Przedstawiamy trendy, prognozy i opinie dla branży TMT na zbliżający się 2025 rok od menedżerów firm iPoster, Appotype, Univio, Finax, Finiata, Hubexo, The Heart i Ambiscale.
Sebastian Górski, Client Sales Partner, iPoster
DOOH zastępują klasyczne billboardy
Rok 2025 w sektorze reklamy zewnętrznej upłynie pod znakiem dalszej transformacji billboardów na ekrany cyfrowe LED. Tradycyjne nośniki stopniowo ustępują miejsca ekranom cyfrowym (DOOH), oferującym większą elastyczność – na jednym nośniku można naprzemiennie wyświetlać różne przekazy reklamowe i zmieniać je w czasie rzeczywistym. Pozwala to ograniczyć liczbę nośników w przestrzeni miejskiej przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności ich wykorzystania. Rosnącą popularność DOOH pokazują również dane rynkowe – w Q3 2024 r. wydatki na DOOH wzrosły o ponad 27 proc., podczas gdy tradycyjna reklama outdoorowa odnotowała spadek o blisko 20 proc.
Interaktywne doświadczenia kluczowym element reklamy DOOH
W 2025 roku interaktywne doświadczenia staną się jeszcze bardziej istotnym elementem reklamy DOOH, a więc coraz częściej będziemy spotykać nośniki wyposażone w nowe technologie. Dotykowe ekrany czy QR kody umożliwiają przeniesienie konsumentów do internetu, a wkomponowane czujniki ruchu czy rozpoznające obrazy, głośniki i sensory pozwalają aktywnie zaangażować odbiorców i personalizować komunikaty. Dzięki temu marki mają nie tylko szansę zbudować więź z odbiorcami, dzięki lepiej dostosowanym do potrzeb oraz preferencji konsumentów przekazom, ale też śledzić ich ścieżki zakupowe, badać efektywność medium, komunikatu i kreacji.
Rozwój programatycznego modelu sprzedaży
W 2025 r. programatyczny zakup reklamy DOOH będzie jednym z kluczowych trendów w branży. Coraz większy nacisk ze strony agencji mediowych przyspieszy rozwój tego modelu sprzedaży. Już teraz część firm oferuje takie rozwiązania, a kolejne intensywnie pracują nad ich wdrożeniem. Wprawdzie obecnie udział kampanii realizowanych programatycznie jest niewielki, ale w najbliższych latach prognozuje się dynamiczny wzrost ich popularności.
——————-
Mateusz Chechliński, członek AI Chamber i CEO Appotype
Rok 2025 zmienia reguły gry w świecie AI
W 2025 roku sektor AI będzie dojrzalszy i bardziej świadomy własnych ograniczeń. Wielkie modele językowe (LLM), które w dużej mierze wykorzystały już publicznie dostępne zasoby internetu, zaczną wyraźniej zbliżać się do granic prostego skalowania. Jak zauważył Ilya Sutskever: „dane to paliwo kopalne AI” – internet nie jest niewyczerpany. Dlatego w nadchodzącym roku coraz więcej uwagi poświęcać się będzie efektywniejszym rozwiązaniom, takim jak SLM (Small Language Models), które są tańsze, bardziej energooszczędne i, przy odpowiedniej optymalizacji, oferują porównywalną jakość.
Multimodalność na wyciągnięcie ręki
Rok 2025 przyniesie także upowszechnienie multimodalności. Najnowsze rozwiązania, jak Google PaLI-GEMMA 2, będą integrować dane tekstowe, wizualne i inne rodzaje informacji, pozwalając na pełniejsze, wielowymiarowe rozumienie świata. Jednocześnie coraz łatwiejsze stanie się dostosowywanie tych modeli do specyficznych potrzeb, nawet korzystając z własnego sprzętu – co jeszcze niedawno wydawało się nieosiągalne.
Era optymalizacji w AI
Wzrośnie również presja na racjonalizację wydatków związanych z infrastrukturą. Dotychczas kosztowny sprzęt do trenowania modeli przynosił większe przychody niż wszystkie pozostałe obszary AI razem wzięte, co ograniczało rentowność ekosystemu. Jednak w 2025 roku zaobserwujemy odejście od wyłącznego polegania na dużych, komercyjnych API w kierunku samodzielnych, zoptymalizowanych wdrożeń. Pozwoli to lepiej wykorzystać dostępne zasoby i zwiększyć opłacalność inwestycji w sztuczną inteligencję.
