Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 10-14 marca.
PCF Group: Zawarło z Sony Interactive Entertainment LLC (wydawca) umowę produkcyjną (Prototype Development Agreement) dotyczącą współpracy w zakresie produkcji prototypu nowej gry wideo o nazwie kodowej Projekt Delta, opartej o prawa własności intelektualnej należące do wydawcy, podała spółka.
Varsav Game Studios: Spółka zależna Mooneaters planuje premierę gry „Everdream Village” w formule early access na 2025 r., podała spółka. Uruchomiony został profil gry na platformie Steam oraz profile w najważniejszych serwisach społecznościowych. Docelowo planowana jest premiera na wszystkie kluczowe platformy.
Varsav Game Studios: Planuje premierę gry „Bee Simulator: The Hive” w 2025 r. W konsekwencji rozpoczęcia kampanii marketingowej uruchomiony został profil gry na platformie Steam oraz profile w najważniejszych serwisach społecznościowych, podała spółka.
Games Operators: Odnotowało 13,04 mln zł jednostkowego zysku netto w 2024 r. wobec 0,75 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Black Rose Projects: Zakłada w strategii na lata 2025-2027 dalszą ekspansję w dwóch kluczowych obszarach działalności: portowaniu gier oraz produkcji własnych tytułów, podała spółka.
Gamedust: Odnotował 12,28 mln zł jednostkowej straty netto w 2024 r. wobec 36,46 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

Movie Games: Flagowy tytuł spółki „Drug Dealer Simulator 2” przekroczył liczbę 250 tys. sprzedanych egzemplarzy na samej platformie Steam, podała spółka.
Purple Ray Studio: Rozpoczęło ofertę publiczną akcji serii D, podała spółka. Jej celem jest pozyskanie do 4,1 mln zł na rozwój nowego projektu firmy – gry akcji o roboczym tytule „Nightmare”. Spółka oferuje od 100 000 do 372 730 nowych akcji w cenie 11 zł za sztukę.
Gamedust: Przeprowadził test na utratę wartości aktywów w odniesieniu do wartości godziwej udziałów w kapitale zakładowym Gamedust sp. z o.o. i uznał, że zaszła trwała utrata wartości tego aktywu o 9 676 031 zł i o wskazaną kwotę spółka dokonała odpisu aktualizującego. Obecna wartość firmy na dzień 31.12.2024 r. wynosi 3 018 006,35 zł.
Gamedust: Podpisał z Meta Platforms Technologies porozumienie dotyczące zakończenia przez spółkę realizacji projektu „Gas Station Simulator VR”, podał Gamedust. Wszystkie pozostałe niezrealizowane kamienie milowe i powiązane płatności zostały anulowane. Po zakończeniu wszelkich procedur strony nie będą miały wobec siebie żadnych zobowiązań wynikających z rozwiązanej umowy.
Bloober Team: Zawarł umowę produkcyjno-wydawniczą ze spółką Netflix Worldwide Entertainment dotyczącą produkcji gry przez spółkę na platformę Netflix, pod nazwą kodową „Projekt N”, podał Bloober Team. Netflix będzie właścicielem oraz wydawcą gry.
VRFabric: Gra „My Demon Wife VR” przeszła pozytywnie ocenę sklepu Meta Quest. Data wydania gry na gogle Meta Quest 3 została ustalona na 14 marca br. Cena gry będzie wynosić 19,99 USD za sztukę. Właścicielem autorskich praw majątkowych do gry jest SimFabric, który udzielił VRFabric wyłącznej licencji na jej portowanie na technologię VR. Aktualnie VRFabric finalizuje wersję gry przeznaczoną na urządzenia PlayStation VR i PlayStation VR 2 w sklepie PlayStation Store.
Pekao: Bank przygotował dla fanów gamingu promocję za otwarcie konta z kartą, jak również zaprasza do rozgrywek w kolejnej odsłonie gry Money Tycoon w „Fortnite”. Mapa gry Pekao została rozbudowana o nowe, atrakcyjne wyzwania, dzięki którym można zdobyć więcej punktów w kolejnych etapach rozgrywek i wziąć udział w konkursie z nagrodami. W nowej odsłonie gry każda rozgrywka odbywa się na prywatnej wyspie (Money Island Tycoon), którą gracz może rozbudować do samowystarczalnej osady. W trakcie gry, zdobywając kolejne umiejętności, gracz oprócz dobrej zabawy i poszerzenia wiedzy o finansach, ma szansę na zebranie większej liczby punktów i zdobycie wygranej w uruchomionej akcji specjalnej z nagrodami.

