Xiaomi Corporation ogłosiło swoje zweryfikowane skonsolidowane wyniki za 2024 rok. Kwartalne przychody w Q4 po raz pierwszy przekroczyły 100 mld RMB, a wypracowane wyniki zarówno za cały rok, jak i za czwarty kwartał były lepsze od przewidywanych. Całkowite przychody za rok wzrosły o 35% rok do roku (r/r) do 365,9 mld RMB, podczas gdy skorygowany zysk netto wzrósł o 41,3% r/r do 27,2 mld RMB. W IV kwartale 2024 r. całkowite przychody Xiaomi osiągnęły 109 mld RMB, co stanowi wzrost o 48,8% rok do roku, podczas gdy skorygowany zysk netto wzrósł o 69,4% do 8,3 mld RMB, znacznie przekraczając oczekiwania rynku.
W 2024 r. wszystkie segmenty działalności firmy, w ramach rozwoju ekosystemu “Human x Car x Home”, weszły na ścieżkę wysokiego wzrostu. Przyczyniło się to do wzrostu sprzedaży smartfonów, samochodów elektrycznych i inteligentnych urządzeniach domowych. Przychody w obszarze smartfonów wzrosły o 21,8% (191,8 mld RMB), a w segmencie samochodów elektrycznych i pozostałych nowych inicjatyw osiągnęły 32,8 mld RMB, znacząco przekraczając wyznaczone cele. Ponadto, przychody ze sprzedaży AIoT i produktów lifestyle wzrosły o 30% r/r do poziomu 104,1 mld RMD.
Plany Xiaomi na 2025 są ściśle związane z wejściem na rynek ultrapremium, czego przykładami są premiery produktów Xiaomi 15 Ultra, Xiaomi SU7 Ultra. Podczas chińskiej premiery, która miała miejsce 3 marca, sprzedaż smartfonu Xiaomi 15 Ultra wzrosła o ponad 50% w porównaniu do poprzednika z tej serii, a zamówienia na samochód elektryczny Xiaomi SU7 Ultra przekroczyły już 10 000 sztuk, osiągając wyznaczony cel roczny.
Globalny wzrost sprzedaży smartfonów o 15,7% r/r
Sprzedaż smartfonów Xiaomi w 2024 przyczyniła się do osiągnięcia przychodów na poziomie 191,8 mld RMD, przekładając się na 21,8% wzrost rok do roku. Globalne dostawy smartfonów wyniosły 168,5 mln sztuk, co w porównaniu do poprzedniego roku jest wynikiem wyższym o 15,7%, tym samym jest to największy czynnik wpływający na wzrost w tej branży. Raport Canalys wskazał, iż dostawy smartfonów Xiaomi znalazły się globalnie w pierwszej trójce w ciągu 18 kolejnych kwartałów, co przełożyło się na 13,8% udziału w rynku. Udział Xiaomi w rynku dostaw smartfonów w Chinach wzrósł o 3 punkty procentowe rok do roku, do poziomu 15,8%. Oznacza to, że producent zanotował 4 kolejne kwartały wzrostu udziału w rynku w tym segmencie.
Dynamiczny rozwój ekosystemu „Human x Car x Home”
Xiaomi w 2024 roku zaprezentowało swój pierwszy inteligentny samochód elektryczny z serii Xiaomi SU7. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy od premiery zrealizowanych zostało 136 854 dostaw pojazdu. Przychody z obszaru EV i innych nowych inicjatyw przełożyły się na wzrost do poziomiu 32,8 mld RMB w całym 2024 r., z czego w samym Q4 osiągnęły 16,7 mld RMB. Jednocześnie, wzrost liczby dostaw Xiaomi SU7 do sprzedanych 69 697 pojazdów przełożył się na przekroczenie zakładanego celu całkowitego przed terminem.
Seria samochodów elektrycznych Xiaomi SU7 cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród kobiet i użytkowników marki Apple, wzmacniając tym samym wizerunek marki Xiaomi jako premium. W 2025 roku Xiaomi EV dynamicznie wchodzi w rynek ultrapremium, czego przykładem jest mająca miejsce 27 lutego prezentacja Xiaomi SU7 Ultra – pojazdu, którego celem jest ustanowienie nowych standardów w segmencie premium. Zamówienia tego modelu przekroczyły 19 000 sztuk, a w ciągu trzech dni po premierze potwierdzone zamówienia przekroczyły 10 000 sztuk, osiągając roczny cel przed terminem. Całościowo Xiaomi wyznaczyło sobie na 2025 rok cel sprzedaży w segmencie samochodów elektrycznych na poziomie 350 000 sztuk. Do 31 grudnia 2024 r. otworzonych zostało 200 centrów sprzedaży inteligentnych pojazdów elektrycznych w 58 chińskich miastach.
Wartość biznesu AIoT po raz pierwszy przekroczyła 100 miliardów RMB
Sprzedaż urządzeń z segmentu AIoT i lifestyle osiągnęła kamień milowy w 2024 r., generując po raz pierwszy ponad 100 mld RMB przychodów. Osiągnięto dokładnie 104,1 mld RMB zysku, co przekłada się na wzrost o 30% rok do roku. Co więcej, marża zysku brutto osiągnęła 20,3%, co oznacza, że zarówno przychody, jak i marża zysku brutto osiągnęły rekordowe poziomy.
Tablety marki Xiaomi w 2024 roku utrzymały silną dynamikę wzrostu. Canalys wykazał 73,1% globalny wzrost dostaw, utrzymując sprzedaż Xiaomi na 5. pozycji na świecie i 3. w Chinach. W przypadku dostaw opasek sportowych Xiaomi zajęło 2 miejsce zarówno globalnie, jak i w Chinach, a sprzedaż słuchawek TWS w Chinach odnotowała 1. miejsce.
AI wspiera inteligentny ekosystem Xiaomi
Osiągnięcia Xiaomi w zakresie premiumizacji opierają się na solidnych możliwościach R&D (badania i rozwój). Wydatki Xiaomi w 2024 roku na badania i rozwój wzrosły o 25,9% rok do roku do poziomu 24,1 mld RMB, a łączna liczba pracowników działu badań i rozwoju wzrosła do 21 190. Do końca 2024 r. Xiaomi uzyskało ponad 42 000 patentów na całym świecie, w tym ponad 1000 na technologie związane z pojazdami elektrycznymi.
Sztuczna inteligencja jest jedną z bazowych technologii, w ramach rozwoju której Xiaomi poczyniło długoterminowe i ciągłe inwestycje. W październiku 2024 r. wprowadzony został system HyperOS 2, obejmujący trzy podstawowe technologie: HyperCore, HyperConnect
i HyperAI. Wprowadziły one użytkowników w nowe, zaawansowane doświadczenie w zakresie inteligentnej łączności między urządzeniami i funkcji AI. Xiaomi skutecznie integruje sztuczną inteligencję z Xiaomi HyperOS 2, wprowadzając ją do swoich pojazdów elektrycznych, smartfonów i inteligentnych urządzeń domowych, skutecznie realizując strategię „Human × Car × Home” nabierając tempo wysokiego wzrostu w trzech głównych ekosystemach: smartfonach, inteligentnych pojazdów elektrycznych i inteligentnych dużych urządzeń domowych.