Jak wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech, większość Polaków korzysta tylko z jednego, stosunkowo nowego modelu smartfona o wartości przekraczającej 1 000 zł. Jak wygląda dziś cykl życia tego urządzenia w Polsce i jakie czynniki mogą wpłynąć na jego przyszłość?
Blisko ¾ Polaków (73%) korzysta na co dzień wyłącznie z jednego smartfona. Spada jednocześnie liczba osób korzystających z dwóch telefonów. Obecnie wynosi 18%, a w 2022 r., gdy zrealizowano pierwszą edycję Raportu Smart Barometr, sięgała 23%. Choć najczęściej urządzenie ma mniej niż 1,5 roku, rośnie odsetek konsumentów, którzy pozostają przy tym samym modelu przez ponad 3 lata – w 2022 r. było to 9%, a dziś już 16%.
Większość transakcji zakupu (90%) nadal dotyczy nowych smartfonów, 8% użytkowników wybiera smartfony używane, a 2% ankietowanych zregenerowane. To również urządzenia używane, które przeszły jednak proces technicznej weryfikacji i przywrócenia do pełnej sprawności. Najchętniej dokonujemy zakupów u operatorów komórkowych (29%) i w sklepach RTV/AGD (24%), korzystając głównie z płatności gotówką (29%) lub ratalnej u operatora (27%).
Przesłanki funkcjonalne, a nie impuls zakupowy
Najczęstszą przyczyną wymiany sprzętu pozostaje jego zużycie – 47% użytkowników wymienia urządzenie po awarii, a 44% z powodu spadku wydajności baterii. Rzadziej decyzję o zakupie podejmujemy ze względu na atrakcyjną ofertę (17%) lub premierę nowego modelu (4%).
Te dane jasno pokazują, że Polacy coraz częściej kupują smartfony „z konieczności”. Taki wynik może świadczyć o kilku równoległych zjawiskach. Po pierwsze, wzrost cen urządzeń – szczególnie w segmencie premium – zmienia ekonomiczne uzasadnienie częstej wymiany. Po drugie, konsumenci oczekują dziś od smartfona większej trwałości i niezawodności, co przekłada się na dłuższy cykl życia produktu. Po trzecie, rynek nasyca się technologicznie – różnice między kolejnymi generacjami urządzeń są mniej odczuwalne, co również osłabia potrzebę szybkiej wymiany – mówi Przemysław Kuraczyk, Business Growth Director w IQS.
Ekosystem urządzeń i niewykorzystany potencjał usług
System Android pozostaje dominujący (85%), podczas gdy iOS stanowi 12% rynku. W codziennym użytkowaniu coraz ważniejszą rolę odgrywa ekosystem urządzeń. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze słuchawek bluetooth (55%). 43% respondentów integruje smartfon z telewizorem, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu do zaledwie 1% w poprzednim badaniu. Podobną dynamikę wzrostu widać w przypadku integracji smartfonów z systemami samochodowymi – obecnie robi to co trzeci badany (32%), podczas gdy wcześniej odsetek ten wynosił jedynie 1%. Swoją popularność utrzymują smartwatche (37%) i głośniki (36%), natomiast wyraźnie spada zainteresowanie smartbandami, z których korzysta już tylko 10% badanych w porównaniu do 22% w poprzedniej edycji badania.
Dane z Raportu Smart Barometr 2025 rzucają światło na kluczowe aspekty funkcjonowania smartfonów w ekosystemie innych urządzeń oraz na wykorzystanie dodatkowych usług przez polskich użytkowników. Obserwujemy wyraźny trend wzrostu znaczenia ekosystemu urządzeń w codziennym życiu Polaków. Znacznie więcej respondentów niż w poprzednim badaniu integruje swoje smartfony z telewizorami, systemami samochodowymi. Popularnością cieszą się również słuchawki bluetooth, smartwatche i głośniki bezprzewodowe. Interesującym zjawiskiem jest natomiast spadek zainteresowania smartbandami, co może sugerować zmianę preferencji użytkowników w zakresie monitorowania aktywności – dodaje ekspert IQS.
Choć użytkownicy coraz częściej budują wokół smartfona własny ekosystem urządzeń, nadal rzadko decydują się na dodatkowe usługi wspierające ochronę i komfort użytkowania. Najczęściej wybieraną usługą jest ochrona sprzętu przed uszkodzeniem (20%), a kolejne to dodatkowa gwarancja na wypadek awarii (15%) oraz program antywirusowy (6%). Ponad połowa użytkowników (64%) nie korzysta z żadnych usług dodatkowych, co pokazuje, jak duży potencjał rozwoju mają na polskim rynku rozwiązania takie jak ochrona, serwis czy programy odkupu smartfonów.
Elastyczne modele użytkowania
Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża – konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, a rosnące ceny urządzeń skłaniają ich do dłuższego użytkowania posiadanych modeli. Widzimy, że coraz więcej osób korzysta z tego samego telefonu ponad trzy lata, co pokazuje, jak ważne stają się kwestie niezawodności i ochrony urządzenia. Jednocześnie widzimy też, że nadal duża liczba osób (17%) chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku – mówi Paulina Dobkowska, Rental Business Line Director w bolttech.
W takim kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.
To rozwiązanie, które może być atrakcyjną alternatywą dla osób szukających większej elastyczności – szczególnie w czasach rosnących cen. Najem pozwala użytkownikom korzystać z nowoczesnych urządzeń w przewidywalnym modelu kosztowym, z możliwością regularnej wymiany sprzętu i dodatkowymi usługami w pakiecie. Takie podejście nie zastępuje tradycyjnego modelu własności, ale może być jego uzupełnieniem – dodaje ekspertka.
Choć obecnie 79% użytkowników smartfonów nie słyszało o tej możliwości, zainteresowanie usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów, wśród których znajomość modelu wynajmu sprzętu potwierdza dziś 31% osób.
Co ciekawe, Polacy są gotowi rozszerzyć takie podejście również na inne kategorie urządzeń – laptopy, tablety czy smartwatche – co pokazuje, że trend elastycznego korzystania z elektroniki dopiero zaczyna się kształtować na naszym rynku – komentuje Paulina Dobkowska z bolttech.
Świadome wybory – nowe możliwości
Smart Barometr 2025 pokazuje, że użytkownicy coraz bardziej świadomie zarządzają swoimi smartfonami, dążąc do ich dłuższego użytkowania i lepszego wykorzystania ich wartości. Choć rynek wciąż się rozwija, coraz większe zainteresowanie elastycznymi formami dostępu do elektroniki – jak najem – może znacząco zmienić sposób korzystania ze smartfonów w Polsce. W nadchodzących latach kluczowe będzie rozwijanie usług, które pozwolą użytkownikom nie tylko bezpiecznie sprzedać, ale także wygodnie wynająć lub odnowić urządzenie, zapewniając sobie dostęp do nowoczesnej technologii na przejrzystych warunkach.