——————-
Tomasz Gutkowski, Head of Business Development w Univio
Nadchodzi zwiększona konsumpcja
Nieustannie rosnąca wartość rynku e-commerce w 2024 daje podstawy do kontynuacji tego trendu na pograniczu jedno i dwucyfrowej dynamiki. Dzięki wskaźnikom sprzedaży w e-handlu, np. Baselinker Index, widać, że niemal każdy miesiąc był pod względem wzrostu lepszy niż miesiąc z roku poprzedniego. Patrząc wybiórczo tylko na trzy okresy: sprzedaż w lipcu 2024 była o 16,4% większa niż przed rokiem, wrześniowa była wyższa rdr aż o 24,2%, zaś w październiku dynamika ta sięgnęła 16,5%. Dane te wskazują na stały progres, który będzie trwał z uwagi na słabnącą inflację, a także spodziewane obniżki stóp procentowych, które skutkować będą większą siłą nabywczą konsumentów. Ta zresztą z pewnością rośnie, biorąc pod uwagę nieznacznie, ale jednak większą sprzedaż (o blisko 3% rdr), którą zanotował e-commerce w okresie Black Weeks. Tendencję do zwiększonej konsumpcji widać również we wzroście wartości rynku dóbr luksusowych – wg raportu KPMG osiągnie on w 2024 r. rekordowe 55,6 mld zł (wzrost o ponad 24% w stosunku do 2023 r.).
E-commerce coraz bardziej międzynarodowy
W mijającym roku dynamika rozwoju cross-border polskich e-sklepów wynosiła co najmniej kilkanaście procent w ujęciu rocznym. W 2025 aktywność w zakresie ekspansji zagranicznej będzie kontynuowana. Popularne staną się mniej oczywiste kierunki zagraniczne, takie jak Włochy (w tym roku pojawił się na tym rynku choćby LPP czy Super-Pharm), Czechy oraz Rumunia, która jest obok Polski najszybciej rozwijającą się gospodarką regionu CEE. Polskie firmy patrzeć będą też w kierunku Finlandii czy krajów bałtyckich – tu warto wspomnieć, że w lipcu br. nastąpił 3-krotny wzrost sprzedaży polskich e-sklepów na platformach marketplace w Litwie, Łotwie i Estonii.
Re-commerce, e-grocery i marketplaces w natarciu
W ramach umacniającego się trendu re-commerce można dostrzec coraz więcej marek modowych wdrażających model sprzedaży artykułów używanych, tzw. preowned. Jednocześnie widzimy rozwój fast commerce w branży modowej o czym świadczy choćby fakt, że to marka Sinsay jest motorem napędowym LPP.
Rok 2025 będzie rokiem przełomu w e-grocery w Polsce. Sektor mocno się rozwija dzięki aktywności obecnych graczy (np. Frisco, Żabka, Auchan) i czeka na dodatkowy impuls wynikający z konieczności wejścia na ten rynek największych sieci w Polsce.
Zdecydowanie na znaczeniu zyska też q-commerce – będzie to zasługa nowoczesnych rozwiązań fulfillment i OMS dostępnych już na rynku dla retailerów. Również e-commerce marketplaces zyska na znaczeniu. Nie tylko za sprawą inwestycji w te rozwiązania największych graczy, ale także dzięki zaangażowaniu średniej wielkości firm. Liderzy branż nie będą chcieli zostać w tyle za konkurencją, dlatego w branżach takich jak: elektronika, media, książki, farmacja, wyposażenie domu czy meble możemy spodziewać się kolejnych wdrożeń znanych marek. Średniej wielkości firmy będą upatrywać szans na zwiększenie wolumenu zamówień oraz marży w poszerzaniu oferty o asortyment dostawców.
