Luis Carlos Affonso, wiceprezes ds. inżynierii i rozwoju technologicznego w firmie Embraer w komentarzu eksperckim dla ISBtech o strategii rozwoju koncernu i planach rozwojowych w Polsce.
Efektywność od zawsze stanowiła znak rozpoznawczy samolotów Embraer. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że to fundament, na którym opierają się oczekiwania linii lotniczych. Model E2 wyróżnia się pod tym względem w sposób szczególny – jego wyjątkowa oszczędność paliwa i niskie koszty eksploatacji odgrywają kluczową rolę również dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w czasie, gdy zmuszone są one do uporania się z wywaniami, jakimi są rosnące koszty paliwa i realizacja celów zrównoważonego rozwoju.
Embraer osiąga tak imponującą efektywność dzięki temu, że od lat jest liderem innowacji technologicznych i odpowiedzialnych rozwiązań środowiskowych. W dobie rosnących oczekiwań wobec branży lotniczej – zarówno w zakresie redukcji emisji, jak i podnoszenia efektywności – firma konsekwentnie inwestuje w najbardziej perspektywiczne obszary technologiczne, aby nie tylko odpowiedzieć na współczesne wyzwania, ale też wykorzystać pojawiające się możliwości.
Lotnictwo przyjazne środowisku
Jednym z kluczowych obszarów inwestycyjnych Embraera jest lotnictwo przyjazne środowisku. Nasze inicjatywy, w tym badania nad samolotami hybrydowo- elektrycznymi, napędem wodorowym i ogniwami paliwowymi, są zgodne z globalnym celem branży lotniczej, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto dwutlenku węgla do 2050 roku. Realizacji tego celu służą także takie projekty Embraera (prowadzone przez jego spółkę zależną EVE) jak rozwój mobilności powietrznej w środowisku miejskim czyli prace nad elektrycznymi samolotami pionowego startu i lądowania (eVTOL).
Embraer ma także ogromne zasługi dla rozwoju technologii Zrównoważonego Paliwa Lotniczego (SAF). Już w 2004 roku firma stworzyła pierwszy na świecie certyfikowany samolot napędzany etanolem. Od tego czasu Embraer prowadził liczne testy z wykorzystaniem rodziny odrzutowców E-Jets, a w 2022 roku przeprowadził pierwszy w historii lot modelu E195-E2 zasilanego w 100% paliwem HEFA-SPK SAF (nondrop-in).
Firma aktywnie współpracuje z szerokim gronem partnerów – od agencji rządowych, przez kooperantów biznesowych, po instytucje naukowe, a celem jest opracowania i certyfikowanie standardów stosowania nowego paliwa. Naszym wspólnym zamierzeniem jest globalna transformacja lotnictwa ku rozwiązaniom niskoemisyjnym oraz pełne włączenie użycia SAF do strategii dekarbonizacyjnej Embraera.
Firma inwestuje także w zaawansowaną aerodynamikę swoich samolotów, testuje innowacyjne projekty skrzydeł i innych ulepszeń konstrukcyjnych, które umożliwią tworzenie lżejszych i paliwooszczędnych samolotów. Przykładem tych działań jest platforma New Technologies Demonstration (PDNT) – program współpracy badawczo- rozwojowej z brazylijskimi instytutami naukowymi i technologicznymi. Także inicjatywy Embraera w zakresie transformacji cyfrowej i automatyzacji, w tym inteligentne procesy produkcyjne, mają na celu zwiększenie wydajności oraz obniżenie kosztów.
Embraer w Polsce
Warto też podkreślić, że Embraer inwestuje również w nowoczesne technologie w dziedzinie obrony i bezpieczeństwa, takie jak rozwój technologii przeciwdronowych. Embraer w Unii Europejskiej jest już widoczny i obecny – 30% dostaw dla programu E2 powstaje w Europie, co przekłada się na 2 200 miejsc pracy. W przypadku KC-390 udział ten wynosi 42%, z czego aż 89% przypada na kraje NATO. Współpraca obejmuje również Polskę – Embraer korzysta z usług 18 polskich dostawców, co generuje 1 350 miejsc pracy w dziedzinach takich jak produkcja silników czy wyposażenia kabinowego. W ubiegłym miesiącu firma podpisała z iLOT (Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa) umowę o współpracy w zakresie badań i rozwoju, obejmującą m.in. materiały, technologie lotów przyszłości, projektowanie statków powietrznych oraz procesy ich utrzymania.
