Cyfryzacja sektora bankowego oznacza szereg korzyści nie tylko dla samych instytucji finansowych, ale też dla ich klientów. Cashless podaje, że tylko w czwartym kwartale 2024 roku liczba aktywnych użytkowników mobilnych aplikacji bankowych wzrosła w Polsce do ponad 26,5 mln. Rozwój wirtualnych usług bankowych w duchu hiperpersonalizacji, automatyzacji i sztucznej inteligencji kryje w sobie ogromny potencjał biznesowy.
Utrzymanie się na rynku, zachowanie konkurencyjności i redukcja kosztów, a przy tym wyższa jakość obsługi, możliwość personalizowania ofert zgodnie z indywidualnymi preferencjami klientów i zwiększenie zainteresowania dostępnymi usługami. Banki stawiają poprzeczkę wysoko, równocześnie wdrażając coraz bardziej innowacyjne narzędzia wspierające. Według raportu KPMG już 80% dyrektorów banków uważa, że implementacja AI i cloud computing pozwoli instytucjom finansowym zachować pozycję na rynku i wygenerować dodatkowe zyski. Dlatego 70% z nich planuje zwiększyć wydatki na wdrożenie nowych technologii.
AI na straży rosnących aspiracji banków i… klientów
Silnym trendem, który na dobre zdominował sektor bankowości, jest hiperpersonalizacja. Instytucje koncentrują swoje wysiłki na integracji AI z systemami core banking, aby móc skutecznie automatyzować decyzje strategiczne, np. te dotyczące alokacji kapitału i oferować klientom w pełni dobrane do ich potrzeb produkty, podnosząc jakość obsługi na jeszcze wyższy poziom. EY podaje, że 66% banków zauważyło zwiększenie sprzedaży po wdrożeniu automatyzacji procesów ofertowania, a 69% korzysta z technologii wspierających chatboty. Ich zadaniem jest nadanie chatom bardziej „ludzkiego” charakteru, aby podnieść satysfakcję klientów z kontaktu z infolinią.
Motorem zmian w obszarze bankowości stał się otwarty dostęp do sztucznej inteligencji, zapewniającej nie tylko przyspieszenie wielu procesów, ale też całkowitą ich automatyzację, co przekłada się z kolei na znaczącą redukcję kosztów. Równie palącym problemem wielu instytucji finansowych jest generowanie konkurencyjnych ofert, które idealnie wpasują się w osobiste potrzeby klientów. Z myślą o tym podążyły one za algorytmami, znacząco zwiększając swoją widoczność i skuteczność działania, szczególnie w zakresie usług kredytowych, które według EY nie cieszą się już tak dużym zainteresowaniem – mówi Adam Matyaszek, key account Manager z Polcom.
Po wdrożeniu generatywnej sztucznej inteligencji 78% placówek bankowych zarejestrowało poprawę produktywności, a 34% firm przeprowadziło restrukturyzację swoich zespołów. Ponadto według danych IDC 25% instytucji planuje to zrobić w ciągu roku. Jak z kolei podaje KPMG, już 82% banków łączy technologię AI ze zrobotyzowaną automatyzacją procesów (RPA) i w ten sposób usprawnia codzienną pracę całej kadry.
Co jeszcze zapewnią bankom AI i cloud computing?
Benefity jakie oferuje bankom sztuczna inteligencja są ogromne. Skuteczna analiza danych finansowych i zarządzanie ryzykiem, a także wyszukiwanie i weryfikacja korelacji w potężnych zasobach danych nie wyczerpują jej możliwości. Najpełniej realizują się one w integracji z cloud computing. Chmura nie tylko zapewnia wysoką ochronę danych, ale daje także możliwość współdzielenia środowisk z partnerami przy realizacji wspólnych projektów. W ten sposób łączenie inicjatyw, sharing informacji i koordynowanie akcji staje się w pełni zoptymalizowane.
Jednocześnie, jak podaje KPMG, tylko 25% instytucji bankowych posiada platformy chmurowe lub hybrydowe, strategicznie wspierające usługi oparte na danych, natomiast w Polsce na cloud computing decyduje się wciąż tylko 36% przedsiębiorstw (na świecie to 54% firm), informuje IDC.
Polska, AI i cloud banking
McKinsey podaje, że w całym globalnym sektorze bankowym sztuczna inteligencja może zwiększać przychody instytucji od 200 do nawet 340 miliardów dolarów rocznie. KPMG z kolei przekazuje, że 62% dyrektorów banków oczekuje umiarkowanego lub bardzo wysokiego zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję, co jest w pełni możliwe. A jak wygląda w tym kontekście polska bankowość? Z badania IDC wynika, że aż 72% polskich firm uważa, że AI doprowadzi do wygenerowania nowych miejsc pracy (IDC). Polcom przedstawia, że 62% przedsiębiorstw planuje do końca 2026 roku inwestycje zakresie cloud computing.
Polska wcale nie odstaje w swoich działaniach od reszty świata, na pewno jednak różnimy się skalą. Widzimy wzmożony ruch w obszarze implementacji AI oraz cloud computing, szczególnie w przypadku MŚP. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że jesteśmy konkurencyjni w stosunku do reszty świata w zakresie działań outsourcingowych, wdrażając innowacyjne rozwiązania technologicznie zgodne z wszelkimi normami i restrykcjami prawnymi, które obowiązują w całej Unii Europejskiej. Sądząc po tym można oczekiwać, że w niedalekiej przyszłości duża część polskiego biznesu, także w sektorze bankowym, będzie zwiększać swoje nakłady inwestycyjne w rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję i chmurę obliczeniową – podsumowuje Adam Matyaszek.