——————-
Przemysław Barankiewicz, country manager Finax
Przełomy na horyzoncie
Nowe unijne regulacje oraz rosnące zaufanie konsumentów do sztucznej inteligencji mogą w 2025 r. doprowadzić do kilku przełomowych zmian w sektorze fintech. Nie chodzi tu jednak o jeszcze bardziej intensywną rywalizację pomiędzy zautomatyzowanymi narzędziami inwestycyjnymi, które pochłaniają ogromne ilości danych i energii, ani o to, kto z fintechów zrealizuje coś szybciej, efektywniej czy na większą skalę.
Personalizacja łaknie jakości
To, co uważam za kluczowe w 2025 roku, to „personalizacja z wykorzystaniem AI”. Co to oznacza? Usługi doradcze, prowadzone przez „żywych” doradców, czy też dość ogólne narzędzia do zarządzania finansami osobistymi, oferowane na przykład przez aplikacje bankowe, zaczną stopniowo tracić na znaczeniu. Zastąpi je wyjątkowo precyzyjna personalizacja doświadczenia na granicy finansów osobistych i sztucznej inteligencji. Jeśli fintechy będą w stanie dostarczyć takie rzeczywiste rozwiązanie a nie tylko samą marketingową obietnicę to zyskają szeroką aprobatę użytkowników.
AI w finansach jest maratończykiem
Przy takim podejściu spodziewam się zmiany w podejściu do finansów osobistych: wielu z nas, pod wpływem racjonalnych zaleceń AI, zrezygnuje z ryzykownych i impulsywnych form inwestowania na rzecz przewidywalnych, stabilnych zysków. W końcu dane, na których opiera się AI, nie pozostawiają wątpliwości – większe szanse na sukces mają strategie długoterminowe, długodystansowe a nie chaotyczne próby krótkoterminowe. To właśnie takie porady będą oferować dobrze wytrenowane modele AI, dodatkowo idealnie dopasowując je do naszych możliwości i potrzeb finansowych.
——————-
Anna Kozłowska, CEO, Finiata
Otwartość na partnerstwa
Rozwój nowych technologii w coraz większym stopniu wpływać będzie na potrzeby i oczekiwania zarówno konsumentów, jak i firm oraz instytucji skupionych wokół usług finansowych. To napędzi trwającą ewolucję, by w 2025 r. na jeszcze większą skalę zwiększyć wachlarz dostępnych możliwości i przyczynić się do wdrażania bardziej intuicyjnych i zrównoważonych rozwiązań integrujących wiele stron biznesowego łańcucha. Przyszłość sektora fintech kształtowana będzie m.in. przez partnerstwa – nie tylko pomiędzy podmiotami z branży, ale i spoza. Nadrzędnym celem jest usprawnianie
procesów dzięki innowacjom na rzecz cyfryzacji złożonych transakcji B2B.
Handel internetowy z wbudowanym finansowaniem
W świecie e-commerce alianse platform zakupowych i sektora finansowego widzimy coraz częściej. Efektem tych mariaży są m.in. nowoczesne metody finansowania zakupów online, zarówno w kontekście konsumentów, jak i klientów biznesowych. Nie tylko w świecie B2C, ale również w B2B – w związku z rosnącym trendem przenoszenia transakcji biznesowych do sieci – nowoczesne formy finansowania bezpośrednio zintegrowane z procesami sprzedażowymi zapewnią klientom wygodę i co ważne, bezpieczeństwo. Również w B2B płatności odroczone i zewnętrzne limity kupieckie dadzą o sobie znać na jeszcze większą skalę. Pożądane przez obie strony transakcji będą rozwiązania umożliwiające uzyskanie finansowania w momencie zakupu, poprzedzone błyskawiczną decyzją na bazie nowoczesnych, zaawansowanych systemów scoringowych. Embedded lending i osadzone bezpośrednio na platformie handlowej finansowanie zakupów urośnie w siłę, zwiększając z jednej strony lojalność klientów, a z drugiej wartość koszyków.
Przestrzeń do rozwoju e-commerce pozostaje olbrzymia, szczególnie w kontekście rosnącego znaczenia zrównoważonego handlu i ekologicznych rozwiązań logistycznych.