Jednak, aby sprostać wciąż nowym wyzwaniom, Embraer poszukuje wciąż nowych partnerów i dostawców, także w Polsce, która ma tę wielką zaletę, że posiada rozwinięty sektor lotniczy. Firma szacuje, że w ciągu najbliższych 10 lat może wnieść do polskiej gospodarki nawet 3 miliardy dolarów oraz stworzyć 5 tysięcy miejsc pracy – byłby to ogromny wzrost w porównaniu z obecną skalą naszego zaangażowania, które wynosi 80 milionów dolarów i 1 350 miejsc pracy. Korzystając z bogatego doświadczenia Polski w dziedzinie przemysłu lotniczego, Embraer dąży do tworzenia długofalowej, strategicznej współpracy z polskimi partnerami. Nasza firma chce dzielić się z nimi najnowszymi technologiami, zapewniać wsparcie merytoryczne i organizować specjalistyczne szkolenia, przyczyniając się do rozwoju krajowej gospodarki.
Ambicje Embraera wykraczają daleko poza dotychczasowe inicjatywy, obejmują dwa strategiczne obszary: program E2 w lotnictwie cywilnym oraz KC-390 w sektorze obronnym. Firma planuje uruchomienie nad Wisłą zakładu konserwacji i remontu podwozia oraz produkcję dużych komponentów kadłuba dla E2. Polska – dzięki współpracy Embraera z LOT AMS – ma stać się największą na świecie MRO – czyli bazą obsługi technicznej i serwisowania samolotów E2. Plany obejmują również konwersję samolotów pasażerskich na cargo z poprzednich generacji E-Jets.
Embraer i obronność
Równie znaczące inwestycje przewidywane są w dziedzinie obronności. Chcemy w Polsce uruchomić finalną linię montażową dla KC-390 i utworzyć Europejskie Centrum Szkolenia Taktycznego oraz stopniowa polonizować systemy obsługi samolotu. Zamierzamy wykorzystywać w Polsce nasze doświadczenie i osiągnięcia technologiczne, które zdobyliśmy przy projektowaniu tak nowoczesnego statku powietrznego jak E2. A warto pamiętać, że to najbardziej paliwooszczędny i najcichszy samolot w segmencie wąskokadłubowym w lotnictwie cywilnym. E2 zużywa 30% mniej paliwa na jedno miejsce pasażerskie niż pierwsza generacja E-Jetów i o 13% mniej niż A220. Z najwyższym współczynnikiem kształtu skrzydeł w swojej kategorii, stanowi przykład niezrównanej efektywności aerodynamicznej. A przy okazji to jedyna rodzina samolotów, w której każdy model został wyposażony w indywidualnie zaprojektowane skrzydło, zamiast korzystać z jednej, uniwersalnej konstrukcji dla wszystkich wariantów. Takie podejście pozwala na osiągnięcie najwyższej efektywności paliwowej w segmencie
E2 samolot charakteryzuje się wyjątkowo lekką strukturą kadłuba i skrzydeł wykonanych z materiałów metalowych, co więcej, jest wyposażony w czwartą generację układu sterowania samolotem fly-by-wire z architekturą zamkniętej pętli. Oznacza to, że tradycyjne mechaniczne połączenia zastąpione zostały przez systemy elektryczne, a sterowanie jest wspomagane komputerowo. Te innowacyjne rozwiązania pozwoliły nam uzyskać najlepszą w swojej klasie wydajność aerodynamiczną, umożliwiły bowiem zmniejszenie powierzchni sterowych, z mniejszym – w porównaniu z A220 –o 20% obszarem ogonowym, co skutkuje zmniejszeniem wagi i oporu, i przekłada się na redukcję zużycia paliwa o 2% w porównaniu do E1.
E2 został wyposażony także w rozwiązania zwiększające wydajność operacyjną, w tym możliwość lądowania przy stromym podejściu na trudnych lotniskach, takich jak London City, oraz pierwszy na świecie automatyczny system startu – E2TS (Embraer Enhanced Takeoff System), umożliwiający osiąganie większego zasięgu lub przewożenie cięższych ładunków z krótkich pasów startowych. Embraer pozostaje jedynym producentem samolotów cywilnych, który oferuje tę przełomową technologię.
Samolot charakteryzuje się również wyższymi wskaźnikami niezawodności niż A220, co sprawia, że konkurencja ma dwa razy większe opóźnienie w porównaniu z E2. Lepsza dostępność operacyjna E2 to także zasługa wydłużonych odstępów między przeglądami technicznymi oraz uproszczonej obsługi serwisowej, co znacząco skraca czas wyłączenia maszyny z eksploatacji.
Tak imponujące wyniki potwierdzają, że E2 to nie tylko najbardziej zaawansowany technologicznie samolot jednokorytarzowy na rynku, ale również jedna z najbardziej opłacalnych ekonomicznie maszyn w swojej klasie. Oferując najniższy koszt przelotu – zarówno w przeliczeniu na pasażera, jak i na całą podróż, E2 jest optymalnym wyborem dla linii lotniczych. Tą konstrukcją Embraer wyznaczył nowy standard w lotnictwie cywilnym.