dla całej organizacji, już teraz przyczynia się do uwalniania inteligencji zbiorowej u klientów, takich jak Nokia i Deloitte.
XTB: Fintech postawił na współpracę z bokserem Tysonem Fury’m, który 21 grudnia stanie do walki o odzyskanie tytułu mistrza świata wagi ciężkiej.
Motorola: moto e15 to najnowszy podstawowy model smartfona w ofercie producenta. Seria moto e to urządzenia przeznaczone dla osób, które nie potrzebują smartfonów o potężnej specyfikacji z topowymi możliwościami fotograficznymi.
Pyszne.pl: Nawiązało partnerstwo z platformą E-kwiaty.pl, rozszerzając swoją ofertę o produkty spoza segmentu spożywczego. Usługa jest dostępna od listopada, a klienci mogą zamawiać piękne bukiety, róże i flowerboksy z dostawą pod same drzwi już w kilkadziesiąt minut.
SmartLunch: Jako pierwsza polska firma oferująca catering pracowniczy wchodzi na czeski rynek. Podpisała umowę z dużą firmą produkcyjną, z którą od lat współpracuje w Polsce. W przyszłym roku z oferty firmy będą mogli skorzystać mieszkańcy kolejnego kraju. Koszty dla firmy są generowane jedynie w momencie, gdy jej pracownicy zamawiają i jedzą posiłki. Dopiero wtedy pracodawca za nie płaci (w całości lub części).
DXC Technology: Globalna firma w dziedzinie usług IT oraz ServiceNow, dostawca platformy AI do transformacji biznesowej, ogłosiły rozszerzenie strategicznego partnerstwa. Firmy stworzyły Centrum Kompetencji, łącząc ekspertyzę branżową DXC z rozwiązaniami bazującymi na generatywnej sztucznej inteligencji ServiceNow, by efektywniej wspierać klientów we wdrażaniu technologii GenAI w biznesie. „Klienci chcą transformować swoje biznesy za pomocą sztucznej inteligencji, a dzięki współpracy z ServiceNow dysponujemy odpowiednim doświadczeniem, by skutecznie wdrażać zastosowania AI na dużą skalę” – powiedział Howard Boville, wiceprezes DXC ds. usług konsultingowych i inżynieryjnych. Kluczowe jest, by technologie AI, z których korzystają nasi klienci, spełniały najwyższe standardy w zakresie ochrony danych, jakości zarządzania oraz zgodności z przepisami. DXC to zaufany partner, który doskonale rozumie zarówno wyzwania, jak i możliwości potrzebne klientom do dynamicznego rozwoju.
SolarEdge: Globalna firma inteligentnych technologii energetycznych, ogłasza ważny kamień milowy w rozwoju polskiej fotowoltaiki. Firma zainstalowała właśnie swoją stutysięczną instalację domową w Polsce. To nie tylko symbol rosnącego zaufania polskich rodzin do technologii SolarEdge, ale także dowód na to, że energia słoneczna na dobre zagościła w naszych domach.
Poczta Polska: Wprowadza nową funkcjonalność w aplikacji mobilnej – użytkownicy Pocztex Mobile mogą teraz sprawnie, bezpiecznie i bez zbędnych formalności nadawać przesyłki. Od teraz klienci Poczty Polskiej mogą nadawać przesyłki bez konieczności drukowania etykiet czy wypełniania dokumentów w placówce.
AMD: Opublikowało informacje na temat postępów w realizacji celu „30×25”, czyli wysiłków, aby do 2025 roku 30-krotnie zwiększyć efektywność energetyczną sprzętu AMD napędzającego superkomputery i sztuczną inteligencję. Firma potwierdziła, że jest obecnie na poziomie 28,3-krotnej poprawy w tej dziedzinie w porównaniu do stanu na 2020 rok.
Zerto: Firma, należąca do Hewlett Packard Enterprise, wprowadziła Zerto Cloud Vault – rozwiązanie zapewniające najlepszą w swojej klasie odporność na cyberataki, oferowane w formie usługi świadczonej za pośrednictwem dostawców usług zarządzanych (MSP). Ataki typu ransomware stanowią poważne zagrożenie dla większości firm, a spowodowane nimi straty wyniosły w samym tylko 2023 roku ponad 1 mld USD. Oprócz strat finansowych, ataki te oznaczają również utratę danych i przestoje. Szacuje się, że w przypadku większych firm koszt przestojów może przekraczać milion dolarów za godzinę. „Rozwiązania Zerto do zwiększania odporności oraz disaster recovery zapewniają spokój ducha firmom starającym ochronić się przed atakami ransomware. Wykorzystując nasze zdolności w zakresie odporności na cyberataki, dostawcy MSP będą mogli zaoferować w pełni zarządzane usługi Cloud Vault jeszcze większej liczbie klientów, pomagając im obronić się przed hakerami i zapewnić bezpieczeństwo cennych zasobów biznesowych” – powiedział Jim O’Dorisio, starszy wiceprezes i dyrektor generalny HPE Storage.
Epson: Producent projektorów ogłosił wprowadzenie interaktywnego kalkulatora emisji CO2e dla projektorów. To darmowe, internetowe narzędzie pozwala użytkownikom projektorów Epson zmierzyć pełny wpływ ich użytkowania na środowisko w całym cyklu życia produktu.
Kingston: Według raportu „Power of AI”, 77% polskich firm wskazuje sztuczną inteligencję jako kluczowy czynnik zmian w swojej działalności. Jak wskazuje ekspert Kingston, dalszy rozwój AI będzie wymagał inwestycji w wydajne i skalowalne rozwiązania serwerowe. Pomocne w sprostaniu tym wyzwaniom mogą być dyski SSD, które: oferują wyższą przepustowość i mniejsze opóźnienia w dostępie do danych w porównaniu z dyskami twardymi; chronią dane dzięki szyfrowaniu sprzętowemu; umożliwiają firmom korzystającym z własnych serwerów szybsze przetwarzanie danych w lokalnym środowisku aplikacji. „Dyski SSD stanowią filar architektury serwerowej zapewniającej obsługę wymagających aplikacji w centrach danych. Umożliwiają wykonywanie dużej liczby operacji zapisu i odczytu, zapewniając przy tym przewidywalnie niskie opóźnienia w dostępie do danych. Oferują także zaawansowane funkcje, takie jak szyfrowanie end-to-end, które zabezpiecza informacje na każdym etapie – od zapisu, przez transmisję, po ich odzyskiwanie. Szyfrowanie sprzętowe dodatkowo chroni wrażliwe dane, zapobiegając nieautoryzowanemu dostępowi oraz zapewnia zgodność z rygorystycznymi standardami bezpieczeństwa” – powiedział Robert Sepeta, Business Development Manager w firmie Kingston.
TRUMPF Huettinger: Zespół inżynierów i badaczy z polskiego oddziału firmy od podstaw zaprojektował i zbudował zautomatyzowaną maszynę, wspierającą produkcję półprzewodników. Urządzenie eliminuje błędy ludzkie, podnosi jakość produkcji i znacząco zmniejsza koszty. W kolejnych etapach z jego zalet skorzystają globalne marki z branży technologicznej. Polacy po raz kolejny udowodnili tym samym, że ich umiejętności i wyszkolenie w zakresie zaawansowanej automatyzacji są na najwyższym, światowym poziomie.
Mercedes: Udostępnił asystenta głosowego MBUX, wzbogaconego o sztuczną inteligencję. Najnowsza technologia ChatGPT dostarcza odpowiedzi za pośrednictwem usługi Microsoft Azure OpenAI i danych z wyszukiwarki Microsoft Bing. Harmonijna interakcja w połączeniu z historią dialogów pozwala zadawać pytania uzupełniające i umożliwia kontynuację komunikacji. Bezpłatna aktualizacja dla ponad 3 milionów samochodów jest już dostępna.
IS-Wireless: Został wybrany do udziału akceleratorze NATO DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic). Firma, dzięki swojemu rozwiązaniu Liquid RAN, została wyłoniona spośród ponad 2600 aplikacji z krajów sojuszu NATO. Liquid RAN (Radio Access Network – Radiowa Sieć Dostępowa) firmy IS-Wireless to technologia o podwójnym zastosowaniu, dająca możliwość szybkiej odbudowy sieci oraz replikacji zniszczonych stacji bazowych. Liquid RAN to technologia o podwójnym zastosowaniu, która może być używana wszędzie tam gdzie takie cechy Radiowej Sieci Dostępowej jak samonaprawa, szybka odbudowa sieci, efektywne wykorzystanie zasobów w celu minimalizacji kosztów oraz wzmocniona ochrona przed cyberatakami i innymi zagrożeniami, są niezwykle istotne. „Stawiamy czoła wyzwaniom geopolitycznym dzięki naszym rozwiązaniom 5G, a w przyszłości także 6G. Podwójne zastosowanie naszego produktu odpowiada na aktualne potrzeby biznesowe, jednocześnie jest przygotowane na różnorodne, nieoczekiwane sytuacje. Można powiedzieć, że dostarczamy sieci mobilne z wbudowaną polisą ubezpieczeniową” – powiedział Sławomir Pietrzyk, założyciel i prezes IS-Wireless. Wśród zwycięzców konkursu DIANA NATO są łącznie 4 firmy z Polski: IS-Wireless, Blue Armada, Microamp Solutions i Resquant.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)