Gaming: Polska giełda czeka, aby główne spółki gamingowe wydały tytuł na miarę sukcesu „Wiedźmina” czy naprawionego „Cyberpunka”, mówi w rozmowie z ISBtech analityk XTB Tymoteusz Turski. „W ub. roku liczyliśmy na to, że 'Frostpunk 2′ okaże się tytułem, który pobudzi inwestorów i całą branżę. Natomiast okazało się, że premiera była rozczarowująca. Obecnie 11bit studios ma wydać grę 'The Alters’. Premiera jest przesuwana na kolejny kwartał, natomiast liczymy na to, że faktycznie tym razem już uda się ją wydać i rzeczywiście może okazać się pierwszym impulsem, który może sprawić, że inwestorzy zainteresują się segmentem gier. Akcje 11bit studios zanotowały wcześniej bardzo nerwową wyprzedaż i według nas jest przestrzeń do tego, aby kurs kontynuował obecne wzrosty” – powiedział Turski. Jeśli chodzi o gwiazdę polskiej sceny gamingowej, czyli CD Projekt, obecnie jest według niego na bardzo dobrym torze, by kontynuować dalsze wzrosty. „Zatrzymać pozytywny sentyment do spółki mogłyby negatywne sygnały z produkcji 'Wiedźmina 4′. Na to się na razie nie zanosi. Wygląda na to, że spółka wyciągnęła wnioski z premiery 'Cyberpunk 2077′ i kampania marketingowa oraz komunikacja z rynkiem będą prowadzone najprawdopodobniej trochę ostrożniej, co może pomóc w tym, aby uniknąć takich błędów, jak na przykład zbyt wczesne ogłoszenie daty premiery i później przesuwanie terminu, co będzie negatywnie odbijać się na sentymencie inwestorów, a tym samym na notowaniach spółki” – wskazał analityk.
Gaming: CD Projekt pozostaje gamingowym top pickiem BM mBanku. „W marcu CDR poda dobre wyniki za IV kw. 2024, ale warto pamiętać, że historycznie ich publikacja zwykle kończyły się scenariuszem take-profit. W końcu CDR zazwyczaj ma ogłoszenia cenotwórcze podczas wydarzeń związanych z grami, gdzie może dotrzeć do docelowych odbiorców, a nie podczas telekonferencji dla inwestorów” – wskazuje broker. 11 bit studios opóźniło „The Alters” (prawdopodobnie do II kw. 2025), a „Frostpunk 2” sprzedaje się znacznie poniżej oczekiwań. Zarówno raporty za IV kw. 2024, jak i I kw. 2025 będą wyglądać fatalnie, więc jest jeszcze trochę czasu, zanim pojawią się jakieś obiecujące informacje (najbliższa wydaje się premiera „The Alters”), dodano w informacji. „Jeśli chodzi o przychody w lutym, spodziewamy się, że Huuuge odnotuje spadek o 16% m/m, obok spadku o 13% w Ten Square Games i spadku o 2% w Artifex Mundi. Należy pamiętać, że luty miał o trzy dni mniej niż styczeń, a sezonowość zmniejszyła miesięczną sprzedaż o około 10%. Średnia dzienna sprzedaż wskazuje na 6% spadek m/m w HUG, 4% spadek w TEN i 8% odbicie w ART” – czytamy dalej. BM mBanku najbardziej preferuje akcje CD Projekt i Huuuge.
The Farm 51: Studio zaprezentowało w earla access grę „Chernobylite 2: Exclusion Zone”. Bardzo niskie zainteresowanie na Steam załamało kurs akcji do poziomu najniższego od początku 2020 r.
Electronic Arts: EA SPORTS FC 25 wspólnie z graczami świętuje urodziny Football Ultimate Team (FUT), dodając karty zawodników z 5-gwiazdkowymi umiejętnościami i słabszą nogą, specjalne wersje Ikon oraz debiut FUT Birthday Heroes.
11bit studios: Pokazano kolejny trailer gry „The Alters”. Trailer skupia się na pokazaniu podobieństw gry do innej produkcji studia „This War of Mine”.
Bloober Team: Zawarł umowę z Netflix dotyczącą produkcji Projektu N. Gra ma być wydana na platformę Netflix, która będzie właścicielem i wydawcą gry.
Games Operators: Podpisał umowę z firmą Digifox S.R.O. na wykonanie gry „Starhome” na platformę PC. Zgodnie z umową Digifox S.R.O. stworzy grę, a spółka sfinansuje produkcję oraz wyda ją na platformie Steam.
Movie Games: Anna Wilińska-Zelek powołana na stanowisko członka RN.
Baked Games: Przeprowadził playtesty „Alaska Gold Fever”. 10 marca (godzina 16:00) gra zajmowała 108. miejsce wśród wszystkich gier na Steam, z największym przyrostem followers w ciągu ostatnich 7 dni. Jeżeli weźmiemy pod uwagę gry, które mają dopiero mieć premierę na Steam, to jest to 81. miejsce; jeżeli weźmiemy gry, które nie mają ustawionej daty premiery na rok 2025, to gra zajmuje 35. miejsce pośród wszystkich nadchodzących gier na Steam. Playtesty miały peak 357 graczy, grających równocześnie w grę. To więcej niż playtesty „Crime Scene Cleaner” (353), „Contraband Police” (303) czy „Ship Graveyard Simulator 2” (159) – innych gier z grupy Playway, które miały udane premiery. Playtesty otrzymały 28 ocen na Steam – 100% pozytywów. Gra zanotowała wzrost o ponad 200 pozycji na Global Wishlist.
Gaming: Nowe dane Visa, jednego ze światowych liderów płatności cyfrowych, pokazują, że wydatki posiadaczy kart Visa na rozrywki związane z grami w Europie zwiększyły się o 16,7% w 2024 r. w porównaniu do roku poprzedniego. Oznacza to jednocześnie o 40% wyższe tempo wzrostu niż ogólny wzrost wydatków posiadaczy kart Visa. Według danych Visa wydatki konsumentów na rozrywkę związaną z grami rosły w 2024 r. szybciej niż w sektorach takich jak, podróże, moda, teatr i kino. Twórcy treści związanych z grami napędzają ten wzrost – niemal połowa polskich graczy angażuje się w aktywności tego typu influencerów, na przykład oglądając ich filmy przynajmniej raz w tygodniu. By wspierać europejską „gospodarkę twórców”, Visa uznaje autorów treści za małe firmy – dzięki czemu mogą oni łatwo i bezpiecznie płacić oraz otrzymywać płatności. Badanie Visa podkreśla rosnący wpływ influencerów na zakupy związane z grami – ponad 1/4 polskich graczy twierdzi, że twórcy treści mają istotny udział w ich procesie decyzyjnym, jeśli chodzi o wydatki. Wraz ze wzrostem popytu na treści rozrywkowe związane z grami rośnie również ich podaż. Z danych Visa wynika, że 1/5 graczy streamuje, a blisko 18% udostępnia treści związane z grami w mediach społecznościowych. Spośród osób tworzących treści ponad 1/5 uważa się za „twórców treści gamingowych”, a więcej niż połowa rozważyłaby zostanie nimi w przyszłości. Ponadto, jak pokazuje badanie Visa, ponad 85% graczy uważa, że ścieżka kariery influencera w branży gier stała się w ciągu trzech ostatnich lat bardziej atrakcyjna.
Gamedust: Dokonał odpisu aktualizującego na kwotę 9,7 mln zł związanego z utratą wartości aktywów w kapitale zakładowym Gamedust sp. z o.o. Spółka zakończyła współpracę z Meta i Drago dotyczącą gry „Gas Station Simulator VR”.