Ważne jest Cyberbezpieczeństwo
W kontekście potencjalnych cyberzagrożeń, zarówno konsumenci, jak i biznes, muszą być czujni i przygotowani na defensywę. Wyzwania w dziedzinie płatności cyfrowych to przede wszystkim ryzyka cybernetyczne, oszustwa, problemy operacyjne oraz kwestie prawne i regulacyjne. Ataki hakerskie czy kradzieże tożsamości mogą być kosztowne w skutkach, prowadząc do utraty danych, strat finansowych i szkód reputacyjnych dla firm. Najczęściej najsłabszym ogniwem jest w tych przypadkach niestety człowiek. Jeżeli udostępniamy dane osobom trzecim, narażamy się na duże ryzyko, które następnie jest jednak konsekwentnie ograniczane poprzez zaawansowane narzędzia oraz procesy wdrażane przez instytucje finansowe i fintechy. Te mechanizmy w 2025 r. wkroczą na
drogę jeszcze większego i szybszego rozwoju.
——————-
Piotr Matysik, VP Business Development, M&A CEE Region Hubexo
Sztuczna inteligencja utrzymuje swoją pozycję jako jedna z najbardziej rewolucyjnych technologii, mając ogromny potencjał do przeobrażania modeli biznesowych. Według badania Marketplanet, przeprowadzonego wśród 730 osób reprezentujących sektor zamówień publicznych, firmy prywatne i spółki Skarbu Państwa, aż 63% ankietowanych widzi w AI narzędzie do znacznego usprawnienia codziennych działań. Jedynie 12% respondentów przewiduje możliwość, że w przyszłości niektóre zadania w obszarze zamówień publicznych będą całkowicie przejęte przez AI, co wskazuje na ograniczone zaufanie do pełnej automatyzacji.
Obawy dotyczące AI koncentrują się na dwóch kluczowych aspektach. Po pierwsze, kwestie etyczne, takie jak brak odpowiedzialności za błędy algorytmów. Po drugie, wyzwania związane z zatrudnieniem, gdy automatyzacja zaczyna zastępować ludzi w rutynowych procesach. Jednocześnie, sektory wymagające najwyższej precyzji mogą napotkać trudności w adaptacji AI, zwłaszcza tam, gdzie brak regulacji lub rozwiniętej infrastruktury.
Cyberbezpieczeństwo wyrasta na kluczowe wyzwanie w kontekście gwałtownie rosnącej ilości danych przetwarzanych przez algorytmy. Bez znaczących nakładów na ochronę danych, rozwój AI może być zagrożony. Nie można także ignorować rosnącej roli ESG (Environmental, Social, Governance) w biznesie. W szczególności, firmy kładą coraz większy nacisk na zrównoważone łańcuchy dostaw i narzędzia wspierające transparentność procesów, co staje się normą w strategiach zakupowych B2B. Aby jednak technologie, takie jak AI czy rozwiązania wspierające ESG, mogły przynieść wymierne korzyści, konieczne są inwestycje w rozwój zespołów. Tylko elastyczność i zdolność adaptacji ludzi do zmieniającego się otoczenia biznesowego pozwolą w pełni wykorzystać potencjał innowacji. W najbliższej przyszłości technologia pozostanie jednym z najważniejszych motorów zmian, jednak jej sukces będzie zależał od umiejętności skutecznego włączenia jej do istniejących procesów przez odpowiednio przeszkolone zespoły.
——————-
Przemysław Woźniak, CFO The Heart
W 2025 r. kluczowym czynnikiem dla rynku M&A będzie sytuacja geopolityczna Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Potencjalne zakończenie lub zamrożenie konfliktu Rosji z Ukrainą, może zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną regionu i zmniejszyć ryzyko w oczach zagranicznych inwestorów. Z kolei planowane na przyszły rok wprowadzenie ceł i taryf przez USA może przyspieszyć zjawisko reshoringu w UE, czyli powrotu produkcji z Azji na lokalne rynki, na czym może skorzystać Polska. Spowolnienie gospodarcze w kluczowych krajach UE, takich jak Niemcy, Francja i Włochy, może jednak ograniczyć apetyt transakcyjny inwestorów branżowych z zachodniej Europy, dotąd aktywnych w przejęciach w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pamiętajmy jednak, że mimo tegorocznych trudności makroekonomicznych europejskie firmy produkcyjne i technologiczne nadal realizowały istotne inwestycje zagraniczne. Przykładem jest zakup amerykańskiej spółki WalkMe, specjalizującej się w adopcji cyfrowej, przez SAP, światowego lidera w oprogramowaniu ERP, za 1,5 mld USD, a także inwestycja Volkswagena w wysokości 5,8 mld USD w Rivian, amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych. Wysoko prawdopodobne jest, że w celu przeciwdziałania potencjalnym cłom i taryfom, europejskie spółki produkcyjne będą zmuszone do znacznego inwestowania na rynku amerykańskim.
Zakładam, że w 2025 r., podobnie jak w 2024 r. – inwestorzy finansowi będą zainteresowani spółkami technologicznymi o dużym potencjale do międzynarodowego skalowania, konsolidacji rynkowej oraz zdolności do generowania wysokiej marżowości. Pozytywny wpływ na ich aktywność będą miały obniżające się stopy procentowe czyniąc koszt finansowania dłużnego przy wykupach lewarowanych (eng. LBO) istotnie tańszym. Szczególnym zainteresowaniem cieszyć się będą spółki wykorzystujące AI – firmy, których działalność opiera się na rozwoju AI lub oferowaniu produktów i rozwiązań wspierających jej zastosowanie. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorstw z branży półprzewodników, producentów układów scalonych dla centrów danych, a także podmiotów tworzących sprzęt i oprogramowanie. Duże zainteresowanie utrzymają również dostawcy rozwiązań SaaS opartych na AI, których model biznesowy zapewnia stabilne, powtarzalne przychody.
Transakcje M&A przeprowadzane przez wiodące europejskie spółki uwzględniając aktywność polskich spółek pokazują jednoznacznie, że nawet w czasach niepewności geopolitycznej i makroekonomicznej fuzje oraz przejęcia są skutecznym sposobem na kreowanie wartości i konsekwentne rozwijanie działalności biznesowej. Należy założyć, że ten trend może utrzymać się również w 2025 r. Jednocześnie, przewiduje się, że rynek M&A w 2025 r. będzie dalej napędzany aktywnością transakcyjną funduszy Private Equity/Venture Capital, dysponujących znacznym kapitałem inwestycyjnym i obniżonym kosztem finansowania dłużnego.
——————-
Jerzy Kozyra, CEO w Ambiscale
Technologiczna rewolucja e-handlu
Rok 2025 przyniesie istotne zmiany technologiczne w e-handlu, wymagające od firm odpowiedniego przygotowania. Aby sprostać tym wyzwaniom, firmy muszą nieustannie monitorować zachowania i potrzeby użytkowników, dostosowując swoje produkty cyfrowe do zmieniających się trendów i technologii. 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie Europejski Akt o Dostępności (EAA), nakładający na przedsiębiorstwa obowiązek dostosowania produktów cyfrowych do nowych standardów dostępności.
Warto rozpocząć prace z wyprzedzeniem, gdyż gotowe narzędzia typu overlay często nie spełniają wymogów EAA, narażając firmy na kary sięgające nawet 500 000 euro.
Rosnące zagrożenie cyberatakami w Europie
Wzrost liczby cyberataków stanowi kolejne wyzwanie. W pierwszym kwartale 2024 r. odnotowano 28% wzrost ataków na świecie w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, a w Europie wzrost ten wyniósł aż 64%. Dlatego kluczowe jest wzmocnienie zabezpieczeń produktów cyfrowych.
Pojawienie się przeglądarek opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, wymaga optymalizacji treści i struktury sklepów internetowych, aby były one lepiej indeksowane i prezentowane w wynikach wyszukiwania AI. Na znaczeniu w e-commerce zyskują też technologie wirtualnej rzeczywistości (VR). Według prognoz, globalny rynek VR wzrośnie o 15% rok do roku, stwarzając nowe możliwości prezentacji produktów i interakcji z klientami.
Szybka dostawa to priorytet
Poprawa logistyki jest kluczowa dla konkurencyjności. Szybkość dostawy stanowi decydujący czynnik dla 41% klientów przy wyborze sklepu internetowego. Dlatego integracja z systemami ERP w celu usprawnienia procesów logistycznych jest niezbędna.