Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, w 2024 roku po raz pierwszy w historii przekroczyła wolumen miliarda obsłużonych przesyłek – osiągając 1 091 644 003 paczek, co stanowi wzrost o 22% rok do roku. Na każdym z kluczowych rynków – Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii – Grupa rosła znacznie szybciej niż sam rynek e-commerce.
Ubiegły rok był rekordowy dla Grupy InPost pod każdym względem. Po raz pierwszy w historii dostarczyliśmy ponad 1 miliard przesyłek, zainstalowaliśmy ponad 11 500 maszyn Paczkomat®, a tylko w ciągu jednego grudniowego dnia – w okresie przedświątecznym – obsłużyliśmy prawie 14 milionów przesyłek. W Polsce InPost ponownie był jedyną firmą logistyczną, która gwarantowała dostawę paczek nawet w Wigilię. W ubiegłym roku rozbudowaliśmy naszą sieć w Polsce do ponad 25 000 maszyn. Nowo wprowadzone usługi, w tym InPost Pay i program lojalnościowy, już pokazują swoją skuteczność, przyczyniając się do wzrostu wolumenu. W Wielkiej Brytanii zakończyliśmy proces przejęcia spółki Menzies, co dało nam pełną kontrolę nad całym procesem logistycznym i pozwoliło podwoić wolumeny w 2024 roku. Rynki Mondial Relay rosną zgodnie z naszą strategią w zakresie B2C i wolumenów APM. Na wszystkich rynkach nadal koncentrujemy się na poprawie jakości i ekspansji sieci – powiedział Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.
W Polsce, InPost dostarczył 709,3 mln paczek w 2024 roku, osiągając wzrost o 20% rok do roku, którego głównym czynnikiem byli mali i średni merchanci, segment mody oraz krajowe i zagraniczne marketplace’y. Na rynkach Mondial Relay dostarczono 266,6 mln paczek (wzrost o 11% r/r), głównie dzięki 26% wzrostowi w sektorze B2C, a całkowity wolumen dostarczony do maszyn Paczkomat® wzrósł o 103% r/r. W Wielkiej Brytanii InPost dostarczył 93,2 mln paczek, podwajając wolumeny z 2023 roku.
IV kwartał 2024 – kluczowe dane
- Grupa InPost ponownie z powodzeniem przeszła przez przedświąteczny peak, obsługując łącznie 322,1 mln paczek w IV kwartale 2024 roku, co oznacza wzrost o 20% r/r. W rekordowym dniu szczytowym Grupa obsłużyła prawie 14 milionów paczek w Europie.
- W Polsce InPost odnotował rekordowy wolumen 209,9 mln (wzrost 20% r/r), pomimo wysokiej bazy z ubiegłego roku.
- Mondial Relay dostarczył 77,7 mln paczek (wzrost 10% r/r). Ten wzrost był głównie napędzany przez segment B2C, który odnotował 28% wzrost. Dodatkowo, większa część wolumenów jest teraz obsługiwana przez urządzenia Paczkomat – w Q4 wolumen APM wzrósł o 80% r/r.
- W Wielkiej Brytanii InPost dostarczył 27,2 mln paczek (wzrost 58% r/r). To najlepszy kwartalny wynik w historii, napędzany przez usprawnienia operacji logistycznych i znaczną ekspansję sieci. Sieć w Wielkiej Brytanii działa obecnie przy średnim wykorzystaniu przekraczającym 100% pojemności, co wskazuje na znaczny potencjał wzrostu liczby maszyn Paczkomat w przyszłości.
Rozwój sieci – ponad 11 500 nowych maszyn Paczkomat w 2024 roku
Sieć punktów out-of-home rozszerzyła się do ponad 82 000 lokalizacji, z czego urządzenia Paczkomat stanowią 57%. W 2024 roku InPost rozstawił rekordową liczbę – ponad 11 500 nowych maszyn, kończąc rok z 46 977 APM (+33% r/r). Grupa utrzymała pozycję lidera pod względem sieci urządzeń w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii. W Hiszpanii, Portugalii i Włoszech InPost podwoił liczbę maszyn, znacznie zwiększając widoczność i obecność na tych rynkach.
Sieć InPost w Polsce pod względem ilości urządzeń wzrosła o 15% r/r, do ponad 25 000 maszyn. Obecnie niemal 90% mieszkańców miast ma najbliższe urządzenie Paczkomat w odległości 7-minutowego spaceru. Według najnowszych badań Kantar, 93% polskich internautów robiących zakupy online wskazuje Paczkomat InPost jako najbardziej preferowaną opcję dostawy.
Sieć out-of-home Mondial Relay wzrosła o 18% r/r, osiągając ponad 31 000 lokalizacji. W ubiegłym roku zostało zainstalowanych blisko 4 000 nowych maszyn Paczkomat, osiągając łącznie 9 200 urządzeń.
W Wielkiej Brytanii InPost umocnił swoją pozycję lidera, kończąc 2024 rok z ponad 13 000 punktów out-of-home. W 2024 roku Grupa rozszerzyła sieć APM o prawie 3 000 maszyn osiągając ponad 9 200 urządzeń. W Wielkiej Brytanii InPost koncentruje się na rozbudowie sieci i udoskonaleniu obsługi użytkowników przez dodawanie nowych usług i funkcjonalności dla sprzedawców oraz klientów.