Wargaming: Nowa gra studia – „Steel Hunters” – wejdzie w fazę wczesnego dostępu 2 kwietnia 2025. Spółka da graczom faktyczną możliwość wpływu na rozwój i kształtowanie zmian w grze, które będą wdrażane aż do momentu premiery w drodze do tego, aby „Steel Hunters” stało się najbardziej angażującym i satysfakcjonującym doświadczeniem wśród strzelanek o mechach.

Reality Games: Studio, które pracuje nad grą „Monopoly World”, pozyskało z emisji 4,7 mln USD przy wycenie ponad 44 mln USD. Do grona inwestorów dołączyły aniołowie biznesu, w tym weterani branży gier m.in. Peter Moore, Janusz Moneta, Nav Sunner, Yariv Adan czy Mariusz Gąsiewski. Wśród nowych inwestorów znalazły się też fundusze: polski Unfold.vc i szwajcarski Acquinox Capital. „Monopoly World nie jest kolejną mobilną grą, tylko projektem, który może zmienić sposób, w jaki funkcjonują gry i reklama” – powiedział PB Zbigniew John Woznowski, prezes Reality Games.

11bit studios: Nowa gra z IP Frostpunk jest planowana na 2027, poinformował PB prezes dewelopera gier.
Gaming: Gaming to dziś globalny biznes, który stale rośnie. Liczba graczy na świecie to przynajmniej 3,4 mld osób, co oznacza wzrost rok do roku o 4,5%. Gry i serwisy im poświęcone przyciągają 4 mln dzieci i młodzieży w Polsce w wieku 7-18 lat. „Tak duży rynek musiał znaleźć się w obrębie zainteresowania cyberprzestępców. Gry video i online są rozrywką, po którą chętnie sięgają młodzież i dzieci, czyli grupa najmniej świadoma zagrożeń, a co za tym idzie, szczególnie narażona na działania oszustów” – zauważa Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET. Zwraca uwagę, że np. kupowanie dodatkowych opcji, tzw. loot boxów, może spowodować stratę środków z konta, a zakup i rozpakowanie loot boxa wraz z towarzyszącemu temu emocjami zaciera granicę między cyfrową rozrywką a loterią, wprowadzając młodzież w świat hazardu.

Electronic Arts: W EA SPORST FC pojawi się 22 nowych Vanity Kits, zaprojektowanych we współpracy z ośmioma artystami, których utwory znalazły się na soundtracku gry. Wśród nich znaleźli się Justice, RÜFÜS DU SOL, Good Neighbours, ALOK i inni. Kolumbijska gwiazda J Balvin, którego utwór „Gaga” jest częścią ścieżki dźwiękowej FC 25, współtworzył cztery unikalne stroje, które zostały wyprodukowane specjalnie dla dzieci z jego rodzinnego miasta Medellín. Każdy strój odzwierciedla unikalny styl i brzmienie danego artysty. Brytyjski duet Good Neighbours czerpał inspirację z własnej muzyki, znanej z emocjonalnych, podnoszących na duchu melodii. „Dorastaliśmy, grając w tytuły EA SPORTS, więc bycie częścią EA SPORTS FC 25 i możliwość stworzenia własnego stroju to coś niesamowitego. Muzyka i piłka nożna od zawsze idą w parze, a możliwość wniesienia naszego stylu do gry jest czymś naprawdę wyjątkowym. Nie możemy się doczekać, aż gracze zobaczą nasz strój” – powiedzieli Good Neighbours.
Balcia Insurance: Wprowadza dwie nowe minigry w „Fortnite”. Po sukcesie mapy Balcia Mega Mansion, która spotkała się z dużym zainteresowaniem graczy, marka idzie o krok dalej. Nowe tryby rozgrywki, w tym jeden inspirowany Squid Game, pojawią się już w marcu.
SteelSeries: Marka sprzętu esportowego zaprezentowała najnowszą wersję swojej linii podkładek pod mysz QcK – serię QcK Performance, zaprojektowaną z myślą o różnych stylach gry, oferując trzy unikalne powierzchnie: Speed, Control i Balance, dostępne w rozmiarach Large i Extra-Large. Trzech członków zespołu FaZe Rainbow Six użyło nowych QcK Performance, zdobywając mistrzostwo i 1 mln USD podczas Rainbow Six Invitational 2025.

RedDeer.Games: Gra dekoratorska o aranżowaniu całego miasta „Cozy Land” pojawi się na Nintendo Switch 27 marca. Stworzone przez SURT i wydane przez RedDeer.Games „Ringo’s Roundup” jest już dostępna na Nintendo Switch i Steam.
PlayWay: „Mini Racer Car Shop Simulator – Prologue” będzie udostępniony 21 marca.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)