SEG 2025

ONZ alarmuje: rocznie aż jedna piąta wyprodukowanej na świecie żywności trafia do kosza – to odpowiednik miliarda posiłków. Szacowane straty wynoszą niemal bilion USD i przekładają się na 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych – blisko pięć razy więcej niż sektor lotniczy. Nie dziwi więc, że w ciągu najbliższych kilku lat szybko rosnący rynek opakowań żywności ma być wart niemal 700 mld USD. Wraz ze zmianami w prawie i postępem cyfryzacji producenci opakowań sięgają po coraz bardziej innowacyjne rozwiązania, by m.in. odpowiadać na palący problem globalnego marnotrawienia żywności.

Niezrównoważona produkcja i konsumpcja żywności to dziś jedne z najważniejszych wyzwań dla świata. Według raportu ONZ „UNEP Food Waste Index Report 2024”, w 2022 r. gospodarstwa domowe na wszystkich kontynentach zmarnowały ponad miliard posiłków, podczas gdy 783 miliony ludzi zmagało się w tym czasie z głodem, a co trzecia osoba doświadczała braku bezpieczeństwa żywnościowego. Skala niegospodarności wynikająca z marnotrawienia żywności oznacza wysokie koszty finansowe i środowiskowe szacowane na niemal bilion dolarów rocznie, co odpowiada za 8–10% globalnej emisji gazów cieplarnianych (blisko pięciokrotną wartością emisji generowanych przez sektor lotniczy).

Z tym negatywnym trendem stara się walczyć Unia Europejska w ramach strategii „Od pola do stołu” – kluczowego filaru Europejskiego Zielonego Ładu. UE zakłada między innymi redukcję marnotrawstwa żywności o 50% do 2030 r. oraz zrównoważony rozwój całego łańcucha produkcji. Równocześnie nakłada na producentów żywności szereg obowiązków dotyczących opakowań, aby nie tylko zagwarantować bezpieczeństwo produktów, lecz także zminimalizować negatywny wpływ na środowisko.

Problem dobrze zapakowany

Presja instytucji unijnych i krajowych ma istotny wpływ na koniunkturę w sektorze opakowań do żywności. Według danych firmy konsultingowej IMARC Group, ten szacowany na 405,4 mld USD w 2024 r. rynek, będzie dalej rósł nawet do 651,7 mld USD do 2033 r., co da roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 4,86% w latach 2025-2033. Z kolei wg firmy badawczej Meticulous Market Research jego wartość ma być nawet większa i osiągnąć 698,4 mld USD już w 2031 r. (CAGR na poziomie 5,9% w okresie prognozy 2024-2031). Motorem napędowym wzrostu branży będzie m.in. dynamiczny rozwój technologii opakowań, które będą poprawiać bezpieczeństwo i jakość żywności oraz przedłużać okres jej przydatności do spożycia przy jednoczesnym zmniejszaniu ilości generowanych odpadów.

Innowacje rewolucjonizują branżę opakowaniową i co szczególnie istotne, są jednym z kluczowych elementów zapobiegania globalnemu problemowi marnotrawienia żywności. A dane z roku na rok są coraz bardziej alarmujące. Wg Eurostatu, tylko w Unii Europejskiej każdy z mieszkańców Wspólnoty odpowiada średnio za około 132 kg odpadów żywnościowych, z czego ponad połowa pochodzi z gospodarstw domowych. Ogromne ilości żywności wyrzucanej przez sklepy i konsumentów każdego dnia marnują się na całym świecie, co powoduje straty finansowe i negatywnie wpływa na środowisko. W obliczu globalnego kryzysu żywnościowego i degradacji środowiska naturalnego producenci żywności i branża opakowań do żywności stoją więc przed szczególnie trudnym wyzwaniem – mówi Konrad Dróżka, CRO i wiceprezes TT PSC.

Technologia ratuje żywność

W odpowiedzi na rosnące wymagania rynku firmy coraz częściej inwestują m.in. w nowoczesne metody pakowania i przechowywania oraz szukają sposobów na optymalizację kosztów produkcyjnych dzięki analizie danych i eliminacji przestojów produkcyjnych. Przykładem jest gigant branży opakowaniowej Sealed Air, który chcąc sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku, zainwestował w usprawnienie zdalnego monitorowania produkcji, co istotnie przełożyło się na poprawę procesów gwarancyjnych i serwisowych. W ramach wdrożenia zrealizowanego przez TT PSC, notowana na Nasdaq firma Selaed Air otrzymała spersonalizowane oprogramowanie do odczytywania i nadpisywania parametrów maszyn produkcyjnych. Dzięki temu po wyprodukowaniu maszyn i dostarczeniu ich do klientów, można je monitorować za pomocą zdalnego dostępu, co podniosło efektywności serwisową i operacyjną.

Wraz ze wzrostem populacji, która za ćwierć wieku ma wynosić ponad 9 mld ludzi, będzie rosło zapotrzebowanie na żywność i coraz bardziej innowacyjne opakowania. Te odgrywają kluczową rolę w wyżywieniu świata i mają niebagatelny wpływ na środowisko naturalne. Mogą odegrać istotną rolę w osiągnięciu równowagi między ochroną ekosystemu Ziemi, a zaspokajaniem potrzeby pożywienia dla ludzi – dodaje Konrad Dróżka.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments