SEG 2025

Jak wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech, większość Polaków korzysta tylko z jednego, stosunkowo nowego modelu smartfona o wartości przekraczającej 1 000 zł. Jak wygląda dziś cykl życia tego urządzenia w Polsce i jakie czynniki mogą wpłynąć na jego przyszłość?

Blisko ¾ Polaków (73%) korzysta na co dzień wyłącznie z jednego smartfona. Spada jednocześnie liczba osób korzystających z dwóch telefonów. Obecnie wynosi 18%, a w 2022 r., gdy zrealizowano pierwszą edycję Raportu Smart Barometr, sięgała 23%. Choć najczęściej urządzenie ma mniej niż 1,5 roku, rośnie odsetek konsumentów, którzy pozostają przy tym samym modelu przez ponad 3 lata – w 2022 r. było to 9%, a dziś już 16%.

Większość transakcji zakupu (90%) nadal dotyczy nowych smartfonów, 8% użytkowników wybiera smartfony używane, a 2% ankietowanych zregenerowane. To również urządzenia używane, które przeszły jednak proces technicznej weryfikacji i przywrócenia do pełnej sprawności. Najchętniej dokonujemy zakupów u operatorów komórkowych (29%) i w sklepach RTV/AGD (24%), korzystając głównie z płatności gotówką (29%) lub ratalnej u operatora (27%).

Przesłanki funkcjonalne, a nie impuls zakupowy

Najczęstszą przyczyną wymiany sprzętu pozostaje jego zużycie – 47% użytkowników wymienia urządzenie po awarii, a 44% z powodu spadku wydajności baterii. Rzadziej decyzję o zakupie podejmujemy ze względu na atrakcyjną ofertę (17%) lub premierę nowego modelu (4%).

Te dane jasno pokazują, że Polacy coraz częściej kupują smartfony „z konieczności”. Taki wynik może świadczyć o kilku równoległych zjawiskach. Po pierwsze, wzrost cen urządzeń – szczególnie w segmencie premium – zmienia ekonomiczne uzasadnienie częstej wymiany. Po drugie, konsumenci oczekują dziś od smartfona większej trwałości i niezawodności, co przekłada się na dłuższy cykl życia produktu. Po trzecie, rynek nasyca się technologicznie – różnice między kolejnymi generacjami urządzeń są mniej odczuwalne, co również osłabia potrzebę szybkiej wymiany – mówi Przemysław Kuraczyk, Business Growth Director w IQS.

Ekosystem urządzeń i niewykorzystany potencjał usług

System Android pozostaje dominujący (85%), podczas gdy iOS stanowi 12% rynku. W codziennym użytkowaniu coraz ważniejszą rolę odgrywa ekosystem urządzeń. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze słuchawek bluetooth (55%). 43% respondentów integruje smartfon z telewizorem, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu do zaledwie 1% w poprzednim badaniu. Podobną dynamikę wzrostu widać w przypadku integracji smartfonów z systemami samochodowymi – obecnie robi to co trzeci badany (32%), podczas gdy wcześniej odsetek ten wynosił jedynie 1%. Swoją popularność utrzymują smartwatche (37%) i głośniki (36%), natomiast wyraźnie spada zainteresowanie smartbandami, z których korzysta już tylko 10% badanych w porównaniu do 22% w poprzedniej edycji badania.

Dane z Raportu Smart Barometr 2025 rzucają światło na kluczowe aspekty funkcjonowania smartfonów w ekosystemie innych urządzeń oraz na wykorzystanie dodatkowych usług przez polskich użytkowników. Obserwujemy wyraźny trend wzrostu znaczenia ekosystemu urządzeń w codziennym życiu Polaków. Znacznie więcej respondentów niż w poprzednim badaniu integruje swoje smartfony z telewizorami, systemami samochodowymi. Popularnością cieszą się również słuchawki bluetooth, smartwatche i głośniki bezprzewodowe. Interesującym zjawiskiem jest natomiast spadek zainteresowania smartbandami, co może sugerować zmianę preferencji użytkowników w zakresie monitorowania aktywności – dodaje ekspert IQS.

Choć użytkownicy coraz częściej budują wokół smartfona własny ekosystem urządzeń, nadal rzadko decydują się na dodatkowe usługi wspierające ochronę i komfort użytkowania. Najczęściej wybieraną usługą jest ochrona sprzętu przed uszkodzeniem (20%), a kolejne to dodatkowa gwarancja na wypadek awarii (15%) oraz program antywirusowy (6%). Ponad połowa użytkowników (64%) nie korzysta z żadnych usług dodatkowych, co pokazuje, jak duży potencjał rozwoju mają na polskim rynku rozwiązania takie jak ochrona, serwis czy programy odkupu smartfonów.

Elastyczne modele użytkowania

Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża – konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, a rosnące ceny urządzeń skłaniają ich do dłuższego użytkowania posiadanych modeli. Widzimy, że coraz więcej osób korzysta z tego samego telefonu ponad trzy lata, co pokazuje, jak ważne stają się kwestie niezawodności i ochrony urządzenia. Jednocześnie widzimy też, że nadal duża liczba osób (17%) chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku – mówi Paulina Dobkowska, Rental Business Line Director w bolttech.

W takim kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

To rozwiązanie, które może być atrakcyjną alternatywą dla osób szukających większej elastyczności – szczególnie w czasach rosnących cen. Najem pozwala użytkownikom korzystać z nowoczesnych urządzeń w przewidywalnym modelu kosztowym, z możliwością regularnej wymiany sprzętu i dodatkowymi usługami w pakiecie. Takie podejście nie zastępuje tradycyjnego modelu własności, ale może być jego uzupełnieniem – dodaje ekspertka.

Choć obecnie 79% użytkowników smartfonów nie słyszało o tej możliwości, zainteresowanie usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów, wśród których znajomość modelu wynajmu sprzętu potwierdza dziś 31% osób.

Co ciekawe, Polacy są gotowi rozszerzyć takie podejście również na inne kategorie urządzeń – laptopy, tablety czy smartwatche – co pokazuje, że trend elastycznego korzystania z elektroniki dopiero zaczyna się kształtować na naszym rynku – komentuje Paulina Dobkowska z bolttech.

Świadome wybory – nowe możliwości

Smart Barometr 2025 pokazuje, że użytkownicy coraz bardziej świadomie zarządzają swoimi smartfonami, dążąc do ich dłuższego użytkowania i lepszego wykorzystania ich wartości. Choć rynek wciąż się rozwija, coraz większe zainteresowanie elastycznymi formami dostępu do elektroniki – jak najem – może znacząco zmienić sposób korzystania ze smartfonów w Polsce. W nadchodzących latach kluczowe będzie rozwijanie usług, które pozwolą użytkownikom nie tylko bezpiecznie sprzedać, ale także wygodnie wynająć lub odnowić urządzenie, zapewniając sobie dostęp do nowoczesnej technologii na przejrzystych warunkach.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments