Asana, lider w zarządzaniu pracą w firmie, ułatwia działanie ponad 150 000 firmom i organizacjom, obsługując miliony użytkowników na całym świecie. AI Studio, najnowszy produkt Asany, pozwala na tworzenie agentów AI w podejściu no-code. Zespoły korzystające z platformy do zarządzania pracą mogą samodzielnie zaprojektować, zbudować i wdrożyć agentów AI bezpośrednio do już istniejących przepływów pracy.
AI Studio to ogromny krok naprzód dla firm, które chcą szybciej realizować projekty i efektywnie wykorzystać czas pracowników. Za pomocą prostych instrukcji w języku naturalnym możemy delegować część rutynowych zadań agentom AI Asany i skupić się na tych mających największy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa – komentuje Ryan Atkins, Head of R&D Ops & Warsaw Site Lead.
Do korzystania z AI Studio nie jest potrzebna znajomość programowania. Agenci AI w ramach platformy działają jak pełnoprawni członkowie zespołu. Potrafią generować treści, ale przede wszystkim automatyzują powtarzalne zadania, zarządzają projektami, identyfikują potencjalne bariery w ich realizacji, wspierają planowanie i raportowanie. Podstawą ich działania jest technologia Work Graph® Asany, która zapewnia kontekst i analizuje zależności między wszystkimi elementami pracy. Jeśli Asana jest miejscem, w którym dzieje się praca, agenci AI zyskują precyzyjne ramy działania.
Największe wyzwania: obawy o halucynacje modeli, słaba jakość danych i brak wytycznych
Ponad połowa (54 proc.) pracowników korzysta ze sztucznej inteligencji co najmniej raz w miesiącu, ale zaledwie 12 proc. uważa, że wdrożenie AI w ich firmie osiągnęło zaawansowany poziom – pokazują badania Asany, The State of Work Innovation. Skuteczne wdrożenia blokują mi.in. problemy z jakością danych, brak jasnych wytycznych co do używania sztucznej inteligencji czy szkoleń. Respondenci wskazują też na próby wdrażania AI w zbyt wielu projektach jednocześnie, zamiast skupienia się na najważniejszych obszarach. Chcemy korzystać z AI, ale chcemy robić to z głową.
Aż 47 proc. pracowników obawia się, że treści generowane przez AI w ich firmach opierają się na niepewnych źródłach, co może prowadzić do halucynowania modeli. Z kolei jedna trzecia pracowników (32 proc.) radzi sobie z brakiem dostępności rozwiązań AI w firmie korzystając z tzw. shadow AI – nieautoryzowanych narzędzi, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Kontekst, transparentność i pracownicy w roli liderów AI
Asana pomaga pokonać te trudności. Work Graph®, zaawansowany model danych opracowany przez Asanę, pomagający w mapowaniu i analizie powiązań między wszystkimi elementami pracy w organizacji – projektami, zdaniami i odpowiedzialnościami. Na co dzień pomaga to managerom monitorować ilość pracy przypisaną danym pracownikom i podejmować decyzje, komu delegować kolejne zadania. Work Graph® przypisuje też projekty do strategicznych celów firmy, co ułatwia nadawanie priorytetów.
W przypadku sztucznej inteligencji Work Graph®, w przeciwieństwie do autonomicznych chatbotów AI lub prostej automatyzacji zadań, zapewnia ustrukturyzowane, intuicyjne ramy działania, w których zarówno ludzie, jak i AI, mogą łatwo się poruszać i wspólnie rozwijać. Asana zapewnia przez to korzystanie z AI dokładnie tam, gdzie toczy się praca zespołowa, zachowując niezbędny kontekst i kontrolę bezpieczeństwa, którego wymagają przedsiębiorstwa. Oferuje transparentność procesów, a nadzór nad agentami mają sami pracownicy.
Agenci AI zaprojektowani przez specjalistów danego obszaru będą działać znacznie sprawniej i przynosić więcej korzyści niż narzędzia, które nie są dostosowane do specyfiki takiej pracy – dodaje Ryan Atkins.
Kluczowe jest to, czy człowiek pozostawał w procesie, kontrolując wszystkie istotne punkty decyzyjne i automatyzując jedynie te elementy przepływów pracy, które uzna za właściwe. Agenci AI mogą samodzielnie wykonywać różne zadania, na przykład kontaktować się mailowo z klientami – ale użytkownik może zaprojektować agenta w taki sposób, by wymagało to wcześniejszej akceptacji pracownika. Transparentny jest też zapis działań i sposób podejmowania decyzji, więc użytkownicy AI Studio mogą łatwo je prześledzić i na bieżąco oceniać, czy potrzebne są zmiany. Asana rozumie ogromną różnorodność zadań, z jakimi mierzą się pracownicy, dlatego oferuje kilka modeli językowych do wyboru – a jednocześnie pozwala tworzyć agentów w ustandaryzowany sposób, bez konieczności sięgania do różnych narzędzi przy różnych potrzebach.
AI Studio jest dostępne dla klientów Asany w ramach planów Enterprise i Enterprise+. Firmy korzystający z narzędzia jako główne jego zalety wskazują skrócenie czasu potrzebnego do realizacji zadań, możliwość szybszego podejmowania decyzji czy ograniczenie pracy administracyjnej.
Przykładem takiego wdrożenia jest Morningstar, globalna firma z branży finansowej, zatrudniająca 11 000 pracowników w 29 krajach. AI Studio wdrożyła do usprawnienia procesów planowania. Dzięki temu zespół IT skrócił czas oceny nowych wniosków projektowych z dwóch tygodni do kilku godzin.
Asana w Polsce: potencjał regionu EMEA
Asana powstała w 2008 roku, a jednym z jej twórców jest Dustin Moskovitz, współzałożyciel Facebooka. Wraz z Justinem Rosensteinem opuścili platformę społecznościową, by rozwijać narzędzie do zarządzania pracą. Dziś Asana to już ponad 1800 pracowników na całym świecie – w tym ponad pięćdziesiąt w Polsce.
Biuro w Warszawie otwarto rok temu jako trzynaste na świecie i szóste w regionie EMEA. Na wybór lokalizacji miała wpływ m.in. dostępność wykwalifikowanych i utalentowanych specjalistów. Obecnie pracuje tu kilkadziesiąt osób w czternastu zespołach, a firma aktywnie poszukuje kolejnych ekspertów. Do końca roku planuje zwiększyć zatrudnienie do ponad stu pracowników.
Widzimy ogromny potencjał w regionie EMEA, a biuro w Warszawie odgrywa ważną rolę w partnerskich relacjach z lokalnymi klientami. Za rozwojem biznesu podąża konieczność skalowania procesów i ułatwiania współpracy coraz większym zespołom. To nasza specjalność, dlatego zależy nam na rozwijaniu nie tylko działów technicznych, ale też biznesowych. Nasz rozwój w Polsce to element szerszej, długoterminowej strategii – tłumaczy Ryan Atkins.
Lokalny oddział stanowi m.in. centrum innowacji dla Asany – nie ogranicza się do składania komponentów produktów, ale także wdraża najnowsze technologie, takie jak sztuczna inteligencja, aby kształtować przyszłość pracy. Otwarte pozycje dotyczą zarówno doświadczonych pracowników, jak i juniorów, planowany jest też wakacyjny program stażowy.