Według danych KNF w Polsce cały czas ubywa placówek bankowych. Na koniec marca 2024 r. było ich łącznie 9,9 tys. – o 276 mniej niż w ubiegłym roku. Trend ten wpływa na dostępność usług bankowych. Odpowiedzią na mniejszą liczbę placówek bankowych może być m.in. usługa „wpłata na kartę”, którą Fiserv Polska S.A., właściciel marki PolCard wprowadził w sieci Dino, liczącej 2572 sklepy w całej Polsce. Umożliwia ona wpłacanie gotówki na konto za pośrednictwem terminala płatniczego podczas codziennych zakupów. Usługa może być szczególnie przydatna dla mieszkańców mniejszych miejscowości i wsi, gdzie dostęp do wpłatomatów i placówek bankowych bywa ograniczony.
W wielu małych miasteczkach i na terenach wiejskich dostęp do nowoczesnych usług bankowych bywa utrudniony. Liczba placówek bankowych, bankomatów i wpłatomatów poza dużymi miastami jest znacznie mniejsza, co powoduje, że proste operacje, jak wpłata gotówki na konto, mogą stanowić wyzwanie. Usługa wpłaty na kartę oferowana w sklepach sieci Dino jest odpowiedzią na te trudności. Teraz klienci mogą przekazać gotówkę sprzedawcy podczas zakupów, a następnie, poprzez terminal płatniczy i z wykorzystaniem karty płatniczej Mastercard powiązanej z kontem, przekazać środki bezpośrednio na swoje konto bankowe – prosto, szybko i bez potrzeby udawania się do oddziału banku.
Warto pamiętać, że w sieci sklepów Dino skorzystać można również z usługi cashback, która umożliwia wypłatę gotówki przy okazji robienia zakupów. Teraz na terminalach płatniczych sieci wdrożyliśmy funkcjonalność wpłaty na kartę, zapewniając klientom Dino łatwy dostęp do dodatkowych usług finansowych. To także kolejny krok na drodze do pokonania barier infrastrukturalnych, które w dobie cyfryzacji sektora bankowego napotykają mieszkańcy mniejszych miejscowości i wsi – komentuje Tomasz Przepiórka, dyrektor departamentu klientów korporacyjnych w Fiserv Polska S.A.
Pierwsze skorzystanie z usługi wpłaty pieniędzy wymaga zainstalowania na telefonie aplikacji PolCard Pay, z którą należy powiązać kartę płatniczą i która służy do weryfikacji tożsamości właściciela karty. Dane osobowe w aplikacji można uzupełnić przy pierwszym uruchomieniu w dowolnym miejscu, np. w domu. Dzięki temu nie ma już potrzeby legitymowania się u sprzedawcy podczas realizowania wpłaty – pozwala to znacząco skrócić czas całej transakcji i zwiększa jej bezpieczeństwo.
W Mastercard od dawna promujemy równy dostęp do usług finansowych. Angażujemy się w projekty, które umożliwiają konsumentom korzystanie z nowoczesnych rozwiązań, dając im jednocześnie wybór preferowanej metody zapłaty. Dążymy do tego, aby cyfrowe metody płatności były dostępne dla wszystkich, niezależnie od miejsca zamieszkania. Chociaż liczba osób wykluczonych cyfrowo i finansowo systematycznie maleje, to nadal istnieje potrzeba podjęcia działań w tym zakresie, a takie usługi jak wpłata na kartę pomagają zmniejszyć bariery w dostępie do nowoczesnych technologii i usług finansowych – komentuje Kamila Kaliszyk, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w polskim oddziale Mastercard.
Wdrożenia takie jak w sieci sklepów Dino pokazują, że nowe technologie i nowoczesne rozwiązania płatnicze mogą być dostępne wszędzie i dla wszystkich. Wprowadzenie usługi wpłaty na kartę zwiększa dostępność usług finansowych i jest odpowiedzią na realne potrzeby mieszkańców mniejszych miejscowości i wsi.