SEG 2025

Wdrożenie pilotażowe pracowni AI w polskich szkołach było głównym tematem spotkania „AI PC w edukacji”. Projekt ma stać się referencyjny w skali międzynarodowej.

Pilotaż pracowni AI wsparty przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opiera się na sukcesie
programów nauczania AI realizowanych przez Intela w Polsce. Pilotaż nie byłby możliwy bez wsparcia partnerów: firm Dell, HP Inc., Lenovo, oraz Microsoft. Połączenie ich sił pozwoliło na otwarcie sześciu pracowni AI. Cztery z nich to placówki z mniejszych miejscowości, na czym nam szczególnie zależało ze względu na chęć zapewniania uczniom jakościowego dostępu do edukacji cyfrowej, niezależnie od lokalizacji – powiedział Michał Dżoga, Country Manager firmy Intel w Polsce.

Intel od wielu lat angażuje się w działania wspierające edukację, traktując ją jako istotny element rozwoju społeczeństw w dobie transformacji cyfrowej. Firma realizuje działania edukacyjne zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej.

Od 2019 roku Intel prowadzi szkolenia ze sztucznej inteligencji w polskich szkołach. Wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz z partnerami technologicznymi, Intel opracował referencyjne rozwiązanie dla szkolnych pracowni AI. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje w ramach Krajowego Planu Odbudowy wyposażenie do 2026 roku 12 000 szkół w laboratoria AI.

Podczas konferencji “AI PC w edukacji” swoją pracę zaprezentowali laureaci globalnego konkursu Intel AI Global Impact Festival 2024 – uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Iłży, stojący za projektem CMA (Comprehensive Medical Assistant), wspierającym lekarzy w diagnostyce obrazowej przy pomocy widzenia komputerowego.

Aleksandra Bojanowska, Intel podczas konferencji – AI PC w edukacji

Pilotaż Pracowni do nauki sztucznej inteligencji – inicjatywa z potencjałem ogólnokrajowym

Polska jest pierwszym krajem w Europie oraz jednym z pierwszych na świecie, gdzie firma Intel wdrożyła programy edukacyjne z zakresu sztucznej inteligencji (AI for Youth oraz AI for Future Workforce). W ich ramach, od 2019 roku w Polsce przeszkolono ponad 250 nauczycieli oraz 5000 uczniów szkół średnich i techników. Uczniowie z polskich szkół osiągają znaczące sukcesy, zdobywając najwyższe wyróżnienia w międzynarodowym konkursie AI Global Impact Festival.

Dzięki współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz firmy Intel, a także światowych marek technologicznych (Dell, HP Inc., Lenovo i Microsoft), został uruchomiony pilotażowy program laboratoriów AI w sześciu wybranych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, zarówno z obszarów miejskich, jak i wiejskich. Celem pilotażu było zapewnienie uniwersalnych rozwiązań do nauki o sztucznej inteligencji oraz jej wykorzystanie do wspierania prowadzenia zajęć dydaktycznych różnych przedmiotów szkolnych.

Placówki uczestniczące w programie otrzymały zestawy specjalistycznego oprogramowania open source, pozwalające na naukę i realizację projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a także kompletne wyposażenie obejmujące laptopy oraz Centrum Dystrybucji Usług, które umożliwia zarządzanie kontami uczniowskimi, dzielenie się materiałami dydaktycznymi, a także ładowanie i przechowywanie sprzętu. Pilotaż Pracowni do nauki sztucznej inteligencji to wynik wieloletnich prac nad wprowadzeniem AI do polskiego systemu edukacji.

O pilotażu z perspektywy nauczyciela opowiedziała Monika Widulińska, pracująca w Szkole Podstawowej nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach. Podczas swojego wystąpienia podkreśliła rolę nauczycieli w kształtowaniu właściwych nawyków, nauczaniu mądrego i celowego wykorzystania sprzętu. Zaznaczyła także, że programy takie jak ten są realnym wsparciem w świecie, w którym nowe technologie odgrywają coraz większą rolę.

Od 2025 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpocznie szkolenia ze sztucznej inteligencji – Lekcja:AI. Szkoleniem objętych zostanie ponad 11 tysięcy nauczycieli i nauczycielek pracujących w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. AI PC – rozwiązania wspierające edukację opartą na AI Elementem wspierającym program są komputery AI PC – laptopy wyposażone w procesory Intel Core™ Ultra, umożliwiające lokalne przetwarzanie zadań związanych ze sztuczną inteligencją. Brak konieczności korzystania z internetu zwiększa prywatność użytkowników i skraca czas realizacji zadań.

„Technologie oparte na AI mają coraz większy wpływ na edukację. AI PC umożliwiają użytkownikom rozwój praktycznych umiejętności i pomagają lepiej organizować codzienną naukę, a także umożliwiają skuteczne tworzenie innowacyjnych rozwiązań AI – podkreśla Andrzej Jankowski, ekspert ds. AI w firmie Intel.

Korzystanie z AI PC pozwala także użytkownikom na oszczędność czasu sięgającą około 240 minut tygodniowo, dzięki wydajniejszej realizacji zadań [1].

Udział polskich uczniów w inicjatywach międzynarodowych

Polscy uczniowie regularnie odnoszą sukcesy w międzynarodowych inicjatywach organizowanych przez Intel. W 2024 roku projekt „CMA” autorstwa Zofii Remi, Tomasza Kozłowskiego i Wojciecha Czubaka otrzymał główną nagrodę w kategorii wiekowej 13–17 w konkursie Intel AI Global Impact Festival. Zauważyli oni problem wypalenia zawodowego wśród lekarzy – według statystyk, aż 60% z nich doświadcza wypalenia zawodowego [2], a aż 92% pracuje po godzinach [3]. W odpowiedzi na ten problem stworzyli CMA, czyli unikalne rozwiązanie oparte na diagnostyce obrazowej. CMA może pomóc lekarzom diagnozować choroby i zarządzać pacjentami, a jego integracja z systemami opieki zdrowotnej może okazać się szansą na poprawienie wyników zdrowotnych w skali globalnej.

Nowe technologie w edukacji – kierunek na przyszłość

AI PC pomagają uczniom, oferując interaktywne korepetycje, automatyczne generowanie i ocenę zadań, streszczanie tekstów, tłumaczenia, planowanie nauki. Wspierają również nauczycieli w tworzeniu interaktywnych, cyfrowych materiałów lekcyjnych. Dzięki lokalnym modelom AI mogą one działać niezależnie od połączenia z internetem, co zwiększa efektywność i bezpieczeństwo użytkowania.

Pracownie do nauki sztucznej inteligencji i AI PC to przykład integracji technologii z edukacją, której celem jest rozwój kompetencji cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli, w sposób dostosowany do zmieniającej się rzeczywistości.

1 https://download.intel.com/newsroom/2024/client-computing/ai-pc-productivity-112024-report.pdf – s. 7
2 https://www.ama-assn.org/practice-management/physician-health/pandemic-pushes-us-doctor-burnout-all-time-high-63
3 https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214 -109X(15)00192-8/fulltext

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments